مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

در همایش اخیر, بازرسی بدنبال هماهنگی فعالیتهایش با ره نگاشت بود.

نوشته و تنظیم: سردبیر

مخابرات ما- همایش اخیر بازرسی های مناطق مختلف در تهران, حضور مهندس صابریوند مدیر کل بازرسی و مهندس تراکمه بعنوان عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران به این دلیل توجه مرا جلب کرد که عضو هیئت مدیره در این همایش گفت : فعالیت بازرسی باید در مسیر ره نگاشت باشد.

بهمین دلیل بین من و یکی از دوستانم در  بازرسی ها گفتگویی درگرفت که بعنوان یک گزارش تقدیم شما می کنم.

من میخواستم بدانم وظایف بازرسی پس از خصوصی سازی چه فرقی کرده است.

او که بعنوان مهمان در این همایش شرکت کرده بود  می گفت :

وظایف بازرسی تغییری نکرده است.چرا فکر میکنی پس از خصوصی سازی باید فرق کرده باشد؟ بازرسی وظیفه نظارت بر اجرای صحیح و درست مصوبات هیئت مدیره , بخشنامه ها و قوانین مربوطه را دارد.حتی دستورالعمل های مدیر عامل هم جزو همینهاست.او هم تایید و تصویب هیئت مدیره را دارد.

جالب است.یعنی اگر د رجایی سوء استفاده ای هم صورت بگیرد , با این تعریف چگونه در محدوده کار و فعالیت بازرسی قرار می گیرد؟

او می گوید : سوء استفاده از اثرات  نادیده گرفتن دستورالعمل ها و بخشنامه هاست.

 

بله. درست است.این هم نگاهی است برای خودش.من تا بحال از این دیدگاه به مسئله نگاه نکرده بودم.بر اساس این دیدگاه   بازرسی در کارهای خلاف قانون وارد میشود تا ببیند چه قانونی و چگونه زیرپا گذاشته شده است.

کم کم ذهنیت من در مورد بازرسی پس از خصوصی سازی شکل می گیرد.اما میخواهم بدانم مصوبات خلاف قانون هیئت مدیره چه می شود؟ چیزی مثل همین رفاهیات که محل جدل ماست.

نظر دوست بازرس من این است که ادارات کار , مانع اجرای قوانین متضاد با قوانین کار و اصلی کشور می شوند. بازرسی از طرف هیئت مدیره و مدیر عامل , به نمایندگی از آنها بدنبال اجرا و یا عدم اجرای مصوبات و دستور العمل های آنهاست.

 

آنچه که من دیده ام, برخی از همکاران و مشتریان برای شکایتهای خود به بازرسی هم مراجعه می کنند. احتمالا بین این فعالیت و اجرای قوانین هم رابطه ای ایجاد کرده اند.البته این سوال را من نپرسیدم.هنوز هم این سوالم بی جواب مانده است.

موضوعی که دوستم بعنوان بازرس روی آن تاکید داشت این بود که:

در دوره جدید , بازرسی  با احوال شخصی افراد و آدمها کاری ندارد.بقول مدیر کل بازرسی مخابرات ایران مهندس صابریوند ” با کار کار دارند” . احوال شخصی آدمها ربطی به آنان ندارد.

سپس می گوید استانداردهای بازرسی همان مصوبات هیئت مدیره و مدیر عامل است.

 

در همان همایش مهندس تراکمه عضو هیئت مدیره گفته بود :بازرسی باید در مسیر ره نگاشت حرکت کند.

اصولا حرکت بازرسی بر مدار ره نگاشت برای من ابهام ایجاد کرده بود لذا این سوالم را هم از او پرسیدم.

حرف جالبی زد.

“ره نگاشت معتبرترین سند راهبردی شرکت مخابرات ایران است.همه آن را امضا کرده اند.اعضای هیئت مدیره , صاحبان سهام و … طبیعی است که همه در همین راستا حرکت کنند.بازرسی هم همین وظیفه را دارد.بازرسی وظیفه دیگری هم دارد.آن اینکه میخواهد بداند بقیه هم در همین مسیر خرکت میکنند یا نه!”

 

حرفهایش جالب است! مطالب در ذهنم چفت و بست پیدا کرد و در کنار هم نشست.

هیئت مدیره و مجمع صاحبان سهام , مصوبه ای بنام ره نگاشت دارند.بازرسی باید اطمینان حاصل کند همه فعالیتها در راستای همین مصوبه است.

“این همایشی که از آن حرف می زنید می تواند اقدامات بازرسی ها را در همین راستا هماهنگ کند.در حقیقت باید ره نگاشتی که قانون و ضوابط در آن دیده شده است , معنی عملیاتی بکند!” او گفت.

او متخصص خبره ای است لذا بحث های ما از حیطه بازرسی و وظایف بازرسی فراتر رفت.از FTTH و … هم صحبت به میان آمد.اما آن بخش از صحبتهای ما که در مورد بازرسی بود برایتان بازنویسی کردم.

واقعیت این است که دیدگاههای خودم نیز در مورد بازرسی اصلاح شد.

راستی, شما در مورد گفتگوی من و عضو بازرسی چیزی نمی گویید؟

 

 

713340cookie-checkدر همایش اخیر, بازرسی بدنبال هماهنگی فعالیتهایش با ره نگاشت بود.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    چه دهانشون رو پر میکنند! کدوم بازرسی ؟ کدوم استان ؟ کجایی ؟ توهم داری ؟ اگر نظارت و بازرسی میشد که روزگار مخابرات این نبود همه چسبیدن به این صندلی لعنتی که یه وقت حرفی یا اقدامی انجام ندن که به ذائقه مدیر بالا دستی خوش نیاد وازش دلخور بشه و یه وقت صندلیشو از دست بده- امروزه نمیدونم شک داریم که روزی و رزق دست خداست چون اگه غیر این میشد لااقل یه کم مدیران بخودشون میومدن که دارند چکار میکنند.

  2. ناشناس می گوید

    ره نگاشت هم شده یه … و بس. با جیب خالی کدوم ره نگاشت؟؟؟ بدون حقوق کدوم ره نگاشت؟؟؟

نظرات بسته شده است.