مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گفتگو با مهندس قضاتی؛ ثامن سپهر کیش آموزش در مخابرات را متحول میکند؟

[box]مخابرات ما- بیش از آنچه که باید, نامش شنیده می شود.در هر جایی از فضای مجازی و فنی و آموزشی قدم میزنی رد پایی از او را می بینی.شاید دلیل اینکه او را زود می توان بخاطر سپرد نام خانوادگی خاص اوست: قضاتی , مشاور مدیر عامل و مدیر ثامن سپهر کیش![/box]

samensepehr-3

 

[box type=”info”]مخابرات ما- تا بحال هرگز آرزو نکرده ام در مخابرات ایران باشم, مگر زمانی که با کسی قرار گفتگو دارم.هر گفتگو و یا ملاقات ساده, برای ما میتواند سفری بزرگ باشد. وقتی قرار گذاشتیم با مهندس قضاتی , مشاور مدیر عامل مخابرات ایران و مدیر موسسه ثامن سپهر کیش گفتگو کنیم , دلم میخواست رو در رو حرف بزنیم چرا که میدانستم طرف صحبتم مردی خوش صحبت است, مردی که می تواند درهای تازه ای به روی مخابرات جدید باز کند و صدها سفر خارجی را تبدیل کند به سفری داخلی و کم هزینه برای مخابرات.[/box]

 

سوال اولم برای روشن شدن محدوده نفوذ این مرد بود.مردی که فضای مجازی را مال خود کرده است.

قضاتی- مشاور مدیر عامل هستم و مسئول اداره موسسه ثامن سپهر کیش. در حقیقت این موسسه متولی امور آموزشی تخصصی کارکنان است.در گذشته همه افراد برای دوره های آموزشی توسط مخابرات به کره و چین فرستاده می شدند.این دوره ها کیفی نبود و در آن دانش منتقل نمی شد .خود چینی ها و کره ای ها هم به انتقال دقیق دانش نمی پرداختند در این دوره ها. لذا صرفا افرادی به خارج از کشور می رفتند.

ما پیشنهاد کردیم این دوره ها را به موازات, در داخل کشور  بصورت های – تک برگزار کنیم.

مخابرات ما – آیا نمونه های دیگری هم در کشور وجود داشته که دوره های پیشرفته را در داخل کشور برگزار کند؟

فضاتی- بله.قبلا وزارت صنایع آموزشهای تخصصی را در سازمان گسترش برگزار میکرد.

مخابرات ما – چرا موسسه را به کیش برده اید؟

قضاتی-  ما از همان ابتدا به وندورها فشار آوردیم آموزش در ایران را بپذیرند.آنها بخاطر آموزش در خارج ,  چند برابر داخل کشور, هزینه می گرفتند.وقتی طرح پذیرفته شد ابتدا دو شهر پیشنهاد شد, کیش و مشهد.

کیش بدلیل موقعیت جغرافیایی , حضور ساده تر استادان خارجی در آنجا, معافیت های مالیاتی برای خرید تجهیزات , جذابیت های گردشگری از کشورهای همسایه و همینطور حضور و علاقمندی مهندس تراکمه پذیرفته شد.قرار شد شعبه اصلی در کیش باشد.

یک مرکز تلفن از رده خارج در کیش گرفتیم و کارمان را شروع کردیم.

samensepehr-1

مخابرات ما – ارتباط مخابرات با این موسسه چیست؟

قضاتی- مخابرات سهامدار عمده موسسه است.در هیئت مدیره مخابرات ایران در مورد ساختار سهامداران هم بحث شد.در ابتدا دانشکده مخابرات 7 درصد, مخابرات هرمزگان 7 درصد,شرکت ایت استار (8*) یا همان ZTE  هم 7 درصد از سهام را در اختیار گرفت و مابقی سهام هم به مخابرات ایران رسید. در حقیقت هولدینگ مخابرات ایران سهامدار عمده موسسه ثامن سپهر کیش است.

مخابرات ما – شرکتهای خارجی هنوز هم سهامدار هستند؟ منظور با وجود تحریم هاست ..

قضاتی- تا سالهای 91, 92 شرکت ایت استار  حضور داشت ولی بخاطر شرایط خاص آن روزها نماند و رفت.اما بحث آموزش کارکنان همچنان انجام شد.

مخابرات ما – هزینه های این موسسه آموزشی را از کجا تامین می کنید؟

قضاتی- استقلال مالی و خودگردانی یکی از ویژگی های مهم این موسسه است.دو گروه از افراد نزد این موسسه آموزش می بینند.گروهی بعنوان دانشجو , از خارج از مخابرات می ایند مثل کارکنان نیروهای انتظامی , زیرساخت, ایرانیان نت  و ….

اما گروهی بنام دانش پذیران , از مخابرات ایران و استانها می آِیند.در این دوره ها افرادی از استانها معرفی می شوند و هزینه هایش توسط استان پرداخت می شود.

مخابرات ما- چه دوره هایی را در ثامن سپهر کیش برگزار می کنید؟

قضاتی- همانطور که گفتم کار ما برگزاری دوره های تخصصی است.

GPON , Transmision و  , Access یا دسترسی, ارزش افزوده, نصب نسل 3 و 4 موبایل , تجهیزات سیسکو , بحث های مرتبط با FTTX و ….

مبنای کار ما اینهاست.مرکز مجهز شده است به تجهیزات ماکت آموزشی.برای هر یک از اینها , یک نمونه مدل آموزشی بروز نصب شده است تا کار عملی را نیز انجام دهند.

مخابرات ما – در واقع شما بحث تکنولوژی و تجهیزات را دارید نه دوره های آموزشی عمومی مثل ورد, آفیس, زبان و …درست است؟

قضاتی- بله دقیقا همین است.

 ما در دوره های قبلی هم به مدیران گفتیم.مخابرات باید نیروی انسانی را تجهیز کند, نیروهای فعلی را بشناسد , آنان را آموزش دهد تا آماده شوند.در حال حاضر اکثر شرکتهای فناوری به نیروهای 20 تا 25 سال رجوع کرده اند.مخابرات هم باید نیروهای جوان را انتخاب کند , از بیرون هم یک سری نیروها را جذل کند, هر دو گروه را کنار هم آموزش دهد.آموزشی که با جهت گیری و رویکرد فنی پیش برود.

مخابرات ما- الآن شرایط خوبی دارید؟

قضاتی-  با ثامن سپهر راهی باز شده است اما ساختمانی کوچک با 5-6 نفر پرسنل هرگز در شان مخابرات نیست.باید در کل کشور متمرکز شود . ما در چند استان دانشکده داریم. مخابرات باید مراکز دانشگاهی و آموزشی را با محور خودگردانی متمرکز کند.

***** این گفتگو ادامه دارد***

676100cookie-checkگفتگو با مهندس قضاتی؛ ثامن سپهر کیش آموزش در مخابرات را متحول میکند؟

Please rate this

0 1 2 3 4 5
16 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    کاش من خصوصی هم مدیر بودم حقوقمم بالای ملیونها بود همه جا سفر میکردم خدا زده خصوصی بدبخت خصوصی فقط عمرمون تلف میکنیم دلمون خوش است که تو اداره مخابرات کار میکنیم خدا به خیر بگذره چه بر سرمون میخواد بیاد

  2. ناشناس می گوید

    هزینه ها به قدری هست که استانها با این وضعیت مالی جرات نگاه کردن به آنها را ندارند و در ضمن اعتقاد دارند این هزینه ها به جیب مخابرات ایران که سهامدار اصلی است میرود لذا بیش از پیش مخالفند

  3. ناشناس می گوید

    سلام
    در تمام ادوار مدیریتی پس از خصوصی شدن مخابرات، همه مدیران به صحنه آمده، دم از اهمیت منابع انسانی زدند ولی دریغ از یک حرکت مناسب در این زمینه!
    اجازه بدهید در خصوص یکی از مهمترین اقداماتی که در فضای تغییر می باید درارتباط با پرسنل انجام داد اشاره کنم. حتما شما قبول دارید که آموزش و مسلح کردن پرسنل به علوم و فناوریهای جدید یکی از الزامات شرکت ها در دوران تغییرات می باشد.
    برای پرسنل باهوش شرکت مخابرات ایران زیاد سخت نیست که بفهمند که در فضای رقابتی جدید شرکت مخابرات ایران، نیاز به تغییر کردن دارند. تغییر پیدا کردن پرسنل هم این نیست که بروند درون خانه هایشان و جلوی آئینه بایستند و قیافه هایشان را تغییر دهند. بلکه تغییر در پرسنل تغییر نگرش آنها از یک نگاه صرفا دولتی به یک نگاه خصوصی می باشد. پرسنل می دانند که در یک فضای خصوصی لازم است به جای فرماندار محوری، مشتری محور باشند. و به جای اینکه مشتریان به ما مراجعه کنند ما باید به مشتریان مراجعه کنیم. باید متوجه باشند که اگر سرویس شرکتشان کیفیت نداشت مشتریان به سمت رقبا می روند و از دست دادن مشتریان به معنای از دست دادن درآمد و نهایتا از دست دادن شغلشان می باشد.
    ولی مدیران ما تابحال برای آموزش مدیران و کارکنان چه کرده اند؟ اجازه بدهید چندتای آن را بشمارم که متوجه شوید:
    -اعزام و مامور کردن چند مدیر ارشد به فرانسه و حضور در فضاهای کاری شرکت اورنج!
    -استخدام و حضور تعدادی مشاور خارجی زبان نفهم و گذاشتن آنها در کنار مدیران تهرانی بعنوان مدیران سایه!
    -تاسیس موسسه ای آموزشی در کیش که دورترین نقطه به تمام استانها می باشد که تاسیس ان بجز دلایل خاص هیچ هدف آموزشی دیگری نداشته است!
    – برگزاری کلاسهای محدود و بی کیفیت و رفع تکلیفی از طریق ویدئوکنفرانس!
    لطفا شما بگوئید آیا با چنین اقداماتی می توان کارمندان شرکت مخابرات را در این فضای تغییر توانا ساخت؟
    کاشکی به جای کارهای کلیشه ای و بدرد نخور اقداماتی اساسی و مهم انجام می دادند.
    من با تجربه و سواد محدودم سعی می کنم برخی از موضوعاتی که می تواند در این راستا مناسب باشد را مطرح کنم ولی مطمئن هستم شما مدیران و همکاران عزیز خواهید توانست لیستی از اقدامات نمونه دیگر را نیز مثال بزنید:
    1-توجه به ادارات آموزش استانها و تغییر نگاه مدیران استانی از اداره ای هزینه زا به اداره ای سرمایه ساز
    2-استفاده از مربیان و اساتید مجرب و پویا به جای مربیانی قدیمی و نا آشنا به مسایل مبتلابه
    3-تغییر کاربری برخی از ادارات آموزش استانها از محلی برای تبعید پرسنل ناراضی
    4-توجه نمودن به آموزشهای مورد نیاز پرسنل در تمامی ضمینه های فنی، مدیریتی، بازاریابی، فروش و مالی و … قابل توضیح اینکه مناسفانه اکثر آموزشها در ادارات آموزش استانها از جنس آموزشهای فنی می باشد.
    5-استفاده موثر از تجهیزات آموزشی جدید مخصوصا حرکت به سمت آموزشهای راه دور و شبکه محور
    6-تبدیل ادارات آموزش از حالت مدرسه ای یعنی بجای برگزاری دوره و و مدرک دادن به مربیانی برای کمک کردن و توانمند کردن پرسنل
    7-برون سپاری بسیاری از آموزشها به موسسات بیرونی بجای بکارگیری مربیانی تمام وقت در ادارات اموزش
    8-تبدیل ارزیابی های آموزشی بجای صرفا نمره محور به ارزیابی های مبتنی بر اثربخشی عملکردهای کارکنان در محل کار
    9-توجیه نمودن مدیرانی که اموزش پرسنلشان را صرفا وقت گذرانی می دانند.
    10-تبدیل نگرش ادارات آموزش از شبکه محور و فنی محور بودن به انسان محور بودن البته اخیرا با تغییر جایگاه ادارات آموزش به واحدهای نیروی انسانی این مشکل تا حدودی حل شده است.
    11-استفاده از پرسنل با تجربه بصورت غیرموظف بعنوان مربی اموزش
    12-توجه به روشهای آموزشی غیر مستقیم از جمله حضور مدیران در سمینارها و نمایشگاهها(حتی خارج از کشور)
    13-برانداختن آموزشهای خارج از کشور آن هم بصورت نوبتی و بدون توجه به نیازهای آموزشی
    14-انجام آموزش بواسطه خرید تجهیزات و انتقال مناسب آموزشهای مرتبط در چهارچوب قراردادها

  4. کارشناس می گوید

    هربلائی که بر سر ما می اید از ندانم کاری ماست .ای کاش کمیته ای بود تا دست اورد این جناب مهندس را در رابطه با قراردادهای عجولانه وغیر کارشناسی شده با شرکت های تکماهیندرا- اینونتیو- سفره کام و.. در کسوت مشاور مدیر عامل ومدیر کنترل پروژه های استانی بررسی می نمود بعد اجازه می داد تا دوباره سفره ای دیگر باز کنند !زیانهای شرکت در طول مدت 5 سال گذشته بسیار مایه تاسف است .!

    1. محمد می گوید

      دوست عزيزي كه با نام مستعار كارشناس نظر داده ايد. انشالله كه نظرات كارشناسي فني تان نيز به همين روش نباشد..
      بنده به عنوان همكار فني كه افتخار همكاري با اين بزرگوار را داشتم . عرض ميكنم در بحبوحه تشكيل شركت ارتباطات ثابت شاهد بودم تنها مديري كه با اجراي اين سه طرح مشاوران خارجي و تشكيل شركت ثابت مخالف جدي بوداقاي مهندس بودند به نحوي كه همه دوستان و همكاران ستاد از اين موضوع مطلع هستند ، پس لطفا همواره در نظرات منصف و با اطلاع باشيد

  5. م می گوید

    سلام-
    1-در تمامی استانها مرکز آموزش وجود دارد بنابر این نیازی به همچون مرکزی نیست
    2- اعزام همکار برای اموزش در کیش هزینه اش از اعزام به خارج ازکشور زیاد است
    3- امتحان روشهای جدیدبه صلاح مخابرات نیست
    4- مرکز اموزش مانند دانشگاه است ایا وجود یک دانشگاه در کیش کافی است یا در همه استانها باشه خوب است

  6. مجيد رضا يي می گوید

    اجراي اموزش هاي كاربردي براي همكاران فني كل كشور بايد گسترش يابد ، حتي در شهر هاي بزرگ مثل رشت و و،،، اين ضرورت احساس ميشود ، اينده مخابرات را نيروهاي اموزش ديده ميسازند ، به نظرم كار خوبي هست اگه ادامه دار و سراسري شود

  7. کارشناس می گوید

    سوال اول : ایا دوره های اموزشی این موسسه مشمول کارکنان مالی نمی شود ؟ سوال دوم ایا اعزام های خارجی در سه سال گذشته بعد از خرید اجناس چینی شدت گرفت دوره اموزشی نبوده ؟در مخابرات قم در طی سه سال گذشته برخی مدیران حتی دو مرتبه چین رفتند !!

  8. نفر می گوید

    سلام
    برای من خیلی جالب خواهد بود اگر لطف کنند و صورت سود و زیان این شرکت را اعلام کنند تا بفهیم آیا سودی هم داشته اند؟
    شما از طرفی در جهت جمع و جور کردن هزینهای مخابرات ایران، مخابرات استانها را که منافعش برای مردم بوده است را جمع می کنید ولی از این طرف هزینه های اضافه ای را انجام می دهید و چنین شرکتهایی را تاسیس می کنید که جایی باشد برای اینکه برخی مدیران و سهامداران پول های کثیف را رد و بدل کنند.

    1. حاجي می گوید

      خدمات ارتباطي كه كار اصلي هست در مخابرات ها بعضي جاها با ضرر هست ، دوستمون أنتظار سود در اموزش و پزوهش داره ، همين كه مدير موسسه گفته اند خود گردان هست جاي شكرش باقي هست

  9. همکار می گوید

    سلام
    مسخره تر از این فکر در مخابرات نبوده است. این فکرهای عتیقه را فقط برخی از مخابراتی های تازه بدوران رسیده دارند.

    ما چند نفر همکار برای اموزش تجهیزات تخصصی به کشور سازنده تجهیزات رفتیم.
    اول که آموزش جزو قرارداد بود و برای ان قیمت تعیین نکرده بودند.
    دوم همه جور امکانات آموزشی و مدل های مختلف در محل مرکز آموزششان وجود داشت و چیزی ناقص نبود.
    سوم از مراکز تحقیقاتی و مراکزی که تجهیزات در انها عملا کار می کرد بازدید داشتیم. و عملا کارکردن با تجهیزات را از نزدیک دیدیم.
    چهارما برای سازنده ای که این همه امکانات و تجهیزات اموزشی را در کشورش تهیه کرده است اگر بخواهد در هر کشوری هم که تجهیزات می فروشد هزینه کند و مربی اعزام کند و نهایتا آموزشش نیز کیفیت و اثربخشی نداشته باشد به چه دردش می خورد.
    پنجما سفر خارجی هم فال است و هم تماشا. همکاران علاوه بر اینکه هوایی عوض می کنند با فرهنگهای کاری دیگر نیز آشنا می شوند و شاید آن آموزشهای حاشیه ای مهمتر از اصل اموزش باشد. با کارآموزان کشورهای دیگر نیز آشنا می شویم و حتی با مخابرات کشورهای دیگر آشنا می شویم.
    ششما در این سفر فناوریهای دیگری که آن شرکت سازنده تولید کرده است همه در آنجا وجود دارد و در خریدهای بعدی مان ممکن است خریدهای کاملتری را انجام دهیم.
    هفتما تقریبا این سفر چونکه اکثرا جزو خدمات این شرکتها محسوب می شود بصورت رایگان ارایه می شوند.
    هشتما برای مخابرات استانها هزینه آموزش دیدن در کیش بیشتر از هزینه آموزش دیدن در کشور سازنده می باشد. ضمن اینکه کیفیت ان هم بسیار متفاوت می باشد.
    نهما من بعنوان یک کارشناس فنی بجز اموزشهای مربوط به تجهیزاتی که با ان کار می کنم هیچ اموزش جدیدی را ندیده ام. اگر آقایان به فکر اموزش دادن کارکنان بودند طوری برنامه ریزی می کردند که من که یک کارمند 15 سال سابقه می باشم لااقل بدانم NGN و IMS و نسلهای جدید مخابرات چه هستند و منطقشان چیست ولی دریغ …

    من بیشتر فکر می کنم اینکه چنین تصمیماتی گرفته می شود بیشتر برای تامین منافع برخی از آقایان انجام می شود ولا غیر.
    ضمنا آقای سردبیر از شما تشکر می کنیم که چنین مصاحبه هایی را ترتیب می دهید ولی خواهش می کنیم شیفته چنین روشهای اشتباهی نشوید.

  10. م می گوید

    تا حالا که شرکت مخابرات ایران ، باور ِ عملی به اینکه ، منابعِ انسانی نیاز به آموزش دارند از خودش نشون نداده ، اینم یه جور شسکامِ جدیده که پایگاهش رو تو کیش زده.
    هیچ فکر کردین که آموزش افراد با همون روشِ بومی سابق در استانها ، چقدر ازین رویه ی بی برنامه ی پر سر و صدا کمترخرج بر میداره؟( همه چی + کرایه رفت و برگشت مربی یا مربا)

  11. علی می گوید

    مدل امورشی صحیح باید باشد اشتباه تایپ ی خبر دارد

  12. حسین می گوید

    امورش لاز م برای توسعه مخابرات . تنها با حمایت مسوولان عملی هست

    1. مريم می گوید

      چقدر جالبه . 20 تا 25 سال هاي فعلي !!!!!

      1. آرمان می گوید

        خيليهم جالبه
        ما رسميها همه 25 سال به بالا سابقه داريم مگر انگشت شماري از استخدامي هاي جديد كه زير 25 سال سن داشته باشند .
        25 ساله هاي بخش خصوصي هم كه طبق قانون نمي توانند از محل كارشان به كيش اعزام شوند .
        نتيجه اخلاقي : اين دوره ها فقط براي خوش گذراني مديران بالايي ( به اتفاق خانواده ) مي باشد .
        زيرا : اين مديران قبلا اين دوره را در خارج كشورگذرانده اند .

نظرات بسته شده است.