مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

آیا واقعا ذخیره مرخصی -دولتی- پریده است؟ این کار مخابرات ایران شایسته نبود.

انتظاراتی که برآورده نمی شود! چه می توان گفت؟

نوشته: سردبیر

مخابرات ما- گفتن یا نوشتن از برخی چیزها کار ساده ای نیست.کسانی که این اطلاعات را برایم ارسال کرده اند می دانند که چند روز است برای انتشارش با خودم کلنجار می روم

با خودم می گویم شاید عدم انتشارش باعث شود مخابرات از اجرایش صرف نظر کند!

اما با شناختی که از مخابرات داریم می دانم که چنین نیست.

با انتشار این خبر, آنانی که دوست دارند چیزی ندانند -انگار بی خبری حاشیه امنیتی برایشان ایجاد می کند- دوباره انگشت شان به سمت ما نشانه خواهد رفت.اما ما چاره ای نداریم جز اینکه خبرها را منتشر کنیم.

****

داستان چیست؟

پس از خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران تمام مرخصی های ذخیره شده را با حقوق اندک دولتی در همان زمان محاسبه و پرداخت کرد.

کارکنان از همان ابتدا شاکی بودند.آنها می گفتند فقط در یک حالت باید ذخیره مرخصی پرداخت گردد, در زمان قطع همکاری. یعنی بازنشستگی یا بازخریدی یا قطع همکاری.

لذا کارکنان با شکایت به اداره کار حکمی گرفتند که تا امروز در حال اجرا بوده است:

“پرداخت ذخیره مرخصی قانونی نبود.آنچه مخابرات پرداخته علی الحساب محاسبه می شود لذا در زمان بازنشستگی باید دوبراه محاسبه و با حقوق روز پرداخت گردد.”

دکتر سرائیان با خودش سیاست هایی را آورد که تا امروز و شاید آینده کارکنان مظلوم خصوصی شده چوبش را می خورند.

او به هر استان وظیفه ای را محول کرد تا بخشی از احکام ضروری برای حذف مطالبات کارکنان را دریافت کنند.

دکتر سرائیان معتقد بود استانها با ارتباطاتی که در استانشان دارند می توانند راحت تر احکام موافق با مخابرات بگیرند. این احکام در طول سال گذشته بارها دیده شد.

یکی از این وظایف به استان ایلام سپرده شد.

 

وظیفه ایلام چه بود؟

شرکت مخابرات ایلام یا منطقه مخابراتی ایلام باید حکم اداره کار را در باره ذخیره مرخصی پیگیری و آن را لغو می کرد.

مخابرات ایلام, سابقه زیادی در امور قضائی دارد.کاش از این استان برای پیگیری قوانین مرتبط با سازمان تنظیم مقررات استفاده می شد تا مخابرات اینچنین در مشکلات گرفتار نشود.

اما به ایلام پروند ذخیره مرخصی حواله شد تا ضمن شکایت به دیوان عدالت اداری پیگیر حذف ذخیره مرخصی کارکنان باشد.

بتازگی این حکم اخذ شده است.

 

نتیجه شکایت ایلام به دیوان عدالت اداری برای حذف ذخیره مرخصی کارکنان در زمان دولتی بودن

بر اساس این حکم, پرداخت پول مرخصی به کارکنان قانونی بوده است و مخابرات بعنوان یک بخش خصوصی می تواند آن را در ابتدای خصوصی سازی پرداخت کند.

 

 

اشکال کار کجاست؟

همه می دانند حقوق پایه در سیستم دولتی اندک است اما مزایا و حاشیه هایش سطح حقوق را بالاتر می برد.ضمن اینکه درست پس  از خصوصی سازی مخابرات, دولت یک باره جهش زیادی در حقوق کارمندانش ایجاد کرد که کارکنان مخابرات از آن بهره ای نبردند.

بنابراین پرداخت ذخیره مرخصی با آن حقوق, واقعا بنظر نیم رسید منصفانه باشد. اما مخابرات چنین کرد.

بر اساس حکم اداره کار مخابرات مجبور شد دوباره در زمان بازنشستگی مبلغ ذخیره مرخصی را محاسبه و مبلغ اضافه را پرداخت کند.

اما حالا, با این حکم, دیگر ذخیره مرخصی در زمان دولتی بودن, کاملا از دست رفته است.

 

نتیجه چیست؟

ذخیره مرخصی بر باد رفت. در میان تمام زیرکی های منفی مخابرات ایران, این یکی را نیز باید ثبت کرد.هر چه مدیریت فعلی مخابرات, از رئیس  و اعضای هیئت مدیره گرفته تا مدیر عامل آن, سعی می کنند ذره ذره کارکنان را به کار علاقه مند کنند و آنان را با ایده های خود همراه کنند, از پستوهای مدیران گذشته چیزهایی در می آید که جز تاسف چیزی نمی توان گفت.

دکتر سرائیان خاطرات جالبی از خود در مخابرات بر جای خواهد گذاشت!

 

956270cookie-checkآیا واقعا ذخیره مرخصی -دولتی- پریده است؟ این کار مخابرات ایران شایسته نبود.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
28 نظرات
  1. همکاررسمی می گوید

    دیوان عدالت در ایین نامه خود اشاره به حکم در صورت مغایرت با قانون و شرع میکند . در حالیکه تنها مرجع در این سطح شورای محترم نگهبان و قوه مقننه است.انچه حوزه وظیفه این دیوان است نحوه اجرای صحیح قانون است نه تشخیص مغایرت ان با شرع!!!! و تعجب اینکه در مواد اشاره شده به همین اشتباه تکیه و رای صادر فرمودند.!!!

  2. همکاررسمی می گوید

    بر طبق همین ماده 89 ایین دادرسی ارا وحدت رویه عطف به ما السبق نمی شود و مربوط به اینده است . بنابر این این حکم از پایه خودش ایراد دارد. مراجعه شود به ایین دادرسی دیوان.

  3. علی تنها می گوید

    سردبیر عزیز با سلام
    کسی دقت کرده که به موادی استناد شده که در سال 1392 تصویب شده است ؟ آیا قانونی میتواند عطف به ماسبق کند ؟ البته فکر کنم چون به ضرر کارگر بدبخت است مشکلی نباشد.

  4. سید هادی تکیه ای می گوید

    با توجه به اینکه شرکت مخابرات درابان ماه سال 1386
    خصوصی شده است.با کدام مجوزمخابرات میتواند سه سال بعد دراسفند سال 1389 بدون صدورهیچگونه حکم کارگزینی مبلغی به عنوان مرخصی پرداخت نماید؟

  5. جلوی ضرر را از هر جا بگیریم منفعت است می گوید

    سردبیر سلام
    در خصوص طرح تربیت 110 مدیر، صحبت ها و ابرازنظرها و تصمیم گیریهای مختلفی شده است. آنچه نتیجه این فعل و انفعلات بوده است، توقف این آموزش از طرف آقای صدری در ترم جاری می باشد.
    صحبت در خصوص ضرورت این کار، چگونگی انجام آموزش و شیوه انتخاب دانشجویان زیاد بوده است و کم و بیش همگان مطلع هستند ولی چند نکته وجود دارد که لازم می بینم بعنوان یکی از این دانشجویان شهرستانی به آگاهی همکاران مخابرات در سراسر کشور برسانم و امیدوارم شما هم به من در نشر خوب این مطلب کمک کنید.
    اول اینکه سال هاست در مخابرات شهرستان خود بدون هیچ چشم داشت مضاعفی و با تحمل همه مشکلاتی که باید یک مدیر شهرستان باشی تا بفهمی چه می گویم دست و پنجه نرم کرده ام و این دوره آموزشی تنها دوره آموزشی بوده است که با اصرار مدیرعامل وقت مخابرات ایران، فرصت کردم حضور بهمرسانم.
    در خصوص حضور در تهران در هر هفته منهای خطرات مسافرت و سختی های آن و دور بودن از خانواده و استفاده از وقت های تعطیل خودم در این دوره همچنین می باید تمام کارهای باقیمانده در آن دو روز را در ایام دیگر هفته جبران کنم و واقعا کار پر مشقت و توانفرسایی بود.
    شاید شما بدانید نفرات فنی زیاد اهمیتی به آموزش های مدیریتی نمی دهند ولی من در این یکسال که در دوره های دانشگاه حضور یافتم متوجه شدم که این تصور من بسیار اشتباه بوده است و چگونه یک مدیر با دانستن آموزش ها و تجارب مدیرتی می تواند گره های بسته کارش را باز کند و آینده خود و کارکنان و کارش را اصلاح کند.
    موضوع دیگر وجهه و آبروی این مدیران میانی و شاید هم رده پائین که در این بین و در این یکسال چه سرکوفت ها و چه تیکه ها که به ما نزدند و ما مجبور بودیم بخاطر خواست مدیرعامل و تعهدی که داده بودیم ادامه دهیم و این بی مهری ها را تحمل کنیم و حالا که این دوره را متوقف کرده اند می باید مضحکه و مورد تمسخر انسانهای حسود قرار گیریم و همه این وضعیت ها را مرهون کسانی هستیم که مدعی هستند می خواهند برای مدیران و کارکنان مخابرات شان و مرتبت فراهم کنند. متاسفانه ما در خانواده و اقواممان هم سرشکسته و خجالت زده شده ایم.
    بدتر از همه اینکه چطور می تواند یک مدیر اینطور تصمیم بگیرد که با وجودیکه هزینه یکسال کار آموزشی و تحصیلاتی را داده است و تنها دو ترم دیگر مانده است تا پروژه را تمام کند و نتیجه و ماحصل کارش را درو کند یکدفعه آتش به خرمن خود می زند و تمام سرمایه های یکساله خود را از بین می برد. این بدترین تصمیم و غیر منعطف ترین مدیریت می باشد.
    موضوع بعدی اینکه وجود چنین طرحی باعث افزایش آبرو و اعتبار شرکت مخابرات ایران در مجامع علمی و دانشگاهی شده بود و شرکت مخابرات ایران در کنار بزرگترین و مترقی ترین شرکت های ایرانی که به علم و علم اندوزی بها می دادند شناخته می شد ولی هم اکنون آبروی مخابرات بواسطه فسخ نیمه کاره این قرارداد بین اساتید و دانشگاه های معتبر شریف و امیرکبیر رفته است و مطمئن باشید این موضوع را بخاطر وضعیت اقتصادی جامعه نمی دانند بلکه آن را بواسطه فهم کج مدیران جدید نیروی انسانی و آموزش مخابرات ایران می دانند.
    پیشنهاد من به مدیرعامل مخابرات ایران و معاون منابع انسانی ایشان این است که تا دیر نشده و طبق مثل معروف جلوی ضرر را از هر جا بگیریم منفعت است اجازه بدهند دوره این دانشجویان تمام شود و نام خود را در تاریخ مخابرات ایران به بدی ترویج ندهند.
    با تشکر – یکی از دانشجویان شهرستانی گروه 110 مدیر

    1. ناشناس می گوید

      جناب سردبیر
      سلام
      لطفا این مطلب مربوط به ۱۱۰ مدیر را به جهت اهمیت و متفاوت بودن از ضمیمه به صورت مجزا منتشر کنید.
      متشکرم

      1. رصدگر می گوید

        سلام.به سردبیر گفتم تا تصمیم بگیرد. متشکرم

  6. توانمندسازی خوب ولی جبران خدمت ضعیف می گوید

    سلام
    با وجودیکه آقای سرائیان را بهترین مدیرعامل پس از خصوصی سازی میدانم ولیکن نمی توانم از حق بگذرم که در خصوص حقوق نیروی انسانی ایشان قدم مثبتی بر نداشتند. هر چند در خصوص موضوعات دیگر نیروی انسانی از جمله توانمندسازی و مدیریت عملکرد نیز برنامه های خوبی داشتند.

    1. همکاررسمی می گوید

      ما که در توانمندی هم چیزی از ایشان ندیدیم.

  7. همکار رسمی می گوید

    ده سال است پول صندوق شش درصد کارکنان را مدیران مناطق صرف خودشان کرده اند و میلیارد ها تومان پول کارکنان را با سودش مثل صندوق فرهنگیان صرف کرده اند. کسی نیست موضوع را پیگیری کند.دیوان عدالت هم شده وسیله برای اغنیا و…
    وقتی قانون یک کلام اعلام میدارد که پرداخت مرخصی کارگران در پایان خدمت کارگران و منفک شدن کارگر از کارفرما در آن زمان و در مورد کارگران مستمر و دائم.
    حال دیوان آمده در یک قانون مشخص نظر داده!!!!!!
    معمولا وظیفه این نهاد دخالت در موارد بی قانونی و مخدوش بودن قانون و مبهم بودن آنست….

  8. آرمان می گوید

    با سلام
    اصل ۴۴ گفته بود , تعهدات زمان دولتی پابرجا است . منظورش کدام بوده ؟
    مخابرات همه را زیر پا گذاشته است .
    در جوانی تمام نیرویم را روی کارم گذاشتم و مرخصی نرفتم , الان روی آن حساب باز کردم و امیدوارم که چنین چیزی مد نظر مدیران نباشد .

  9. بی خیال می گوید

    رای دادن که مرخصی ها ذخیره محسوب بشه و پول پرداخت شده بحساب بدهی دفتری گذاشته بشه زمان بازنشستگی کسر بشه راجع به مرخصی های زمان دولتی هم شکایت شد و هم اعتراض امیدوارم مشکل ایجاد نکنه و مجبور به اقدام نشویم
    عوض اینکه حقوق رو تو این شرایط اضافه کنند مشکل آفرینی می کنند ؟

  10. بازنشسته مخابرات می گوید

    اقای سرائیان باقی الصالحات خوبی برای خودشان در مخابرات از خود بجا گذاشتند!!!!

  11. ناشناس می گوید

    خیلی جالب دکتر سرائیان معتقد است استانها با ارتباطی که دارن بهتر میتوانند احکام حذف حقوق کارکنان را بگیرند
    بنظر شما خنده دار نیست پس قانون یعنی کشک اگه قانون بوده که تا الان پرداخت میشده باید ادامه داده شود اگه ارتباط ما فوق قانونه
    صلوات

  12. همکار رسمی می گوید

    اگر رای دیوان لازم الاجراست ما حرفی نداریم و قبول می کنیم مخابرات هم باید کلیه مصوبات دیوان را اجرا کند نه اینکه فقط قوانینی که به نفع خودش و به ضرر کارکنان باشد . پس مخابرات باید از رای دیوان عدالت اداری مبنی بر تبدیل بیمه 9 درصد به 7 درصد پرسنل مخابرات نیز تبعیت نماید و اگر این حکم مرخصی را اجرا کرد ما هم مجددا رای دیوان عدالت اداری را در خصوص بیمه شدیدا از مراجع قانونی پیگیری و مخابرات را موظف و مجبور به تمکین می کنیم حتی اگر شده از طریق مجامع بین اللملی مثل دیوان لاهه . ستاد حقوق بشر . سازمان ملل . کنفرانس اسلامی . کنفرانس غیر متعهدها و غیره . چطور رای دیوان در خصوص حذف ابونمان و ندادن پول مرخصی را سریعا اجرا می کنید اما این مسئله به این مهمی را نادیده می گیرید . خدا یه چپه انصاف به شما بدهد.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      هنوز کسی حرفی نزده ها
      این از لای برخی اطلاعات دراومده ها ..

  13. ناشناس می گوید

    سلام سردبیر عزیز
    این یک نمونه از همون افکار خوبی بود که برای بازنشستگان قولش داده بودن و شما نقل کردی

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      نه این مال قبل بوده!
      قدیمیه!
      جدیداش بهتره!

      1. ناشناس می گوید

        خدا بخیر کنه

  14. ناشناس می گوید

    … سراییانه دیگه … اصفهانیه دیگه

  15. ناشناس می گوید

    سلام لطفا به جناب سرائیان بفرماید در بتدای خصوصی سازی قرار بود صندق بازنشستگی کارکنان کشوری به تامین اجتماعی با پرداخت مابالتفاوت توسط شرکت تغییر کند چرا نشد فقط پیگیر زدن از حقوق کارکنان بنفع شرکت هستید

  16. ناشناس می گوید

    چرا هر وقت دیوان عدالت اداری حکمی را بنفع مخابرات صادر می کند بلا فا صله قابل اجرا می شود ولی حکمی را که به تغییربیمه های خد مات در مانی به تامین اجتمایی صادر شده هنوز اجرا نمی شود وهمچنین پرداخت معوقات رفا هیات پس در نتیجه مخابرات فقط دنبال سود خودش هست وبه کارمندان اهمیت نمی دهد

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      نمیدونم

  17. چون ضرر کرده اید پا روی حق نگذارید. می گوید

    به نظر من بجای اینکه وظیفه یک مدیر وظیفه شناس را زیر سوال ببرید. بیائید و از موضوعات در زمان خودش خوب دفاع کنید که دچار این مشکلات نشویم.
    مدیرعامل مخابرات علاوه بر اینکه می باید حقوق کارکنانش را طبق قانون و آئین نامه پرداخت کند همچنین می باید از منافع سهامداران نیز دفاع کند و تعارض بین منافع سهامداران و کارکنان نمی تواند باعث انجام ندادن وظایف مدیر شود.
    کاشکی آقای سرائیان بجای اینکه این موضوع را از دیوان عدالت اداری پیگیری می کرد می رفت و با توجه به آسیب هایی که کارمندان مخابرات ایران در خصوصی سازی دیدند مصوبه ای از هیات مدیره برای بازگرداندن مبلغ به کارکنان می گرفت.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      اجازه بدین مدیر مستقیمش ازش تشکر کنه و بخاطر وظیفه شناسی تقدیر کنه
      برخی کارها وقتی دنبالش بری کسی دعات نمی کنه …
      استانی که این بخش کار را قبول میکنه …. دنبال دعا نیست

  18. منصور می گوید

    سلام
    الان بهترین فرصت برای همکاران است که با فشار آوردن به شرکت رفاهیات معوقه را دریافت کنند
    چیزی که عوض داره گله نداره
    پس بجنگ تا بجنگیم

  19. نارنج می گوید

    سلام آقای سردبیر
    نمیدونستم این کامنت رو کجا بذارم لذا ببخشید که مرتبط با موضوع نیست!
    همیشه اینموقع سال و با شروع مدارس کم کم یه سری سهمیه خالی مربوط به اماکن رفاهی مشهد و شمال تو سایت اماکن دیده میشد امسال هرچی چک کردم از اول مهر سهمیه خالی نمیذاره علتش چیه با این وضع اقتصاد نسبت به سالهای قبل انتظار داشتم سفرها کم بشه چجوریه که هیچ سهمیه آزادی نیست؟
    ممنون میشم پیگیری کنید.

    1. مهندس می گوید

      ما هم هر چی پیگیری کردیم به جایی نرسیدم ،قرار بود مخابرات ما در این مورد مطالبی منعکس کند که هنوز نکرده!!!

نظرات بسته شده است.