مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

باز ساختاری یا کاهش ساختاری! این دو نگاه متفاوت است.

مخابرات ایران نگاه جدیدی به ساختار دارد

مخابرات ما- باز ساختاری یا کاهش ساختاری! این دو نگاه متفاوت است.  مخابرات ایران  کدام نگاه را دارد و به آن علاقمند است؟

مخابرات ما- خروج حدود چهار هزار نفر در طی سال ۱۳۹۷ از شرکت مخابرات در سطح کشور باعث شده است این شرکت نگاه تازه ای به ساختار نیروی انسانی اش داشته باشد یعنی الگوی نیروی انسانی اش را دوباره بچیند.

.

آیا ساختار جدید نیروی انسانی کاهشی است؟

بنظر می رسد انرژی غالب در سطح ایده های شرکت مخابرات ایران به سمت کاهش ردیف های سازمانی است. کاهش سمت های مدیریتی هم در کنار آن اتفاق می افتد.

یعنی با کاهش نیروی انسانی وقتی شرکت مخابرات می خواهد الگوی نیروی انسانیش را دوباره بچیند بر اساس افراد موجود آن را تنظیم می کند نتیجه اینکه باید حدود چهار هزار ردیف سازمانی حذف شود.

 

آیا نگاه کاهشی به ساختار نیروی انسانی جواب می دهد؟

اولین سوالی که در برابر مدافعین کاهش الگوی نیروی انسانی قرار می گیرد این است که چرا؟ آیا صرفا با خروج نیروی انسانی باید الگوها و ردیف ها را نیز حذف کرد؟این حذف تا چه زمانی ادامه می یابد؟

اجازه بدهید بحث را با یک مثال جلو ببریم.

.

حوزه ستاد مخابرات ایران باید کاهش یابد؟

پاسخ این سوال به روشنی خیر است.تمرکز نرم افرار ها در ستاد مخابرات ایران, تمرکز خریدها در ستاد و دهها کار دیگر باعث می شود با وجود کاهش تعداد نفرات, کار و فعالیت ها کاهش نیابد.یعنی الگوی نیروی انسانی باید اضافه شود و نفرات جدیدی به این تیم ستادی افزوده شود.

وقتی به کاهش نفرات فکر می کنیم که کارشان کم شده باشد.پس همه راهها به الگوی کاهشی نمی رسد!

 

چه زمانی باید از الگوی کاهشی استفاده کنیم؟

وقتی الگوی نیروی انسانی به سمت کاهش پیش می رود که فعالیت های یک سیستم کاهش یابد.یا اینکه فعالیت ها مکانیزه شود و به افراد کمتری نیاز باشد.

در مخابرات کشور اگر نرم افزارهای جدیدی آمده برای مخابرات ایران و ستادش جدید بوده.برای استانها به هیچ وجه جدید نبوده است.استانها از این نرم افزارها استفاده می کرده اند و تعداد نفراتشان بر اساس الگوی مکانیزه بودن فعالیت ها در نظر گرفته شده است.لذا نفرا صرفا جابجا می شوند یعنی از مخابرات استان به ایران می روند نه اینکه کاهش پیدا کنند.

.

راه حل برای چیدن الگوی نیروی انسانی جدید؟

ابتدا باید فعالیتهای یک شرکت مشخص  و دسته بندی شود سپس برای این فعالیت ها نیروی انسانی در نظر بگیرند.نه اینکه هر جایی نیرو کم شده آن را منحل کنیم.

مثال: فرض کنید در یک استان کلیه کارکنان در حوره معاونت تجاری بازنشسته شده باشند.اینجا تصمیم چیست؟ معاونت تجاری را منحل می کنیم؟ یا اینکه نفرات جدیدی به این معاونت مهم منتقل کنیم؟

قطعا یک استان نمی تواند بدون معاونت تجاری  سر کند.حذف آن نیز ممکن نیست.

 

نتیجه:

نگاه (کاهش دادن ساختار) یا همان که گفتیم (کاهش ساختاری) دوای درد ما نیست.

ابتدا باید فعالیت ها را مشخص کنیم سپس بر اساس انتظارات الگو ترسیم کنیم.

لذا اعتقاد داریم به (بازساختاری) نیاز داریم.

یعنی باید با کمک گرفتن از ساختار قبلی , ساختار جدیدی را بازسازی کنیم.این ساختار ممکن است نزدیک به ساختار قبلی باشد, ممکن است هیچ شباهتی به آن نداشته باشد.

مثلا برای فیبر نوری (توسعه آن, تجهیز و فروش آن) باید فکر جدیدی بیاوریم و برایش الگو تهیه کنیم.

 

 

 

1064540cookie-checkباز ساختاری یا کاهش ساختاری! این دو نگاه متفاوت است.

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.