مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

سیر تحول مخابرات در ایران (1)

[box type=”shadow” ]مخابرات ما – در چند مطلب پی در پی , می توانید سیر تاریخی تحول مخابرات ایران را بخوانید و با آن آشنا شوید.[/box]

 

در ایران، ۱۴ سال پس از اختراع “تلگراف” یعنی در ۱۲۳۶ شمسی، اولین خط تلگراف بین تهران و چمن سلطانیه (نزدیک زنجان) نصب و راه‌اندازی شد و دو سال بعد به شبکه تلگراف روسیه پیوست .ایران در ۱۲۴۸ خورشیدی، به عضویت اتحادیه بین‌المللی تلگراف درآمد.

 

و 13 سال پس از اختراع “تلفن” یعنی در 1268 خورشیدی کمپانی بلژیکی«شرکت خط آهن ایران» صاحب امتیاز راه آهن تهران ـ ری و واگن اسبی، برای برقراری تماس میان ۲ ایستگاه ماشین دودی تهران و ری از تلفن استفاده می‌کرد.

 

روند توسعه کمی و کیفی مخابرات از مرحله تلفن مغناطیسی تا مرحله خودکار و ارتباطات ماهواره‌ای در ایران ادامه یافت.

ناصرالدین شاه در یادداشت‌های خود، در شرح وقایع جمادی الاخر سال ۱۳۰۲، به تلفنی اشاره می‌کند که ره‌آورد سفر فرنگ معین الملک (سفیر ایران در عثمانی) بوده و از آن برای برقراری تماس از شمس‌العماره تا باغ سپهسالار استفاده می‌شده و ظاهراً این نخستین تماس تلفنی در ایران بوده است.

 

ولی اعطای نخستین امتیاز تلفن و رواج آن در عصر مظفری بود که در سال 1319 در تبریز به مدت ۵۰ سال به شرکتی واگذار شد تا برای راه‌اندازی تلفن به شعاع ۲۴ کیلومتر اقدام کند. ولی با انحلال شرکت یکی از شرکا با ضبط اموال شرکت بابت مطالبات خود ، اداره ان را شخصا به عهده گرفت .
در ۱۳۲۱، امتیاز تلفن تمام ایران را به مدت ۶۰ سال به دوست محمدخان معیرالممالک واگذار کردند و وی ملزم شد از تاریخ صدور فرمان تا ۳ سال تلفن تهران و تا ۱۰ سال بعد تلفن سایر شهرهای ایران را با هزینه خود راه اندازی کند.
دایرکردن خطوط غیرقانونی تلفن از سوی شرکت‌های خارجی، موجب درگیری آنان با صاحب امتیازان ایرانی می‌شد.

 

در سال ۱۳۰۷ کوچصفهانی به سیم‌کشی غیرقانونی اداره شیلات در سواحل خزر اعتراض کرد و مطابق امتیاز صادر شده از “وزارت فلاحت و تجارت و فواید عامه ” حق خود دانست که سیم‌ها را قطع کند.

 

به نوشته ادوارد براون ، نیروهای خارجی گاه از این موضوع برای ایجاد اغتشاش سود‌ می‌جستند. از جمله پس از قبول اتمام حجت روس‌ها از سوی دولت ایران، گروهی از سربازان روس شبانه در تبریز به سیم‌کشی تلفن از طریق بام‌های منازل مردم و ایجاد مزاحمت برای آنان پرداختند تا بهانه‌ای برای فشار و سرکوب و ارعاب مردم به دست آورند .

ادامه دارد …..

375630cookie-checkسیر تحول مخابرات در ایران (1)

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.