مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گفتگو با یکی از آگاهان در باره آخرین نشست مشترک  اعضای هیات مدیره شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار!

[box]مخابرات ما- مدتی است گفتگوهای سردبیر با مدیران را بصورت مجزا منتشر می کنیم.به جهت اینکه هر دو طرف آزادانه حرفهایشان را بزنند از بردن نام افراد خودداری میکنیم ولی از نشانه ها دقیقا تشخیص ساده است.[/box]

 

مخابرات ما (سردبیر) – بعد از یک روز سخت و پرکار که حتی یک لحظه از آن را بیکار نبوده ام به خانه رسیدم! دلم میخواست ساعتی هیچ کاری نکنم و فقط بحث های سیاسی روز را از طریق یوتیوب دنبال کنم.سیاست خونم کم شده است.

دقایقی بعد تبلت معروفم را بیخ چانه ام میگذارم تا برای خودش از رخدادها و خبرهای سیاسی حرف بزند آنگاه چشم هایم را می بندم به امید اینکه ارامشی پیدا کنم.

چند روزی است پر تنش شده ایم.گریزی نیست اگر بخواهیم کار کنیم چاره ای نیست.

عادت کرده ام چند تا کار را با هم بکنم.به نوار گفتگوها و خبرهای سیاسی از یوتیوب گوش میکنم، به چرخه کار مخابرات فکر میکنم، به چرخه معیوب ادغام شرکتها ، چهره مدیران یک به یک در نظرم مجسم می شود و به این می اندیشم که کدامیک از آنان می تواند به چند سوال من در مورد ادغام پاسخ دهد.

شاهد از غیب می رسد! گوشی- تبلتم زنگ می خورد! خودش است! عضو هیئت مدیره هر دو جا بوده است.در هر دو جت چند سالی سنگر گرفته بوده و با همه مسائلش آشناست.  حتما خبرهای جدید را دنبال کرده است.حتما!

اصلا مخابراتی باشی و خبرها را دنبال نکنی؟! حاشا و کلا!!

گوشی را جواب میدهم! او را با ریش های پر پشت و آنکارد شده اش در پشت میزی مجسم میکنم که آخرین بار در سالن همایشها دیده بودم!

************

  • آقای مهندس چطورن؟!

عمرا اگر بتوانی تشخیص دهی که ته لهجه شهرستانی دارد. … احوال پدرش را می پرسم.

در یک فاصله کوتاه می گوید:

  • الان چه می کنید؟ چه چیزی ذهن شما را مشغول کرده؟

او هم میداند که این ذهن، یک لحظه آرام نمی گیرد!توضیح میدهم که دو موضوع برایم مهم است.یکی طرح طبقه بندی نیروهای شرکتی و دیگری طرح ادغام شرکتهای ثابت و سیار! تاکید میکنم که در هر دو مثل اسب عصاری دور خودم میچرخم!

  • طرح طبقه بندی برای خود من ابهاماتی دارد.شامل برخی افراد می شود ولی شامل برخی افراد دیگر با همان مدرک تحصیلی و همان کار نمی شود.این کار را مشکل میکند.

می گویم : لابد بحث حجمی و غیر حجمی را مطرح میکنید! گروهی در کارهای حجمی هستند گروهی غیر حجمی! حجمی ها هر مدرکی داشته باشند شاملشان نمی شود.

میگوید:

  • اشکال من همین جاست.دیروز رفته بودم پیش مدیر منطقه که یکی از دوستان است.دیدم لیستی برایش آورده اند شامل دو بخش! یک گروه شامل هستند گروه دیگر شامل نیستند.مدارکشان هم عین همدیگر. مدیر منطقه مانده بود چه کند! بالاخره تصمیم گرفت مدتی نگه دارد ، مدتی چانه بزند تا برای همه یک فکری بکند! اینطوری اختلاف ایجاد می شود!

گروهی می گویند این طرح متوقف شده است.ما هر چه می گوییم طرح ادامه دارد ولی آنها باز حرف خودشان را میزنند!از او پرسیدم: دور و نزدیک از توقف طرح چیزی شنیده ای؟

گفت:

  • اصلا! با همه استانهایی که ارتباطی دارم و خبر دارم همه کار میکنند روی طرح.ابهاماتی دارند ولی اصلا توقفی دراین طرح نبوده است.

می گویم: مشاوران هم که کارشان تمام شد! امروز مهندس صدری نامه ای نوشته و خواسته در استانها هم مشاوران را به بدنه اجرائی منتقل کنند! هیئت مدیره های سابق که اخیرا برایشان حکم مشاوری زده بودند چه وضعی پیدا می کنند؟

حرف جالبی زد:

  • وقتی هیئت مدیره ها حذف شد برخی خیلی دلخور بودند.اما همان زمان قرار بود احکام مشاوره 6 ماه باشد ولی الان سک شال و نسم گذشته است!بهر حال برخی بازنشست می شوند برخی هم در معاونتها و مدیریت ها جابجا می شوند.

می گویم: ظاهرا شما با این طرح موافق هستید!

می گوید:

  • بهر حال تا پایان سال قرار شده تمام سمنت های مشاوره حذف شود.کار خوبی است من هم موافقم.

اینجا بنظر می رسد بهترین موقعیت است تا حرف را عوض کنم و حرف از ادغام بزنم.جایی که مدیران معمولا حرفی نمی زنند. متایفانه می ترسند مدیر عامل ناراحت شود لذا سکوت می کنند!

می گوید:

  • اخیرا دو مدیر عامل و دو رئیس هیئت مدیره (صدری، فرهنگ، بقائی و صفری) در جلسه ای تحت عنوان FMC دور هم جمع شده اند تا سیاست گذاری کنند و سرانجام ادغام دو شرکت مخابرات ایران و ارتباطات سیار مشخص گردد. بحث FMC
  • بحث FMC  همگرائی و هم افزایی بین دو شرکت است بحث ادغام حقوقی کاملا منتفی است. همگرائی یعنی اینکه از امکانات یکدیگر استفاده کنند. دوبار یک چیز یا سرویس یا امکان را نخرند.مواردی مثل شبکه، نرم افزار و … شامل اینهاست. اگر امکانی در همراه هست از همان در مخابرات هم استفاده شود یک بار دیگر برایش پول ندهند
  • در حوزه همراه مشکل حقوقی برای ادغام حقوقی وجود دارد. در سیار 10 درصد از سهام واگذار شده است.90 درصد هم از آن مخابرات است.این ادغام ممکن نیست!این شرکتها از نظر تجاری کاملا مجزا خواهند بود.

چرا؟ مگر چه فرقی بین ثابت و سیار هست؟ چرا سیار اینطوری پیشرفت کرد ولی ثابت روز بروز شرایطش بدتر شد؟ د راین مورد تحلیل خاصی ندارید؟

می گوید:

  • واقعیت این است که ثابت اصلا خصوصی نشد.در آن رقابت خیلی، مطرح نبود! اما همراه بسرعت رقابتی شد.در میان اپراتور های موبایل بحث های خصوصی شدن عملیاتی شد ولی ثابت ماهیتا دولتی ماند.این نگاه باید تغییر کند!مشتری مداری در حد صحبت و کلام در ثابت مطرح شده است ولی در واقع خبری از آن نیست!در سیار، حضور در بازارهای بین المللی و سرمایه گذاری مناسب نسبت به بازار ونگاه خصوصی باعث شد ارتباطات سیار تا حد زیادی خصوصی شود.اصلا بحث هزینه و سود در بخش ثابت مطرح نمی شود در حالیکه در سیار باید هزینه توجیه داشته باشد.مثلا به همین ftth نگاه کنید!

جانا سخن از زبان ما می گویی!

ما از ابتدای سال 95 هر چه گفتیم خودمان هم شنیدیم! آقا بقدر هزینه ای که در بخش فیبر گذاشتیم چه درآمدی کسب کردیم؟ حالا چه کسی جواب این همه هزینه را می دهد؟ هنوز بخاطر این طرح یک عالمه بدهی داریم!

می گوید:

  • با شما موافقم.اگر بخش خصوصی بود در ftth پنجاه یا به بیانی صد میلیارد هزینه نمی کردمگر اینکه از نتیجه و سود حاصل مطمئن می بود!

احساس می کنم می خواهد یک جوری از توصیح در برود! حالا جایی است که باید همه چیز شفاف شود! باید هر کسی بقدر زبانش و کارش مسئولیت به عهده بگیرد!

لذا می گویم: آقای مهندس عزیز! شما چرا همین ها را به دکتر سرائیان نگفتید؟ درست است که شما کار مستقیمی با هم نداشتید ولی آن زمان بخاطر دارم عضو هیئت مدیره استانها بودید. در همه جلسه ها حضور داشتید! چرا یک بار به دکتر سرائیان نگفتید که این هزینه ها برگشت ندارد؟ حالا چه کسی ضررش را جبران می کند؟ آن درآمدها و بددجه های افسانه ای که برای استانها بسته شد، آیا به استان شما هم رسید؟ آیا اعتراضی کردید؟

در ادامه حرفهایم ساکت می مانم تا او کاملا روی ذهن و گفته هایش متمرکز شود.دوست دارم با همه تمرکز و دقتش پاسخ سوال مرا بدهد!

می گوید:

  • همان بودجه ای که برای استانها بسته شد افسانه ای بود قبول دارم.بارها با معاونتهای مخابرات و با آدم های مرتبط و مسئول صحبت کردم و گفتم که این بودجه محقق نمی شود! گفتم بودجه ای که 20 یا 30 درصدش محقق شود برنامه اش اشکال دارد! باید عوض شود! گفتم این بودجه فقط 30 درصدشدر بهترین حالت محقق می شود.بمن گفتن تکلیفی است این برنامه! با دکتر سرائیان صحبت کنید.با او هم صحبت کردم.تحلیلی جامع و یم ساعته ارائه کردم ولی نتیجه نداد.

یاد یکی از خاطراتش می افتد.شاید برای شما هم جالب باشد بخوانید.

او از خاطره اش اینطور گفت:

  • زمان مدیریت مهندس دهناد، روزی ما را بازخواست کردند و گفتند چرا این 16 استان مشکل دارند و برنامه هایشان محقق نشده است! مهندس دهناد این 16 استان را می خواست توبیخ کند! یادش بخیر! اتفاقا دکتر سیدهاشمی هم در جمع سه نفره ما بود! او وقتی بحث ما را شنید به مهندس دهناد گفت: وقتی 16 استان در نحقق برنامه مشکل دارند یعنی برنامه  مشکل دارد! یعنی ستاد هم که همه ما باشیم مشکل دارد! شما باید برنامه هایتان را بازنگری کنیدو حوزه ستاد را بهینه کنید نه اینکه فقط استانها را مقصر بدانید! این حرف دکتر سیدهاشمی برایم بسیار جالب بود.از حرفش خیلی خوشم آمد. البته مهندس دهناد هم به فراست دریافت این حرف درست است و آن را قبول کرد.او خیلی منطقی بود.
  • بر هیمن اساس من برنامه سال 96 را بقول شما افسانه ای میدانم.وقتی 20 -30 درصد از آن محقق شد یعنی اینکه برنامه مشکل دارد. یعنی اینکه ستاد هم مشکل دارد.

حرفهایمان حسابی گرم شده بود! اما باید ارتباط را قطع می کردیم برای هر دوی ما مهمان رسید! اما فکر میکنم تا همین جا هم حرفهای جالبی زده شد.نظر شما چیست؟

 

[box]سردبیر مخابرات ما آماده است با همه آگاهان مدیران و کارشناسان مخابراتی در محدوده مشکلات مخابراتی و ارتباطی گفتگو کند و آن ار با نام یا دبون نام منتشر کند. لطفا با سردبیر تماس بگیرید.[/box]

876410cookie-checkگفتگو با یکی از آگاهان در باره آخرین نشست مشترک  اعضای هیات مدیره شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار!

نظرات بسته شده است.