مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گفتگویی بی سابقه با مدیر منطقه سمنان/ او با دیگران فرق دارد./ بخش یک

مخابرات ما- بار اول سال گذشته به این استان رفتم.متوجه تفاوت هایی شدم اما دیدن نمونه های اصلی برای این تفاوت در ابتدای سال 1397 رخ داد. اجازه بدهید باب گفتگو را با مدیر منطقه سمنان باز کنیم.اطمینان داشته باشید چیزهای جدیدی خواهید شنید و خواهید خواند.تفاوت را خودتان احساس کنید.

 

مخابرات ما –  آقای دارائی! شما جزو دو استانی هستید که طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا کرده اید؟ چرا این هزینه را قبول کردید؟ می خواهم بطور بی سابقه ای بحث را از اینجا شروع کنم!

مهندس دارائی – من همان ابتدای بحث طبقه بندی مشاغل, به مدیر منابع انسانی خودم گفتم  بعد از این خواب بر تو حرام است تا زمانی که این طرح را به نتیجه برسانی.  چرا که تعدادی نیروهای جوان در این شرکت کار می کنند این ها قرار است سی سال در این شرکت کار کنند باید برای آنها کاری بکنیم. مدیر منابع انسانی خودمان , آقای معمار را خواستم  به او گفتم   هر تلاشی در این راه لازم است انجام بده. حتی من دوبار خودم به تهران رفتم با آقای دیانی در آن زمان صحبت کردم تا توانستیم خیلی از مسائل و مشکلات را  حل کنیم. خوشبختانه این پیگیری ما باعث شد این موضوع کمرنگ نشود.  بعدا آقای فرقانی آمد  با او هم صحبت کردیم تا بالاخره توانستیم  جزو اولین استان‌هایی باشیم که بحث کارشناس های حرفه ای را به سرانجام رساندیم

خوشبختانه تمامی کسانی که شرایط لازم را داشتند از اول اردیبهشت ۹۷ ماه حقوق طرح طبقه بندی را گرفتند و .جمعا ۸۴ نفر را به عنوان کارشناس حرفه ای پذیرفتیم.

 

مخابرات ما – برخی از استانها این کار را هزینه می دانند.هزینه اضافی. اما به نظر من مدیری که بتواند این بخش کار را انجام دهد و این نگاه را به کار داشته باشد باید مدیر زیرکی باشد.هوشیاری لازمه این کار است. الان که فاصله زمانی افتاده  و بجز دو استان اردبیل و سمنان بقیه استانها کارشان به مشکل برخورده  همه درک می کنند که سرعت عمل در این کارها چقدر مهم است.

مهندس دارائی- من این را هزینه نمی دانم ضمن اینکه   کسانی که در شبکه ام دی اف, در شبکه یا در جاهای مشابه کار می کنند و جزو این مجموعه قرار نمی‌گیرند به آرامش خاطری برسند با شرکت شسکام قرارداد بسته‌ایم تا این نیروها را پوشش دهد .این کاری بود که از دست ما برمی آمد.

 

مخابرات ما –  همین موضوع سپردن قراردادهای محلی به شسکام را در نظر بگیرید من نمیفهمم و نمی‌دانم چرا استانها  با آن مخالف می‌کنند و استانها در مقابلش موضع می‌گیرند کار کردن با شسکام برخی فضاها را برای استان ها باز می‌کند که می‌توانند کارهایشان را ساده‌تر انجام دهد اما آنها به دلیل  کمی دستمزدی که پرداخت می‌کنند و بیشتر بخاطر منافع مالی موقت خود و جلوگیری از افزایش هزینه مانع از عقد قرارداد با شسکام می شوند.

مهندس دارایی – ما معتقدیم که حق پرسنل باید پرداخت گردد برای این کار باید درآمد را افزایش داد من برای افزایش درآمد در منابع انسانی انگیزه ایجاد کرده ام ایجاد انگیزه یعنی درآمد و درآمد نیز برای پرسنل هزینه می شود این چرخه را باید حفظ کرد.برای ایجاد رضایت و انگیزه در پرسنل خیلی کارها می توان کرد.

چنان به سرعت طرح طبقه بندی را اجرائی کردند که تا دیگران به خودشان بیایند حقوق هم دادند! مهندس دارائی می گوید: خواب را بر خودم و مدیرانم حرام کردم تا اینکه این کار به سرانجام برسد!

بیشتر استانها طرح طبقه بندی را هزینه می دانند!

مخابرات ما- شنیده ام تاسیساتی تفریحی و مراکزی برای گردشگری ایجاد کرده اید در استان ….

مهندس دارائی – بله! اگر به باغ شهمیرزاد بروید می‌بینید جایی که سالها بیغوله بود  بدون اینکه مخابرات وارد سرمایه گذاری یا افزایش هزینه شود طی دو سال با مشارکت بخش خصوصی توانستیم محیط و فضایی بسیار جذاب را برای پرسنل و مردم شهر فراهم کنیم.همکاران  در یک فضای امن و آرام با خانواده می توانند  لذت ببرند.ما اجازه دادیم که شهروندان هم از این فضا استفاده کنند تصور کنید یک زوج جوان وقتی آنجا قدم می‌زنند چقدر لذتبخش است. این بخشی از مسئولیت های اجتماعی ماست ما باید بالاتر از سازمان خودمان فکر  کنیم و در راستای  مسئولیت‌های اجتماعی هم فعالیت کنیم. همین زوج جوان که ساعتی در امکانات مخاربات قدم می زند بعد از این برند ما را تبلیغ می کند   گرایش او به سمت مخابرات بیشتر خواهد بود. به هر حال راه زیادی داریم اما سخت و دشوار نیست.در این راه مشکلاتی وجود دارد که باید حل کنیم.

متاسفانه دوستانی که فلسفه کارها را نمی‌دانند گاهی  کم‌لطفی می‌کنند اما ما چون مسیر را درست می رویم خیلی نگران نیستیم.

مخابرات ما – متاسفانه ما خودمان را خط کش کارها قرار داده ایم اگر کاری   دقیقا و در حال حاضر به نفع من باشد از آن استقبال می‌کنم اگر به نفع من نباشد و دیگران از آن استفاده کنند انتقاد می‌کنم این روش در همه جای مخابرات دیده می شود.

مهندس دارائی- ما چهار آلاچیق از ۱۱ آلاچیق را در اختیار همکاران گذاشتیم در بقیه موارد هم برای همکاران هزینه‌ سرویس ها  را تا ۵۰% کاهش داده ایم.

 

مخابرات ما – جالب این است که در مخابرات  در روزگاری که استان ها با مشکل  نقدینگی روبرو هستند شما   در جاهای دیگری به شکل‌های دیگری هزینه می‌کنید و این امکان پذیر نیست مگر اینکه درآمد مناسبی هم داشته باشید در این مورد صحبت می کنید.

 

مهندس دارائی- من در اینجا نه تنها هزینه نکرده ام بلکه جلوی   ۲۰ میلیون تومان هزینه سالانه همین مکان را هم گرفته ام.  بدون هیچ هزینه ای   این کارها را انجام دادایم  در حقیقت فرش  قرمز برای مشارکت کننده پهن کرده ایم و  یک قرارداد دو ساله با سرمایه‌گذار بسته ایم.غیر از این  ما دو منطقه تفریحی دیگر هم ایجاد کردیم  در ملاده و  ده صوفیان.آنجا هم فضای آرام و جذابی داریم.

امروز گردشگری صنعت شده است در سمنان منطقه شهمیرزاد به شدت رشد و توسعه پیدا کرده و به عنوان قطب صنعت گردشگری شناخته شده است ما  امکانات ده صوفیان را امروز افتتاح کردیم.در شاهرود هم کارهای بسیار خوبی انجام شده در بسطام شاهرود برای رفاه همکاران دو واحد زیبا در فضای جالبی  ساخته ایم.  همه این فضاها را با هزینه سرمایه گذار انجام داده ایم در هر مورد  به طور میانگین   ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم .

 

مخابرات ما – ولی 25 یا 30 میلیون تومان هزینه محوطه سازی نمی شود؟

مهندس دارائی- بله البته همین عدد را هم جای دیگری به شکل منطقی صرفه جویی کرده ایم.

خوشبختانه در زمینه توسعه های مخابراتی هم کارهای خوبی انجام داده ایم.

در این شرایط سخت که ما نابسامانی اقتصادی داریم استعلام های ما تحت تأثیر نوسانات قیمت ها است توانسته ایم کارهای خوبی انجام دهیم از سویی با آمدن مهندس صدری تحول خوبی در منابع انسانی ایجاد شده  که آثارش را هم در مواردی مثل رفاهیات و  تاثیر آن روی وضعیت زندگی پرسنل  دیده ایم. باید تلاش کنیم سهمی از درآمدهای مخابرات ایران را محقق کنیم. در مخابرات ایران باید درآمد را   ۳۱ استان ایجاد کنند! یکی از این استان ها سمنان است!   من خودم به عنوان یک مولد این درآمد هستم عملکرد استانها با هم  می شود درآمد. اگر ما درآمد ایجاد کنیم مخابرات ایران می تواند موفق باشد و به تعهداتش در قبال پرسنل عمل کند وگرنه کار سختی است …

درآمد را نیروی انسانی  در خط اول گفتگو با مردم ایجاد می کند. مردمی که از ما سرویس می خواهند ابتدا پرسنل شبکه را می بینند این پرسنل  دقیقاً در برخورد با مردم هستند.به نظر من نباید خرابی  پورتها را  DLMO  جستجو کنیم بلکه باید  در تفکر کارکنان و پرسنل جستجو کنیم   خرابیها تفکر پرسنل است  تا من پیمانکار شبکه را حمایت نکنم او هم از پرسنل خودش حمایت نکند خرابی رفع نمی شود!

بدون رسیدگی به پرسنل چرخه تولید درآمد نیز ناقص می ماند.

 

مخابرات ما- رابطه شما با پرسنل چگونه است؟

مهندس دارائی – هیچ پرسنلی را نمی توانید پیدا کنید که بخواهد مرا ببیند ولی امکانش وجود نداشته باشد البته برای این کارها باید وقت گذاشت  باید  ساعت کار خود را افزایش دهیم کسی که مسئولیتی را قبول می کند در فاز اول باید از خودش بگذرد.

مدیران باید امنیت روانی برای کارکنان ایجاد کنند همین است که من می گویم همه چیز پول نیست . مدیر باید بتواند منشاء خدمات و منشاء تغییر باشد همین امروز یکی از مدیران خودم را خواستم و به او گفتم برای جاهایی مثل ۲۰۲۰ کال سنتر ۱۱۸ و جاهای مشابه- برای اپراتوری که  از ۷ صبح گوشی دستش است تا زمانی که از محل خدمت خارج می‌شوند- من خواسته ام که ساعت ۱۰ صبح یک لیوان شیر داغ و یک کیک جلو هر یک از اپراتورها بگذارند تا او  بتواند خود را بازیابی کند.با این کار  هم قند مغز افزایش پیدا می‌کند و هم قدرتش افزایش پیدا مخواهد کرد و می‌تواند خود را برای ادامه کار آماده کند.باید به این افراد رسیدگی شود  چراکه اینها خط مقدم لایه اکسس ما هستند.

اگر اینها مردم را خوب پاسخگویی کنند  اعتماد مردم به ما بیشتر خواهد شد.

خط مقدم ما الان ۲۰۲۰ یا ۱۱۸ است ما به قدر کافی برای اینها کار انجام نداده ایم من به آقای فرقانی هم گفته ام کسانی که کارشناس های حرفه ای ما هستند در مقام پاسخگویی جلوی مردم میگذاریم اینها بیش از دیگران باید تخصص داشته باشند بنابراین باید بتوانیم آنها را در طبقه‌بندی ساماندهی کنیم اینها خط مقدم ما هستند کسانی که باید روز به روز دانش کسب کنند و با مشترکین ارتباط برقرار کنند باید برای ما مهم باشند. اما ما خط مقدم را رها کرده ایم و به بقیه میرسیم.

هر کارمند عادی می تواند با آرامش کار کند اما اپراتور من نمی تواند سر پستش یک لیوان چایی بنوشد. تمام ساعت های کارش را به شدت کار می کند حالا ما باید به او بگوییم تو کارشناس حرفه ای ما نیستی! باید به او بگویم سخت کار نکن چون من نمی‌توانم به تو امکانات یک کارشناس حرفه ای را بدهم.

البته ما محیط کاری ۱۱۸ را متحول کرده ایم اخیرا میز اپراتوری, صندلی اپراتوری, کمد اختصاصی برای هر اپراتور اخیرا در اختیارشان گذاشته ایم.نتیجه اینکه حالا  بچه های ۱۱۸ خودشان را پیدا کرده اند و به سیستم اعتماد کرده اند. 

روزی به مدیری گفتم برای 118 صندلی های اپراتوری بخرید به من گفته شد همین صندلی هایشان خوب است!

من واقعا ناراحت شدم. به او گفتم هیچ اشکالی ندارد من و تو صندلی های مان را به آنها می‌دهیم آنها روی صندلی ما بنشینند من و تو مدتی روی صندلی او بنشینیم!

 بنگاه اقتصادی اگر خط مقدم خودش را باور نکند کار پیش نخواهد رفت متاسفانه دیدگاهی حاکم است که فکر می کند اینها هزینه است.

 

مخابرات ما –  مخابرات گروهی از کارشناس ها را جدا میکند و به آنها می گوید شما  از ما نیستید با ما فرق دارید.بعد آنها را در حساس ترین نقطه ممکن می گذارید. اینها باهم تضاد دارد. ۱۱۸ و پاسخگویی تلفنی را شما گفتید من از شبکه مثال می‌زنم. شبکه که به در خانه های مردم می‌رود در کوچه و خیابان دائم با مردم برخورد دارد تبدیل شده به یک نیروی ناراضی.همیشه هم از مخابرات ناراحت است و بد می گوید … یا پیمانکاران را از سیستم ناراضی کرده ایم … حتی به آنها اجازه اظهار نظر و ابراز نارضایتی هم نداده ایم.

مهندس دارائی- اگر مدیری داشته باشیم که پیمانکار  و یا کارکنان از او وحشت داشته باشند و نتوانند با او صحبت کنند, یا اگر مدیر طوری رفتار کند که طرف مقابل در برخورد با او احساس امنیت نکند  بلافاصله مدیر را عوض میکنم.

نیرو باید بتواند به راحتی با مدیرش صحبت کند اگر روزی پرسنل از ترس اخراج با مدیرش حرف نزند باید  آن روز  فاتحه این سیستم را خواند. ما با گفتگو تفکر های جدیدی را در محیط کار وارد می کنیم. به همه گفته ام اجازه دهید پرسنل به راحتی با شما صحبت کنند به ویژه ما با جوانان سر کار داریم. در مقابل جوانان مسئولیت داریم آنها آینده این شرکت را می سازند.در اتاق من همیشه باز بوده است   حراست بازرسی حقوقی تجاری همه مکلفند با پرسنل برخورد درستی داشته باشند و حرف های آنها را گو ش کنند.

دستور داده ام ساعت 10 صبح روی میز هر اپراتور پاسخگویی (118, 2020 و ….) یک لیوان شیر داغ و یک قطعه کیک تازه بگذارند تا خودش را بازیابی کند.

مخابرات ما –  شما در بخش نگهداری چه کارهایی انجام داده اید؟ با هزینه های مختلفی که بخش نگهداری ایجاد میکند معمولاً استان‌ها این بخش را از یاد برده‌اند حتی گاهی مأموریتی برای بازدید از امکانات فنی به افراد داده نمی شود.

مهندس دارائی–  مراکز ما قبلاً  مشکلات سرمایشی و گرمایشی, پاور و  چیدمان کابل داشتند الان با افتخار می توانم بگویم که به تک تک مراکز اگر بروید می‌بینید همه چیز سر جای خودش است.  پایدارترین شبکه برق کشور را امروز مخابرات   تجربه می‌کند. زمانی که قطعی و بحران برق در کشور اتفاق افتاد ما با افتخار اعلام کردیم که مشکل برقی نداریم.

به همه مراکز کم ظرفیت و پرظرفیت رسیدگی کرده ایم. وقتی  برای مراکز پرظرفیت تجهیزاتی خریدیم  امکانات و تجهیزات آنها را به مراکز کم ظرفیت بردیم یعنی هم استفاده بهینه از امکانات قدیمی کردیم و هم یک مرکز پرظرفیت را پایدار کردیم.در ضمن  با کارگزاران هم   قرارداد امضا کرده ایم و خوشبختانه هیچ مشکلی با آنها نداریم.جتی وقتی مراکز روستائی را تجمیع کردیم به آنها رسیدگی بیشتری کردیم و خدماتشان را با اضافه کاری جبران کردیم.

….

این گفتگوی گرم و داغ ادامه دارد.حیف است چیزی از آن بزنیم تا در یک مطلب جا بگیرد. اجازه بدهید بخش دوم را در فرصتی دیگر تقدیم کنیم.

952930cookie-checkگفتگویی بی سابقه با مدیر منطقه سمنان/ او با دیگران فرق دارد./ بخش یک

Please rate this

0 1 2 3 4 5
15 نظرات
  1. همکار شرکتی گیلان می گوید

    سلام سردبیر عزیز. ممنون از،این. مصاحبه زیبا.
    واقعا کیف کردمممممم. چه مدیر خوبی. این،سال هایی. که تو مخابرات بودم تو خواب هم فکر نمی کردم همچین ٱدمی تو این،سازمان باشه. براشون آرزوی سلامتی و موفقیت.
    می کنم

  2. کارشناس شرکتی می گوید

    خدا پدر و مادرش رو بیامرزه انشالله روزی مدیران ما هم بکنه که یه سر سوزن واسه نیروهای شرکتی ارزش قائل بشن بخدا با این اوضاع اقتصادی دیگه خیلی ظلمه که هر ماه به یک دلیلی طبقه بندی رو عقب میندازن???

  3. شرکتی مظلوم می گوید

    به معنای واقعی کلمه ایشون شخصی مدیر و مدبر و باکفایت برای این جایگاه هستند کاش مدیر منطقه ی ما هم ذره ای از افکار انسان دوستانه ی مهندس دارائی رو در خودشون پرورش می دادند.

  4. ایرن می گوید

    سلام
    یکی نیست به داد نیروهای شرکتی برسه
    چرا کسی ما رو درک نمی کنه بخدا با این وضعیت بازار داریم میمیریم
    چرا کسی به فکر حقوق کم ما نیست
    چرا کسی به فکر اجرای طبقه بندی نیست
    به دادمون برسید

  5. ایرادگیر می گوید

    سلام
    تمام مطالبی که آقای دارایی می فرمایند از لحاظ مدیریتی درست است ولی من نمی توانم بپذیرم چگونه در مدیریت منابع انسانی می توانیم بپذیریم فردی که بدون داشتن صلاحیت های لازم و صرفا با داشتن پارتی به مراکز 118 و دیگر مراکز وارد شده است و بهره وری وی بخاطر نداشتن صلاحیت بسیار پائین است را می توانید بعنوان یک کارمند 30 ساله بپذیرید و همان رفتار را با وی بکنید. منطق آقای دارایی وقتی درست است که کارمند در یک پروسه صحیح پذیرش وارد شرکت شود و نه با روش های غیر مرسوم!!!
    خوشحال می شوم این ایراد من را آقای دارایی پاسخ دهند.

  6. ناشناس می گوید

    سلام و خسته نباشید ، سردبیر محترم

    متن پس از غلط گیری ، صحیح است

    متشکرم

    قدر زحماتتان را اینجانب میدانم ، پرسنل مخابرات بزودی کاملتر متوجه میشوند

    و آنچه مهمتر است کاش مدیران عزیز هم سریعتر میدانستند ،

    برای ساختن صحیح و اصولی و بهینه و مفید ، فرصت خیلی کم است

  7. محمد حاصلی می گوید

    سلام
    وقتی عدالت و حسن نیت و منطق مدیریتی مدرن و اسلامی باشد

    وقتی جامع و کامل فکر شود و آینده نگری وجود داشته باشد

    وقتی تفکر صحیح و در جهت اهداف صحیح انجام شود

    آنوقت مدیری عزیز مانند جناب مهندس دارایی ، سیستم را پایه ای اصلاح میکند

    ایجاد انگیزه و رفع تبعیضات ،،،ناجوانمردانه،،، فورا باز خورد خود را در بهبود درآمد و رضایت

    مشتری ، نمایان میسازد .

    امید که مدیران گرامی این مملکت ، بتوانند انطباق بین آموخته های تئوریک و راهبرد عملی

    صحیح مدیریتی را انجام دهند

    وجدان یا وظیفه یا اخلاق مدیریتی و….نمیدانم چه اسمی ،،، ولی حسی زیبا در تفکر جناب

    مهندس دارایی نمایان است

    خدایا بحق ارزش تفکر ، ایشان را پایدار بدار

    سردبیر محترم جناب آرشیان عزیز نیز آن حس زیبا را را دارند ، جناب آرشیان حستان مستدام

  8. محمد حاصلی می گوید

    سلام
    وقتی عدالت و حسن نیت و منطق مدیریتی مدرن و اسمی باشد

    وقتی جامع و کامل فکر شود و آینده نگری وجود داشته باشد

    وقتی تفکر صحیح و در جهت اهداف صحیح انجام شود

    مدیری مانند جناب مهندس دارایی ، سیستم را پایه ای اصلاح میکند

    ایجاد انگیزه و رفع تبعیضات ،،،ناجوانمردانه،،، فورا باز خورد خود را در بهبود درآمد و رضایت

    مشتری ، نمایان میسازد .

    امید که مدیران گرامی این مملکت ، بتوانند انطباق بین آموخته های تئوریک و راهبر عملی صحیح

    مدیریتی را انجام دهند

    وجدان یا وظیفه یا اخلاق مدیریتی و….نمیدانم چه اسمی ،،، ولی حسی زیبا در تفکر جناب

    مهندس دارایی نمایان است

    خدایا بحق ارزش تفکر ، ایشان را پایدار بدار

    سردبیر محترم و عزیز نیز آن حس زیبا را را دارند ، جناب سردبیر حستان مستدام

  9. ارجمند می گوید

    سلام و درود، طی ماموریت هایی که به شهر سمنان داشتم، از نزدیک با همکاران رسمی و شرکتی آن استان ملاقات کردم و انگیزه خوب اونها را از نزدیک دیدم، قطعا” مدیریت خوب منطقه در ایجاد چنین شرایطی تاثیر گذار می باشد.

  10. خدمات اولی گلستانی می گوید

    احسن به این مدیر
    خدا جد و آبادشو بیامرزه
    اینو مگن مرد
    این مدیر یک نمومه است

  11. مبینا می گوید

    سلام بر سردبیر محبوب مخابرات ما
    مطلب شما رو با دقت خواندم واقعاً تعجب کردم در این شرکت هنوز مدیری با این خصوصیت هنوز پیدا میشود ، اگر مدیرهای دیگر مناطق، هم این گونه به زیر مجموعه خود نگاه می کردند ، الان شرکت مخابرات گلستان بود و اینقدر نارضایتی بین همکارها وجود نداشت ، خدا کند بقیه مدیران منطقه از راهکارهای موفق ، مدیر منطقه سمنان برای پویایی بیشتر شرکت استفاده کنند ، تا مدیران باور نکنند، نیروهای انسانی مهمترین اهرم در موفقیت هستند شرایط همینطور و یا بدتر از این خواهد شد ، با آرزوی موفقیت برای آقای مهندس دارائی مدیر منطقه سمنان و تبریک به پرسنل استان سمنان که مدیری اینچنین دارند ، همکاران عزیز در منطقه سمنان قدر بدانید، این جور مدیرانی کیمیا هستند

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      مبینای عزیز
      کار ما فقط انتقاد کردن نیست
      اگر جایی کار خوبی هم دیدیم باید بیاریم به همه نشون بدیم

      1. مبینا می گوید

        عالی سردبیر جااان ، بسیار کار پسندیده و نیکویی

  12. ناشناس می گوید

    درود بر شرفش واقعا خدا قوت به همچین مدیری.خدا به شما عمر باعزت دهد.بنده و همکارانم در مرکز تماس همراه اول بابل هستیم.هر روز خبر جدید ،بخشنامه جدید مثل یک دانشجو کیف و کتاب و دفتر و جزوء در محل کار همراهمون داریم.حالا واحد QA (ثبت خطا) هر ماه کسر حقوق برای ما انجام میدهند.و در پلیان هم میگویند طرح طبقه بندی شامل حال شما نمیشود.با چه انگیزه ای باید با مشترکین صحبت کنیم.مخصوصا مشترکین ناراضی

  13. جواد می گوید

    درودبادبرمرد بزرگ انشاالله همیشه پایدارباشید

نظرات بسته شده است.