مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

حاشیه‌های مجمع عمومی مخابرات در سال 97

مخابرات ما – مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران و مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده  چهارشنبه 23 خرداد ماه با حضور بیش از 98 درصد سهامداران شرکت مخابرات ایران برگزار شد که حاشیه‌های زیادی داشت.

مخابرات ما (محمد – آی.تی.آنالایزر) –  در این مجمع پس از ارایه گزارش‌های حسابرسی و بررسی و تصویب صورت‌های مالی مقرر شد۴۰۰ ریال سود برای هر سهم صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران توزیع شود. بر اساس آنچه در مجمع تصویب شد سازمان حسابرسی کل کشور به عنوان حسابرس و همچنین روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی شرکت تعیین شدند. همچنین در این جلسه، پاداش اعضای هیات مدیره بر اساس میزان پاداش سال گذشته تعیین شد.

در این جلسه مجمع اما حاشیه‌ها بسیار پررنگ‌تر از متن بود و بخش عمده‌ای از وقت جلسه به اعتراضات تعداد زیادی از حضار که عموما بازنشستگان و سهامداران خرد شرکت مخابرات بودند گذشت و در لحظاتی نیز کنترل جلسه از دست مجریان خارج شده و تنش‌های کلامی پیش آمد.

در این جلسه مهدی صفری رییس فعلی هیات مدیره شرکت مخابرات که از نیروهای اسبق مخابرات بوده سعی داشت با صحبت‌های خود جو مشتنج حاکم را آرام کند که البته تا زمانی که مجید صدری مدیر عامل مخابرات وعده رسیدگی به مطالبات بازنشستگان ظرف مدت 4 ماه را نداد عملا در این کار موفق نشد.

انتقادات بازنشستگان مخابرات ایران

در اواسط این جلسه و پس از استماع صحبت‌های حسابرس که البته با تمجید و تعریف از شفافیت شرکت مخابرات ایران همراه بود در حالی که رییس مجمع قصد داشت که میزان سود سهام را به رای بگذارد گروهی از حضار که پلاکاردی نیز در دست داشتند با فریادهای اعتراضی خود خواهان رسیدگی به مسایل و مشکلاتشان شدند.

در این جلسه عده نسبتا زیادی از حضار که عموما بازنشستگان شرکت مخابرات ایران بودند نسبت به اختصاص نیافتن سود سهام ترجیحی اعتراض داشتند. اگرچه صفری ریاست مجمع، سعی داشت تا با دعوت از نماینده سازمان خصوصی‌سازی برای ارایه توضیحات جمعیت را آرام کرده و جلسه راپیش ببرد اما توضیحات نماینده سازمان خصوصی‌سازی برای معترضان قانع کننده نبود و همین امر تاحدودی فضای مجمع را متشنج کرد.

میزان پایین عیدی‌های بازنشستگان مخابرات در قیاس با بازنشستگان شرکت زیرساخت و کم بودن سایر تسهیلات در کنار انتقادات تند به برخی از اعضای هیات مدیره و خصوصا بیگدلی معاون مالی این شرکت از دیگر اعتراضات بازنشستگان شرکت مخابرات بود که البته نهایتا با وعده صدری مبنی بر پرداخت سود ترجیحی ظرف 3 یا 4 ماه آتی سرانجام تا حدودی فروکش کرد.

 

سهامداران خرد در صف اول منتقدان

بازنشستگان تنها افراد معترض در مجمع امسال شرکت مخابرات ایران نبودند بلکه برخی از سهامداران خرد این شرکت نیز انتقادات تندی را به نحوه تخصیص سود وارد کرده و معتقد بودند که میزان سود اختصاص یافته به سهامداران می‌بایست افزایش یابد.

یکی از حضار در جلسه که خود را سهامدار خرد معرفی می‌کرد با صدای بلند و لحنی منتقدانه خطاب به هیات رییسه مجمع گفت: حداقل سود سهام را در سال قبل 33 درصد تعیین کردید که این میزان باید امسال حداقل به 50 درصد برسد.

وی با ذکر اینکه نرخ سهام مخابرات در چند سال اخیر ثابت مانده اضافه کرد: علی‌رغم تعاملات مناسب دولت با مخابرات و افزایش یافتن نرخ مکالمه تلفن ثابت اما نرخ سهام مخابرات ثابت مانده است.

وی افزود: هزینه‌های فروش و اداره 14 درصد است که به نسبت متوسط شرکت‌های مخابراتی بسیار بالا است و  هزینه‌های مالی نیز 45 درصد رشد داشته است.

از دیگر نکاتی که سهامداران خرد در این جلسه به آن اعتراض داشتند می‌توان به عدم بازارسازی مناسب سهام مخابرات، نبود ارزگردانی برای سهام و اختصاص هزینه‌های سنگین برای ساخت برج شیخ‌بهایی اشاره کرد.

 

اختلاف نظر سهامداران عمده

در این جلسه سهامداران خرد خواهان تقسیم بیشترین میزان ممکن سود سهام بین کل سهامداران شدند که رییس مجمع برای جلوگیری از اعتراضات بیشتر خواستار ارایه نظر نماینده شرکت توسعه ارتباط مبین (سهامدار غالب شرکت مخابرات ایران) شد.

وی نیز با ذکر اینکه سود قابل تقسیم 2 هزار و 800 میلیارد تومان است گفت: استر اتژی تقسیم سود محل مناقشه است و درحالی که سهامداران عمده نگاه به آینده دارند، سهامداران خرد به فکر دریافت بیشترین میزان سود ممکن هستند.  باتوجه به این امر وی نهایتا مبلغ 400 ریال به ازای هر سهم را ارایه کرد تا با تایید نهایی این رقم سود سهام مخابرات 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد.

نماینده سهامدار عمده دیگر که دولت بود پیشنهاد تقسیم سود 33 درصدی را اریه کرده بود که با اعتراضات گسترده حضار مواجه شد. نماینده سازمان خصوصی‌سازی سهام عدالت نیز به عنوان دیگر سهامدار عمده با ذکر اینکه خود را نماینده بیش از 49 میلیون ایرانی که سهام عدالت دارند می‌داند تقاضای اختصاص حداکثر سود را کرد که البته تصویب نشد.

 

اظهارات مدیرعامل مخابرات

محید صدری مدیر عامل جدید شرکت مخابرات ایران به عنوان اولین سخنران در مجمع حاضر شده و در حالی که همهمه‌ای میان برخی از حضار شنیده می‌شد به ارایه برنامه‌های آتی شرکت مخابرات ایران پرداخت.

مدیرعامل مخابرات در خصوص برنامه‌هایش در سال 97 نیز ابراز داشت: برای این سال اقداماتی نظیر افزایش رتبه، شفافیت در بورس، مدیریت هزینه‌ها و توسعه کسب و کار از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا را در برنامه دارد.

صدری در انتهای این جلسه و در حالی که تعدادی از نیروهای بازنشسته خصوصا بازنشستگان استان خوزستان و نیز برخی سهامداران خرد اعتراضاتی را در خصوص سود سهام ترجیحی و نیز پاداش‌ها و وضعیت استخدام فرزندانشان داشتند در مقام پاسخگویی بر آمد و وعده داد ظرف مدت 3 یا 4 ماه آتی سود سهام ترجیحی واریز شود. وی همچنین وعده داد که روزهای سه‌شنبه هر هفته با نمایندگان بازنشستگان مخابرات دیدار کرده و به مسایل و مشکلات آنها رسیدگی کند.

913070cookie-checkحاشیه‌های مجمع عمومی مخابرات در سال 97

Please rate this

0 1 2 3 4 5
5 نظرات
  1. بازنشسته کاردانی می گوید

    باسلام این نمایندگان بازنشستگان که باآقای مدیرعامل ملاقات میکنند چه کسانی هستند حداقل نماینده خراسان رضوی رابفرمایید تا بشناسیم ومشکلاتمان رامطرح کنیم چون ماکه خودمان این امکان نیست توفیق زیارت ایشان راداشته باشیم مانده ذخیره مرخصی ،وام پرداخت نشده امیدواریم گشایشی حاصل شود/انشاا۰۰۰

  2. برق می گوید

    خبری از پاداش نیست سردبیر جان؟؟؟ نه پاداش نیمه دوم گرفتیم نه عیدی مناسبتها

    1. گیلان می گوید

      سلام الان مدتیه که آقای سر دبیر عزیز جواب نمیدند
      یعنی از زمانی که ساختار سایت عوض شد
      من که چند بار پرسیدم جوابی نشنیدم .
      آقا ما که کسی رو نداریم پس اول خدا بعد شما سردبیر جان

      1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

        قربون شکلت.سوالاتی که بارها تکرار شده اگر دونه دونه بخوام جواب بدم که نمیشه.
        همه رو جمع کردم در چند مطلب جواب دادم.
        شما سردبیرتون رو اینجوری یک هفته ای تمومش می کنید که! دیگه چیزی ازش باقی نمی مونه قربون شکلت

  3. اسمعیلی می گوید

    باسلام، جناب سردبیرمحترم لطفابرای وعده های آقای مدیرعامل بخصوص آزادسازی سهام ترجیحی وپرداخت سودو… روزشمارتعیین فرماییدتافراموش نگردد.سپاس فراوان

نظرات بسته شده است.