مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

داستان برند: ال جی، از لوازم بهداشتی تا محصولات الکترونیکی و مخابراتی

مخابرات ما- ال جی برند شناخته شده‌ و باسابقه‌ی کره‌ای در صنایعی همچون محصولات الکترونیکی، شیمی و مخابرات است. این شرکت چهارمین هولدینگ بزرگ کره‌ی جنوبی است.

 

مخابرات ما  (زومیت)-  ال جی (LG Corporation) که پیش از این با نام Lucky-Goldstar شناخته می‌شد هولدینگی بین‌المللی در کشور کره‌ی جنوبی است. این شرکت لقب چهارمین هولدینگ بزرگ کره‌ی جنوبی را یدک می‌کشد. مرکز مدیریت الجی در برج‌های دوقلویی به نام همین شرکت در منطقه‌ی یئوویدو-دونگ در سئول واقع است.

الجی در تاریخ بیش از ۷۰ ساله‌ی خود صنایع مختلفی اعم از محصولات شیمیایی، لوازم بهداشتی، لوازم خانگی الکترونیکی، گوشی‌های هوشمند و محصولات مخابراتی را به حوزه‌ی فعالیت خود اضافه کرده است. از زیرمجموعه‌های بزرگ این شرکت می‌توان ال جی الکترونیکس،‌ ال جی دیسپلی، زنیث و ال جی کمیکال (LG Chem) را نام برد. در این میان ال‌جی الکترونیکس را می‌توان مشهورترین زیرمجموعه‌ی این شرکت کره‌ای نامید که به خاطر عرضه‌ی محصولات مخصوص مصرف‌کنندگان، در میان کاربران عادی شناخته‌شده است.

تاریخچه تاسیس

شرکت الجی در سال ۱۹۴۷ و با نام Rak-Hui Chemical Industries توسط این هوی کو (In Hwoi Koo) تاسیس شد. اولین محصولات این شرکت، محصولات شیمیایی و بهداشتی تحت همین برند بود. پس از پنج سال برند Luckyبه‌عنوان زیربرندی از راک-هوی تاسیس شد. این شرکت امروز به‌عنوان ال‌جی کمیکال شناخته می‌شود.

تاریخچه ال جیاین هوی کو، موسس ال‌جی

اولین نوآوری شرکت‌ لاکی، ورود به صنعت پلاستیک در کره‌ی جنوبی بود. آنها اولین شرکت کره‌ای بودند که وارد این صنعت شدند. اولین محصولات پلاستیکی لاکی، ملزومات خانگی بودند که به مرور و از سال ۱۹۵۲ به بازار عرضه شدند. پس از آن اولین خمیردندان کرمی کره‌ی جنوبی، لقب اولین نوآوری شرکت لاکی را به خود اختصاص داد. لوله‌های PVC محصولات بعدی بودند که به مرور این برند پلاستیکی را در صنعت کره‌ی جنوبی مشهور کرد.

با گسترش فعالیت در صنعت پلاستیک، برند گلداستار به این شرکت اضافه شد که به‌عنوان پدر ال‌جی الکترونیکس شناخته می‌شود. در نهایت در سال ۱۹۵۸ شرکت‌های لاکی و گلداستار با هم ترکیب شده و لاکی-گلداستار یا ال‌جی امروزی را ساختند.

گلداستار برندی بود که با تمرکز روی محصولات الکترونیی تاسیس شد. این برند پیش از تقسیم شدن و برندسازی مجدد تحت عنوان ال‌جی الکترونیکس، محصولاتی همچون رادیو، تلویزوین، مایکروفر و حتی تراکتور تولید می‌کرد. تلویزوین‌های برند گلداستار در دهه‌ی ۱۹۹۰ محبوبیت بالایی در بازارهای بین‌المللی و خصوصا آمریکا داشت.

یکی از زیرمجموعه‌های اصلی گلداستار تحت عنوان گلداستار پرسیژن، محصولات اندازه‌‌گیری همچون مولتی متر، اسیلوسکوپ و محصولات صنعتی الکترونیکی تولید می‌کرد. پس از تغییر عنوان برندها، این زیرمجموعه نیز با نام ال‌جی پرسیژن به کار خود ادامه داد. در نهایت بخش دستگاه‌های اندازه‌گیری در سال ۱۹۹۹ به EZ Digital فروخته شد. بخش محصولات صنعتی نیز کار خود را تحت برند LIG Nex1 ادامه داد.

تاریخچه ال جی

اولین محصولات و تبلیغات لاکی کمیکال

همان‌طور که گفته شد بخش دیگر خط تولید محصولات گلداستار به تراکتورها اختصاص داشت. این بخش در سال ۱۹۷۵ به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از هیوندای و با همکاری شرکت ژاپنی یانمار شروع به کار کرد. در سال‌های بعدی همکاری با شرکت ایتالیایی فیات در تولید تراکتورها انجام شد و در نهایت، محصولات تحت برندهای گلداستار و گلداستار فیات به بازار عرضه شدند. برند گلداستار فیات بعدا به LG Cable تبدیل شد.

در سال‌های ابتدایی ادغام لاکی و گلداستار، ملزومات خانگی این شرکت که در خارج از کره‌ی جنوبی فروخته نمی‌شدند، برند لاکی داشتند. از محصولات معروف این برند در آن سال‌ها می‌توان مواد بهداشتی، شوینده‌ها و خمیردندان Perioe را نام برد. برخی از این محصولات مانند پودرهای ماشین لباسشویی هنوز هم در سبد تولیدات ال‌جی قرار دارند.

تاریخچه ال جی

موسس ال جی در حال آزمایش اولین دستگاه‌های تلفن این شرکت

قرارداد دولتی تامین رادیو نقش مهمی در پیشرفت سریع این شرکت داشت

در طرف دیگر تولیدات، گلداستار به محصولات الکترونیکی مشغول بود و در سال ۱۹۵۹ اولین رادیو را در کره‌ی جنوبی تولید و عرضه کرد. این رادیو A501 نام داشت. پنکه و تلفن، محصولات بعدی گلداستار بودند که این شرکت را به‌عنوان اولین تولیدکننده در کره‌ی جنوبی مشهور کردند. در آن سال‌ها قطعات مورد نیاز برای تولید رادیو از کشورهای خارجی به کره وارد می‌شدند. مدیران گلداستار در تصمیمی شجاعانه، تولید قطعات را در داخل کارخانه‌های خود شروع کردند. این تصمیم یکی از اتفاقات تاریخی در صنعت الکترونیک کره بود که موجب سلطه‌ی گلداستار در این صنعت نیز شد.

به‌هرحال پیروزی‌های اولیه و تولید قطعات الکترونیکی باعث شد تا کره‌ای به تولید رادیوی دوم با استفاده از فناوری جدید ترانزیستور مشغول شوند. این رادیو T-701 نام داشت که به خاطر استفاده از ترانزیستور و افزایش قیمت، شرکت را با بحران مالی شدید روبرو کرد. در این میان دولت نظامی کره‌ی جنوبی تصمیم گرفت تا مناطق روستایی و کشاورزی را به رادیو مجهز کند و برای این منظور، گلداستار را انتخاب کرد. این قرارداد، فروش رادیوهای این شرکت را از چند هزار به بیش از یک میلیون در سال ۱۹۶۱ رساند.

تاریخچه ال جی

اولین رادیوی گلداستار

با شروع دهه‌ی ۱۹۷۰، صنعت کره‌ی جنوبی بیش از پیش رو به رشد بود و مقامات دولتی و شرکت‌های بزرگ خصوصی قصد داشتند با گسترش زیرساخت‌های صنعتی، حضور خود را در بازارهای جهانی گسترش دهند. یکی از زیرمجموعه‌های گلداستار در آن سال‌ها به تولید کابل‌های برقی مشغول بود که تاثیر مهمی در توسعه‌ی زیرساخت‌ها داشت.

در سال ۱۹۶۲ برای اولین بار صادرات رادیو در کره‌ی جنوبی شروع شد و گلداستار به‌عنوان پیشگام تولید این محصولات، رادیوهای خود را به خارج از کشور صادر کرد. در همان سال‌ها و پس از گذار از دوران رشد اولیه، گلداستار به صنایع مالی و تامین سرمایه برای اشخاص و شرکت‌ها نیز وارد شد. دو سال بعد، حضور جدی این شرکت در صنعت مخابرات کلید خورد. آنها اولین سیستم دیسپاچنیگ اتوماتیک پزشکی بر مبنای سوئیچ تلفنی را در کره راه‌اندازی کرد.

تاریخچه ال جی

یکی از اولین کارخانه‌های ال جی

تولیدات لوازم خانگی گلداستار در پایان این دهه به اوج رسید و زمزمه‌های فرمانروایی این برند در صنعت پرسود محصولات الکترونیکی به گوش رسید. گلداستار در سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ خود را به‌عنوان اولین تولیدکننده‌ی یخچال و تلویزیون سیاه و سفید در کره‌ی جنوبی معرفی کرد. در سال‌های بعدی باز هم اولین‌ها به نام گلداستار رقم خوردند. در سال ۱۹۶۸ اولین دستگاه تهویه هوا و در سال ۱۹۶۹ اولین آسانسور و اولین ماشین لباسشویی کره توسط این شرکت تولید و معرفی شد.

در بخش دیگر شرکت یعنی لاک-هوی، تولید محصولات صنعتی و خصوصا روغنی ادامه داشت. این شرکت با همکاریFat Industry در سال ۱۹۶۷ اولین شامپو را در کره‌ی جنوبی معرفی کرد.

تاریخچه ال جی

تلویزیون سیاه و سفید تولید گلداستار

گسترش فعالیت

با شروع دهه‌ی ۱۹۸۰، مدیران الجی با مشاهده‌ و بررسی رشد سریع در سال های قبل، به فکر اتحاد بیشتر بخش‌ها افتادند. در سال ۱۹۷۰ دومین مدیر تاریخ ال‌جی یعنی چا کیونگ کو به این سمت رسید. او و دیگر مدیران پیشرفت هرچه بیشتر به‌همراه توسعه‌ی بخش‌های تحقیق و توسعه را در دستور کار خود قرار دادند. این دهه با گسترش تولیدات قبلی در هر دو بخش الکترونیک و صنایع پلاستیک و شیمیایی ادامه داشت. گلداستار از یک طرف برای اولین بار تولید انبوه تلویزوین رنگی را در کره‌ی جنوبی شروع کرد و لاکی نیز با گسترش تولیدات و اضافه کردن محصولات جدید همچون پنجره‌های پی‌وی‌سی و در کنار آنها تاسیس زیرمجموعه‌‌ی پتروشیمی، مجموع درآمد خود را به بیش از ۱۰۰ میلیارد وون رساند.

سال‌های پایانی قرن بیستم با تمرکز بیش از پیش کره‌ای‌ها روی بازارهای بین‌المللی، طراحی مجدد برند و تلاش برای سلطه‌ی نهایی بر بازارهای محل فعالیت همراه بود. آنها صنایع شیمیایی، انرژی، الکترونیک و فناوری اطلاعات، مخابرات و بازارهای مالی را به‌عنوان حوزه‌های تمرکز خود انتخاب کردند. هولدینگ لاکی-گلداستار در سال ۱۹۹۵ تصمیم خود برای برندسازی مجدد را عملی کرد و با انتخاب برند ال‌جی به‌عنوان نام اصلی، محصولات خود را برای مصرف‌کنندگان جهانی نیز شناخته‌شده‌تر کرد. در همان سال سومین مدیر تاریخ ال‌جی یعنی بون مو کو مشغول به کار شد.

در سال ۱۹۹۶ ال‌جی تلکام با هدف ورود به صنعت مخابرات تاسیس شد. این شرکت امروز به نام +LG U شناخته می‌شود. در سال‌های بعدی تلاش برای حضور جدی‌تر در صنعت الکترونیک ادامه پیدا کرد و با همکاری فیلیپس، شرکت ال‌جی فیلیپس ال‌سی‌دی تاسیس شد. این شرکت در سال ۲۰۰۱ اولین محصول خود را به‌صورت رسمی به بازار عرضه کرد و امروز با نام ال جی دیسپلی شناخته می‌شود.

تاریخچه ال جی

مایکروفر گلداستار

با شروع قرن ۲۱ تغییرات ساختاری در بخش تولیدات شیمیایی و بهداشتی نیز انجام شد. بخش شیمیایی ال‌جی در سال ۲۰۰۱ به شرکت‌های LGCI، LG Chem و LG Household & Health Care تقسیم شد. بخش محصولات سلامتی شرکت در سال ۲۰۰۳ مجوز تولید داروی Factiv را از سازمان غذا و دارو FDA دریافت کرد.

Sciencepark مجموعه‌ی تحقیقات متمرکز برای تمام زیرمجموعه‌های این شرکت است

در سال‌های اخیر، زیرمجموعه‌های الجی در بخش‌های مختلف به افتخارات متعددی دست یافتند. در سال ۲۰۰۲، الجی فیلیپس در تولید ال‌سی‌دی اولین محصول نسل پنجم TFT را به بازار عرضه کرد. در سال ۲۰۰۴، ال‌جی الکترونیکس به‌عنوان برترین شرکت IT جهان انتخاب شد. در سال‌های بعدی تلاش برای ورود به صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر نیز با قدرت ادامه یافت و بخش انرژی خورشیدی این شرکت تاسیس شد. ورود به این صنعت باعث شد تا بخش شیمیایی با نام LG Chem نیز جایزه‌ی مدیریت سبز را دریافت کند.

اولین تلویزیون سه‌بعدی کره‌ی جنوبی، از نوآوری‌های بعدی شرکت کره‌ای بود که در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد. در همان سال، تلاش کره‌ای‌ها برای حضور جدی‌تر در بازار انرژی‌های سبز ادامه یافت و ال‌جی کمیکال کارخانه‌ی تولید باتری وسایل نقلیه را تاسیس کرد که دو سال بعد به‌عنوان بهترین بازیگر این صنعت انتخاب شد. در سال‌های بعدی اگرچه برخی زیرمجموعه‌های ال‌جی مانند بخش تولید گوشی‌های موبایل آن‌طور که باید و شاید در بازارها موفق نبودند، اما بخش‌های محصولات شیمیایی، مخابرات، صفحات نمایش و لوازم خانگی با قدرت هرچه بیشتر به فعالیت ادامه داده‌اند و هنوز جزو بازیگران اصلی صنایع به حساب می‌آیند.

تاریخچه ال جی

کارخانه‌ی تولید تفن ال جی در دهه‌ی ۱۹۷۰

یکی از مجموعه‌های اصلی فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ی ال‌جی، پارک علوم یا Sciencepark این شرکت است. آنها این مجموعه را بزرگترین مجموعه‌ی تحقیقاتی در کره‌ی جنوبی می‌دانند. این مرکز علمی که با هدف پیشرفت هرچه بیشتر برند کره‌ای در صنایع زیرمجموعه تاسیس شده، مهندسین و محققین بسیاری از صنایع مختلف را گردهم آورده تا یکپارچگی را در واحدهای خود به جریان بیاندازد.

زیرمجموعه‌ها

همان‌طور که گفته شد ال‌جی در حال حاضر به‌صورت یک هولدینگ جامع از شرکت‌های متنوع صنایعی همچون الکترونیک، شیمی و مخابرات به فعالیت می‌پردازد. مجموعه‌ی LG Corp در سال ۲۰۰۳ و با هدف مدیریت این شرکت‌های زیرمجموعه تاسیس شد.

الکترونیک

شروع فعالیت‌های ال‌جی در این صنعت از سال ۱۹۵۸ و با تاسیس گلداستار بوده است. آنها در طول تاریخچه‌ی بیش از نیم قرن خود نوآوری‌های متعددی را به جهان عرضه کرده‌اند. در حال حاضر محصولات الکترونیکی این شرکت در چند زیرمجموعه با نام ال جی الکترونیکس، ال جی دیسپلی، ال جی اینوتک و سیلیکون ورکس تولید می‌شوند.

تاریخچه ال جی

یکی از اولین کامپیوترهای گلداستار

ال‌جی الکترونیکس شناخته‌شده‌ترین زیرمجموعه در این بخش است که با هدف تولید محصولات نهایی برای مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کند. طبق آخرین آمار، این زیرمجموعه بیش از ۸۲ هزار کارمند را در ۱۱۹ مرکز در سرتاسر جهان استخدام کرده است. محصولات ال‌جی الکترونیکس در چهار بخش اصلی سرگرمی‌هی خانگی، موبایل و ارتباطات، لوازم خانگی و قطعات خودرو تولید می‌شوند.

برند ال‌جی الکترونیکس در سال ۱۹۹۴ به‌طور مستقل از گلداستار زاده شد و در اولین اقدام برای گسترش هرچه بیشتر بازار و تولیدات خارجی، شرکت آمریکایی زنیث، تولیدکننده‌‌ی تلویزیون را خریداری کرد. آنها اولین گوشی موبایل جهان در شبکه‌ی CDMA را در سال ۱۹۹۵ تولید کرده و آن را برای اپراتورهای Ameritech و GTE تامین کرد.

تلویزیون

تلویزیون یکی از اصلی‌ترین محصولات برند ال‌جی الکترونیکس است که تاریخچه‌ی آن به اولین تلویزیون کره‌ی جنوبی ساخته‌ی کلداستار باز می‌گردد. پس از سال‌ها توسعه و همکاری با شرکت‌های متعدد از جمله فیلیپس، کره‌ای‌ها باز هم پیشگامی خود را در این صنعت به رخ کشدیند و در سال ۲۰۰۷، اولین تلویزیون اینترنتی جهان را عرضه کردند. در سال‌های بعدی تمرکز روی توسعه‌ی سیستم‌عامل این تلویزیون‌ها و همچنین ساخت محصولاتی پیشرفته‌تر با امکانات قوی‌تر ادامه یافت. ال‌جی اولین تولیدکننده‌ی تلویزیون پلاسما در جهان نیز بوده است.

تلویزیون OLED‌ ال‌جی

تلویزیون لوله شونده ال جی

916290cookie-checkداستان برند: ال جی، از لوازم بهداشتی تا محصولات الکترونیکی و مخابراتی

نظرات بسته شده است.