مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

آموززش و اخلاق در تکنولوژی در اولویت قرار گیرد

مخابرات ما – آیت الله دژکام در دیدار با معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران گفت: علاوه بر آموزش تکنولوژی، اخلاق آن و تعریف پیوست فرهنگی مربوط به آن نیز ضروری است.

مخابرات ما (محمد – شبستان) – «آیت الله لطف الله دژکام» امروز (سه شنبه 13 آذر) در دیدار با مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در فضای مجازی و استفاده از زیر ساخت های موجود، نیازمند آموزش های جامع در کشور هستیم، اظهار کرد: برخی خانواده های ایرانی چگونگی کار یک نرم افزار و یا پیام رسان را بلد نیستند چون آموزش لازم آن را ندیده اند بنابراین علاوه بر آموزش تکنولوژی، اخلاق آن و تعریف پیوست فرهنگی مربوط به آن نیز ضروری است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه نظام اخلاقی و فرهنگی استفاده از تکنولوژی های نوین در کشور ما نسبت به برخی از کشورها از عقب ماندگی هایی برخوردار است، تاکید کرد: در بسیاری از کشورها یک نظام اخلاقی برای استفاده از تکنولوژی و نرم افزار وجود دارد که به مردم نیز آموزش داده شده اما ما در این زمینه با مشکل مواجه هستیم، برای نمونه شرکت مایکروسافت را بررسی کنید که در کارهایش ملاحظات اخلاقی مد نظر و همسو با معیارهایش را در نظر می گیرد.

امام جمعه شیراز با اشاره به رابیت کودکان کشورهای پیشرفته بر اساس رعایت نظام اخلاقی افزود: آنجا در مورد کاربرد کامپیوتر برای کودکان سر فصلی وجود دارد، در مورد پدر و مادر که والدین می توانند بر فعالیت فرزندشان در فضای مجازی نظارت کنند و آنها این کار را لازم دانسته اند اما در کشور ما برای استفاده از تکنولوژی، بایدها و نبایدها را آموزش نمی دهیم و اصلا والدین خود کارکرد این فضا را بلد نیستند و سوای اینکه آموزش باید بدهیم باید به والدین بفهمانیم که قدرت و حق نظارت نیز دارند.

وی با اشاره به نگاه و دیدگاه مقام معظم رهبری بر این خاطرنشان کرد: اگر وزارت ارتباطات به این مسئله ورود کند، یک تفاهم نامه با آموزش و پرورش لازم است که به نوعی با ارائه بسته های آموزشی هم تکنولوژی و هم اخلاق را به بخشی از جامعه که نیاز دارد منتقل کنید.

آیت الله دژکام با تأکید بر اینکه بخشی از بودجه وزارت باید به فرهنگ سازی و آموزش در خصوص 2 بخشی(استفاده بهینه از تکنولوژی و اخلاق) تخصیص پیدا کند، گفت: در سطح ایران گروه های زیادی کار کرده اند اما باید حرکت های منسجم و هدفمند بیشتری از این جهت مشاهده شود، در خصوص زیر ساخت ها زحمات زیادی کشیده شده است اما باید فضا و شبکه امن داخلی را افزایش دهند.

وی با اشاره به گسترده ای استان فارس، متذکر شد: بسته به نیازهای این استان گسترده، باید در این مسئله کار شود تا در بحث پوشش شبکه تلفن های همراه و فیبر نوری براساس آن افقی که 10 سال پیش ارائه شده است بتوانیم سرویس های مفصلی ارائه کنیم و ضمن آموزش ها، زیر ساخت ها هم باید طوری توسعه پیدا کند که حسن استفاده را از قضیه انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در فارس متذکر شد: اگر تنها استفاده از تکنولوژی را آموزش دهیم و یادگیری به تنهایی افزایش پیدا کند سوءاستفاده اخلاقی در این محیط رشد می کند بنابراین توأمان در کنار آموزش بهره گیری از تکنولوژی موجود، باید آموزش اخلاقی استفاده از فضای مجازی را به صورت جدی دنبال کنیم و به این امر توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی افزود: برخلاف اروپا و آمریکا ما متاسفانه در بحث های اخلاقی و فقهی خود به این شکل که موردی معرفی کنیم و در خصوص آن بحث کنیم کاری انجام نشده است در حالی که سایر کشورها این کار را انجام داده اند و به نتایج خوبی رسیده اند، در ایران نیز ظرفیت های این کار هست و اگر بنا به آموزش باشد ظرف مدت یک سال همه این ها آماده شده و قابل استفاده خواهد بود.

امام جمعه شیراز با اشاره به آغاز برخی از فعالیت ها از حوزه علمیه قم یادآور شد: اما وقتی کاری را شروع می کنیم مانند تلاش های دانشمندان هسته ای است که هر چه هم کار کرده باشیم باز از جایی که هستیم تا نتیجه ای که می خواهیم خیلی فاصله داریم و آموزشی که عرض کردم اگر شکل بگیرد یعنی نیرویی که وارد حوزه می شود را مسلح کرده ایم.

دکتر دژکام تأکید کرد: باید یک نسل را آموزش دهیم تا بعد در این فضا بتواند برای ما تولید محتوا کند، این کار زمان بر است و طول می کشد اما باید از جایی شروع کنیم و آن چیزی که به نام حوزه ارائه می شود باید نگاه روش شناسی علمی و ابزارش به گونه ای دقیق تنظیم شده باشد که تا سال ها بتوان بر مبنای آن کار کرد در حالیکه در خصوص طب به نوعی عمل کردند که روش مند نبود و کار به 6 ماه نرسید.

***

989240cookie-checkآموززش و اخلاق در تکنولوژی در اولویت قرار گیرد

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.