مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

نویسنده مهمان-سهامداران عمده از توسعه غافل شده بودند

مخابرات ما- آنچه بر مخابرات گذشته است، روزگاری که سهامداران عمده چشن پول گرفته بودند و از توسعه غافل شده بودند، ما چنین روزی را می دیدیم. اما ما تنها نفرات این جامعه نبودیم که چنین دیدگاهی داشته ایم.نویسنده مهمان ما شما را به خواندن دیدگاه های مشابهی دعوت می کند.

مخابرات ما- نویسنده مهمان- رضا نصرتی

مخابرات وقتی دولتی بود به اقتصادی بودن کارها توجهی نمی کرد، ، روی تلفن ثابت سوبسید می داد. وسعی می کرد از موبایل و بخش‌های دیگر درآمد کسب کرده و در بخش تلفن ثابت هزینه نماید، به همین علت تغییر تکنولوژی آنالوگ به دیجیتال رخ داد و افزایش چشمگیری در تعداد تلفن ثابت بوجود آمد.

الان که مخابرات به بخش خصوصی واگذار شده و سرمایه‌گذاری لازم نیز درآن انجام نمی‌شود بعضی شهرهای کشور و برخی مناطق تهران در واگذاری تلفن ثابت به روز نیستند اما بیشترین ضرر وضعیت فعلی را مردم می‌کنند.
با اینکه شرکت مخابرات در کل سودده است اما به نظر می‌رسد این سود بیشتر مربوط به شرکت همراه اول است و در بخش تلفن ثابت با ضرر مواجه است. همین موضوع باعث شده است که سهامداران عمده، مایل به سرمایه‌گذاری در تلفن ثابت نباشند و باعث اختلاف با دولت شوند.
ابتدا سهامدار عمده بر این باوربود که باید با حاکمیت تعامل داشته باشد در این تعامل مثلا به این نتیجه می‌رسیدند که مدیرعامل را با نظر دولت منصوب کنند. از سال ۹۶ این وزیر ارتباطات بود که دیگر رسما مدیرعامل شرکت مخابرات را تعیین می‌کرد، نتیجه اینکه با وجود سه سال تعیین مدیرعامل از طرف وزارت ارتباطات نه تنها وضع این شرکت تغییر نکرده بلکه از اسفند ماه سال ۹۸ در پرداخت حقوق پرسنل نیز دچار مشکل شده بود.
این رخداد باعث شد سهامدار عمده دولت را بخاطر دخالت در اجرا مقصر قلمداد نماید و با رعایت قانون هیئت مدیره‌ی سهامدار عمده، مدیرعامل راتعیین کند و دولت به عنوان ناظر،فقط عضو هیئت مدیره داشته باشد تا مشکلی پیش نیاید.
اما با گذشت حدود یکسال و اندی از انتصاب مدیر عامل و هیئت مدیره جدید نه تنها مشکلات حل نشد بلکه اوضاع مخابرات وخیم تر شد.


همانطور که بیان شد سهامداران عمده، مایل به سرمایه‌گذاری در تلفن ثابت نمی باشند . و برای حفظ ارزش سهام خود سالیانه با توزیع سود سعی می کنند سهام اخابر را سود ده جلوه دهند.و حاضر نیستند با عدم توزیع سود در شرکت سرمایه گذاری نموده و مطالبات قانونی کارکنان را بپردازند.از این رو مطالبات قانونی شاغلین و بازنشستگان در صورتهای مالی شرکت درج نمی گردد.
چرایی این موضوع را در بیانات هیئت مدیره می توان جست. آنان اظهار می دارند دولت با عدم افزایش تعرفه باعث زیانده شدن مخابرات شده است و اگر این امکان فراهم شود آنان قادر به سرمایه گذاری و رفع مشکلات کارکنان و بازنشستگان خواهند بود.از بیرون که به ماجرا می نگرید سهامداران عمده گویا کارکنان و بازنشستگان رابه گروگان گرفته اند.


از طرفی دولت ،سهامدار عمده را به علت عدم سرمایه گذاری مناسب در توسعه مقصر میداند یا به تعبیری میگوید افزایش تعرفه منوط به توسعه می باشد.
ناگفته نماند در این میان دولت نیز سود سهام خود را گرفته و منفعت خود را برده است اما عملا رسالت اصل ۴۴در واگذاری مخابرات ناکام مانده و کیفیت ارتباطات مطلوب جامعه نیست.
عدم توزیع نامناسب سودسهام اخابرباعث شد توسعه متناسب در تلفن ثابت انجام نشده و سرمایه گذاری لازم برای ورود تلفن ثابت به فضای پهن باند فیبر نوری دچار عقب ماندگی اساسی شود.
گویا شمشیر دو لبه ای دراین میان کشیده شده که با عدم افزایش تعرفه توسط دولت، سهامدار عمده را از سرمایه گذاری پشیمان نموده است و این تنها کارکنان شریف و بازنشستگان معززهستند که دراین کشمکش حقوق ۱۲ ساله شان لگد مال شده است.
از وزارت ارتباطات به عنوان متولی اصلی ارتباطات در کشور میخواهیم حال که تلفن ثابت در حال پای گذاشتن به تکنولوژی جدید فیبر نوری است جهت تسریع در اجرای پروژه پهن باند تلفن ثابت برای ۲۰ میلیون مشترک که مورد وثوق مقام عالی وزارت نیز میباشد ضمن افزایش تعرفه تلفن ثابت ، جهت ایجادسرمایه گذاری در این پروژه و ایجاد انگیزه جهت نیروی لازم متخصص و حل مشکل نقدینگی برای تامین منابع لازم برای پرداخت مطالبات شاغلین و بازنشستگان از توزیع سود در مجمع سالیانه سهامداران ممانعت بعمل آورد.


بدین ترتیب با رفع مشکلات کلیه کارکنان و بازنشستگان ضمن بازگشت انگیزه و امید به جامعه مخابرات سیل تلاش و کوشش آنان در مسیر ایجاد ۲۰میلیون پورت فیبر نوری برای مشترکین خانگی و کسب و کار فراهم خواهد شد.


امید است این حرکت جهادی سبب اعتلای ارتباطات و بهبود شرایط اجرائی سیاستهای کلی اصل ۴۴ گردد. اصلی که رهبری نیز از اجرای آن ابراز رضایت نکرده است.

1364890cookie-checkنویسنده مهمان-سهامداران عمده از توسعه غافل شده بودند

Please rate this

0 1 2 3 4 5
15 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    آقای وزیر یه لحظه خودت رو بزار جای بازنشسته ببین چه حالی میشی خداوند ایشالا قسمت تو و عمده سهامدارانتون بکنه که جلوی زن و بچه خجالت بکشید

  2. همکار بازنشسته می گوید

    در حالیکه مخابرات به فکر همراه و ثابت است بحث دنیای مجازی متاورس در جهان پیشرفته عملیاتی شده برنامه ای که نه تنها مخابرات بلکه تمامی دنیای حمل و نقل از هواپیما تا کشتی و موارد دیگر و صنعت گردشگری را حتی خانه نشین خواهد کرد. بچرخید تا دنیا بچرخد.دور نیست ورشکستگی علم ارتباطات .

  3. همکار می گوید

    سلام
    وزیر ارتباطات امروز فرمودند افزایش تعرفه ای در کار نیست!!!

  4. بازنشسته منتظر مکافات عمل می گوید

    از تعارفات بالا که بگذریم سر دبیر جان سلام واقعا خسته نباشی از معوقات سنوات قبل که اصلا بازنشستگان رو ادم حساب نکردند ونفهمیدیم چی شد وچه کردند حالا هم که روززی ما افتاده دست کسانی که خودمون این گونه انها را پرورش داده ایم .از انجا که به نظر قطعی میرسد چماق این حاکمان جدید انقدر پر زور است که فرق های سفید ویدون موی بازنشستگان توان مقابله با ان را ندارد بر ان شدم در ذهن خویش وبه روال سابق وخیال باطل مختصر محاسباتی نمایم با توجه به کسورات خویش وبا احتساب وجوهات قانونی مانند هدیه انقلاب واعیاد شعبانیه سال گذشته و ماه رمضان سال جاری و با توجه به حداقل دستمزد مصوب سال جاری طلب این بازنشسته دست کوتاه از یقه ودامان حضرات بزرگان ارکان مالکیت ومدیریت شرکت برابر جداول تنظیمی لغایت فروردین ماهسال جاری مبلغ ۵۴۴۶۱۴۳۲ ریال می باشد.حال خود تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل!این جوانان که بر اریکه تکیه زده اند هم اکنون!! دست پرورده های دوران جوانی ما هستند به فرموده قران بچشید انچه بر درگاه ما پیشکش داشته اید.خداوند همه ما را از این ورطه هولناک مصیبت وهلاکت رهایی بخشد

    1. بازنشسته منتظر مکافات عمل می گوید

      با تشکر از سردبیر عزیز با این بودجه انقباضی که سهم سهامدار عمده وسود رو بالا میبره گرچه به قیمت نقض قانون وحقوق کارکنان وبازنشستگان است مبلغ اعلام شده تقریبا دو میلیونی کم میشود .خدا پدر مادر ادم رو راست رو بیامرزه مرد باشن رو راست بگن نمیدیم با میدیم به اندازه توانمان میدیم ادم اگر مسلمان باشه شفاف دستور میده فیش ها رو صادر کنن ودرسایت قرار بدن شفاف وتجمیعی و پولش رو هر وقت داشتن یا دوست داشتن بپردازن! نه اینکه بازنشستگان رو ادم حساب نکنن!

      1. ناشناس می گوید

        شرکتی که نمی تونه حقوق بده چراباید سود بده؟
        یعنی دروغ می گند که ندارند؟
        آها سود می دند چون سود رو دولت و اعتماد مبین که باز دولته قراره به جیب بزنند.
        کاش یه کمپین درست بشه که امسال مخابرات سود نده

  5. همکار می گوید

    با سلام خدمت نویسنده مهمان
    این موضوع توصیه ای به سر منزل مقصود نخواهد رسید. نمی باشد.
    این از وظایف هیات مدیره شرکت می باشد که اولاً طرحی را مصوب نماید ( که این کار بعنی تصمیم افزایش تعرفه در زمان دکتر صفری و تیم مربوطه صورت گرفته است ) و آنگاه مصوبه را جهت اجرا و انجام سایر امور مربوطه نظیر جلسه با سران ارکان حاکمیتی نظیر وزارت و سازمان تنظیم مقررات و شورای رقابت به مدیر عامل شرکت ابلاغ می نماید ( که احذ مصوبه شورای رقابت نیز توسط آقای صدری انجام شده است ) . حال شما بفرمایید که مدیر عامل جدید یعنی آقای سلطانی چه کاری را در این زمینه انجام داده اند، چه جلساتی را با وزارت و یا سازمان تنظیم مقررات در این خصوص برگزار نموده اند و خروجی مذاکرات چه بوده است که تا کنون منجر به نتیجه نشده است و علت آن چه بوده است که هیچگونه اطلاع رسانی نیز در این خصوص نشده است.
    یک درصد تصور نمایید که ادله وزارت و یا سازمان تنظیم مقررات در خصوص عدم افزایش تعرفه درست باشد،آیا در این وضعیت مدیر عامل بایستی وضعیت معیشتی همکاران را نشانه بگیرد و با ایجاد نارضایتی آنها را سپر افزایش تعرفه نماید ( که اگر چنین باشد وای به حال ابن مدیرعامل و مشاورانش ) یا اینکه بایستی با استفاده از قدرت خود که از طریق سهامدار عمده به او تفویض شده است نقش خود را به خوبی اجرا نماید و هنر مدیریتی خود را نشان دهد ( مگر برای همین مدیریت مدیر عامل شرکت معظم مخابرات نگردبده است ).
    کلام آخر اینکه کسی با افزایش تعرفه مخالف نیست ولی هر کاری رسم و رسومی دارد و من هم اگر یک جیب پر از پول داشتم به راحتی می توانستم حاتم طائی بشوم و یک شرکت که نه بلکه کشور را مدیریت کنم و این جاست که مفهوم مدیریت بحران خود را نشان می دهد.
    به قول قدما: کار هرکس نیست خرمن کوفتن گاو نر می خواهد و مرد کهن
    باقی بقای عمر شما

  6. حسین می گوید

    سلام
    این خط مشی نظامی بکار گرفته شده در مخابرات چه بر سر مخابرات خواهد آورد ،خدا میداند،برای رسیدن به افزایش تعرفه کارمند و بازنشسته و کل مخابرات را دارند زمین میزنند تازه بعد از افزایش تنها به مبلغ مورد نظر شان میرسند،و باز آنچه مغفول خواهد ماند مخابرات و مخابراتیست و عقب ماندگی ،و میتوان گفت خشتی که از اول نهد معمار کج تا به افلاک رود دیوار کج

  7. معترض می گوید

    مخابرات روز به روز عقب عقب خواهد رفت وقتی برای نیروی با تجربه اش ارزشی قائل نیست چه انتظاری داره
    در استان ما تجربه و تخصص بزرگترین سرمایه نیروی انسانی کاملا نادیده گرفته میشه

  8. علی.گیلان می گوید

    باسلام به نظرم مسئولین رده بالای مخابرات تعرفه را بدون نظر وزارت ارتباطات بالا ببرند نه اینکه با عمل خلاف قانون هم با شاغلین و هم با بازنشستگان برخورد غیرقانونی نمایند اگر این نامه آقای سلطانی به قوت خودش در مورد ۳۰ به بالا تحقق پیدا کند شرکت می‌بایست هزینه زیادی !!!بپردازد . پس بیائید اقدام انقلابی کرده و کلیه کارکنان از شما حمایت خواهند کرد.اگر آقایان راست می گویند جلوی افرایش تعرفه های برق . گاز . آب و …بگیرندوالسلام ختم کلام

  9. مهندسی معکوس می گوید

    سلام برسردبیرمحترم وهمکاران مخابرات
    تمامی اعمال ورفتارمدیران مخابرات دروضعیت فعلی حرکت جهادی معکوس میباشدیعنی بااوضاع فعلی ومدیریت حاکم درپایان سال ۱۴۰۲فقط ازمخابرات یک آرم واسم میماندچیزی بنام خدمات ارتباطی نخواهیم داشت .

  10. همکار می گوید

    سلام
    دولت محترم در حال حل مشکل توسعه شبکه هست .جزئیات را اعلام نکردند ولی به نظر میرسد میخواهند مخابرات را دور بزنند:
    در حاشیه جلسه امروز دولت وزیر ارتباطات خبر از تخصیص ۸ درصد از حق السهم دولت از درآمد اپراتورها جهت توسعه شبکه ftth دادند . به عبارتی دیگر توسعه ۵ میلیون پورت فیبر نوری منازل مسکونی در سال جاری تامین اعتبار شد . این یک فرصت طلایی برای شرکت مخابرات است که سهم خود را از این پروژه عظیم ملی مطالبه کند و مشکلات کارکنان هم از قبل آن حل شود . ولی سوال اساسی این است آیا مافیای وزارتخانه اجازه میدهد و آیا مدیران مخابرات توانایی جذب این اعتبارات را دارند؟

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      از یک میلیون پورت در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۰۰ هزار تاشو مخابرات گرفته
      بین استانها تقسیم کرده

  11. ناشناس می گوید

    و این در حالی است که متاسفانه عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان شرکت مخابرات و در سایه سکوت معاون حقوقی بازرسی کل کشور حق و حقوق بازنشسته های مخابرات پایمال و ضایع می کند.
    آیا معاون حقوقی بازرسی کل کشور تاکنون می داند مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با همدستی مسئولان شرکت مخابرات ۴ ماه است بن خواربار بازنشسته های مخابرات را پرداخت نمی کند، خودداری کرده است و هنوز هم خودداری می کند.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      و این در حالی است که بازرسی کل کشور یقه مخابرات رو گرفته و گفته چرا به بازنشسته ها میدین؟

نظرات بسته شده است.