مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

توئیتری‌ها به آذری‌جهرمی چه گفتند؟

مخابرات ما-

شامگاه پنجشنبه وزیر ارتباطات با جمعی از فعالان فضای مجازی دیدار کرد، دیداری که برخلاف دیدارهای قبلی فعالان فضای مجازی با مسئولان مختلف، بسیار زیاد مورد توجه کاربران فضای مجازی به‌ویژه کاربران توئیتر قرار گرفت. برخی کاربران منتقد بودند که اصلا چرا وزیر باید با برخی فعالان فضای مجازی دیدار داشته باشد و برخی دیگر می‌گفتند این فعالان فضای مجازی که اتفاقا از منتقدان دولت هم هستند چرا بعد از برگزاری این دیدار در لاک خود فرو رفته و فقط گل و بلبل این نشست را توئیت کرده‌اند! افرادی که با وزیر ارتباطات دیدار داشتند سعی کردند در توئیتر متن سوالاتی را که از وزیر پرسیده‌اند منتشر کنند تا پاسخی برای رفع ابهامات مطرح‌شده باشد، اما برخی اکانت‌های توئیتری بازهم قانع نشدند و حتی در برخی کامنت‌ها تهمت‌هایی را به حاضران در جمع زدند. با رصد رشته توئیت‌های حاضران در نشست با وزیر ارتباطات می‌توان از مباحث عنوان‌شده در جمع باخبر شد، اما به‌منظور باخبر شدن از صحبت‌های عنوان‌شده در جلسه با برخی از این فعالان فضای مجازی تماس گرفتیم و آنها هم روایتی از این دیدار داشتند که می‌توانید در ادامه بخوانید.

محمدصالح مفتاح، مدیرمسئول فردانیوز: جلسه کاملا انتقادی بود

تنوع موضوعات مطرح‌شده در جلسه زیاد بود و تقریبا بحث‌های تکراری خیلی کم بود. یکی بحث حوزه زنان و خانواده بود که وزارتخانه در این حوزه چه کاری انجام داده است؟ موضوع کودکان بود که چند نفر به آن اشاره کردند که درمورد زیرساخت‌هایی برای اینترنت کودکان و موضوع حفاظت از کودکان در فضای مجازی چه کارهایی انجام دادند و آقای وزیر توضیحاتی در این مورد داد. سوا‌ل‌های دیگری ازجمله از پوشیدن شلوار جین در محل کار گرفته تا حضورشان در جاهای مختلف از ورزشگاه تا دیگر جاها مورد سوال قرار گرفت که هدفش از این رفتار چه بوده است؟

خودم هم در سه محور سوالاتی را مطرح کردم؛ یکی بحث قوانین و مقررات حوزه فضای مجازی بود که در آن ضعف‌های جدی وجود دارد و به‌روزرسانی نشده است و مجلس هم قانونی در دست ندارد که درمورد فضای مجازی بخواهد تصویب کند.

نکته دیگر درمورد طرح ریجستری بود که طرح خوبی بود و شفاف‌سازی درمورد ارزی که به شرکت‌ها داده شده بود. سوال دیگرم درمورد رانت‌خواری و رانت‌هایی بود که از قبل در وزارت ارتباطات بوده و در خرید پهنای باند که قیمت اینترنت به دست کاربران گران می‌رسد. موضوع دیگری که مطرح کردم درمورد حمایت از رسانه‌های خبری مجازی بود که باید حمایت‌ شوند.

ازجمله هزینه‌های هاستینگ در کشور ما خیلی زیاد است و اگر ما بخواهیم زیرساخت‌های فضای مجازی را در کشور توسعه دهیم، توسعه دیتاسنتر قوی است که بتوانند سایت‌ها را پشتیبانی کند و آقای وزیر پاسخ داد ما آمادگی داریم برای سایت‌های خبری چیزی به نام یارانه هاستینگ یا اینترنت پهنای باند در نظر بگیریم و اعلام آمادگی هم کردیم اگر در بودجه بیاید و بپذیرند ما می‌توانیم این خدمات را ارائه دهیم. وزیر در پاسخ به سوالاتی که مربوط به رفتارهای شخصی‌اش بود، گفت: «من خیلی عادی رفتار می‌کنم و می‌خواهم نشان دهم که یک آدم چطوری رفتار می‌کند و اهل ریا نیستم و من هم یک جوان مثل بقیه هستم. من خیلی عادی برخورد می‌کنم و ظاهرسازی نمی‌کنم.» حتی این موضوع را هم گفتیم که گمانه‌زنی می‌شود شما برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شوید، حتی گفته شد این جلسه برای این است که با بچه‌ها ببندید.

ایشان هم به کنایه گفت: «من فقط با آقای مفتاح برای ریاست‌جمهوری بستم. فعلا برنامه‌ای ندارم و درمورد این موضوع حرف زدن خیلی زود است، آن جایگاه برای من بزرگ است.» به‌طور خلاصه بگویم جلسه کاملا انتقادی بود. اصلا این جلسه را به‌خاطر این گذاشتیم که انتقادهایی داشتیم وگرنه برای گرفتن عکس یادگاری که با وزیر قرار نگذاشته بودیم.

فکر می‌کنم شأن افرادی هم که در آن جلسه بودند، خیلی بالاتر از این است که برای گرفتن عکس یادگاری سه، چهار ساعت وقت بگذارند. جلسه کاملا انتقادی بود و بچه‌ها سوالات‌ و انتقادهایشان را بیان کردند؛ اما اینکه ما توئیت گذاشتیم دلیل بر این نمی‌شود که جلسه انتقادی نبوده، بلکه جلسه کاملا انتقادی بود و کسانی هم که ما خودمان پیشنهاد دادیم حضور داشته باشند، خیلی متنوع بودند.

ما حرف‌مان این بود که وزیر جوان است و شاید جزء معدود ظرفیت‌های گفت‌وگو بین نسل جوان انقلابی و دولت باشد و بقیه اعضای دولت به‌خاطر سن بالایشان و عدم ارتباط‌شان با فضای مجازی و نسل جوان، اصلا نمی‌توانند حرف‌های ما را بشنوند و ایشان گفت  نه به‌عنوان اینکه بخواهد ما از ایشان حمایت کنیم یا مثبت درمورد ایشان حرف بزنیم. جلسه کاملا انتقادی بود و حتی در بعضی مواقع آقای وزیر عصبانی و بحث‌ها تند شد.

سیدمیلاد ناظمی، روزنامه‌نگار و فعال فضای مجازی: 70 درصد پاسخ‌ها شفاف بود

جلسه که شروع شد اولین چیزی که ما با آن مواجه شدیم غیبت یک‌سری از افرادی بود که اولا آدم‌های قدیمی فضای مجازی هستند  ثانیا برای خودشان فرد مهمی به حساب می‌آیند و ثالثا منتقدان تند آقای وزیر بوده‌اند و تقریبا هر کسی هم که نیامد مانند نخ تسبیح با هم ارتباط داشتند؛ یعنی این‌طور نبود که آدم‌های منتقدی باشند که با هم هیچ ‌ارتباطی نداشته باشند. این موضوع این حس را کامل منتقل می‌کرد که آنها با اطلاع و هماهنگی هم به جلسه نیامده و این حرکت‌شان بوی تحریم می‌داد.

آقای حقانی در ابتدا شروع به صحبت‌های اولیه و خوشامدگویی کرد و از لیستی که در روزهای قبل آماده شده بود و هر کسی که می‌خواست صحبت کند، اعلام کرده بود و سرفصل صحبت‌هایشان را هم گفته بودند. سرفصل گفتن‌ها از باب نظارت نبود از باب این بود که حرف‌ها تکراری نباشد.

من صحبتم چهار سرفصل داشت. اول درباره نسبت فعالان مجازی و فعالیت‌ آقای وزیر بود و حتی به افرادی که منتقدهای جدی‌شان هستند و افرادی که آن جلسه را تحریم کردند و آن فضای اتمسفری که در شبکه‌های اجتماعی در مورد وزیر پیش آمد، صحبت کردم که آن فضا لزوما مثبت نیست و بخش دوم صحبتم در مورد بحثی که آقای وزیر در روزهای اخیر به آن پرداخته بودند در مورد اینترنت امن برای بچه‌ها و حوزه خانواده بود که چه انجام دادند و چرا تولید محتوا را حمایت نمی‌کنند و چقدر مقصر وزارت ارتباطات است؟ بحث دیگر هم در مورد مذاکره مجدد با واتس‌آپ و تلگرام بود که اینها قطعا گفتند چنین چیزی نیست و خیلی صریح گفتند با هر دو هیچ مذاکره‌ای نداشتیم و بحث آخر هم در مورد بیگ‌دیتاها و نسبتش در شبکه ملی اطلاعات بود که ما یک‌سری بیگ‌دیتاهایی در حوزه‌های مختلف به وجود می‌آید اما این بیگ‌دیتاها کلیدهای رفتاری آدم‌ها در کشور است و نمی‌دانیم که دست چه سازمان‌ها و نهادهایی است که مهندسی می‌شود یا نمی‌شود؟ هم به شکل خوب و هم به شکل بد؟ می‌خواستیم ببینیم که به این مورد فکر می‌شود یا نه؟ دوستان دیگر هم در حوزه‌های مختلف صحبت کردند از هاتگرام و تلگرام طلایی گرفته تا حوزه بازی‌ها و استارتاپ‌ها و زیرمجموعه‌های وزارتخانه و همکاری با کشورهایی مثل یمن، سوریه و عراق در حوزه ارتباطات که در حال حاضر از یک لحاظ‌هایی زیرساخت‌هایشان لطمه خورده و الان فرصت خوبی است که ما بتوانیم کمک‌شان کنیم و در مورد همه اینها صحبت شد.

جواب‌های وزیر چند بخش داشت. تقریبا حدود 70 درصد از جواب‌ها شفاف بود. یک‌سری از جواب‌ها شامل جنس پیگیری بود مثلا در حوزه بازی رایانه‌ای و پیمنت آقای وزیر گفتند ما در حال انجام یک‌سری کارها هستیم و برنامه‌های‌مان این است و آقای وزیر گفتند جزئیات را به آقای ناظمی یا آقای جهانبخت بگویید که خودشان پیگیری کنند.

یک بخشی از جواب‌ها هم شامل توضیح کلان ماجراست که بخشی از آن در حوزه تولید محتوا برای بچه‌ها و کودکان و… بود که ایشان توضیح کامل داد که وظایف وزارت ارتباطات در دستورالعمل‌ها تا چه حدی است؟ بعضی از موارد مثل مذاکره با دوروف آنها را هم خیلی دقیق توضیح دادند ولی مدرک مستند به معنای فیلم یا مدرک مکتوب که بخواهند به ما ارائه بدهند، نبود. مثلا سر محرمانه بودن با دوروف این‌طوری بود که سه بار در جلسه با قوه قضائیه به ما گفتند که بروید و با دوروف مذاکره کنید و ما گفتیم این را مکتوب بگویید خود آقای دادستان گفتند که این جزء وظایف پیش‌فرض ارتباطات است و ما مکتوب نامه نمی‌دهیم که شما این کار را کنید.

محمدرضا باقری، تهیه‌کننده برنامه عصرانه:دغدغه هایمان را به بقیه مسئولان هم می‌گوییم

جمعی بودیم از فعالان فضای مجازی که قبلا هم دیدارهایی با بقیه مسئولان مرتبط با فضای مجازی داشتیم و بعضی‌هایش رسانه‌ای شده و خیلی از آنها رسانه‌ای نشده بود، تصمیم گرفتیم با آقای آذری‌جهرمی به‌عنوان وزیر ارتباطات دیدار داشته باشیم. مکان را هم در فرهنگسرای اندیشه تعیین و همه مقدمات پذیرایی و ساعت جلسه را با وزیر هماهنگ کردیم. به معنی کامل کلمه میزبان جلسه ما بودیم. بنده و آقایان صالحی، هانی هاشمی، خانم‌ها آسوپار و هوشمندی صحبت کردند و دو نفر از کارآفرینان و مرتبطان با حوزه آی‌تی هم صحبت کردند و در مجموع 11 نفر شدیم که در جلسه صحبت کردیم. تقریبا همه افرادی که صحبت کردند مواضع‌شان انتقادی بود و مشکلات و انتقادهایی که مطرح بود را گفتند. من از روی متن خواندم و متنم را هم منتشر کردم، باقی دوستان هم نکاتی که مهم بود و در جلسه مطرح شد را در توئیترهای شان منتشر کردند.

تعداد بحث‌هایی که مطرح شد خیلی زیاد بود. اول اینکه وزیر آمد و پاسخ داد و این به نظرم خیلی ارزشمند است. خیلی‌ از سوال‌ها نداشتن اطلاعات دو طرف بود که وقتی حرف همدیگر را شنیدیم قانع‌کننده بود، چه موضع وزیر برای ما، چه موضع ما برای وزیر. در خیلی از موارد بعد از صحبت با همدیگر قانع می‌شدیم. خیلی از موارد همچنان شبهات بعضی از دوستان پابرجا ماند مثل قصه دیدار ایشان با دوروف که خانم آسوپار پرسیدند. تا آخرین لحظه‌ای که وزیر می‌خواست برود انتقادها همچنان ادامه داشت و خیلی‌ها هم می‌گفتند نسبت به فلان موضوع قانع نشدیم. مثلا نسبت به فضای کودک و اینترنت صحبتی که شد آقای وزیر بحث‌هایی را مطرح کرد که تقریبا حاضران از آن بی‌اطلاع بودند و قانع شدیم که وزارت ارتباطات هرچند کمتر شاید به آن مرتبط باشد، ولی در مورد آن کار می‌کند و قانع‌کننده بود. بالاخره تا حدی ممکن است شبهات برطرف شده باشد ولی این‌طور نبود که صددرصد همه راضی‌شده بوده باشند. اینکه برخی می‌گویند ما در جلسه با وزیر انتقادی نداشتیم و صحبت‌هایی از این قبیل، شاید برداشت‌شان از عکس دسته‌جمعی ما با وزیر بوده است. چون عکسی که از دیدار منتشر شد، همه لبخند داریم و فکر می‌کنم ادب اولیه میزبانی همین است که باید میهمان خودمان را با روی خوش هم بپذیریم و هم بدرقه کنیم، اما در حین جلسه ما داد هم زدیم و تند‌ترین انتقادها را هم کردیم. بالاخره ما با یک وزیر و یک کارگزار نظام جمهوری اسلامی صحبت کردیم، با فرعون که صحبت نکردیم. ما از این آموزه قرآنی بالاتر داریم که چطور با مخالفان‌مان برخورد کنیم. اگر بخواهیم به قرآن پایبند باشیم و براساس میل شخصی بخواهیم رفتار کنیم یک بحث دیگری است. صرفا اینکه یک عکسی با لبخند منتشر بشود آیا باید متهم به زدوبند شویم؟ متهم به این شویم که از انتقادها کنار آمدیم؟ بارها گفتیم و نوشتیم منتها اینکه یک جریانی می‌خواهد درست شود و آقای جهرمی را منکوب بکند و مثلا این موضوع را یک جور دیگر نشان بدهد. اشکالی ندارد چرا از ما هزینه می‌کنند؟ اینکه بیایند ما را پله‌ای قرار دهند برای رسیدن به مقاصد سیاسی‌شان به نظرم خیلی کار اشتباهی است. تعداد بسیار زیادی از دوستان دعوت شده بودند که خودشان نیامدند.

وقتی خود عزیزان نمی‌آیند و گفت‌وگو نمی‌کنند، پس مشکلات چگونه باید حل و فصل شود و انتقادها چگونه به گوش مسئولان برسد؟ در جواب به اینکه می‌گویند حتما موضوع پشت‌پرده‌ای بوده که وزیر با شما دیدار داشته ولی با فلان مسئول دیدار نداشته باید بگویم ما در حال رایزنی با تعدادی از مسئولان هستیم که آنها را ببینیم و دغدغه‌هایمان را نسبت به فضای مجازی بگوییم و این کار در حال انجام است. بعضی از مسئولان پذیرفتند و بعضی از آنها نپذیرفتند و با بعضی‌ها هم در آینده دیدار خواهیم داشت. منتها اینکه چرا اول وزیر به ما وقت دادند و به کسان دیگر وقت ندادند، مسئولش من نیستم و وزیر باید پاسخ بدهد و به عملکرد وزارتخانه مربوط است، نه به عملکرد ما. خروجی کلی این جلسات گفت‌وگو است و مطلع کردن وزیر و بقیه مسئولان نسبت به حساسیت‌های ما که در فضای مجازی وجود دارد و شنیدن صحبت‌های ما توسط وزیر. امیرالمومنین در نهج‌البلاغه به مالک توصیه می‌کند که شما حتما بی‌پرده با منتقدانت بنشین و صحبت‌ها و دغدغه‌های آنها را بشنو. این هدیه‌ای بود که ما به‌عنوان نقد تندترین نقدها را به وزیر ارائه کردیم و این خروجی جلسه بود و وزیر نیز بعضی‌ها از آنها را جواب داد و البته برخی از پاسخ‌های وزیر برای ما قانع‌کننده نبود. این گفت‌وگوی دوطرفه ماحصل همین جلسه بود. من عملگرا هستم و ممکن است عملکرد کسی که منفی باشد را نقد ‌کنم؛ چه رئیس‌جمهور باشد، چه وزیر  چه نماینده و چه امام‌جمعه باشد و بعد از این دیدار هم اگر آقای آذری‌جهرمی رفتار ناشایستی داشته باشد مثل گذشته منتقد ایشان خواهم بود.

کبری آسوپار، خبرنگار روزنامه جوان:برخی از پاسخ‌ها قانع‌کننده بود

تعداد حاضران همان‌طور که در عکس دیدید زیاد بود و همه دوستان صحبت کردند. 99 درصد جلسه انتقادی بود و دوستان هم کسانی بودند که منتقدان دولت و آقای آذری‌جهرمی‌‌ محسوب می‌شدند و تقریبا همراه با ایشان نبودند، غیر از یکی از دوستان که ایشان هم در جلسه صحبت نکرد. دوستان درمورد فیلترینگ تلگرام و پهنای باند سوالاتی را مطرح کرده و درباره اینترنت کودک صحبت کردند. همچنین درمورد شبکه ملی اطلاعات و پرتاب ماهواره‌های مخابراتی هم صحبت شد. در رابطه با سوالاتی که من از آقای وزیر پرسیدم باید بگویم واقعیت اینکه ایشان جواب نداد! من در کانال و توئیترم هم نوشته بودم. البته نه اینکه درموردش صحبت نکرد، درباره آن صحبت کرد و گفت: «این مذاکرات با اطلاع دادستانی بوده است و قبل از اینکه جلسه باشد همه‌چیز هماهنگ‌شده، حتی انجام جلسه و مذاکرات و حضور افرادی که در آنجا بودند با حضور دادستانی بوده و صورتجلسه برایشان فرستاده شده و در جریان هستند. یعنی چیزی نیست که مسئولان کشور در جریان آن نباشند. بعضی از رسانه‌ها مواردی از این جلسه را منتشر کردند که ما نمی‌دانیم این بندها را از کجا آورده‌اند. ما منتظریم مراجع ذی‌صلاح با آن رسانه‌ها برخورد کنند.»

حتی همین‌جا ما واقعا متوجه نشدیم که منظورشان این است که چیزهایی که منتشر شده راست است و مراجع ذی‌صلاح به‌خاطر انتشار اثر محرمانه شکایت و برخورد کنند یا اینکه دروغ گفتند. برخی از پاسخ‌های آقای وزیر واقعا قانع‌کننده بود مثلا یکی از دوستان پرسید همان‌طور که به مطبوعات یارانه کاغذ تعلق می‌گیرد به خبرگزاری‌ها یا سایت‌ها هم مورد این‌چنینی تعلق می‌گیرد که‌ آقای جهرمی گفت از طریق وزیر ارشاد پیگیری کنید، یعنی وزارت ارشاد باید به ما نامه بزند و آن‌وقت ما می‌توانیم برای شما انجام دهیم. به‌نظرم پاسخش قانع‌کننده بود. نکته اینکه ما با یک دوگانه مواجهیم و آن این است که زمانی که می‌گوییم چرا مسئولان پیش ما نمی‌آیند که حرف و انتقادهای ما را بشنوند و زمانی که می‌آیند به آنها انگ می‌زنیم که این جلسه تشریفاتی بوده و آمده‌اند که کار انتخاباتی کنند. ضمن اینکه سه‌سال به انتخابات مانده و هر دیداری که ممکن است مسئولی در آن حاضر شود نمی‌توان آن را  دیدار انتخاباتی محسوب کرد که برخی دوستان این دیدار ما با آقای وزیر را تحریم می‌کنند. واقعیتش من اصلا با این فضا موافق نیستم چون ما چه خوش‌مان بیاید چه بدمان، اینها مسئولان جمهوری اسلامی هستند و نمی‌توان گفت چون فلانی بد عمل کرده به دیدارش نرویم یا دعوتش را نپذیریم؛ البته این جلسه از طرف دوستان توئیتری ما سازماندهی‌شده بود. سه‌ساعت جلسه با وزیر طول کشید. ساعت چهارونیم که جلسه تمام شد، از منزل به من زنگ زدند که کجا هستم و من گفتم جلسه تازه تمام شده و دارم برمی‌گردم و بعد گوشی‌ام خاموش شد و نفهمیدم در فضای مجازی چه اتفاقی افتاده و دو ساعت بعد موقعی که گوشی‌ام را روشن کردم با حجم توهین‌ها و فحاشی‌ها روبه‌رو شدم. با صرف دیدن دو، سه عکس درمورد ما قضاوت کردند و اینکه چرا در عکس‌ها لبخند می‌زنید؟ یک‌سری جوان هستند و هم‌سن ‌و سال آقای وزیر. واقعا اینها باید چه کار می‌کردند؟ برای من عجیب است که اصلا دوستان مطالب عنوان‌شده در جلسه را ندیدند بعد به ما ایراد می‌گیرند! دیروز دیدم یک نفر توئیت زده که چرا خانم آسوپار نگفته که در جلسه با آقای وزیر چه گفته است؟ اگر توئیتر مرا می‌دیدند، من منتشر کردم که چه گفته‌ام. من کوتاه صحبت کردم و همان صحبت کوتاه را هم منتشر کردم.

984400cookie-checkتوئیتری‌ها به آذری‌جهرمی چه گفتند؟
2 نظرات
  1. همکار رسمی می گوید

    مسوولان چه خوب و چه بد هرکار کنند اخر مخالف و موافق دارند . حالا که یک وزیر مردمی و جوان روی کار امده و انتتقادها را به جان می خرد و بدون هیچ واهمه ای دارند کارشان را به نحو احسن انجام می دهند لطفا او را حمایت کنید . وزیر عزیز ما که دوستت داریم .

  2. .... می گوید

    تبلیغات ریاست جمهوری اینبار در فضای مجازی!
    همه اتفاقات هدف دار و پی در پی

نظرات بسته شده است.