مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

زیانهای درآمدی مخابرات- بخاطر وصول مالیات!

نوشته : سردبیری

مخابرات ما- در موارد زیادی دیده می شود که دولت و وابستگانش بخاطر اجرای برخی دستورات, مخابرات را از حقوق قانونیش محروم می کنند.

بر اساس قانون خصوصی سازی, چنانچه بخاطر اجرای برخی دستورات دولتی, زیانی متوجه مخابرات گردد دولت باید بطور مستقیم آن را جبران کند.

اما آیا براستی چنین است؟

از این پس تصمیم داریم نمونه هایی را ذکر کنیم که طبق قانون گذشته و بخاطر دولتی بودن مخابرات , مجبور به اجرایش بوده ایم اما  اینک بخاطر اجرایش هم زیان مالی دیده ایم هم دلیلی برای اجرایش توسط بخش خصوصی وجود ندارد.

مثال امروز ما به وصول مالیات بر می گردد.

آیا اگر شخصی بدهکار مالیاتی باشد, اداره مالیات برای همه شرکتها و موسسات خصوصی و دولتی نامه می نویسد تا اموال او را توقیف کنند؟

قطعا چنین نیست!

پس چرا با مخابرات چنین معامله ای می شود؟

من اصولا به قوانین  زیاد وارد نیستم اما اطمینان دارم نوشتن چنین نامه ای برای مخابرات اصلا جایگاه قانونی ندارد.آن هم با این همه تهدید!

چند روز گذشته یکی از همکاران عکس و یادداشتی برایم فرستاد که در نوع خود جالب است:

 

بر اساس دستور اداره کل امور مالیاتی در یکی از شهرستانها به اداره مخابرات همان شهر, از مخابرات خواسته شده است که  تمامی شماره های  ثابت و سیار  فرد اعلام شده را فطع کرده و به دارنده هیچ نوع سرویسی ندهد.

ضمن اینکه با تهدید مخابرات در این نامه نوشته شده است:

  • تلفن ثابت و سیار نامبرده قطع و توقبف است.
  • هیچ سرویس به او ارائه نکنید.
  • اجازه انتقال و فروش ندهید.
  • در صورت استنکاف هر یک از موارد این نامه, معادل مال مربوطه از اموال شما بازداشت و به فروش آن اقدام می شود.
  • چنانچه منکر تمام یا بخشی از اموال فوق نزد خود می باشید مراتب را بطور مشروح ظرف 5 روز … به این اداره اعلام و رسید دریافت دارید!

واقعا به اصول قضائی وارد نیستم لذا نمی توانم نظر بدهم ولی از نظر ظاهری تجمل ارسال این نامه برای یک شرکت خصوصی که هیچ ارتباطی با ارکان دولت ندارد قدری دشوار است.

ضمن اینکه ضرر و زیانی که از ناحیه عدم اجرا و همچنین اجرایش به مخابرات وارد می شود توسط هیچ سازمانی محاسبه و به آن پرداخت نمی شود.

در حقیقت تیغی بدون دسته برای مخابرات ارسال شده که کار با آن فقط ضرر و زیان است.

حالا به ادامه یادداشت این همکار توجه کنید:

در شهر کوچک ما فرض کنید در سال 200 نامه یا شماره تلفن با این مشخصات داشته باشیم.فرض کنید تعداد شهرهای استان ما   25  تاست. جمع آن 5000 شماره است.در مرکز استان هم به همین اندازه نامه داریم.جمعا در هر استان 10 هزار نامه بدستمان می رسد که بازای آن حداقل 10000 شماره قطع می شود.

30 استان, 300 هزار شماره تلفن ثابت , به همین اندازه موبایل!
یعنی در هر لحظه, حداقل 300 هزار شماره تلفن ثابت و 300 هزار شماره تلفن موبایل  قطع شده و امکان دریافت سرویس از ما را ندارد.اینترنتش هم کار نمی کند. (600 هزار خط در کشور به این دلیل قطع شده است)

ضرر و زیان این امر چقدر است؟

میانگین مصرف خط ثابت 10 هزار تومان  مکالمه و 15 هزار تومان اینترنت است.برای موبایل خیلی بیش از این است.اجازه بدهید میانگین همه را 30 هزار تومان حساب کنم.

600 هزار خط با آرپوی ثابت و سیار, 30 هزار تومان, جمعش می شود 18 هزار میلیارد تومان.

در ماه 18 هزار میلیارد تومان. در 12 ماه می شود 216 هزار میلیارد تومان.یعنی معادل حقوق یک ماه تمام کارکنان شرکت مخابرات ایران در سراسر کشود.

پول کمی است؟

از این نمونه ها چند تا داریم؟

واحدهای حقوقی آیا نمی توانند این موارد را دنبال کنند؟

آیا نمی توانیم باور کنیم که ما دیگر دولتی نیستیم؟ آیا نمی توانیم تفکیکی قائل شویم بین گذشته دولتی و امروز خصوصی؟

 

964320cookie-checkزیانهای درآمدی مخابرات- بخاطر وصول مالیات!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
3 نظرات
  1. همکارشما می گوید

    ادارات حقوقی خواب هستند لابد
    باید با اسنادومدارک برای احقاق حق مخابرات جلو این همه ضرر وزیان رو بگیرند حتما بخاطر ازدست دادن میزوصندلی میترسند جلو برندواقعا جای تاسف هست چون این جورنامه ها حتما واسه اداره حقوقی هم ارسال میشه

  2. علی می گوید

    سلام
    قبلاً ريس اداره شهرستان بودم و نامه های اینچنینی وجود داشت اما نه به این شدت فقط درخواست قطع شماره و عدم استفاده می دادند

  3. ME می گوید

    پس چي فکر کرديد در مورد مخابرات؟ سازمان بي” قدرتي” که توانايي کوچکترين دفاع از خود را ندارد و از کوچکترين “حمايت دولتي” برخوردار نيست. سال گذشته بود که زير ساخت يکي از بهترين مهمانسراهاي را در يک شهر توريستي بابت طلب مصادره کرد و موارد ديگري هم وجود دارد وقتي يک افزايش تعرفه اعلام مي شود و سايتها از واژه “دزدي” استفاده مي کنند و آبونمان حذف مي شود و کوچکترين اعتراضي نمي شود يعني جو بر عليه شرکت مخابرات است

نظرات بسته شده است.