مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

درآمد‌هایی که از اینترنت و فضای مجازی می‌توان به دست‌آورد.

مخابرات ما-

«درآمد روزانه‌ام بین 100 تا 250 هزار تومان است البته برخی از روزها هم این عدد کمتر می‌شود. در برخی از موارد هم با تهاتر کار تبلیغات را دنبال می‌کنم.» این گفته یکی از تاپ‌های اینستاگرام است، فردی که تقریباً هر روز برای تبلیغات دست پری دارد. وی می‌گوید: قبل از تبلیغ پولی را که توافق شده می‌گیرد و صاحب کالا حق دخل و تصرف در نحوه پخش آن ندارد.

یکی دیگر از شاخ‌های اینستاگرام که فالورهای بیشری دارد از هر آگهی 300 هزار تومان دریافت می‌کند و این موضوع به اصلی‌ترین درآمد وی تبدیل شده است وی پیش از این در یک کارخانه به‌عنوان کارگر فعال بوده است و درآمد ماهیانه‌اش یک میلیون و 200 هزار تومان بوده است. اما اکنون درآمد ماهیانه او بین 7 تا 9 میلیون تومان است. وی معتقد است از هر حوزه‌ای امکان درآمدزایی وجود دارد ولی عدم توجه به موارد کوچک اجازه پیشرفت نمی‌دهد.

استاندارد قیمتی وجود ندارد

میلاد فراهانی مدیر یکی از شرکت‌های تبلیغات فضای مجازی تلگرام و اینستاگرام درباره درآمدزایی که در این حوزه به وجود آمده و باعث شده مردم کسب و کارهایی را دنبال کنند که در کشور نوپا است، گفت: افرادی که تاپ اینستاگرام هستند به‌طور متوسط روزانه بین 500 تا 600 هزار تومان درآمد دارند و البته در برخی از روزها درآمدشان کمتر می‌شود. درآمد یاد شده برای تبلیغات 2 تا 3 نوع کالا است. یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد این است که استاندارد قیمتی وجود ندارد و هر فردی هر عددی را عنوان می‌کند لذا یکی از کارهایی که باید انجام شود ساماندهی قیمت و شفافیت در این حوزه است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد شکل‌گیری صفحات قلابی و غیر اصل به‌نام افراد معروف است. این موضوع باعث بی‌اعتمادی بین سفارش دهندگان آگهی می‌شود. در کانال‌های تلگرامی هم چنین امری وجود دارد به نحوی که تعداد افراد واقعی نیست.

85 درصد آگهی‌ها مربوط به‌کدام رشته‌ها است؟

فراهانی تأکید کرد: با افزایش سرعت اینترنت و توسعه فضاهای مجازی استفاده از شبکه‌های مجازی گسترش پیدا کرده است و خوشبختانه توسعه فضاهای یاد شده به رونق کسب و کارها هم کمک کرده است. از زمانی‌ که تلگرام فیلتر شد ارتباطات بسیار سخت‌تر شده است این امر بشدت در کسب و کارهای اینترنتی اثر گذاشت. وقتی سنگی جلوی آب انداخته می‌شود، قطعاً حرکت آن را با مشکل مواجه می‌کند بدین جهت ضروری است که این شبکه رفع فیلتر شود.

وی تأکید کرد: طبق آخرین آمارهای صورت گرفته، 85 درصد آگهی‌هایی که در فضای مجازی رد و بدل می‌شود مربوط به خدمات زیبایی، آرایشگری و اغذیه فروشی است. 15 درصد دیگر مربوط به سایر کالاها است که پوشاک بیشترین سهم را دارد. خوشبختانه اکثر کالاها هم تولید داخل است.

درآمد 10 میلیون تومانی یک کانال

مدیر یکی از شرکت‌های تبلیغات فضای مجازی تلگرام و اینستاگرام درباره پول‌هایی که در حوزه تلگرام جابه‌جا می‌شود، می‌گوید: کانال تلگرامی 20:30 صداو‌سیما روزانه 5 تا 10 میلیون تومان بابت نشر آگهی درآمد دارد. کانال‌هایی که عضو زیاد دارند بین 500 تا یک میلیون تومان بابت هر آگهی می‌گیرند. برخی از کانال‌ها هم بین یک تا یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد دارند. کانال‌هایی هم که کمتر از 4 هزار نفر عضو دارند، هزینه تبلیغات‌شان از 10 هزار تومان شروع می‌شود.

فقط سلبریتی‌ها مجاز به آگهی هستند

وی با بیان اینکه در خارج از کشور تبلیغات فضای مجازی به‌گونه‌ای دیگر است، تصریح کرد: تنها افرادی که در زمره سلبریتی هستند می‌توانند در فضای مجازی تبلیغات داشته باشند اما در اینگونه تبلیغات پول جابه‌جا نمی‌شود صاحب کالا، محصولی که آگهی می‌شود را به سلبریتی هدیه می‌دهد. اما در ایران اگر سلبریتی در فضای مجازی تبلیغات انجام دهد، به دادگاه می‌رود و بارها عملکردش زیر سؤال می‌رود.

کسب و کارها دیده شدند

محمدرضا احدیان، یکی دیگر از فعالان این حوزه می‌گوید: از زمانی که فضای اینترنت در کشور تغییر کرد فضای مجازی در ایران تقویت شد و خیلی‌ها به سمت استفاده از شبکه‌های اجتماعی رفتند.

وی ادامه می‌دهد: خیلی از کسب و کارهایی که تا سالیان گذشته دیده نمی‌شدند اکنون با فضای مجازی امکان گسترش فعالیت پیدا کردند. از طرفی هزینه‌ها در این بخش بشدت کاهش پیدا کرده و صاحب کالا مجبور نیست پول‌های میلیونی برای پخش آگهی خود پرداخت کند. تنها مشکل اعتماد است که اگر این امر ساماندهی پیدا کند و تبلیغات در مسیر درستی قرار گیرد مشکلات تولیدکنندگان حل خواهد شد.

995600cookie-checkدرآمد‌هایی که از اینترنت و فضای مجازی می‌توان به دست‌آورد.

نظرات بسته شده است.