مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

وزیر ارتباطات تشریح کرد: شایعه قطع شدن اینترنت و کلاهبرداری تلفنی

مخابرات ما- روز گذشته محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حساب‌ توییتری خود در مورد نوعی از کلاهبرداری تلفنی هشدار داد. او امروز جزییات بیشتری از این کلاهبرداری را تشریح کرد. در این شیوه کلاهبرداری، از شماره‌های ناشناس خارج از کشور با مشترکین داخل ایران تماس گرفته شده و به اصطلاح یک missed call‌ ( تماس از دست رفته ) روی گوشی قربانی می‌افتد. قربانی که کنجکاو است، با آن شماره ناشناس تماس می‌گیرد. این تماس، هزینه‌ای به وی تحمیل می‌کند که با تعرفه‌ بین‌المللی محاسبه می‌شود و میزان آن به دقیقه‌ای ده‌هزار تومان هم می‌رسد. در‌ واقع زمانیکه تماس بین‌الملل برقرار می‌شود، اپراتور تلفن‌همراه داخلی باید مبلغی را به اپراتور خارجی بپردازد و در این کلاهبرداری، «زد و بند » با اپراتورهای خارجی انجام می‌شود.

به گفته آذری‌جهرمی، اگرچه این راه‌های کلاهبرداری وجود دارد، اما « با استفاده از ابزار رسانه برای اطلاع‌رسانی سریع» می‌توانیم از گسترش آن و افزایش شمار قربانیان جلوگیری کنیم. وزیر با اشاره به اینکه برای یافتن سر منشاء این کلاهبرداری‌ها نیاز به داده‌کاوی و تحلیل اطلاعات است گفت: « ترجیح دادیم تا پیش از به نتیجه رسیدن این اقدامات فنی، از ظرفیت فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی به مردم استفاده کنیم تا از افزایش تعداد قربانیان جلوگیری شده و زمان لازم برای انجام تحلیل‌ها فراهم شود». شرکت ارتباطات زیرساخت، مسؤول پیگیری و جلوگیری از این قبیل سو‌‌ءاستفاده‌ها است. تعداد این تماس‌های از دست رفته ( missed call) که باید تجزیه و تحلیل شوند بسیار زیاد است و لازم است که این رفتارهای غیرمجاز، بعنوان یک مدل رفتاری به سامانه پردازش هوشمند معرفی شوند. وزیر ارتباطات اطمینان داد که در صورت به نتیجه رسیدن این تحلیل‌ها، مبالغ کلاهبرداری شده به مال‌باختگان بازگردانده خواهد شد.

وزیر در بخش دیگری از سخنانش و با اشاره به شایعه احتمال قطع اینترنت توسط آمریکا گفت: « در سطوح جهانی، دسترسی به اینترنت  حکمران ندارد و در نتیجه دولت آمریکا قادر به جلوگیری از دسترسی ایران به اینترنت نیست». اما به گفته او در لایه خدمات این امکان وجود دارد که محدودیت‌های دسترسی به خدمات، تشدید شود که « تا جای ممکن در لایه‌های مختلف، تدابیری اندیشیده شده است».

969480cookie-checkوزیر ارتباطات تشریح کرد: شایعه قطع شدن اینترنت و کلاهبرداری تلفنی

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.