مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

حل مشکل شرکت‌های FCP با کمک مشاور بین المللی

مخابرات ما – رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به مشکلات شرکت‌هایFCP (دارای پروانه ارتباطات ثابت) گفت: باید با کمک اتحادیه بین المللی مخابرات به طرحی در مورد اینترنت ثابت کشور برسیم که تمام بازیگران این عرصه متعهد به اجرای آن باشند.

مخابرات ما ( محمد – ایرنا) –  رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (به اختصار نصر)، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت/ fix communication protocol یا FCP روز چهارشنبه به فعالیت این سازمان اشاره کرد و گفت: سال گذشته در کشور ۱۴هزار عضو داشتیم که اکنون این تعداد به ۱۶هزار رسیده است.
«باقر اثنی عشری» ادامه داد: رشد اعضا به این دلیل است که کسب و کارها احساس می‌کنند سازمان نظام صنفی خانه‌شان است و می‌توانند مسائل‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و با همفکری یکدیگر آن‌ها را حل کنند که نقطه قوت است.
وی خاطر نشان کرد: اکثر کسب و کارهای بزرگ در حال حاضر عضو کمیسیون تازه تاسیس تجارت الکترونیک تهران هستند. این کمیسیون در کنار نمایندگانی از مرکز توسعه تجارت الکترونیک، سازمان فناوری اطلاعات، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی باعث شده به بلوغ برسیم. بلوغی که دیگر می دانیم دعوا و اتلاف نیرو هیچ حاصلی برای کسی نخواهد داشت و بازی است که برنده‌ای ندارد.
اثنی عشری با اشاره به این که امیدوار است بلوغ این‌چنینی به تمام جامعه تسری پیدا کند گفت: در مورد شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت دو اتفاق در حال رخ دادن است. یکی اینکه دچار مشکل شده‌اند و دیگر آنکه روزبه روز شرایط‌شان سخت‌تر از گذشته می‌شود.

***اعطای ۱۷ مجوز به شرکت های FCP؛ اشتباه رگولاتوری
وی تصریح کرد: سازمان نظام صنفی به عنوان نهادی که سعی می‌کند افکار ملی داشته باشد، معتقد است از آن‌جا که اینترنت ثابت بخشی از شبکه و زیرساخت توسعه کشور است، نمی‌توانیم کل نیاز فضای مجازی کشور را با اینترنت موبایل تامین کنیم.
جلسات متعددی با شرکت‌های FCP، اپراتورها، مخابرات، رگولاتوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم. بخش دیتا (داده) یکی از بخش‌های مهم اقتصادی پر درآمد اپراتورهاست، از آن طرف مخابرات در این بین مخالفت هایی دارد.
اثنی عشری افزود: اشتباهی که در رگولاتوری به وجود آمد، اعطای مجوز به ۱۷ شرکت FCP است؛ در حالی که قرار بود این مجوزها تنها به ۵ شرکت داده شود.
یکی از راه‌حل‌های اصلی این مشکل، ادغام این شرکت‌هاست. چون این شرکت‌ها ساختارهای حقوقی، بیزینس پلن‌ها (طرح های تجاری) و سرمایه‌گذاران متفاوتی دارند، و ادغام‌ آنها کار ساده‌ای نخواهد بود.
او ادامه داد: پیشنهاد و جمع‌بندی ما این بود که با کمک یک مشاور بین‌المللی از ITU (اتحادیه بین المللی مخابرات/International Telecommunication Union) به طرحی در خصوص مساله اینترنت ثابت کشور برسیم و تمام بازیگران این عرصه؛ از جمله شرکت‌های FCP، اپراتورها، مخابرات، وزارت ICT، رگولاتوری خود را به اجرای آن متعهد کنند.

**ادغام بهترین راه حل است
به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در حاشیه نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت شرکت های FPC به این نکته اشاره کرد که حدود ۱۶ تا ۱۷ شرکت FCP در کشور فعالیت می‌کنند و سرمایه‌گذاری روی آنها مقرون به صرفه نیست، در نتیجه باید به سمت ادغام بروند.
وزیر ارتباطات اشاره کرد: این شرکت‌ها با خودشان به نتیجه نمی‌رسند و دچار تله بنیان‌گذار هستند؛ کسی که شرکت را ایجاد کرده و برای آن زحمت کشیده، تاکید دارد همه کاره شرکت باشد. ثمره تله بنیان‌گذار، شکست خوردن شرکت هاست.
وی افزود: چند جلسه با این شرکت ها امسال داشتیم و حتی برای‌شان ضرایب تشویقی در نظر گرفتیم و تشویق‌ کردیم با ورود و در ترکیب شرکت های موبایل و ثابت، می توانیم امکاناتی در اختیارشان قرار بدهیم که بتوانند جلو بروند.
وزیر ارتباطات بیان کرد: برخی به سمت ترکیب شدن و استفاده از بازار بورس رفتند و هنوز هم مذاکرات به شدت در حال انجام است. با صحبت های این شرکت ها با سازمان تنظیم مقررات به ذهن می رسد اگر به جمع بندی نرسند، باید دنبال صدور پروانه جدید فعالیت برای شرکت جدید باشیم.
وزیر ارتباطات در خصوص آزادسازی تعرفه‌های ارتباطی در راستای بازبینی پروانه شرکت‌های FCP گفت: با توجه به رقابت منفی این شرکت‌ها با یکدیگر، به نظر می‌رسد آزادسازی تعرفه آنها را با مشکل بیشتری روبه‌رو کند؛ بنابراین همچنان در دبیرخانه کمیسیون تخصصی این مسائل در دست بررسی است.
آذری جهرمی به حضور استارتاپ‌های ایرانی در کشورهای همسایه و احتمال موفقیت آنها اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم استارتاپ‌های که خدمات ارائه می‌دهند به ویژه خدمات محتوایی در کشورهایی؛ مانند عراق، ارمنستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان و حتی ترکیه شانس خوبی خواهند داشت و آن‌ها که محتوا تولید می‌کنند؛ مانند VOD /video on demand یا سرویس ویدئوی درخواستی با استقبال خوبی روبه‌رو خواهند شد.

***

1032660cookie-checkحل مشکل شرکت‌های FCP با کمک مشاور بین المللی

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.