مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گفتگو با رئیس انجمن صنفی مخابرات منطقه تهران, ایرج حلال خور.

مخابرات ما- امروز نامی آشنا در مقابل ما قرار گرفته است. با سی سال سابقه کار در مخابرات و چند سال فعالیت در انجمن صنفی و شورای عالی تشکل های کارگری شرکت مخابرات ایران.

ایرج حلال خور رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مخابرات استان تهران را حتما می شناسید.آنچه می خوانید حاصل گفتگوی ما با ایشان است.

 

مخابرات ما- ابتدا از وضعیت خودتان بگویید کجای مخابرات هستید.چقدر سابقه دارید و کجاها کار کرده اید.

حلال خور- من ایرج حلال خور هستم از کارکنان معاونت شبکه مخابرات منطقه تهران با حدود سی سال سابقه خدمت و دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت .

 

مخابرات ما- فضای فعلی مخابرات را لطفا برای من تصویر کنید تا بعد من به این برسم که شما و تشکل شما چه نقشی در آن دارید.

حلال خور- از سال 88 که مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد کار بخوبی جلو نمی رفت اختلافات زیادی بین کارکنان و مدیران بروز کرد که مایه دلسردی همکاران ما شد. تا اینکه گروه جدیدی از مدیران -گروه فعلی- معرفی شدند.خوشبختانه با ورود این مدیریت جدید تعامل بهتر و امیدواری همکاران نیز بیشتر شد خوشبختانه کار به نحو بهتری در جریان است.

 

مخابرات ما- گذشته چه اشکالی داشت که امروز ما داریم به وضعیت مطلوب نزدیک می شویم؟

حلال خور- در سال 88 با واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی همه چیز مثل گذشته پیش می رفت.تا اینکه در سال 89 آیین نامه استخدامی و پرسنلی شرکت مخابرات ایران در هیئت مدیره مصوب شد وتوسط رئیس هیات مدیره وقت به همه شرکت مخابرات استانی جهت اجرا اعلام شده و در سایتهای مختلف شرکت مخابرات و در معرض دید همگان قرار گرفت و در سال های 90 و 91 عین آیین نامه اجرا شد.اما بعد از آن متاسفانه تا سال 96 اجرا نشد و موجب اعتراض کارکنان و بازنشستگان قرار گرفت.به همین دلیل می گوییم این روند برای شرکت و کارکنان مطلوب نبوده است.

 

مخابرات ما- عدم اجرای آیین نامه را قانونی می دانید یا غیر قانونی؟

حلال خور- مسلما عدم اجرای آن قانونی نیست.آئین نامه ای که تدوین شد و هیات مدیره وقت تصویب کرده و کارکنان و کارشناسان و بازنشسته ها بنای زندگی خودشان را بر همان تنظیم کرده اند باید اجرا می شد.یکی از اشکالات مهم واگذاری به بخش خصوصی همین است.

مخابرات ما- من فقط انتقال دهنده سوالات و دیدگاههای خوانندگان هستم.ممکن است سوالی مطرح کنم که نظر خودم نباشد.اما باید اینها را روشن کنیم. من بعنوان مصاحبه گر باید همه سوالات را منتقل کنم. برخی حقوقی ها می گویند همان هیئت مدیره ای که قوانین اولیه آیین نامه 89 را تصویب کرده می توانسته است قوانین بعدی را نیز مصوب کند.شما نمی توانید بخش اول- یعنی تصویب- را بپذیرید اما بخش دوم -تغییرات در بخش هایی- را نپذیرید. شما چرا تصویبش را می پذیرید تغییرش را خیر.

حلال خور- خیلی از همکاران در آن زمان می توانستند به شرکتهای دیگری بروند اما چون آیین نامه را دیده بودند و آن را مطلوب خودشان تشخیص می دادند در مخابرات ماندند.مدیران ارشد هم تاکید میکردند که حتما آیین نامه اجرا میشود. درسالهای 90 و91 هم اجرا شد. اما در سال های بعد متاسفانه با عدم اجرا, کارکنان راناراضی کردند..واقعیت این است که این مصوبه دیگر یک طرفه قابل حذف یا تغییر نخواهد بود.

گذشته از آن ما در سال 92 و 93 از وزارت کار- مدیر کل روابط کار جبران خدمت- استعلام کرده ایم.در این استعلام وزارت کار به ما اعلام کرده که شرکت مخابرات نمی تواند یک طرفه بخش هایی از آیین نامه را حذف  یا کسر کند. ما اینها را بصورت مکتوب داریم.

 

مخابرات ما- بنابراین به این نتیجه می رسیم که شرکت مخابرات ایران پای بندی نداشته است به اجرای قوانین خودش.یعنی تصویب کرده  ولی اجرا نکرده. در این میان شما چه کردید؟

حلال خور- قبل از سال 93 همه فعالیت ها فردی بوده است. اما وقتی انجمن صنفی مخابرات استان تهران در سال 93 شروع بکار کرد با اداره کل تعاون ، کار ورفاه اجتماعی تهران ارتباط برقرار کردیم. با دوستان درتشکلهای کارگری دیگر استانها و حتی با مدیریت های مختلف ارتباطی برقرار کردیم از آنجا که همه اینها با اجرای مصوبه سال 89 موافق بودند همفکری خوبی بین همه گروهها ایجاد شد.

البته در این میان اعمال نفوذهایی هم شد که در نتیجه آن  اجرای آئین نامه  متوقف شد . حتی احکامی به ضرر خواست و مطالبات کارکنان صادر شد.

 

مخابرات ما- اجازه بدهید در این مورد بعدا صحبت کنیم.حرف هم زیاد داریم.اما اینجا می خواهیم بحث شورای صنفی را کامل کنیم. … برگردیم به فعالیت های انجمن صنفی شما ..

حلال خور- از زمانی که مخابرات به بخش خصوصی رفت خوشبختانه قوانین کار بر آن جاری شد.یکی از اینها ماده 131 قانون کار است و ایجاد تشکل های کارگری.

در ادامه  می خواستیم این تشکل ها هم کمک فکری به مدیران بدهند هم اینکه مشکلات کارکنان را پیگیری کنند.

 

مخابرات ما – خب این ارتباط بین شما و مدیران ایجاد شد؟

حلال خور- در ابتدا بعلت عدم آگاهی خیر ولی خوشبختانه در چند سال اخیر کامل بوده است

.

مخابرات ما- فکر میکنم در گذشته این ارتباط کمتر بوده است چرا که توفیقی در پیشبرد کارها و مطالبات کارکنان حاصل نشده بود. … ولی در یک سال گذشته این ارتباط را قبول دارم .

حلال خور- البته مدیران بدلیل اینکه در بحث رفاهیات و مطالبات کارکنان  معتقد بودند مبلغ مورد تقاضای کارکنان  بالاست و خارج از توان مخابرات است تمکین نکردند وگرنه ارتباط بوده است. در یک سال گذشته وضع فرق کرده و این ارتباط بسیار قویتر شده است.

 

مخابرات ما- شما انجمن صنفی کارکنان مخابرات استان تهران را تشکیل دادید.نحوه ایجادش را لطفا توضیح دهید و اینکه تعداد شرکت کنندگان در رای گیری اولیه چقدر بوده است؟

حلال خور- در سال 93 انجمن صنفی را تشکیل دادیم.حدود 1200 نفر عضو انجمن شده بودند .ما بیش از 5000 نفر کارمند داشتیم ولی بعلت بروز اشکالاتی در نحوه اطلاع رسانی تعداد کمتری در رای گیری شرکت کردند. درحال حاضر به نظر میرسد همه همکاران پشتیبان انجمن ونمایندگانشان هستند.

مخابرات ما- بعد از تشکیل انجمن صنفی به این فکر افتادید که یک شورای عالی هم درست کنید…

حلال خور-در سالهای اول ما در استان تهران بصورت مستقل کار کردیم ولی در ابتدای 95 دوستان استانهای دیگر را نیز دعوت کردیم در انتهای  همان سال  انتخاباتی در قم برگزار شد و شورای عالی شکل گرفت. یعنی از بین شوراها و انجمن های استانی نمایندگانی بعنوان شورای عالی انتخاب شدند.

 

مخابرات ما- مورد اختلاف و مطالبات کارکنان از مخابرات یا همان درخواستهای کارکنان از مخابرات چیست؟

حلال خور- از سال 92 وقتی آیین نامه پرسنلی اجرا نشد اعتراضاتی شکل گرفت تا سال 96 که مدیران جدید سیاست گزار مخابرات وارد شدند.با سیاست های جدید ومذاکره همکارانمان در شورای عالی این مشکلات تا حدودی حل شد.اختلاف کارکنان عدم اجرای آیین نامه بوده است. بحث رفاهیات, عدم ارتقای شغلی همکاران, گروههای عقب افتاده آنان, عدم اعمال مدارک تحصیلی ، عدم اجرای حقوق ایثارگران و….. تماما در چند کلمه خلاصه شد: عدم اجرای آیین نامه استخدامی سال 89.

 

مخابرات ما – در دوره 1392 تا 1396 هیچ پیشرفتی در اجرای درخواست کارکنان حاصل نشد….

حلال خور- بله!دوران دشواری را پشت سر گذاشتیم اما خوشبختانه در سال 97 به نتیجه رسیدیم.

 

مخابرات ما- بنظر شما چرا دکتر سرائیان رفت در حالیکه کارکنان به او امید بسته بودند؟

حلال خور- متاسفانه همیشه مشکل  اصلی ما تغییر پی در پی مدیران بوده است.هر شش ماه , یک سال یک بار مدیران تغییر می کردند و این به ضرر مخابرات تمام شد.

 

مخابرات ما- وضعیت امروز مخابرات را جدا از مطالبات کارکنان لطفا برای ما تصویر کنید…

حلال خور- مخابرات با کاهش درآمد روزهای سختی را می گذراند.تصمیمات مختلف بزرگان هم به آن کمک نمی کند. ولی خوشبختانه امروز تصمیمات مثبت مدیران باعث شده انگیزه کارکنان بیشتر شود. بهمین دلیل امیدواریم  مخابرات با این تصمیمات ادامه حیات دهد  و به آینده بهتری برسد …

 

مخابرات ما -درآمد امروز مخابرات خوب است یا نه؟ آیا درآمد فعلی مخابرات پاسخگوی مطالبات کارکنان خواهد بود؟

حلال خور- بله.ما در بین اعضای انجمن و کمیته های فرعی در انجمن افراد متخصص و مجرب در امور مالی داریم که موارد را تجزیه وتحلیل می کنند. قطعا درآمد مخابرات پاسخگو خواهد بود. ضمن اینکه این پرداختی ها به کارکنان هزینه نیست حق شان است ولی  ایجاد انگیزه خواهد کرد و همکاران هم جبران خواهند کرد.

ضمن اینکه این آیین نامه را کارکنان تصویب نکرده اند اعضای هیئت مدیره گذشته تصویب کرده اند و حتما در زمان خودش درآمد مخابرات را لحاظ کرده اند.

 

مخابرات ما- یک قدم جلوتر می رویم. چرا تلاشی برای ادغام سیار و ثابت نمی کنید؟

حلال خور- در جلسات ما مطرح شده.جزو مطالبات کارکنان هم هست. همه شرکتهای استانی وسیار یک جا, تحت عنوان شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی انتقال یافت  و نباید از یکدیگر جدا می شد. دوستان ما در شورای عالی موضوع را دنبال می کنند و امیدوار هستیم به نتیجه برسند.

 

مخابرات ما – شما بعنوان یک مطالبه گر چه چیزی را دوست دارید از طریق یک رسانه مطرح کنید.حرفی که تا بحال در سوالات ما نبوده است.

حلال خور- من از مدیران می خواهم آنچه حق کارکنان وبازنشسته ها است به آنان برگردانند.این به مثابه حق الناس است.همکاران ما چیزی فراتر از حق نمی خواهند.

ما میخواهیم مدیران آیین نامه مصوب سال 89را اجرا کنند.تا حقی از هیچ طرفی چه مخابرات چه کارکنان ضایع نشود.

 

مخابرات ما- اجرای آیین نامه برای شاغلین و بازنشستگان؟

حلال خور- ما تفکیک نمی کنیم.آیین نامه حقوق همه طرف ها را مشخص کرده است.مفادی از آن شامل بازنشستگان و پیشکسوتان مخابرات است لذا باید برای آنها هم اجرا شود.انتظار داریم آیین نامه مصوب 89  بطور کامل اجرا شود.

 

مخابرات ما – برداشت من از حرف های شما این است که مخابرات بر اساس آنچه آیین نامه استخدامی 89 می گوید باید حقوق کارکنان و بازنشستگان مخابرات را جدا از شرایط خودش پرداخت کند.مخابرات نباید با بلوکه کردن بخشی از پول هایش در جایی بنام همراه اول از اجرای این آیین نامه خودداری کند.آیا شما با من موافق هستید؟

حلال خور- بله دقیقا همین است.

 

مخابرات ما- الان  و در همین لحظه, مهمترین خواسته زمین مانده کارکنان چیست؟

حلال خور- ما معتقدیم آیین نامه از زمانی که متوقف شده تا سال 96 باید اجرائی شود.سال 97 به همراهی مدیران جدید مخابرات ایران تا حدودی اجرا شده اما معوقاتش جزو مطالبات ماست. ارتقای گروه، ارتقا رتبه شغلی ، اعمال مدارک تحصیلی ، حقوق ایثارگران عزیز و بندهای دیگر آیین نامه لزوم به اجراست

اگر آیین نامه در برخی موارد سکوت کرده باید مطابق قوانین زمان دولتی اجرا شود و یا با تعامل با نمایندگان کارکنان در خصوص موضوع تصمیم گیری شود.

 

مخابرات ما -امروز, مخابرات با دو سال گذشته چه فرقی کرده است؟

حلال خور- امسال با اجرای بخشی از آیین نامه بطور کلی روحیه کارکنان خیلی بهتر شده است.آنها امیدوارتر شده اند.همین امید روی کار آنان تاثیر می گذارد و وضع مخابرات هم بهتر خواهد شد.

 

مخابرات ما- چه انتظاری از مدیران دارید؟

حلال خور- بحثی در قانون کار داریم بعنوان سه جانبه گرایی یا مذاکرات و پیمانهای دست جمعی.از مدیران تقاضا داریم  آن را اجرا  کنند.سه جانبه گرائی یعنی اینکه  در امورات مربوط به کارکنان و شرکت, باید سه طرف در تصمیم گیری ها دخالت داشته باشند. یک طرف قضیه کارکنان هستند – که توسط   همین تشکلها حضور دارند – و یک طرفش کارفرما و طرف دیگر دولت یا وزارت کار.

از مخابرات و مدیرانش می خواهیم آن را اجرائی کنند.اجرای آن به نفع شبکه مخابراتی خواهد بود..الحمدالله با دستور آقای مهندس صدری در استانها و ستاد شرکت در حال انجام هست. خوشبختانه مدیر عامل نشان داده فردی عدالت محور و اهل مشاوره است.بهمین دلیل مشکلات ما خیلی کمتر شده.

 

مخابرات ما-  در ابتدای سال 1397,بحث رفاهیات بر اساس آیین نامه سال 89 تصویب شد. سوال من این است که آیا  در سال 1398 باید مجددا  همین قانون توسط هیئت مدیره بررسی و تصویب شود یا خیر؟

حلال خور- در متن تصویبی به صراحت اعلام شده که بندهای خاصی از آیین نامه تصویبی به اجرا گذاشته می شود. لذا در سال 98 نیازی به تصویب دوباره نداریم.چرا که از ابتدای سال 97, تمام سالهای آینده را در بر خواهد گرفت. علاوه بر این اعتقاد داریم آیین نامه ای که در سال89 تصویب شده در واقع نیاز به تصویب دوباره ندارد فقط باید اجرا شود.

 

مخابرات ما: اخیرا همایش هماهنگی در مازندران برگزار شد چه نتایجی داشت؟

حلال خور- استحضار دارید که هر ساله همایش تشکلهای کارگری مخابرات سراسر کشور برگزار می گردد،در این همایش که در مازندران برگزار شد علاوه بر تشکلهای موجود مخابرات نمایندگان کارگران بعضی از مناطق حضور داشتند.مسائل موجود و پیشرو تجزیه وتحلیل گردید، در نهایت انتخاباتی صورت گرفت تعدادی از دوستان داوطلب انتخاب شدند که قرار شد انشاالله مسائل ومطالبات کارکنان را جدی تر دنبال کنند در این خصوص قطعنامه ای تهیه شده که متعاقبا تقدیم خواهیم کرد.

مخابرات ما- از وقتی که به ما اختصاص دادید سپاسگزارم و آرزو میکنم در پیگیری مطالبات کارکنان موفق باشید.

953470cookie-checkگفتگو با رئیس انجمن صنفی مخابرات منطقه تهران, ایرج حلال خور.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
7 نظرات
  1. عبدا.... می گوید

    باسلام.جناب سردبیر قانون 3/4 خدمت سربازی درجبهه تاریخ اجرائیش از کی هست.اگه ممکن هست اعلان نمائید.باتشکر

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      راستش من که با این همه سابقه هنوز سر در نیاوردم رابطه این احکام با قوانین کشوری چیه و مخابرات کی اجراش میکنه

  2. همکارشما می گوید

    سلام وقتتون بخیر واقعا دست مریزاد به شما سردبیرعزیزوهمکارمون که اینقدر واضح وروشن مطالب رو بیان کردند ممنونم عالی بود
    امیدوارم که انگیزه وامید در کارکنان صدچندان شود ومخابرات هم به اهداف خودش برسد انشالله

  3. رساگو می گوید

    ممنون وانشااله مشکلات حل شود

  4. بازنشسته مخابرات می گوید

    عرض سلام خدمت سردبیر.وجناب اقای حلال خور..خسته نباشید..تنها خواسته بازنشستگان وکارکنان مخابرات همین بحث اجرای ائین نامه ۸۹ هست…اگر شرکت مخابرات اجرا کنند ..هم کارکنان کارشان را خوب انجام میدن وهم بازنشستگان به حقشان میرسند وهم مسئولین مخابرات فردای قیامت گرفتار نیستند..ما بازنشستگان باید تجربه ای برای مسئولین باشیم..شما هم روزی بازنشسته خواهید شد..پس تا این کلید گشایش دست شما هست تا میتوانید خوبی کنیدوحق را به حقداربرسانید که فردا دیر خواهد شد..انشاالله..موفق باشید..

  5. بازنشسته می گوید

    بازنشسته می گوید
    پیش 2 روز

    با سلام وعرض ادب
    شنیده ایم که خواربار ماهیانه بازنشستگان مبلغ ۶۰۰۰۰۰ هزار تومان شده ومبالتفاوت رفاهیات از سال ۱۳۸۹ تاکنون بر اساس آئین نامه حقوق ودستمزد کارکنان مخابرات بایستی پرداخت شود . سوال :
    آیا کارکنانی که در سالهای گذشته بازنشست شده اند و۷درصدی میباشند این تفاوت رفاهیات در مبلغ مستمری بازنشستگان تاثیر گذار است یا خیر ؟؟؟؟؟؟

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام
      چرا باز پیام رو کپی پیست کردین؟
      ما که در این مورد نباید نظر بدیم!
      فقط فکر میکنم هنوز در همین مورد هیچ مصوبه ای نیومده که ما به تقسیم بندیش بپردازیم

نظرات بسته شده است.