مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

پروژه مطالعاتی برای مقررات گذاری «بیگ دیتا» آغاز شد

مخابرات ما – پروژه مطالعاتی تعیین چارچوبهای فنی و حقوقی برای مقررات گذاری فناوری کلان داده ها (بیگ دیتا) در مرکز تحقیقات مخابرات ایران اجرا می شود.

مخابرات ما (محمد – مهر) – پروژه پژوهشی بررسی پیش نیازها و تبیین ویژگی­ها و چارچوب­های فنی و زیرساختی و الزامات حقوقی، مقرراتی و قانونی امکان بهره‌گیری و ارائه خدمات کلان داده‌ها (بیگ دیتا) در پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT به کارفرمایی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجرا می شود.

به داده‌های عظیم که اندازه آن‌ها فراتر از حدی است که بتوان با نرم‌افزارهای معمول، آن‌ها را در یک‌زمان معقول و دقیق، پردازش کرد، «بیگ دیتا» گفته می شود؛ به بیان دیگر دارایی‌های اطلاعاتی با حجم بالا، شتاب بالا و تنوع بالا که نیازمند اشکال جدید پردازشی است، بیگ دیتا نام گرفته است.

جمع‌آوری و پردازش این حجم عظیم از اطلاعات امروزه با پیشرفت هوش مصنوعی و گسترش متدهای داده‌کاوی امکان‌پذیر شده است؛ به زبان ساده‌تر، «بیگ دیتا»، داده‌های انبوه حاصل از فعالیت کاربران در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را به وسیله ربات‌های هوشمند جمع‌آوری می‌کند.

از این رو برای توسعه خدمات کلان داده‌ها در سطح ملی نیاز به تعیین و تعریف قانونی بازیگران اصلی، حدود و دامنه وظایف آنها و نحوه نظارت بر فعالیت آنها بوده و لذا، شناخت و تعیین ضوابط و مقررات لازم، در قالب لایحه‌های قانونگذاری، مصوبه­ های فنی و حقوقی از ضرورتهای ملی محسوب می شود.

براین اساس این پروژه‌ پژوهشی با هدف تعیین نحوه فعالیت فراهم­ آورندگان خدمات و پیشنهاد راهکارها و ضوابط مورد نیاز جهت ارائه خدمات بیگ دیتا درکشور و نحوه نظارت بر آنها اجرایی می شود.

در این زمینه یک کارگاه آموزشی نیز با هدف ارائه مهمترین دستاوردهای پروژه «رگولاتوری کلان داده ها» و ابعاد آن و نیز اهم دستاوردهای حقوقی، کسب‌وکاری و فنی این پروژه در مرکز تحقیقات مخابرات ایران برگزار شد.

شناخت و ارائه مفاهیم علمی و فنی کلان‌داده‌ها، مقدمه و کلیات رگولاتوری کلان داده‌ها، شناخت و ارائه ابعاد و مدل‌های مختلف فناوری بیگ دیتا و بازار جهانی آن، استانداردهای جهانی موجود کلان‌داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آنها، رویکرد نظام‌های حقوقی در خصوص رگولاتوری کلان داده‌ها، نظام‌های حقوقی ایران در مواجهه با این فناوری و نیز ارائه ساختار و مدل جهت تنظیم مقررات اطلاعات و بیگ دیتا در کشور از جمله سرفصلهای اصلی مورد بحث است.

***

986320cookie-checkپروژه مطالعاتی برای مقررات گذاری «بیگ دیتا» آغاز شد

نظرات بسته شده است.