مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

اتصال شهرداری تهران به دولت الکترونیک، گام بزرگ تبدیل پایتخت به شهر هوشمند

مخابرات ما – اتصال شهرداری به دولت الکترونیک تحول بزرگی خواهد بود که در تبدیل پایتخت به شهری هوشمند تاثیرگذار خواهد بود.

مخابرات ما ( محمد – تیتر شهر) – مخابرات ما – دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند در حالی با حضور وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهردار تهران، اعضای شورای شهر، مدیران شهری و رسانه ها در برج میلاد تهران آغاز به کار کرد که به گفته محمد جواد جهرمی تهران برای تبدیل شدن به شهر هوشمند گام های برنداشته زیادی در پیش رو دارد. وزیر ارتباطات همچنین به این موضوع تاکید کرد که اتصال شهرداری به دولت الکترونیک تحول بزرگی خواهد بود که در تبدیل پایتخت به شهری هوشمند تاثیرگذار خواهد بود.

با توجه به اینکه در طول سال های اخیر مدیریت شهری تهران تلاش هایی را برای تبدیل این کلانشهر به شهری هوشمند انجام داده اند و حتی در برنامه دوم توسعه شهر تهران نیز یکی از تلاش های مدیریت شهری سابق تبدیل تهران به شهری هوشمند بود.

در دوره قبل مدیریت شهری براین باور بود که 18 گام موثر و تاثیر گذار را در تبدیل تهران به شهر هوشمند بر داشته است. اما در دوره جدید مدیران حوزه هوشمند سازی و به ویژه شهرداران تهران بر این باور بودند که اقدامات قابل قبولی در این حوزه انجام نشده است و برای اداره موفق پایتخت مدیریت هوشمند پایتخت ضرورت دارد.

هر چند همچنان برخی از مدیران شهری همچنان هوشمند شدن پایتخت را تنها در استفاده از تجهیزات الکترونیک می دانند، اما برخی از کارشناسان بر این باورند که نختسن مرحله هوشمند سازی جمع آوری اطلاعات و دیتاهای تاثیرگذار در اداره شهر است. البته در این میان مدیران و تصمیم گیران شهری می توانند از تجهیزات الکترونیک به عنوان یک ابزار برای مدیریت هوشمند شهر تهران استفاده کنند.

اما در مقابل شهروندان نیز به عنوان بهره برداران از خدمات شهرداری تهران باید آموزش های لازم را برای استفاده از این شیوه ارائه خدمات ببینند.

اتصال مدیریت شهری به دولت الکترونیک نیز می تواند این پازل سه ضلعی را کامل کند. موضوعی که صبح امروز وزیر جوان ارتباطات نیز در آئیین افتتاح دومین همایش و جشنواره تهران هوشمند نیز به آن اشاره کرد.

آنطورکه جهرمی توضیح داد، هوشمندی به این معناست که بتوانیم اطلاعات را در ابتدا مانیتور و تحلیل کنیم و در نهایت تصمیمی مدیریتی را اتخاذ کنیم.

وی با طرح این سوال که مصادیق هوشمندی در تهران‌ چیست؟ به این مساله تاکید کرد که به عنوان مثال دیتاهای آلودگی هوا اندازه گیری می شود، در لحظه پردازش می شوند و معلوم می شود که آلودگی دقیقا ناشی از چه منابع آلاینده ای است. طبیعتا براساس این میزان آلاینده ها می شود تصمیم گرفت.

به اعتقاد وزیر ارتباطات؛ شاید در حوزه تصمیم گیری هنوز به اندازه کافی هوشمند نباشیم مخصوصا زمانی به این نتیجه می رسیم که به عنوان مثال مشاهده می کنیم حجم زیادی از آلایندگی ها ناشی از کامیون ها و موتورسیکلت ها است، اما تصمیمات اساسی ای که گرفته می شود متناسب با آمار نیست.

جهرمی هر چند اعتقاد دارد هوشمند سازی در حوزه حمل و نقل عمومی به نسبت سایر حوزه های شهری پیشرفت هایی کرده است اما به این موضوع نیز تاکید دارد که دایره مدیریت هوشمند در تهران فراتر رفته و به سایر بخش های اداره این کلانشهر نیز رسیده است. اما باید قبول کرد هنوز خیلی راه داریم و بسیاری از پارامترهای دیگری نیز دراین میان وجود دارد که می توان اطلاعات آن را به صورت هوشمند دریافت و پردازش کنیم تا برمبنای آن ها تصمیمات هوشمند نیز بگیریم.

به اعتقاد جهرمی ؛ شهر هوشمند یک اقتصاد است. امروز شرکت‌های دانش بنیانی شکل گرفته اند که کارشان تولید سنسورهای IOT و دانش تخصصی بیگ دیتا AR است و تخصص بسیار خوبی دارند، این ها نیاز به بازار دارند. یکی از بازارهای این شرکت ها پرداختن به موضوع شهر هوشمند است.

به عنوان مثال باید بدانیم در تهران چند ساختمان هوشمند داریم و هدفمان برای سال بعد اضافه کردن چند ساختمان است. کافی است در اعطای پروانه ها مقررات گذاری هایی وجود داشته باشد تا مثلا به خانه های هوشمند تخفیف داده شود. شهرداری می تواند این مدل اقتصادی را طراحی کند و ضروری است بر‌ بومی بودن این موارد نیز تاکید شود.

وزیر ارتباطات تاکید دارد؛ اگر اقتصاد شهر هوشمند شکل بگیرد اتفاق مهمی می افتد البته باید منابع داده آزادسازی شوند. این اقتصاد نباید به صورت رانتی رشد کند و باید برای همه فضای مساوی به وجود بیاید. مقرراتی در دولت تصویب شده و البته شورای شهر هم مقرراتی در این حوزه داشته است. ما اطلاعاتمان را به صورت آزاد در اختیار کسب‌ و کارها قرار دادیم.

***

992310cookie-checkاتصال شهرداری تهران به دولت الکترونیک، گام بزرگ تبدیل پایتخت به شهر هوشمند

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.