مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

WLL یعنی هزینه ای روی دست مخابرات!

مخابرات ما – شرکت مخابرات ایران می خواهد سایت های WLL  را جمع کند و بجای آن از سیم کارت های همراه اول استفاده کند.

برای دادن ارتباط و پوشش مکالمه به روستاها از سیستمی متکی به رادیو استفاده می شد که که به wll-gsm  یا wll-dect  نام برده می شد.

در سال 1392 یکی از سایت ها می نویسد:

سیستم دسترسی بی‌سیم تلفن ثابت روستایی چیست؟

شارژینگ سیستم WLL روستایی مبتنی بر محاسبات مربوط به کارکرد تلفن ثابت در سطح کشور است و به تلفن‌های WLL روستایی که بصورت اعتباری «پیش‌پرداخت هزینه مکالمه» دایر می‌شوند، ودیعه (هزینه اولیه) تعلق نمی‌گیرد. هزینه نصب تلفن‌های فوق مبلغ 50 هزار ریال تعیین و دریافت می‌شود و کارت‌های اعتباری و پیش‌پرداخت با حداقل مبلغ 100هزار ریال و حداکثر مبلغ 500 هزار ریال ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیستم دسترسی بی‌سیم تلفن ثابت روستایی (WLL روستایی)، تلفن ثابت تلقی شده و بصورت حذف کامل قابلیت جابه‌جایی (Mobility) ارائه می‌شود و تلفن‌های قابل واگذاری در سیستم WLL روستایی تابع مقررات حاکم بر تلفن ثابت عادی هستند.

بعدها که مخابرات، تالیا را خرید از سیم کارت های آن برای ارتباط تلفنی به روستاها داده شد تا با استفاده از آن و گوشی موبایل در محدوده روستای خود با تعرفه تلفن مکالمه کند.

معنی این حرف این بود که این سیم کارت ها فقط در محدوده آنتن خودش سرویس بدهد و البته هزینه مکالمه اش نیز درست مانند نلفن ثابت محاسبه می شود.

هر چند که در عمل مردم این سیم کارت ها را با خود به هر جایی که می رفتند می بردند و از موبایلشان با تعرفه ثابت مکالمه می کردند اما این مشکل از تعاریف سازمان داده های آن بوده و تقصیری متوجه تلفن ثابت نبوده است.

اجازه بدهید بحث را کمی فنی کنیم تا شما دقیقا بدانید سیستم WLL چیست.

در اصطلاح شبکه‌های تلفنی رابط بین مرکز سوئیچ محلی و دستگاه تلفن مشترک را حلقه محلی گویند. حلقه محلی می تواند با استفاده از خطوط سیمی یا تکنولوژی بی‌سیم (رادیو) پیاده‌سازی شود. مورد اخیر را حلقه محلی بی‌سیم (WLL) گویند. حلقه‌های محلی بی‌سیم در مقایسه با حلقه‌های سیمی چندین مزیت دارند که از بین آن ها می توان به صورت انعطاف پذیری، نصب سریع و هزینه پایین‌تر تعمیر و نگهداری اشاره کرد. این مزایا WLL را بصورت راه‌حلی مناسب برای ارتقا شبکه‌های موجود به ویژه در کشورهای در حال توسعه که هزینه و سرعت پیاده‌سازی و ارتقا شبکه تلفن عمومی اساسی و ضروری است می سازد. برای پیاده‌سازی یک WLL تکنولوژی های بی‌سیم مختلفی بر پایه استانداردهای بی‌سیم دیجیتال با استانداردهای سیار سلولی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. مقایسه کیفی و کمی این استانداردهای مختلف برای استفاده WLL اپراتورها را قادر به انتخاب تکنولوژی مناسب برای WLL می سازد. با توجه به این هدف در این کار تحقیقاتی مشخصات دو سیستم کاندید یعنی DECT و GSM برای استفاده WLL مطالعه می شود. دلیل این اتتخاب کاربرد وسیع آن‌ها در دنیا به ویژه در کشورهای اروپایی، خاورمیانه و کشورهای آسیایی را می توان ذکر کرد. در این مطالعه عملکرد هر یک از دو سیستم فوق‌الذکر از نظر پوشش، ظرفیت ترافیکی، میزان پلاکینگ و دیگر پارامترهای مورد نظر با شبیه‌سازی در سطح شبکه بدست آمده و مقایسه می شوند. شبیه‌سازی در سطح شبکه برای سه محیط متفاوت روستایی، نیمه شهری و شهری بر پایه استانداردهای GSM و DECT انجام شده است. نتایج شبیه‌سازی نشان می دهد که WLL بر پایه GSM برای نواحی کم تراکم و وسیع (نواحی روستایی) که پوشش فاکتور غالب است بسیار نویدبخش است. محدوده تحت پوشش بالای سیستم GSM و توانایش برای مقابله با گستردگی تاخیر بالا آن را کاندیدای مناسبی برای چنین محیط هایی کرده است. از طرف دیگر برای نواحی با تراکم بالا و محدوده پایین مانند مناطق شهری سیستم DECT ظرفیت بیشتری را به علت تعداد بیشتر کانال فراهم می‌نماید. ویژگی های دیگر سیستمهای GSM و DECT بر پایه WLL بطور کمی بحث و مقایسه می‌شوند.

در عمل این سیستم  مشکلات زیادی داشت که حتی صدایش به وزیر ارتباطات در سال 1395 هم رسید. در آذر این سال واعظی بعنوان وزیر ارتباطات در سفر لرستان چنین می گوید:

واعظی خاطرنشان کرد: در رابطه با شبکه WLL سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی در کل کشور در یک مقطع زمانی انجام و فقط امکاناتی برای این شبکه‌ها احداث شد و در حال حاضر شرکت مخابرات تلاش می‌کند مشکلات این شبکه داده را نیز حل کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: در حال حاضر در این شهرستان پهنای باند نسبت به سه سال گذشته چهار برابر، شبکه انتقال سه برابر و مشترکین اینترنت دو و نیم برابر شده است و در صورت رفع مشکلات WLL  به‌جز چند روستا به همه روستاها حداقل یک خط تلفن داده می‌شود.

 

حتما تعجب خواهید کرد اگر عنوان خبری خاصی را بخوانید که بر اساس آن برای حل مشکلات سیستم WLL حتی کارشناسان خارجی آورده اند!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ازحضور 250 شرکت روسی طی هفته آینده در ایران خبر داد و گفت: مشکلات شبکه WLL برطرف خواهد شد.

یعنی همیشه مخابرات برای این سیستم فقط هزینه کرده است! هزینه ای که برابر موبایل است با درآمد تلفن ثابت!

حالا برای پوشش این اشتباه خوشبختانه  مخابرات تصمیم گرفته است سیم کارتهای همراه اول را جایگزین  WLL  کند و به مردم روستاها سیم کارت همراه اول بدهد.بر اساس همان قاعده قبلی تعرفه این سیم کارت ها مشابه نلفن ثابت است ولی محدوده مکالمه فقط در اطراف همان BTS  است. البته اجازه استفاده از اینترنت نیز خواهند داشت.

 

983230cookie-checkWLL یعنی هزینه ای روی دست مخابرات!
8 نظرات
  1. حامد می گوید

    تنها استانی که از سیستم wll پول زیادی درآورد و شبکه با ثباتی هم داشت استان فارس بود

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      پول زیاد؟
      چطوری؟ بگین بقیه هم استفاده کنن

  2. سعید می گوید

    در روستای ما منطقه دورود لرستان،سارقان سیم های ارتباطی مخابرات دزدیدند،مردم بیچاره تلفن از مخابرات خریدن وبیش از ده سال است قطع می باشد،به معدودی سیم کارت wllدادند،انهم مثل تلوزیون های قدیمی پارازیت و انتن دهی ندارد…تاوان مخابرات و سارقان سیم ها مردم روستایی می دهند

  3. ناشناس می گوید

    در شهرستان بهبهان استان خوزستان به هر کجا جهت تعویض این سیم کارت ها با سیم کارت همراه اول مراجعه میکنیم،کسی پاسخگو نیست

  4. ذره بین حقیقت یاب. می گوید

    با سلام و ارادت خدمت جناب سردبیرمحترم و ساعی رسانه ی پرمخاطب مخابرات ما با وسعتی به اندازه ی خود مخابرات ایران.
    جای بسی تعجب و شگفتی شد که مخابرات بالاخره به این طفل بی سرپرست هم نگاهی انداخت…
    من بحثم رو با یک شوخی آغاز بکنم تا به کسی بر نخوره….
    WLL در طول دوره ی حیاتش نمونه ی حقیقی مثل شتر مرغ بود که بهش میگفتن بار ببر میگفت من مرغم و می گفتن تخم مرغی مهمون مون کن میگفت من شترم….. البته از لحاظ مطرح شدن و چشمگیر بودن ….
    جایی که دربحث شما خالی بود و اصلاً بهش توجه نشده بود چند محور هست که بهتر به نظر میرسه بیان کنم :
    1-عملیات رومینگ در شبکه ی WLL از MCI به WLL
    شبکه ی تلفن سیار نقاط محروم و دور افتاده ای که جهت اجرای BTS ناتوان بود اجازه مهاجرت مشترکین محترمش رو از MCI با سیم کارت سیار جهت دسترسی به شبکه ی سیار رو از طریق شبکه ی WLL فراهم کرد این عظیم ترین و بهترین خدمات شبکه WLL بوده و هست که درآمد سرشاری رو نصیب سیار و مخابرات ایران کرد که در مقاله ی شما بهش اشاره ای نشده بود.
    2-ارائه خدمات رومینگ به سایر اپراتور ها در فاز اول IRANCELL .
    مشابه سرویس اشاره شده در بالا این خدمت شامل حال دارندگان سیمکارت IRANCELL هم شد که درامد اون بد نبوده و نیست.
    3-ارائه ی خدمات به دورافتاده ترین روستا ها که تنها امیدشون جهت ارتباط با دنیای بیرون همین WLL مظلوم بوده و هست.
    4-علیرغم گستردگی شبکه (مثلاً در استان ما همدان تعداد سایت های ما تقریباً نصف سایت های موبایل هستش)
    تا به حال هیچ هزینه ی خاصی جهت نگهداری و بهسازی و بهینه سازی سایت های WLL پرداخت و در نظر گرفته نشده و هر کاری که انجام شده بر اثر دلسوزی مسئولین حال و گذشته ی عهده دار خدمت به این شبکه ی عظیم بوده که همیشه برای گرفتن کمترین هزینه مشاجرات عظیم و جلسات یک طرفه ای رو تحمل کردن و صداشون هم از روی نجابت و مردانگی در نیومده …. که الحق این قسمت مقاله ی شما در مورد این که WLL یک تحمیل هزینه به مخابرات هستش کمی به دور از انصاف هست.
    5-نادیده گرفته شدن WLL در مورد خیلی از پاداش ها که البته چیزی در موردش گفته نشه خیلی بهتره می دونید
    که شبکه WLL جز لاینفک همراه اول بوده از اولش با ماهیت تلفن ثابت و خدمات تلفن ثابت. ولی یک موردش پاداش های پرداخت شده جهت کاهش لاوصولی ها به شبکه ی تلفن ثابت هستش که هرگز و تاکید می کنم هرگز به WLL پرداخت نشده نمیشه و نخواهد شد ؛ از این حیث WLL در آمد سرشاری رو نصیب مخابرات استان ها کرده که خدا رو شکر کارمندان مظلوم WLL نه حرکتی کردن و نه خواسته ای داشتن کاش لااقل توی مقاله ی شما بهش اشاره ای می شد.
    6-تحمل همه گونه فشار و کار بی وقفه جهت راه اندازی سایت در روستایی که سه خانوار سکونت دارن درونش ….
    این وظیفه ی WLL هست که هرجا کابل آبونه ی مخابرات نرفت و نرسید WLL سپر بلا باشه و همه چیز در اون روستا رو تحمل کنه اعم از : نصب و راه اندازی برای سایت-دکل-برق-کانکس-فنس-امنیت-مشترک-هزینه های اضافی تحمیلی و….که من خبر دارم نه تنها پرداخت حق ماموریت به این عزیزان عادلانه نبوده حتی گاهی هم پرداخت نشده و گاهی برطرف کردن نواقصی که ناشی از سرقت و موارد فنی بوده از جیب همکار شاغل در WLL پرداخت شده که به خاطر رضای خدا نه گفته شده و نه عنوان شده و نه میشه…. کاش اشاره ای به این مورد هم میشد.
    7-شکوفا شدن استعداد و ترقی ابتکار در واحد WLL که با توجه به قرار گرفتن کشور عزیزمون توی چند دوره تحریم نا عادلانه BTS هایی طراحی کردن که کم هزینه و مقرون به صرفه بود و امید و حیات ارتباطی رو با وصل ارتباط به دورترین نقاط روستایی بردن و دل هموطنی رو در کنج روستایی شاد و مادر پیری رو با شنیدن صدای بچه و نوه هاش خوشحال کردن و شما فقط از هزینه ها گفتین….(منظور BTS های سری H هست که در همدان و لرستان و…به خوبی و در حد بضاعت سیستم کار می کنند.).
    حالا برای پوشش این اشتباه خوشبختانه مخابرات تصمیم گرفته است سیم کارتهای همراه اول را جایگزین WLL کند و به مردم روستاها سیم کارت همراه اول بدهد.بر اساس همان قاعده قبلی تعرفه این سیم کارت ها مشابه نلفن ثابت است ولی محدوده مکالمه فقط در اطراف همان BTS است. البته اجازه استفاده از اینترنت نیز خواهند داشت.
    در سیستم قبلی هم مشترکین اجازه استفاده از اینترنت رو داشته و دارن ولی متاسفانه به علت تحریم ها قسمت هایی از شبکه که دچار صدمه شده قادر به ترمیم نشده و بحث دیتا روی دست WLL موند….
    در ثانی مطابق تفاهم نامه ی همراه اول با مخابرات ایران خبری از پوشش دیتا در فاز اول اجرای برگردان زده نشده است.و احتمال تخصیص دیتا به این شبکه تا آینده ی دور امری با احتمال بعیده…
    با انصاف بگم WLL یک واحد پر درآمد بوده و هست هرچند همه منکر این داستان هستن و WLL مظلوم هم خودش باورش شده که طفل ناخواسته و امر تحمیلی هستش ولی الحق و الانصاف آیتم های اشاره شده رو ندیده نگیرید.
    اگر WLL ضرری متوجه مخابرات می کرد در نطفه خفه می شد.
    مطلب بعدی که سیار برای مشترک WLL در نظر گرفته این هست که در خارج از ZONE تحت پوشش BTS تعریف شده ی اصلی ش باز هم پوشش داشته باشه اما با تعرفه ی شبکه ی سیار که باز هم WLL در آمد ساز میشه و بهش اشاره ای نشده بود.
    باز هم دم شما گرم که سری به WLL ای ها زدید اسمی از اونها به وسط آوردید.متشکریم و شما رو سپاسگزاریم.
    ما از همکاران WLL درس تقوی-رادمردی-اخلاص-بی منت کار کردن و ابتکار و همت آموختیم.
    خداوند نیاکان این بزرگوارانی که در WLL خدمت کردن (با جمیع اوصاف ذکر شده) و یا قدمی در راه تعالی صنعت عظیم مخابرات برداشته اند رو رحمت کنه و راهشون پر رهرو و مکتبشون پر مخاطب باشه انشاالله.
    یاعلی. کوچک شما : ذره بین حقیقت یاب.

  5. بهلول نادان می گوید

    دندانی که درد می کند را باید کشید یا روایتی دیگر باید کند

    کلا در مراسم باشکوهی وزیر جوان با قیچی زرین وزارت روبان عمر wll را ببرد و این معضل را حل

    کند ، به عقل من نادان بهتر است .

    چون این wll اولا خارجی و بیگانه است و احتمالا از اولاد نامشروع و دوتابعیتی تلفن ثابت و

    خارجیها می باشد ، همانطور که میدانیم تلفن و مخابرات ثابت مهدورالدم است و کلیه اعوان و

    انصار و تخم ترکه اش هم ایضأ

    بله ، این پیشنهاد ارزنده ایست مر شرکت عزیزمان را

    1. محمد می گوید

      سلام ببخشید من آخرش هم متوجە شما دوستان نشدم..آیا شرکت مخابرات کلا سستم ir.70رو خاموش وهمراه اول رو جایگزینش میکنه؟؟؟

      1. سعیدسلگی می گوید

        باسلام من پرسیدم ازمخابرات ولی خودشونم میگن هنوزمعلوم نیست

نظرات بسته شده است.