مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

تولید محتوای فضای مجازی، از جیب اپراتورها، مصوبه جدید مجلس

مخابرات ما- بر اساس مصوبه جدید مجلس، سالانه دو هزار میلیارد تومان از جیب اپراتورها برای تولید محتوا هزینه می شود.
مطالب منتشره صرف عقاید نویسنده است نه مخابرات ما

مخابرات ما –  ایستنا نوشت:

  اپراتورها براساس پروانه خود سالانه ۲۸ درصد از درآمد خود را به عنوان حق‌السهم دولت به حساب خزانه واریز می‌کنند که با پیشنهاد کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ مقرر شد رقم ۲۸ درصد به ۳۸ درصد افزایش یابد تا از این طریق دو هزار میلیارد تومان به منابع درآمدی افزوده شود.براساس  آنچه مصوب شده، باید این رقم از اپراتورهای اینترنتی و از محل سود فروش اینترنت و نه افزایش قیمت آن، از اپراتورها دریافت شود تا برای تولید محتوای فضای مجازی به مصرف برسد.

سایت ایستنا در خبر دیگری نوشت:

در کنار انتقادها از توان و نقش صدا و سیما در راهبری و تولید محتوا در فضای مجازی و اثرات تورمی این مصوبه روی تعرفه های خدمات ارتباطی و اکوسیستم بازار ارتباطات کشور، این مصوبه در حالی تدوین و مصوب شده که کمیسیون تلفیق مجلس مشخص نکرده چطور این کمیسیون از نظر حقوقی توان و اجازه ورود و تغییر میزان تسهیم درآمد اپراتورهای مخابراتی که در قالب یک عقد قراردادی و حقوقی با حاکمیت (پروانه بهره برداری) فعالیت میکنند را داراست. ضمن آنکه تسهیم درآمد اپراتورهای مخابراتی در ایران بر خلاف مفروض مصوبه فوق بین ۳ تا ۲۸٫۱ درصد است.

به نظر می رسد برداشتن از درآمد ناخالص اپراتورها در شرایط فعلی مخالفان بسیاری دارد. دو هفته پیش یکی از نمایندگان گفته بود:

حجت‌اله فیروزی، نماینده مردم فسا افزود: دستور کار دوم روز گذشته کمیسیون صنایع استماع گزارش مدیرعامل مخابرات ایران درخصوص عملکرد و برنامه‌های آن بود که او در این گزارش به مشکلات و چالش‌های مجموعه تحت مدیریت خود نظیر فرسودگی تجهیزات، عدم تکافوی درآمدها به نسبت هزینه‌ها و لزوم اصلاح بخشی از مقررات مربوطه به مخابرات تاکید کرد و راه نجات این شرکت را در اصلاح بخشی از قوانین می‌دانست و معتقد بود در صورت عدم اصلاح قوانین مربوطه شرکت زیان‌ده خواهد بود.
آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی صراحتا با این امر مخالفت کرده است.او می نویسد:

 

نظر شما چیست؟

کاهش دو هزار میلیارد تومان از درآمد اپراتورها چه فواید یا آسیب هایی به همراه دارد؟ آیا دولتی کردن تولید محتوا در فضای مجازی راه حل مناسبی است؟

 

 

1269420cookie-checkتولید محتوای فضای مجازی، از جیب اپراتورها، مصوبه جدید مجلس

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.