مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

شاهراه اطلاعاتي آسيا-اقيانوسيه

منبع: موننکو ايران

انتخاب مطلب: وحيد ويسي

مخابرات ما-(موننکو ايران) به دنبال رشد و توسعه روز افزون فناوري ​هاي بخش ICT و نيز افزايش چشمگير تقاضا در اغلب کشورها که منجر به ايجاد شکاف ديجيتالي و تضرر قشر فقيرنشين و کم درآمد در تمام کشورها بالاخص کشورهاي کمتر توسعه يافته يا در​حال​توسعه شده است، سازمان ملل متحد در غالب کميسيون​هاي مختلف، به بررسي وضعيت توزيع متوازن تکنولوژي پرداخته است. به همين منظور کميسيون اقتصادي و اجتماعي کشورهاي آسيا و اقيانوسيه(ESCAP) که بطور مستقيم زيرمجموعه سازمان ملل است، تصميم گرفت با تهيه طرح جامع شاهراه اطلاعاتي آسيا اقيانوسيه (Asia Pacific Information Superhighway)، راهکارهاي رسيدن به اين اهداف را محقق سازد.

طرح جامع شاهراه اطلاعاتي آسيا اقيانوسيه AP-IS که يک طرح بديع در راستاي توزيع متوازن و ايجاد امکان دسترسي به فناوري​هاي بخش ICT خصوصا اينترنت پهن باند به کشورهاي حاضر در اين منطقه جغرافيايي شکل گرفته است، دربرگيرنده يک شبکه سراسري از ترکيه تا جزاير کريباتي است. براي پيشبرد هرچه بهتر اهداف و برنامه​ها، اين منطقه جغرافيايي به پنج منطقه تقسيم شده است که هريک از آن‌ها در غالب گروه‌هاي اجرايي به بررسي وضعيت منطقه خود مي‌پردازند. اين تقسيم‌بندي قاره آسيا را به صورت: شمال و مرکز، جنوب شرق، غرب و جنوب غربي ، شرق و شمال شرق و بهمراه جزيره اقيانوسيه در نظر گرفته که کشور ايران در منطقه غرب و جنوب غرب آسيا قرار گرفته است. موکد است اين کميته شرکت موننکو ايران  را به عنوان همکار خود در تدوين طرح جامع منطقه غرب و جنوب غرب آسيا و به طور خاص کشور ايران براي طرح AP-IS انتخاب نموده است.

از آنجاييکه نهادها و سازمان­هاي مالي- اعتباري متعددي نظير بانک جهاني، بانک توسعه آسيا، يونسکو و … در اين کميته عضويت دارند، حضور هرچه موثر­تر ايران به عنوان کشوري مشتاق و فعال در حوزه­هاي مرتبط با صنعت ICT، مي­تواند ضمن فراهم نمودن زمينه­هاي لازم جهت استفاده از تسهيلات مالي اعتباري جهاني و زيرساخت­هاي دانشي و فيزيکي ديگر کشورهاي عضو، سبب شود ايران، در اين امر بسيار با اهميت يعني توسعه صنعت ICT همگام با پيشتازان اين صنعت گام بردارد. خاطر نشان مي­گردد از اين طريق مي توان مطابق با ماده (68)  قانون برنامه ششم توسعه، ضمن تکميل شبکه ملی اطلاعات، امکان دسترسی به سطح يک از سه کشور اول منطقه را فراهم نموده و با ايجاد زيرساخت­ها، رتبه ايران در سطح جهان در شاخص​های مرتبط از جمله شاخص​های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه دولت الکترونيک را به ميزان تعيين شده ارتقا داد.

اين طرح جامع شامل موارد كليدي نظير:

1) وضعيت زيرساختي پهناي باند در مناطق مختلف آسيا-اقيانوسيه،

2) تعيين ترافيك اينترنت، مديريت شبكه و سياست​گذاري‌هاي حاكم برهر منطقه،

3) بهبود وضعيت زيرساخت صنعت ارتباطات و مخابرات،

4) ايجاد دسترسي فراگير به اينترنت

مي‌باشد که در غالب چهار محور اصلي مورد تحليل و ارزيابي قرار مي‌گيرد. اين چهار محور عبارت اند از:

  • اتصال (Connectivity): اين محور بر طراحي فيزيکي شبکه، افزايش کابل‌کشي فيبرنوري جهت توسعه و مديريت در سطح منطقه و نيز بهبود مقررات موجود و توسعه مذاکرات بين دولت​هاي مختلف تمرکز دارد تا از اين طريق بتوان سرانه پهناي باند بين المللي کشورهاي عضو را به حد مطلوبي افزايش داد. که اين منجر به دسترسي آزاد و متعادل‌تر کشورهاي عضو خواهد شد. در اين محور توسعه راه‌آهن و ساير زيرساخت‌هاي بين مرزي نيز مورد توجه قرار داده شده است.
  • مديريت ترافيک (Traffic/ Network Management): اين محور بر تضمين و افزايش ترافيک اينترنت به صورت کارآمد و موثر در سطح منطقه، زيرمنطقه و ملي تاکيد مي​کند. افزايش تعداد IXP ها، مديريت ترافيک اينترنت، اصول، سياست‌ها و چارچوب قانوني نقاط تبادل اينترنت در اين محوربررسي و تحليل مي­شود.

 

  • پهن باند (Broadband): ايجاد دسترسي فراگير تمامي اقشار جامعه و بررسي نيازها و چالش‌هاي موجود در کشورهاي کمتر​توسعه​يافته و در​حال​توسعه در اين محور صورت مي‌گيرد. همچنين توسعه زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات داخلي کشورها از جمله شبکه Backbone و مراکز داده اينترنتي در اين محور قرار دارد.

 

  • انعطاف پذيري (E-resilience): اين محور قصد دارد انعطاف‌پذيري زيرساخت‌هاي موجود و يا در دست تهيه را با روش‌هايي چون تنوع در مدل پياده‌سازي زيرساخت‌ها ارتقا داده و از اين طريق به نقش ICT به عنوان مهره کليدي در کاهش خطرات و مديريت بحران و نيل به توسعه پايدار اشاره کند. خاطر نشان مي­گردد پايداري صنعت ICT در مواقع بحراني و رخداد بلاياي طبيعي(زلزله، سيل، طوفان و…) از جمله مهم­ترين مواردي است که مي­بايست در کشورها مدنظر قرار داده شود که در اين بخش به آن پرداخته مي­شود.

 

 

 

937010cookie-checkشاهراه اطلاعاتي آسيا-اقيانوسيه

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.