مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

فیبر راه نجات مخابرات/ تفاوت فیبر نوری با کافوی نوری.

مخابرات ما- مدیران کارکشته استانی و ستادی بیش از حد معمول روی فیبرهای اختصاصی مخابرات حساس هستند و برایش زمان می گذارند.

هر مدیر استانی که اهمیت موضوع را درک کرده در جلسات اختصاصی به فیبرها، سفارش ها، درخواست ها، و خدماتش می پردازد و راه های درآمد میلیاردی را به روی خودش و استانش می گشاید.

وفتی صحبت از فیبر می شود منظور فیبرهای اختصاصی مشترکین است.مثلا بانکی که یک مسیر فیبر برای داده هایش می خواهد. یا شرکتی که برای ثبت سفارشات یا دادن پاسخ به مشتریان به فیبر اختصاصی نیاز دارد و هزینه اش را نیز ماهانه می پردازد.

این بحث ها آنقدر روشن است که نیازی به توضیح ندارد.از نظر ناظرین وزارتخانه ای نیز مشکلی در این مسیر وجود ندارد.

اما اخیرا در توئیتر مهندس صدری نوشته هایی از سوی خوانندگان و -احتمالا- پیمانکاران مخابراتی دیده ام که نشان می دهد قدری بحث فیبر با کافوهای نوری مخلوط شده است.برای درک بهتر موضوع شما را ارجاع می دهم به تصویر زیر از توئیت مدیر عامل شرکت مخابرات ایران.

مهندس صدری در توئیتی بدرستی به مسیر رستگاری مخابرات اشاره می کند و می نویسد:

سرویس فیبر نوری مخابرات میتواند جایگاه این شرکت را جابجا نماید ولی هنوز خلا زیادی در سرعت و نحوه سرویس دهی و پیگیری مشاهده می شود، ارائه مودمی که خیلی از تنظیمات را در اختیار کاربر بگذارد راهگشاست، مسائلی نظیر ارائه ip static هم برای کسب و کارها مهم است

این درست! اما آنچه که بعنوان نظر در زیر این توئیت دیده می شود کمی مرا نگران کرد.نگران دیدگاه استفاده کنندگان از سرویس های اینترنتی مخابرات هستم.حتی گاهی پیمانکاران فروش مخابرات نیز خلط مبحث می کنند.یکی از خوانندگان توئیت مدیر عامل می نویسد:

آقای صدری، شما یک سال و چند ماه پیش مصاحبه کردید و وعده دادید انحصار مخابرات برای ارائه سرویس اینترنت روی فیبر لغو میشود.مخابرات بدون کسب اجازه از مالکین خطوط را به فیبر تبدیل میکند و تنها گزینه سرویس ADSLخودش هست که فاجعه است.تانوما هم زیر۶ واحد نمیدهد.انحصار شاخ و دم دارد؟

دقت کنید!  فیبر مخابرات (فیبر اختصاصی) با ارائه سرویس اینترنت روی کافوهای نوری مخلوط شده است.

فیبر اختصاصی در حال حاضر هر چند کار اصلی مخابرات است اما بسیاری از مراکز دیگر نیز فیبر می کشند اما از آنجا که روی فیبر سرویس نیز می خواهند و مخابرات ارائه کننده این سرویس هاست همه را یک جا از مخابرات می خرند.

اما آنچه در دو نظر زیر توئیت مهندس صدری می بینید نظر خواننده در مورد کافوهای نوری است.

کافوهای سیمی مدتی است قدیمی شده و دیگر برای مخابرات خرید و نصبش صرف نیم کند لذا از این پس هر جا بخواهد کافو نصب کند، نوری خواهد بود. ضمن اینکه اگر مخابرات بخواهد کافوی سیمی را به نوری تبدیل کند باید از شش ماه قبل – طبق قانون- به ذینفعان- خبر بدهد.ذی نفعان، شرکتهای پپ و فرونشده اینترنت روی کافوی سیمی است.

بنابراین مخابرات هرگز یک باره و دفعتا نمی تواند اقدام به جمع  آوری کافوی سیمی -محل فروش اینترنت شرکتهای پپ- بکند بلکه باید از شش ماه قبل خبر بدهد.دیگر اینکه ارائه اینترنت روی کافوی نوری، همان کشیدن فیبر و ارائه سرویس به فلان بانک نیست.

مهمتر از همه اینکه، تغییر تکنولوژی  هدف مخابرات برای از میدان به در کردن رقیب نیست بلکه اجباری است که دانش روز به او تحمیل می کند.

متخصصین امر در انتقاد از مخابرات باید قدری فنی تر نظر بدهند.

 

1009480cookie-checkفیبر راه نجات مخابرات/ تفاوت فیبر نوری با کافوی نوری.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
8 نظرات
  1. مهدی می گوید

    واقعا نمیدونم چی بگم. بعد کلی انتظار بالاخره خط رو از اینترنت فاجعه مخابرات تخلیه کردم ، با وجود تایید اولیه همه شرکت ها جهت پوشش دهی ، ولی بعد تخلیه هر شرکتی بررسی میکنه میگه نمیتونیم سرویس بدیم . آسیاتک بهونه تجهیزات میاره ، شاتل نوع سیم خط ، های وب میگه هنوز سرویس دارید و هزار تا کوفت دیگه که من مطمئن شدم زیر سر مخابرات لعنتیه با انحصار طلبیش ….. کجا زندگی میکنیم ما؟

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      مهدی جان
      شما که دیگه بقول خودت از مخابرات راحت شدی دیگه باز به مخابرات چه ربطی داره؟
      این همه آدم رفتن از شاتل گرفتن مخابرات چه کاری باهاشون داشته؟
      هنوز خیلی مونده تا قدر مخابرات رو بدنین این شرکتها فقط ط.ری سرویس میدن که براشون صرف کنه

      1. جاوید می گوید

        ربطش اینه که بعد سه ماه شکایت و داد و بیداد و تخلیه مخابرات کوفتی اجازه نمیده از شرکتای خصوصی اشتراک بخریم. این به کنار حالا میری میگی اوکی از خود کوفتیت لااقل vdsl به ما بده میگه نه روی خط شما نمیشه vdsl داد!!! مگه چنین چیزی ممکنه!!؟ ی مشت کارمند بی ادب و بی حوصله هم گذاشتن اونجا که از آدم طلب دارن!!

    2. محمد می گوید

      اره داداش منم همین کارو کردم بعد تخلیه شاتل نداد گفت کافو نوری دارید شما. رفتم مخابرات گفتن کافو نوری شما بیشتر از ۸ مگ نمیکشه. خراب بشه این سرعت. من سیم مسی داشتم تو خونه دیگه ۱۶ مگ‌میکشید.

  2. وحید می گوید

    با این کار فقط سعی در ایجاد انحصار داره، تکنولوژی بهانه هستش

  3. ناشناس می گوید

    مخابرات به بهانع تکنولوژی سعی در ایحاد انحصار در ارائه اینترنت دارد
    این موضوع در بلندمدت به شدت به ضرر مخابرات تمام خواهد شد و بدترین تبلیغ برای مخابرات است
    مردم دوست دارند اختیار و حق انتخاب داشته باشند و انحصار هر چقدر هم که خدمات خوبی داشته باشد باعث نارضایتی خواهد شد

  4. محمد می گوید

    اصلا کیفیت نداره ما فیبر نوریم مخابرات پدرمونو در اورده هیچکاری هم نمیتونیم بکنیم

  5. حسین علمداری ایلخچی می گوید

    1- “سرویس فیبر نوری مخابرات میتواند […] برای کسب و کارها مهم است”. این یک پاسخ به توییت آقای صدری است و اصل توییت در این گزارش نیامده است.

    2- به نظر من در موضوع فیبر یک خطای اساسی وجود دارد و آن درگیر کردن مشتری با لایه فیزیکی است. برای مشتری باید تبلیغ سرویس شود نه تبلیغ سخت افزار و محیط یا تکنولوژی انتقال. اشکالی که در تبلیغ و معرفی سرویس های FTTx هم مشاهده می شود.

نظرات بسته شده است.