مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

شسکام, یاری دهنده مالی مخابرات , اما همراهی سختگیر!

نوشته, نادری 80

نوینسده: تمام مطالب ذکر شده در این مطلب, حاصل تحقیق کلی و گفتگوهای غیر مستقیم و مستقیم است.لذا هرگز از کسی نامی برده نمی شود.شما نیز بدنیال گویند نگردید.

مخابرات ما- اخیرا شرکت مخابرات ایران تصمیم گرفته است شرکتهای خدمات اول مخابرات و شسکام را وارد فعالیت های مخابراتی کند بنحوی که دقیقا وارد کار شوند و فعالیت را اداره کنند.

در این موقعیت به وضعیت جاری قراردادهای شسکام می پردازیم.

از دوران گذشته پیوسته مدیران عامل مخابرات می خواسته اند فعالیتهای فنی شرکت را به شسکام بسپارند اما هرگز از این موضوع حمایتی نشد.لذا شسکام کجدار و مریز با این وضعیت ادامه می داد تا با حداقل ها بتواند پاسخ سهامدارانش را بدهد.

اینک در تصمیمی جالب بطور واقعی فعالیت های فنی به شسکام داده شده است.به این شرکت در حیطه کارهایش دو درصد سود داده می شود.البته گفته می شد میزان سود این شرکت نیم درصد در نظر گرفته شده یا بعدا اعلام شد این سود یک و نیم درصداست اما این حرفها واقعیت نداشته است.

همان خبر حاشیه سود دو درصدی درست است.

با شنیدن این خبر کارکنان استانهای مختلف بویژه ئر شبکه و ام دی اف بسیار خوشحال شدند.ورود شسکام یعنی قرارداد کامل و حقوق ماهانه بر اساس قانون کار.

در بحث تامین نیرو شسکام مشکلی نداشت.تامین نیرو با سود دو درصد برایش قابل قبول بود اما در امور فنی که باید میلیاردها تومان وسیله, تجهیزات و کابل و لوازم مصرفی تهیه کند چندان برایش دلچسب نبود.

شسکام معتقد بود این حاشیه دو درصدی حتی ضرر و زیان خرید لوازم کار را جبران نمی کند. او می گوید نه تنها سودی نمی برد بلکه زیان میلیاردی در پایان سال خواهد داشت.برای نمونه به قرارداد استان تهران اشاره می شود که چندان راضی کنند نیست!

بطور مثال عمر یک دستگاه دریل 5 سال است.اما در محاسبه دو درصدی, در هیچ جا دیده نمی شود.مخابرات فقط بازای هزینه های پرسنلی دو درصد سود می دهد.یا به ازای هزینه لوازم مصرفی دو درصد سود پرداخت می کند.

البته در عرف بازار این دو درصد برای خریدهایی که هر روز یک قیمت دارد, حرف جالبی نبود.

از ورود شسکام به مسائل فنی قبلا هم نوشته ایم.در آنجا خاطرنشان کرده ایم که در این دوره بی پولی و بدهکاری به پیمانکاران, ورود شرکتی قدر و پولدار مانند شسکام که بتواند از بنیه مالی اش برای حرکت بخش های فنی استفاده کند بسیار خوب است.استانهای قوی و پر کار نیز از این استقبال کرده اند

اما مشکل در استانهای کوچک دو چیز است.

یکی اینکه هزینه های پرسنلی را بالا می برد.چرا که در بخش های فنی پیمانکاران هرگز حقوق کامل به افرادشان نمی دهند ولی شسکام باید حداقل حقوق را رعایت کند.

دوم اینکه شسکام حاضر نیست به این سود وارد جریان کار شود.

البته بهتر است بگویم حرفی برای گفتن دارد.شسکام می خواهد هزینه استهلاک دستگاههای خریداری شده نیز محاسبه شود.دستگاههایی مثل دریل و نردبان و … که برای کار لازم است در حقیقت قیمتی دارد.قیمتش باید در طی فر1ا 5 سال به شرکت پرداخت شود.

شرکت شسکام حاشیه دو درصدی را برای کارهای فنی کافی نمی داند چرا که معتقد است نوع کارش با تامین نیروی انسانی فرق دارد.این کار هزینه های پنهان فراوانی دارد که محاسبه نشده است.

.

با این وجود شسکام کارها را متوقف نکرده است.در هر جایی که از او خواسته اند وارد شده و نگذاشته است کارها روی زمین بماند.اما از ته دل به این امر راضی نیست و برای بهبود شرایط قراردادش مذاکرات زیادی با مخابرات ایران انجام داده است.

از سوی دیگر شرکت مخابرات ایران معتقد است شرکتهای پیمانکاری درآمدهای پنهانی از قبل مخابرات و پرسنل دارند که سود آنان را بسیار بیش از دو درصد می کند.

ستاد مخابرات ایران با زیرکی می گوید که از این درآمدها خبر دارد و لذا شرکتهای پیمانکاری باید بطور واقعی پاس حساب و کتاب بیایند.

بنابراین بنظر می رسد که این بار هر دو ظرف -شرکت مخابرات ایران و شرکت شسکام- با آگاهی کامل به سمت یکدیگر آمده اند و از تمام زوایای کار خبر دارند.

این بسیار خوب است. چرا که وقتی همه به زوایای کار وارد باشند قراردادها تضمین اجرائی قوی تری پیدا می کند.از سوی دیگر هیچ طرفی احساس باخت ندارد و با همه توانش در قرارداد کار میکند.

در مطالب بعدی به قراردادهای شرکت خدمات اول و مخابرات ایران می پردازیم.شاید هم کمی از دست اندازهایش با شما حرف زدیم.البته بشرطی که کسی نزد پلیس از ما شکایت نکند!

 

985930cookie-checkشسکام, یاری دهنده مالی مخابرات , اما همراهی سختگیر!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
18 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    پیمانکاران محله همه شان خینانتکارند

  2. علی می گوید

    سلام. آخه این چه حرف بیخودی هست. پیمانکارهای بیچاره که تمام حق و حقوق کارگرها رو باوجود حراست و ممیزی و ناظر و رئیس مرکز پرداخت میکردند و یک ریال هم نمی توانستند کمتر از قانون کار پرداخت کنند .از بابت کار و جنس هم که همیشه در رصد بودند و با تیغ برنده جرائم .روبه رو. بلاغت مخابرات همین است و این شروعی برای اختلاس و به خاک نشستن مخابرات است.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      یعنی چی؟
      یعنی این شرکتهای محلی همه چی رو درست میدادن؟
      عیدی و حقوق؟
      این چه حرفیه؟ مگه شما خبر ندارین؟
      من حرفی ندارم که پیمانکاران بیچاره …. اما آنکه ضرر میکنه کارگر بیچاره است
      به این کامنت توجه کنید که از اسفهان رسیده:
      اتفاقا اقای پیمانکار شما نظر نده من مطمنم هزینه ها کاهش هم پیدا میکنه چون پیمانکاران بیشتر در جایی کار میکردند یا نیرو را مجاب میکردند طوری کار کنه که برایش بصرفه یک مثال میزنم مثلا میگفت کابلی پر زوج که سالم بود و مسیر کوتاه داشت رو عوض کن تا هزینه نوسازی را بی دلیل دریافت کند و جایی که نیاز به نوسازی داشت و مسیر طولانی بودو برا پیمانکار صرف نمیکرد نوسازی نمیکرد برا همین شبکه مخابرات داغون شده و سرمایه مخابرات از بین رفت این رو من در یجا ندیدم در همه جا دیدم نظارت ناظر ها هم هر چقدر دقیق باشه ولی پیمانکار ترفند خودشو داره ولی تو شرکت شسکام این مشکلات حل میشه کسی من مطمنم هزینه ها کاهش پیدا میکن

  3. مهران می گوید

    سلامشب بخیر، یعنی شسکام کنسل شد؟

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      نه

  4. ناشناس می گوید

    جناب اقای مهندس صدری ظلم درمخابرات بیداد میکنه چون هیچ مرجع نظارتی وجود نداره، بازرسی وحراست فقط اسمی هستن چون منافع شخصیشون به خطر میوفته . درحق نیروهای شرکتی به شدت ظلم میشه و فریادرسی نیست.قرار بود پیمانکاران محلی حذف بشه چه دلیلی باعث شده استان اذربایجان شرقی و غربی کار به کندی پیش بره؟؟؟؟مگه بخش نامه حذف پیمانکاران محلی به همه استان ها یکجا نفرستاده شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟پس چرا استان های دیگه پیمانکار محلی رو حذف کردن پیمانکارهای استان های ما حذف نمیشن؟ایا بخش نامه دیر رسیده دست مسیولین ما یا مسیولین ما کم کار هستن ؟؟؟؟؟؟؟چرا هیچ نظارتی انجام نمیشه ؟و خیلی چراهای دیگرمنتظر جوابتون هستیم .با تشکر

  5. پرنده آبی می گوید

    سلام
    سردبیر جان من مدتها ناظر بر کار پیمانکاران بوده ام و از بسیاری از فوت و فن کارهای پیمانکاران و سودهای پنهان آنها خبر دارم. گرچه سود شسکام و خدمات اول در ظاهر ۲ درصد اعلام شده است اما آنها سود هنگفتی که در قرار داد پنهان است میبرند که در هیچ جا نوشته نشده است.
    با توجه به اینکه بیمه و مالیات قرارداد از طرف شرکت مخابرات پرداخت میشود. بنابراین شرکت شسکام و همچنین خدمات اول نیازی نیست مبلغی از جیب بابت مالیات یا بیمه پرداخت نمایند.
    بنابراین توجه کنید:
    بنابراین ۷ درصد بیمه سهم کارگر که از حقوق تک تک پرسنل ( که ما آنرا حدود صد هزار تومن میگیریم) توسط این دو شرکت کسر می گردد، به عنوان سود پنهان محاسبه خواهد شد و در جیب این دو شرکت می رود. حال با توجه به اینکه سهامداران شسکام پرسنل هستند شاید این موضوع ( در صورتیکه این سود در تراز نامه دیده شود ) مهم نباشد اما باید همگان بدانند سود این دو شرکت نزدیک به ۹ درصد است نه ۲ درصد تا هنگام تقسیم سود کسی متضرر نشود.

    سر دبیر جان این موضوع لازم است برای همه روشن شود تا جای شک و شبه برای کسی باقی نماند

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      پرنده آبی ما
      لطفا و حتما دقیق تر برایم بنویسید
      من متوجه نشدم
      قبلا هم این را از منابع دیگر شنیده ام
      حتی مهندس صدری هم در جایی گفته سود اینها بیش از این است (بعدش هم گفته ما خودمان این کاره ایم)
      لطفا کامل توضیح دهید شاید بفهمم
      همه سودهای پنهان را

      1. پرنده آبی می گوید

        سلام
        سردبیر جان اگر به فیش حقوقی خود نگاه کنید میبیند که بابت بیمه ۷ درصد سهم‌کارگر کم شده است ( که برای ما چیزی حدود ۳۵۰ تومن ) از طرفی کارفرما موظف است ۲۳ درصد حقوق کارگر را به عنوان بیمه از جیب خود پرداخت نماید ( در حقیقت کل بیمه ۳۰ درصد حقوق هست که ۲۳ درصد آن سهم کارفرما و ۷ درصد آن سهم کارگر است که کارفرما این مبلغ را از حقوق کارگر کسر کرده و با سهم ۲۳ درصدی خود یکجا به بیمه پرداخت مینماید)
        اما در مورد شسکام و خدمات اول این‌موضوع فرق میکند تامین اجتماعی ۱۶/۶۷ درصد کل مبلغ قرار داد را به عنوان بیمه طلب میکند و مخابرات نیز همین مبلغ را پس از محاسبه صورت وضعیت به صورت وضعیت اضافه میکند
        معمولا این مبلغ بیش از مبلغ کل بیمه ای است که این دو شرکت بایستی بابت بیمه پرسنل (۳۰ درصد حقوق آنها) خود پرداخت کنند اما اگر کمتر باشد (که معمولا نیست ) مابتفاوت را باید از جیب بدهند.
        اما نکته اینجاست که این مبلغ تقریبا همیشه بیش از مبلغ بیمه پرسنل بوده و این دو شرکت هیچ پول اضافه ای از جیب نداده اند لذا آن مبلغ ۷ درصد که از حقوق پرسنل کم شده در حساب این دو شرکت باقی میماند.
        بنابراین اگر متوسط مبلغ بیمه کسر شده از هر نفر ( ۷ درصد ) چیزی حدود صد هزار تومان در نظر بگیریم و فرض کنیم این شرکت در یکی از مناطق ۱۰۰۰ نفر نیرو داشته باشد صد میلیون سود پنهان در قرار داد به جیب آنها میرود که جدا از ۲ در صد سود اسمی قرارداد است.
        امیدوارم توضیح واضح باشد اما اگر باز هم ابهام دارید خبر بدهید تا تلفنی مزاحم شوم

        1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

          تشکر میکنم ممنونم
          سر فرصت دقیق می خوانم

          1. پرنده آبی می گوید

            خواهش میکنم درخدمتمم.
            ضمنا این فقط یک مورد از سود پنهان بود.
            سوره ای دیگری هم وجود دارد که مثلا میتوان از جدول کارهای احتمالی و پیش بینی شده نام برد که پیمانکار از طریق نیروهای خود انجام میدهد و پول آن را میگیرد بدون اینکه هزینه ای کند.
            یا پول لباس که پیمانکار میتواند لباس کار ایران قیمت و زیر مبلغ اداره کار خریداری نماید که چون تعداد پرسنل زیاد است میتواند سر جمع مبلغ زیادی شود

  6. بازنشسته می گوید

    با سلام پرداخت رفاهیات و مابه التفاوت آن به بازنشستگان حق قانونی آنهاست که سالها ی سرمایه جوانی خود را در راه ترقی و اعتلای مخابرات هزینه کردند اما مدیران قبلی شهامت آن را نداشتند که این حق را به بازنشستگان پرداخت نمایند من بعنوان یک بازنشسته از جناب آقای صدری بابت این شجاعت و درک وضعیت بازنشستگان سپاسگزارم و آرزوی توفقی و سربلندی برای ایشان و مسئولینی که در این امر دخیل بودند اعلام میدارم باتشکر یوسف نادری چهارمحال و بختیاری

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      یوسف نادری عزیز
      به احترام شما دست نزدم به کامنت
      اما لطفا در پاتوق بازنشستگان مطلب بگذارید

  7. حقيقت می گوید

    سلام
    مخابرات اشتباه كرد و از قبل همه ميدانستيم كه چنين قراردادهايي به نفع مخابرات و سهامداران شسكام نيست ولي كو گوش شنوا؟
    وقتي مدير ارشد صرفا ميخواهد شعاري داده باشد كه در لواي آن شعار قسمتي از همكاران پيمانكاري را راضي كند و پايه هاي حاكميت خود را مستحكم كند آنگاه هيچ ابايي ندارد كه از منابع مخابرات ايران و شركت شسكام براي چنين هدف غيرمشروعي استفاده كند.
    بازار خريد خدمات پيمانكاري مخابراتي مي بايد آزاد باشد و هر استان با توجه به وضعيت بازار كارش قراردادش را ببندد و هزينه تمام شده محصول و خدماتش را بر اساس قراردادهاي محلي اش حساب كند. شسكام نيز مانند بقيه شركت ها مي تواند در مناقصه ها شركت كند. در اين حالت مخابرات ايران بعنوان ستاد و سياستگذار مي بايد صرفا نظارت عالي و جامعي بر اجراي درست قراردادها داشته باشد و خدمات را كنترل كند.
    اينكه همه قراردادها را تجميع كند و در تهران خود با يك پيمانكار قرارداد ببندد دو معنا خواهد داشت يكي اينكه توانايي نظارت جامع مخابرات ايران محدود و كم است و دوم اينكه برخي از بزرگان مخابرات قصد دارند از چنين قراردادهاي بزرگي سوء استفاده كنند.
    شركت مخابرات ايران با وجوديكه سعي مي كند همه امور خود را عادلانه انجام دهد ولي مسئول عدالت در كشور نيست و اين مسئوليت با دولت و يا حكومت است كه مي تواند آن را در پرتو قانون كار و ايجاد اشتغال جاري و ساري كند. اينكه به نفع همكاران مخابراتي پيمانكاري خواهد بود كه در تمام كشور يك قرارداد يكسان بسته شود با هيچ منطق تجاري سازگار نيست و شرايط بازار كار در مناطق مختلف كشور نشاندهنده نقاط قوت و ضعف آن منطقه در كسب و كارش مي باشد و مي بايد خود را با آن شرايط وفق داده و به سود برسد.
    همكاران رسمي غير تهراني سالهاست كه شرايط كارشان با همكاران تهراني متفاوت است و مشكلي را ايجاد نكرده است. شرايطي مثل سقف اضافه كار و سازمان هاي متفاوت كه شرايط دستمزد آنها را متفاوت مي كند.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام
      با بخشی از حرف های شما موافقم
      فقط شما یک قلم قضیه حقوق و دستمزد را حل کنید من کلا با شما هم عقیده میشم
      اگر نفر گرفتید حقوق و عیدی و پاداشش رو حداقل با حداقل های قانون کار بدهید من همه حرفهاتونو قبول میکنم
      چرا مخابرات ایران به خودش اجازه میده در کار استانها دخالت کنه؟ بنظر شما چرا؟
      وقتی هزار نفر در طی زمانی محدود میرن به سمت مدیر عامل و فیش های حقوق زیر 500 هزار تومنی روی میزش میذارن
      وقتی در برج 7 میگن عیدی نگرفتن و بیمه شون کامل رد نمیشه
      نتیجه چی میشه؟
      دخالت مستقیم.
      یعنی کاری اشتباه برای انجام کاری درست.
      خب در طی این سالها نشان بدهید که نیازی به این دخالت نیست.
      ولی در اساس واقعا با حرف شما موافقم.ولی عرض من اینه که همه چیز وقتی درسته که شما هم درست عمل کنید.

      1. شهروند می گوید

        با سلام
        اینکه میفرمایید اگر یک قلم حقوق و دستمزد را…
        باید عرض کنم که در مناقصه قیمت پایه را شرکت مخابرات تعیین میکند و سقف پیشنهاد قیمت برای برنده مناقصه نهایتاً ۱۵ درصد است. و قیمت بالاتر در کمیسیون معاملات به همین سقف کاهش داده میشود. که اگر در قرارداد نگهداری شبکه کابل، پیمانکار بخواهد حقوق کامل کارکنان را با این قیمت پرداخت کند باید از جیب بگذارد. حال مخابرات با آگاهی کامل این مشکل را اینگونه حل نموده است؛
        بطور مثال یک مرکز پر ظرفیتِ دارای ۱۲ نفر نیرو را برای پیمانکار ۸ نفر در نظر میگیرد .و ۴ نفر مابقی را نیروی مازاد اعلام میکند. در حالیکه پیمانکار حق اخراج این ۴ نفر را نیز ندارد و باید حقوق ۸ نفر را بین ۱۲ نفر تقسیم کند. و سود پیمانکار هم در گرو کارهای پیش بینی شده است که اگر ماهانه تمام ان کار ها پیش بیاید و انجام گیرد سود پیمانکار نیز اندازه حداقل حقوق اداره کار میباشد. مدیران مخابرات با اینکار، افتخار میکنند که قیمت تمام شده اجرای کار را پایین اورده اند. حال حقوق پایمال شده این کارگران بر گردن پیمانکار است یا شرکت مخابرات؟
        اگر مخابرات میخواهد عدالت برقرار شود و کارگر به حقوقش برسد باید اول از خود شروع کند و در قیمت کارشناسی حقوق هر ۱۲ نفر را محاسبه کند واگر پیمانکار در این مورد تخلف کرد با او طبق قرارداد برخورد کند.
        چگونه است که قیمت پیشنهادی پیمانکار با حداقل سود برای شرکت مخابرات بصرفه نیست ولی قیمت پیشنهادی نجومی شرکت شسکام بصرفه است. بنظر شما پشت این قرارداد یک رانت نهفته نیست؟

  8. ناشناس می گوید

    اقا جوری میگی شسکام و خدمات اول مثل این هستش که از کره ماه اومدن. ..

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      شاید حرف درستی داشته ای اما کلمات درست انتخاب نشده بود

نظرات بسته شده است.