مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

ماینینگ یا استخراج بیت کوین چیست؟

مخابرات ما – بیت کوین ماینینگ یا استخراج بیت کوین یکی از متداول‌ترین اصطلاحات مربوط به ارزهای دیجیتالی است. اما منظور از ماین کردن بیت کوین یا هر پول دیجیتال دیگر چیست؟

مخابرات ما ( محمد – ویرلن) – بیت کوین به عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال، طی سال‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. حتی افرادی که با دنیای فناوری رابطه چندان خوبی ندارند، به فکر سرمایه‌گذاری در این حوزه افتاده‌اند. ورود به دنیای پول‌های دیجیتالی نیازمند آشنایی با اصطلاحات مربوط به آن‌ها است.

بیت کوین ماینینگ چیست؟

 

استخراج بیت کوین را باید در حکم ستون فقرات شبکه این ارز دیجیتالی دانست. ماینرها یا همان دستگاه‌های استخرا‌ج‌کننده، امنیت شبکه را تامین کرده و تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. بدون وجود ماینرها، شبکه مورد حمله قرار گرفته و کارایی خود را از دست خواهد داد. روزگاری ماینینگ با استفاده از کامپیوترهای خانگی و متداول صورت می‌گرفت، اما امروز این عمل نیازمند در اختیار داشتن کامپیوترهای مخصوصی است. در مطلبی جداگانه به بررسی کامپیوترهای مخصوص بیت کوین ماینینگ می‌پردازیم. با ویرلن همراه باشید:

اصلی‌ترین نقش ماینرها، تامین امنیت شبکه و پردازش تراکنش‌های صورت گرفته بر بستر آن است. آن‌ها این عمل را از طریق حق یک مسئله کامپیوتری انجام می‌دهند. این مسئله کامپیوتری به ماینر اجازه می‌دهد بلاک‌هایی از تراکنش‌ها را به یکدیگر همچون یک زنجیر متصل کند. درست به همین دلیل فناوری زیر بنایی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی با عنوان بلاک چین (زنجیره بلاک‌ها) شناخته می‌شود.

عمل یاد شده در واقع سرویسی است که ماینرها به شبکه ارائه می‌کنند.. این سرویس هزینه روی دست استخراج‌کننده‌ها می‌گذارد. به عنوان نمونه باید به مصرف برق بالا و فشار زیاد روی سیستم کامپیوتری اشاره کرد. در نتیجه شبکه بیت کوین به عنوان جایزه، به آن‌ها پول اهدا می‌کند. اکنون ماینرها بیت کوین استخراج کرده‌اند.

 

عملیات بیت کوین ماینینگ چگونه است؟

مبحث استخراج بیت کوین را از چند زاویه می‌توان مورد بررسی قرار داد:

  • صدور بیت کوین‌های جدید
  • تایید تراکنش‌ها
  • امنیت

صدور بیت کوین‌های جدید

 

ارزهای کاغذی متداول همانند دلار و یورو، توسط بانک‌های مرکز صادر و توزیع می‌شوند. بانک‌های مرکزی برای حفظ تعادل در اقتصاد، با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف همچون پشتوانه‌های مالی (میزان ذخایر طلا و دیگر موارد)، در زمان نیاز، اقدام به چاپ و توزیع اسکناس‌ جدید می‌کنند. فرآیند صدور پول جدید در شبکه بیت کوین متفاوت است.

در شبکه این ارز دیجیتال، ماینرها هر ۱۰ دقیقه بیت کوین جدیدی دریافت می‌کنند. نرخ صدور به صورت کد از قبل مشخص شده است، به همین دلیل ماینرها قادر نیستند با تقلب، پول بیشتری به دست بیاورند. ماینرها تنها در صورتی که توان پردازشی سیستم کامپیوتری خود را در اختیار شبکه قرار بدهند، بیت کوین دریافت خواهند کرد.

 

تایید تراکنش‌ها

ماینرها در  بلاک‌های خود، تراکنش‌های انجام شده بر بستر شبکه را دارا هستند. یک تراکنش تنها در صورتی تایید شده و موفقیت‌آمیز خواهد بود که درون یک بلاک قرار بگیرد. تنها در این صورت تراکنش رسمی شناخته شده و به بلاک چین افزوده خواهد شد. منظور از بلاک چین، دفترچه‌ای است که تمامی تراکنش‌های صورت گرفته بر بستر شبکه بیت کوین (یا هر پول دیجیتالی دیگر) از ابتدای راه‌اندازی شبکه درونش ثبت شده و نسخه‌ای از آن در تمامی نودها وجود دارد. برای تراکنش‌های بزرگتر، تاییدیه‌های بیشتری مورد نیاز است.

  • تراکنش‌هایی که هنوز توسط هیچ ماینری مورد تایید قرار نگرفته‌اند، قابل بازگشت خواهند بود. این دسته تراکنش‌ها منتظر تایید شدن توسط حداقل یک نود هستند.
  • برای یک پرداخت بیت کوینی کوچک با ارزش کمتر از هزار دلار، یک تاییدیه کفایت می‌کند.
  • پرداخت‌های بزرگتر، با مبالغ بیشتر هزار تا ده هزار دلار، باید حداقل توسط سه ماینر مورد تایید قرار بگیرند.
  • وقتی ارزش تراکنش به بالاتر از ده هزار دلار افزایش پیدا می‌کند، به صورت استاندارد، تنها در صورت تایید شدن توسط شش نود، تراکنش معتبر شناخته خواهد شد.

 

امنیت

ماینرهای یک ارز دیجیتال از طریق دشوار کردن حمله به شبکه، ایجاد تغییر در آن یا متوقف کردن شبکه، امنیت آن را تامین می‌کنند. به طور طبیعی هر چه تعداد دستگاه‌های استخراج‌کننده بیشتر باشد، شبکه امنیت بیشتری خواهد داشت.

تنها راه معکوس کردن تراکنش‌ها، در اختیار داشتن ۵۱ درصد قدرت هش شبکه است. این موضوع سبب شده اصطلاحی با عنوان «حمله ۵۱ درصد» پدید بیاید. اگر فرد یا گروهی بتواند به هر روش، کنترل ۵۱ درصد نودهای شبکه را در اختیار بگیرد، قادر خواهد بود هر عملی انجام بدهد.

چگونه می‌توان به بیت کوین ماینینگ پرداخت؟

اگرچه هر فرد، حتی با استفاده از گوشی هوشمند خود، می‌تواند بیت کوین استخراج کند، اما این عمل در نهایت، به جز هزینه و ضرر، ثمره دیگری نخواهد داشت! امروز بیت کوین ماینینگ در انبارهای بزرگ، مجهز به صدها یا شاید هزاران کامپیوتر قدرتمند، صورت می‌گیرد. به همین دلیل واقعیت تلخ اینجاست که با وجود جذابیت این عمل، بسیاری از کاربران باید فکر ماین کردن بیت کوین را از سرشان بیرون کنند. یک انبار مخصوص این کار را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. به طور واضح، سیستم کامپیوتری عادی شما شانسی در برابر این همه توان پردازشی ندارد!

با این حال ممکن است فردی دارای بودجه کافی بوده یا تمایل داشته باید برای مقاصد تفریحی به استخراج بیت کوین بپردازد. به همین دلیل در ادامه نحوه استخراج این ارز دیجیتال را توضیح خواهیم داد.

قدم اول – تهیه سخت افزار بیت کوین ماینینگ

امروزه بدون در اختیار داشتن یک ASIC مخصوص ماینینگ، قادر به استخراج بیت کوین نخواهد بود. یک ASIC در حالت کلی، کامپیوتری سفارشی‌سازی شده برای یک هدف خاص است. ASICهای مخصوص ماین کردن را می‌توان در بازار ایران به قیمت ۱۲ میلیون تومان و بالاتر خریداری کرد.

بهتر است فکر ماین کردن بیت کوین با استفاده از کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود را از سرتان بیرون کنید. این کار به جز افزایش هزینه مصرف برق و کاهش شدید عمر سیستم کامپیوتری شما، ثمره دیگری نخواهد داشت. ایده بدتر، نصب نرم افزارهای استخراج ارز دیجیتال روی گوشی هوشمند است! این یکی از مضحک‌ترین پیشنهاداتی است که تاکنون شنیده‌ایم.

اگر یک نرم افزار ماینینگ را به صورت دائمی روی یک گوشی آیفون در حالت اجرا نگه دارید، در بهترین حالت شاید ماهیانه ۱۰ دلار نصیبتان شود. شاید این پول را از هیچ بهتر تلقی کنید، اما نباشد فراموش کرد فشار روی پردازنده گوشی به حدی بالا است که احتمالا بعد از دو الی سه ماه مجبور به پرداخت ۷۰۰ الی ۸۰۰ دلار برای خرید یک آیفون دیگر خواهید شد!

قدم دوم – انتخاب یک ماینینگ پول (استخر ماینینگ)

بعد از انتخاب سخت افزار، نوبت به انتخاب یک استخر می‌رسد. بدون عضویت در یک ماینینگ پول، تنها در صورت یافتن یک بلاک به تنهایی، قادر به دریافت هدیه مربوط به آن خواهید بود. این عمل سولو ماینینگ نام دارد. در واقعیت چنین کاری پیشنهاد نمی‌شود، چرا که نرخ هش سخت افزار شما قطعا به اندازه‌ای نیست که بتواند به تنهایی یک بلاک برای خود پیدا کند.

وقتی به عضویت یک استخر ماینینگ درآمدید، نرخ هش خود را در اختیار آن قرار خواهید داد. ماینینگ پول از تعداد زیادی ماینر تشکیل شده و به همین دلیل از شانس بسیار بالاتری برای یافتن یک بلاک برخوردار است. بعد از یافتن بلاک و دریافت هدیه مربوط به آن، در ادامه انجام پردازش‌های مورد نیاز، هر استخراج‌کننده بر اساس نرخ هش قرار داده در اختیار شبکه، سهمی دریافت خواهد کرد. جایزه مربوط به هر بلاک ۱۲٫۵ بیت کوین است. اگر شما ۱ درصد نرخ هش استخر را تامین کرده باشید، ۰٫۱۲۵ بیت کوین دریافت خواهید کرد.

قدم سوم – دریافت نرم افزار ماینینگ

نرم افزار ماینینگ در واقع همان چیزی است که سخت افزار شما را عضو یک ماینینگ پول می‌کند. از طریق همین نرم افزار مشخص خواهد کرد هدیه مربوط به ماینر شما باید به چه آدرس (چه کیف پولی) ارسال شود. گفتنی است نرم افزارهای ماین کردن بیت کوین برای هر سه پلتفرم ویندوز، مک و لینوکس موجود هستند.

قدم چهارم – اطمینان از قانونی بودن عملیات در کشور خود

شاید بهتر بود این قانون را در اولین قدم بررسی می‌کردیم تا به خاطر ممنوعیت‌های قانونی، سخت افزار گران قیمت خریداری شده روی دستتان باقی نماند! عمده‌ترین دلایل ممنوع بودن ماین کردن بیت کوین در برخی کشورها، مصرف برق بسیار بالای ماینرها و همچنین عدم شفافیت در ارزش واقعی ارزهای دیجیتالی است.

به عقیده برخی تحلیلگران و اقتصاددان‌ها، از آن‌ جایی که همچون پول‌های کاغذی نمی‌توان برای بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر پشتوانه‌ای در نظر گرفت، ارزش واقعیت آن‌ها صفر است! در نتیجه پرداخت ارز رایج کشور به منظور خرید آن‌ها، آسیب جدی به اقتصاد وارد خواهد کرد.

در کشوری همچون ایران که دولت برق ارزان در اختیار منازل و صنایع قرار می‌دهد، استفاده از آن برای تولید پولی غیر وابسته به ارز رایج کشور، ضرر وارد شده به اقتصاد را چند برابر می‌کند. متاسفانه طی چند ماه اخیر شاهد سو استفاده از سوبسید دولت برای برق، توسط تعداد زیادی از افراد بوده‌ایم. افزایش ارزش هر واحد دلار با در نظر گرفتن ارزش ۱۰ هزار دلاری هر بیت کوین، افراد زیادی را به این سمت سوق داده است.

قدم پنجم – بررسی میزان سوددهی ماینینگ برای شما

با استفاده از یک ماشین حساب مخصوص همچون Bitcoin Mining Calculator می‌توان این کار را انجام داد. در اینجا با در نظر گرفتن هزینه برق در محل سکونت شما و همچنین نرخ هش سیستم کامپیوتری در اختیارتان، میزان سوددهی یا شاید ضرردهی بیت کوین ماینینگ برای شما مشخص خواهد شد.

 

 

1082910cookie-checkماینینگ یا استخراج بیت کوین چیست؟

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.