مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

نویسنده مهمان- ساختارهای موریانه زده و مدیریت جدید

مخابرات ما- وقتی نویسندگان جدیدی به جمع ما اضافه می شوند طرح و ایده های نو می آورند باید زمان داد تا همه چیز پخته شود مخابرات معدن ایده هاست.صاحب این ایده ها نویسنده ها هستند نه مخابرات ما, نه مخابرات ایران و نه … اما در اینجا رشد میکنند. باید خواند و نظر داد.

 

مخابرات ما (حاصلی) – بدون مقدمه میخواهم بگویم ، اگر از قیچی تیز قیچی کن سایت رد شود ، خوب خواهید خواند ، مطلب جالبی است ، مدیرعامل محترم شرکت مخابرات ایران بخاطر در راس بودن این شرکت عظیم از لحاظ اداری دارای احترام بسیار اداری است ، اما آنچه اعتقاد قلبی من است ایشان سیدی بزرگوار هستند و این احترامی بالاتر را واجب میکند .
اما تاکنون مدیرعامل ها می آمدند و میرفتند،پرسنل بجز چند خبر زیاد متوجه چیزی نمیشدند ، سکوت و سکون در شرکت بود ، ارتباط بدنه بین پرسنل و مدیرعامل خیلی کم بود ، عوامل زیادی داشت که بعضی از آن هنوز هم وجود دارد .
شاید بپرسید ارتباط برای چه ؟ اصلا چه معنی دارد یک پرسنل از کف شرکت با مدیر عامل آن ارتباط داشته باشد
نمیدانم ، هر کسی سیستمی برای خود دارد ، با چیدن تنها واقعیتها دور خود یا بدیگر سخن کلا خود را قاضی کردن ، خیلیها به این نتیجه فوق میرسند ، شاید هم بدلایل دیگر ، و نتیجه میشود آسه بیا آسه برو که گربه شاخت نزند!
این هم روشی است در زندگی و متاسفانه در اکثر اوقات جواب هم داده است .

اما زندگی تکرار شدنی نیست ، با تمام تلخیها و شیرینیهای کمش ، در نهایت باید یا از خود راضی باشید و یا افسوس تلخ با شما باقی می ماند .
میتوانید با جریان آب بروید مثل کیسه ای روی آب ، یا دست و پایی در جهت خیر و نیکی بزنید مثل یک زنده .

سکون و سکوت مرگباری که چیزی مفید از آن عاید نمیشد ، وجود داشت .
خرابیها و کاستیها ، ساختارهای موریانه زده ، مشکلات و نارضایتی و حتی رضایت و قسمتهای زیبا همه و همه زیر غبار سکوت و مخفی کاری پنهان بود ، و تشخیص راهکار و اصلاح ساختار برای یک مصلح سیستمی خیلی مشکل بود .
بله مدیرعامل محترم اولین و مهمترین کاری که کرد افکندن کوسه ای در دریای ماهیها بود .
اینکار خیلی شجاعت می خواهد و کمتر کسی به اینکار دست میزند ، مگر اینکه واقعا نیت خیر اصلاح و پیشبرد کل سیستم و بهتر کردن حال شرکت و کارکنانش را داشته باشد .
اگر روند سابق ادامه می یافت ، دیر یا زود پوسیدگی باعث فروپاشی سیستم می شد ، با پنهان کردن اشکالات و حل نکردن آن و گذران و روزمرگی آنهم در جهان پر رقابت فعلی ، خودکشی پنهان و زمانبندی شده پیش می آمد .
بله داد و فریاد بلند شد ، پرسنلی که حقوقشان رعایت نشده بود صدایشان درآمد ، این عالیست نشان زنده بودن سیستم است ، کسانی که انتقادهای سیستمی و عملکردی و اداری به نحوه اداره شرکت داشتند و مهر بر لب زده بودند با دیدن حسن نیت و سعه صدر آقای مهندس صدری ، لب گشودند و کم کم ایرادات و اشکالات را بیان کردند ، خوش فکرترها راهکار اصلاحی و پیشنهادات بهینه کردن دادند ، مشکلات نمایان و راههای برون رفت از آنها پدیدار شد ، کار بسیار مشکلی پیش روی مدیر عامل محترم بعنوان فرمانده اجرایی شرکت قرار گرفت .
اداره صحیح و عدالت محور یا مدیریت اسلامی و مدرن یک شرکت عظیم مثل شرکت مخابرات ایران با گستردگی جغرافیایی به وسعت کل کشور و حتی خارج از کشور و پرسنل فراوان آنهم شرکتی که با فناوری روز سروکار دارد و مضاف بر همه اینها در شرایط تحریم ظالمانه کنونی ، کاری بسیار مشکل و طاقت فرساست .
البته طبق مدیریتی مدرن و علمی و صحیح که اگر واقعا اینطور عمل شود مدیریتی اسلامی ایرانی هم خواهد بود ، یا حتی اگر مدیریت از آموزه های اقتصاد اسلامی ناب استفاده کند باز نتیجه یک مدیریت علمی و مدرن بدست خواهد آمد .
همانطور که اعتقاد داریم بهترین راه و روش در اسلام است پس مدرن و علمی بودن صحیح و واقعی هیچ منافاتی با اسلامی و ایرانی بودن ندارد ، بلکه کاملا همپوشانی دارند .

بهینه ترین روشهای اقتصادی در این مدیریت اسلامی مدرن است . این روشی است که از تمامی روشهای دیگر با هر نامی بهتر جواب میدهد ، نامهایی چون مدیریت اقتصادی صرف ، مدیریت با قوانین تجارت یا مدیریتهای بزن و دررویی و روزمره ، یا مدیریتی که می گوید چو فردا شود فکر فردا کنیم .
مدیریت بدون برنامه ریزیهای اساسی استراتژیک و تاکتیکی آنهم برای دوره های زمانی کوتاه و میان مدت و بلند مدت ، مدیریتی بدون شاخص ارزیابی است ، اصلا قابل ارزیابی نیست .
اگر وضعیت بازار داخلی یا بین المللی بگونه ای باشد که شرکت سود ده گردد ، مدیریت میتواند افتخار مدیریتی را به خود نسبت دهد ، در حالیکه این افتخار بیشتر به وضعیت خارجی شرکت و عوامل غیر درونی تعلق دارد ،
یا اگر وضعیت بازار بگونه ای شود که شرکت توان رقابت و یا ارائه خدمات و کسب درآمد نداشته باشد ، مدیریت میتواند همان عوامل خارجی را مقصر قلمداد کند ، در حالیکه در اینصورت نقش مدیریت را بسیار کم اهمیت جلوه داده است .

در جهان فعلی نیروی انسانی مهمترین عامل در سیستمها یا شرکتهای تجاری و اداری و خدماتی و فنی و حتی علمی و….هستند . همچنین اداره این مجموعه پرسنل پراهمیت همراه عوامل غیر انسانی (فیزیکی) سیستم مثل سرمایه ، تجهیزات ، قوانین ، تعامل سیستم درونی شرکت با خارج آن و…..که مهمترین و پر مسئولیت ترین کار در آن سیستم است بر عهده مدیر است .

مدیریت توانمند علمی و انسان و اخلاق گرا میتواند با امکانات موجود و حتی کم ، یک شرکت را به قله های پیشرفت همه جانبه و مفید برای تمام مردم ( اعم از کارکنان و سهامداران و مشتریان ) برساند . و برعکس .
با توجه به مشکلات موجود مدیرانی که دست به چنین کاری میزنند بسیار کم هستند ، و در دنیا شرکتهای بزرگ بدنبال چنین مدیرانی می گردند .
امید که با کمک مجموعه مدیریت و سهامدار و پرسنل و حسن نیت و همراهی همه طرفین در کمک به مدیرعامل محترم شرکت در تمام زمینه ها پیشرفتی جهشی آغاز و به  ظهور رسد و همگان از آن منتفع گردند .
اینکار تعقل و درایت و بصیرت و آینده نگری میخواهد که انشاالله همگان آن را دارند .

 

978790cookie-checkنویسنده مهمان- ساختارهای موریانه زده و مدیریت جدید

Please rate this

0 1 2 3 4 5
3 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    بیاین یه مدل دیگه نگاه کنیم. اصلا” چی میشد اگه نمونه مدیرعامل صدری رو میساختن و جای مدیران استانی و روسای شهرستانها میزاشتن. جالب میشد نه؟ اونوقت دیگه کارکنان فکر و ذهنشون به مدیران جلب نمیشد و فقط دغدغه زندگی و کار داشتند. راستی سایت مخابرات ما هم به کل تعطیل میشد مخصوصا بخشهای انتقادی و درد دل و شکایاتش و تنها به اخبار روزانه خلاصه میشد. نیازی هم به جابجایی 4 ساله مدیران نبود

  2. درود بر مدیرعامل متواضع می گوید

    مدیرعامل صدری با ورودشون نوری در تاریکیها شدند با تواضع شون در قبال کارکنان به ما شرکتیها جسارت انتقاد کردن دادند. پشتوانه ای چون ایشان برامون باعث دلگرمی شد مدیرانمان هم فهمیدند که اگرچه قبلا خود مختار عمل میکردند اما حالا رفتار شان زیر ذره بین کسی قرار دارد. خدا حفظ شان کند

  3. همکار بالای سی سال می گوید

    سلام
    برای اصلاح ساختار متمرکزو توان مندکردن شرکت مخابرات ایران پیشنهاد میگردد نیروهای توان مند شهرستانها که توسط استانها در حال پوسیدن هستند شناسایی و به مراکز استان و تهران منتقل نمایند

نظرات بسته شده است.