مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

سرزمین زیبای من- این بار اسفراین, خراسان شمالی.

اسفراین شهر زیبای خراسان شمالی.

مخابرات ما- دو روز گذشته سفری داشتیم به شهر کوچک اسفراین.شهری که هنوز هم در اطراف آن پر است از گله های گوشفندی که مشغول چرا هستند.اینجا شما سنت و مدرنیته را با هم و در کنار هم می بینید.

 

مخابرات ما- جای شما خالی! دو سه روز گذشته مهمان مردم خونگرم شهرستان اسفراین بودیم.شهری در جنوب خراسان شمالی.گوشه گوشه این سرزمین آنقدر چیزهای زیبایی هست که شاید هیچیک از ما ندیده باشیم.اما ما عکس های شما را در سفرهایتان , بنام خودتان منتشر می کنیم.به شرطی که پرتره صورت خودتان نباشد.

اِسفَرایِن شهری است در جنوب شرقی استان خراسان شمالی. کردزبانان اصلی‌ترین ساکنین شهر اسفراین هستند. این شهرستان از جنوب و جنوب شرقی با شهرستان سبزوار، از شرق با قوچان و سبزوار و از غرب با بجنورد همسایه‌است و در حاشیه جنوبی کوه‌های آلاداغ که خود در امتداد شرقی رشته کوه البرز قرار دارد و در قسمت جنوبی به ارتفاعات جغتای می‌پیوندد. ارتفاع شهر اسفراین از سطح دریا ۱۲۶۰ متر است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۵۹٬۴۹۰ نفر (در ۱۷٬۴۶۶ خانوار) بوده‌است.

این شهر طبیعت بسیار زیبایی دارد.یکی از روستاهای توریستی آن توسط بازدید کننده ها حتما دیده می شود.این عکس ها از باغ های قشنگ روستای رویین است که در یک دره واقع شده.

عکس بالا, از بالای کوههای مشرف بر روستاست و دومی عکس درختهای سنجد است که مثل یک عروس سفیدپوش با گلهای زرد و زیبا خودنمایی می کند.

اما جدا از این طبیعت بکر, از چیزی که حالا می خوانید قطعا تعجب خواهید کرد.

دومین بنای گلی دنیا -یا کشور- در این شهر قراردارد. پس از بم ارگ بلقیس واقعا دیدنی است.به عکسها توجه کنید.

ارگ تاریخی شهر بلقیس باید حتما دیده شود تا عظمت آن را درک کنید.دیوارهای بلند ۱۳ متری, فضایی را احاطه کرده است که شهر قدیم اسفراین نامیده شده.مردم در داخل این ارگ زندگی می کرده اند.

با ما به داخل ارگ بیایید.

با اینکه عمر بنا به پیش از اسلام بر میگردد اما لوله های از زیر خاک درآمده نشان می دهد ایرانیان برای آبرسانی بسیار پیشرفته بوده اند.

شهر بلقیس یکی از بزرگترین بناهای خشتی و گلی ایران است که در ۳ کیلومتری جنوب غرب شهر کنونی اسفراین قرار گرفته‌است که وسعتی بالغ بر ۱۸۰ هکتار وسعت دارد و از یک مجموعه آثار شامل بقایای ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان شامل: برج و بارو، مقبره شیخ آذری، ویرانه‌های معروف به منار تپه (مسجد جامع)، کوره سفالگری، آب‌انبار، بازار، کاروانسرا، بنای معروف به یخدانها و یک گورستان وسیع در نزدیک دروازه شرقی تشکیل شده‌است. سالمترین و همچنین برجسته‌ترین اثری که بر بقایای شهر بلقیس برجای مانده‌است ارگی است که دارای ۲۹ برج به ارتفاع حدود ۱۱ متر است و جزو بزرگترین قلعه‌های باستانی ایران می‌باشد که دارای سازه بزرگ خشتی و چینه‌ای است و دارای وسعتی حدود ۵۱ هزار مترمربع است و همچنین در اطراف ارگ یک خندق وسیع وجود دارد که نفوذ پذیری قلعه را دشوارتر می‌ساخته‌است از لحاظ قدمت استناد به متون تاریخی در قبل از اسلام، آباد و شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح می‌شود و طبق یافته‌هایباستان‌شناختی قدیمی‌ترین استقرار در این شهر تاریخی که تاکنون شناسایی شده مربوط به اواخر دوره ساسانی – صدر اسلام است و زندگی در آن تا پایان دوره صفوی به‌طور مداوم جریان داشته‌است و بالاخره این شهردر اواخر دوران طهماسب دوم و ابتدای حکومت نادر یعنی در سال ۱۱۳۱ هـ. ق توسط افاغنه کاملاً ویران و در هم کوبیده شد. 

هر جای این سرزمین ما زیباست.

شما هم از زیبایی های سرزمین ما ایران برای ما ارسال کنید.

 

1064160cookie-checkسرزمین زیبای من- این بار اسفراین, خراسان شمالی.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
8 نظرات
  1. حسین از اسفراین می گوید

    سردبیر عزیز وبزرگوار امید وارم در شهر مااسفراین که بودید به شما خوش گذشته باشد

  2. حسین از اسفراین می گوید

    سلام سردبیر عزیز:
    شهرستان اسفراین بعنوان اسفراین کهن مشهور است علاوه براین دو موردی که شما اشاره کردید:روستای رویین و شهر کهن بلقیس دارای حدود۲۵۰آثار تاریخی و مذهبی و مناطق سر سبز مانند دره میلانلو، منطقه زیبای عشایری، کوهپایه ها و منطق کویری ، دو پارک ملی با حیات وحش بسیار متنوع و… می باشدکه شما و مخاطبین محترمتان می توانند برای شناخت بیشتر این شهر به وبلاک:http://esfarayenziba.blogfa.com/ وبرای دیدن ویدئوهای جالب از این شهربه سایت آپارات به آدرس: https://www.aparat.com/esfarayen.ir مراجعه فرمایید. با تشکر

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      حسین جان ممنونم خیلی لطف کردید
      من چند روزی اسفراین بودم
      خیلی لذت بردم

  3. مردانی می گوید

    شهر قدیم هگمتانه.

  4. مردانی می گوید

    با سلام
    شهر زیبای شما در ایران در دو نقطه بدل دارد :
    ۱ همدان : شهر قدیم هگمتانه.
    ۲ بروجرد و پارک سماورش که عکسش در بالا آمد.
    دیدن عکس بدل هایش شاید جالب باشد…

  5. مردانی می گوید

    با سلام
    شهر زیبای شما در ایران در دو نقطه بدل دارد :
    ۱ همدان
    ۲ بروجرد
    دیدن عکس بدل هایش شاید جالب باشد…

  6. هستی می گوید

    سلام

    خیلی ممنون که سفرهاتون از ایران زیبا رو با ما به اشتراک می گذارید. خیلی عالی بود .

    سردبیرجان اینو برای اصلاح میفرستم نه انتشار:
    “همچنین در اطراف ارگ یک خندق وسیع وجود دارد که نفوذ ناپذیری قلعه را دشوارتر می‌ساخته‌است”
    اگه اشتباه نکنم خندق نفوذ پذیری را مشکل می کرده . نه نفوذ ناپذیری .
    ممنونم

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام خانم خوب
      نه شما اشتباه نمی کنید. بلکه این ویکی پدیاست که اشتباه کرده بعدش هم سردبیر که متن رو دقیق نخونده و خطاهاشو نگرفته
      یک غلط ۱۹٫
      متشکرم از توجه شما

نظرات بسته شده است.