مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

جلودار کاروان نیروی انسانی مخابرات (مهندس دیانی) به سوالات ما پاسخ می دهد!

[box]مخابرات ما- پیش از آنکه با مهندس دیانی از نزدیک گفتگو کنیم با قرار قبلی سوالاتی را فرستادیم و ایشان پاسخش را ارسال کرد.این هم نتیجه اش.

وقتی گفته می شود تنش های بین انتخابات نظم کارها را بهم میریزد , باید بپذیریم.این هم نمونه اش.

اگر شرایط مخابرات عادی بود حداقل دو هفته قبلپرسش و پاسخ بین ما و مهندس دیانی منتشر می شد.اما خبرهای جاری توجه ها را به مسائل مهم دیگر کاهش داده بود.البته دنبال بهانه نمی گردیم, سفر ما و همینطور عوارض پیری و بیماری هم ما را از کار انداخت.

حالا با ما به استقبال مهندس پیمان دیانی بیایید. … اما … انتظار نداشته باشید این پرسش و پاسخ کامل باشد.قرار بود این مطالب با یک گفتگوی دوطرفه به مقصد برسد.حالا من از فرصت ایجاد شده استفاده می کنم و از شما کمک می خواهم.

چه کمکی؟!

سوالات خود را بدون دخالت دادن احساس, خلاصه بنویسید تا بتوانم آن را دسته بندی کنم و دوباره به جواب برسانم!

خیالتان راحت باشد! وقای یک نفر یک قدم بطرف مخابرات ما بیاید, چنان نگهش میداریم, چنان قفل و زنجیرش می کنیم به محبت اعضای سایت که دیگر نخواهد برود!

[/box]

دوستان گرامی, خوانندگان عزیز! این مکتوب آغاز راهی است که قطعا تا صبح یکشنبه به پاسخ تمامی سوالات شما ختم خواهد شد. قدری صبور باشید.

  • تغییرات جدید در فرایند حقوق و دستمزد کدام است؟

در خصوص آئین نامه استخدامی و پرسنلی مصوب 30/5/1389 از زمان تصویب،  اصلاحیه ها و مصوبات متعددی توسط هیات مدیره برابر اساسنامه انجام پذیرفته است که برابر قانون تجارت و قانون کار در حیطه اختیارات هیات مدیره بوده و هست لیکن هیچ مصوبه در سال جاری در خصوص تغییری در آئین نامه های استخدامی و پرسنلی شرکت به تصویب نرسیده است و همچنین برای اطلاع تا کنون هیچ پیمان دسته جمعی از سوی شرکت مخابرات ایران و یا در گذشته توسط شرکتهای سهامی مخابرات استانی منعقد و به تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرسیده است.

در ضمن برابر مفاد قرارداد خصوصی سازی و ضوابط اصل 44 قانون اساسی تا کنون هیچ مزد و یا مزایای کارکنان که در زمان دولتی برابر قانون استخدام کشوری مصوب ‌31 خرداد ماه ،1345  قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت و اصلاحات بعدي آن  مصوب 1370 و قانون مدیریت  خدمات کشوری مصوب هشتم مهر ماه  1386، به ایشان تعلق می گرفته است کاهش نیافته و یا حذف نشده است هر چند این به آن معنا نیست که شرکت مخابرات ایران متعهد به اجرای مصوبات دولت در خصوص کارکنان دولت پس از واگذاری بوده یا باشد. در خصوص مزایای مشمولین قانون جامع ایثارگران  مصوب 1391 نیز برابر بند ب  ماده 2 آنچه برابر قانون تعیین گردیده است،  اعمال و پرداخت گردیده است.

همچنین طرح طبقه بندی مشاغل شرکت مخابرات ایران مصوب خرداد 1391 در دو مقطع خرداد 1394 و اسفند 1394  مورد اصلاح و تکمیل گردیده است که همگی به تائید اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی رسید و پیاده سازی شده اند.

معاونت توسعه سرمایه انسانی برابر وظائف، راهبردها و برنامه های مصوب شرکت همواره به منظور حفظ موقعیت رقابتی و حفظ و نگاهداشت سرمایه های انسانی شرکت با بررسی روندها و قدرت جذب و نگاهداشت استعدادهای برتر تلاش گرده و خواهد گرد تا نظام های استخدامی و جبران خدمات شرکت را برابر روشهای علمی، پذیرفته شده و قانونی با استفاده از خبرگان، گروه تخصصی COP، مشارکت کارکنان و در صورت توصیه قانون تشکل های کارگری قانونی مورد ارزیابی و بروز آوری نموده و پیشنهاد کاربردی را مدیریت محترم عامل ارائه نماید.

 

  • تغییراتی که در رفاهیات داده اید شامل چه مواری است؟ تغییرات اخیر نیاز به نماینده کارکنان نداشته است؟ آیا نماینده مخابرات ایران با تعدادی محدود نفر می تواند برای همه کارکنان از نظر قانونی قابل قبول باشد؟

ائین نامه استخدامی و پرسنلی شرکت، مصوب 30/5/1389 پیش از اجرا برابر مصوبه شماره 38/89 مورخ 19/10/1389 اصلاحیه پیشنهادی آئین نامه استخدامی و پرسنلی و سیستم حقوق و دستمزد شرکت مخابرات ایران به تائید هیات مدیره رسید که برخی از مواد و بندهای مربوط به رفاهیات تغییر یافت است. همچنین برابر مصوبات

  • شماره 36/90 مورخ 26/11/1390 اصلاحات جدیدی به تصویب هیات مدیره رسید و برای اجرا ابلاغ گردید.
  • برابر بند 2 صورتجلسه 70/92 تغییرات در آئین نامه لحاظ گردیده است
  • برابر مصوبه 20/10/1393 جدول ماده 68 آئین نامه استخدامی و پرسنلی شرکت اصلاح گردیده است

لیکن در سال جاری هیج مصوبه جدید در خصوص تغییر رفاهیات در  آئین نامه های شرکت پیشنهاد و به تصویب نرسیده است.

در خصوص نقش، اختیارات و وظائف تشکل های کارگری در مشارکت در اداره کارگاه ها، برابر مواد 130 و  131  قانون کار و آئین نامه چگونگی تشکیل، حدود وظائف اختیارات و چگونگی عملکرد مجامع و نمایندگان کارگران مصوب 1387 همچنین قانون شوراهای اسلامی کار و سایر دستورالعمل و بخشنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بطور شفاف تبیین گردید است و هیچگونه توصیه و یا الزامی را برای اخذ نظر و یا تائید این نهاد برای تصویب آئین نامه های استخدامی و پرسنلی ننموده است. صرفا برابر ماده 26 قانون کار، قانون گذار هرنوع تغییر عمده در شرایط کار که بر خلاف عرف معمول کارگاه و یا محل کار باشد را پس از اعلام موافقت کتبی اداره کار و امور اجتماعی محل قابل اجرا دانسته است.  و برابر مقاوله نامه های سازمان بین المللی کار، قوانین ملی و دکترین حقوق کار،  شرایط کار شامل شرح شغل، ساعت کار، محل کارگاه، تعلیق یا تعطیلی کارگاه و مزد  شناخته می شود و به همین سبب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تنظیم اینگونه موضوعات ائین نامه های و دستورالعمل ها مرتبط را مصوب و ابلاغ می نماید برای مثال طرح و ضوابط اجرایی طبقه بندی مشاغل یکی از نمونه ها برای تنظیم مزد تصویب و اجرا می گردد.

لذا تغییر در رفاهیات، مزایا و هدایا شرکت که جنبه غیر مستمر و نزاکتی دارد از خیارات کارفرماست و برابر رای شماره 234-17/3/88 هیات عمومی دیوان عدالت اداری امور رفاهی مربوط به کارکنان از قبیل پاداش خدمت، ایاب و  ذهاب، ناهار و امثال آن برای کارفرما الزام آور نخواهد بود و اینکه کارفرما در مقطعی وجوه مربوط به امور رفاهی مزبور را پرداخت نموده برای کارفرما الزام آور نیست.

در ضمن عرف کارگاه نیازمند دو عنصر مادی و معنوی است که عنصر مادی شامل تکرار یک رویه برای مدت طولانی در یک کارگاه است و عنصر معنوی شامل موضوع عرف است در یک صنعت و یا منطقه پذیرفته و جاری باشد که در خصوص رفاهیات آئین نامه استخدامی و پرسنلی شرکت مخابرات ایران هیچکدام از عناصر فوق در مدت هشت سال از زمان خصوصی سازی شرکت محقق نگردیده است.

 

  • آیا خودتان از آپلای رضایت دارید؟

نظام استخدام داخلی یا همان آپلای امروز بیش از هشت سال از عمرش در همراه اول می گذرد و جا دارد از حمایت هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران و جناب آقای مهندس صدوقی و همچنین آقای آکبری تشکر ویژه نمایم. البته البته بطور خاص از جناب آقای سرائیان برای استقرار این نظام در شرکت مخابرات ایران از سال گذشته. نظام آپلای نه تنها نظامی پیشرفته در دنیای امروز است و بلکه در راستا و همسو با قانون اساسی است که بر اساس بند چهار اصل چهل و سوم و بند 6 اصل دوم و اصول 19 و 20 و 28 قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران، اجبار افراد به کار معین و بهره‌کشی از دیگری ممنوع و مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود و همه افراد اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و هر کسی حق دارد شغلی را که به آن مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی‌و حقوق دیگران نیست، برگزیند.  همچنین برابر ماده 26 قانون کار جمهوری اسلامی ایران، قانون گذار هرنوع تغییر عمده در شرایط کار که بر خلاف عرف معمول کارگاه و یا محل کار باشد را پس از اعلام موافقت کتبی اداره کار و امور اجتماعی محل قابل اجرا دانسته است مکر توافق کارگر.

در ادامه موضوع استقرار شایسته سالاری است که برابر تعالیم دینی و مذهبی و همواره از مطالبات کارکنان بوده است.   شایسته سالاری یا شایسته محوری مفهومی رایج و شناخته شده در علوم سیاسی، حكومت داری و مدیریت بنگاه های اقتصادی است. شایستگی به معنای توانایی، صلاحیت و لیاقت در دانش، مهارت، نگرش و منش است. شایسته سالاری اصلی است كه با فطرت انسانی سازگار و در تمامی فرهنگ ها و مكتب های بشری مورد اتفاق است. اگر اختلافی در این زمینه وجود داشته باشد، به تشخیص معیار صلاحیت و شایستگی مربوط است كه سازمانها هر كدام معیار و استاندارد خاصی برای سنجش در نظر می گیرند. در فرهنگ اسلام همچون دیگر فرهنگ های اصیل، معیار شایستگی، برخورداری افراد از تخصص و تعهد به یك باره است؛ به طوری كه فرد افزون بر برخورداری از تخصص و توانایی لازم در انجام مسئولیت های محوله خود را به حفظ حدود و مقررات تعیین شده موظف بداند. رعایت این اصل، به ویژه در سپردن مسئولیت های مهم و كلیدی از اهمیت به سزایی برخوردار است. همچنین قرآن كریم منصب ها و مسئولیت ها، را امانت هایی به شمار می آورد كه باید به اهلش واگذار شوند؛ چنان كه می فرماید: «ان الله یامركم ان تودو الامانات الی اهلها؛[6] همانان خداوند شما را امر می كند كه امانت ها را به اهل آن واگذار كنید.»

پس در پاسخ به شما واژه ای بجز رضایت بدور از عقل سلیم است و این موضوع در نتایج نظر سنجی جدیدی که در شرکت انجام شده است با 85 درصد موافقت مورد تاکید قرار گرفته است.  همانطور که بیان شده، اگر اختلافی وجود داشته باشد به تشخص معیار صلاحیت و شایستگی و همچنین ابزار های مورد استفاده و میزان تبجر و کارآمدی عوامل نظام است که این دو حوزه بهبود برای همه سازمان ها است و امید است معاونت توسعه سرمایه انسانی در آینده با تحلیل نظرسنجی ها از مصاحبه شوندگان، مصاحبه گران و داده های مصاحبه های استخدامی و کانون های ارزیابی از طریق بهبود مستمر و بکارگیری دانش روز و تجارب سایر سازمان این نظام را کالیبره، دقیقتر و شفاف تر سازد، مسلما نظامی که کمتر از یکسال از عمر آن نمی گذارد  و نه مصاحبه شوندگان و نه بسیاری از مصاحبه گران داخلی شرکت،  تجارب عینی و عملی در این خصوص نداشته اند و نیازمند صرف وقت برای ارتقا مهارت از طریق کسب تجربه  و ارتقاء دانش از طریق مربیان و کلاسهای آموزشی می باشند.

 

  • طرح بازنشستگی برای کارشناسان تا پایان سال اجرا می شود؟

طرح تشویقی بازنشستگی برای همه مشمولین از اویل سال به تصویب هیات مدیره رسید لیکن، با توجه به محدودیت های منابع مالی و تامین مالی برای شرکت ابتدا، طرح برای کارکنان دارای مدرک تحصیلی کاردانی و پائین تر به اجرا در آمد که علی الرغم پیش بینی ها تا امروز منابع مالی حتی تکافوی متقاضیان با مدارک تحصیلی کاردانی و پائین تر را ننموده است و شرکت از بابت تاخیر در پرداخت های کارکنان متاثر است.

 

  • آیا پاک کردن اطلاعات حقوق و دستمزد و بخشنامه ها از روی  اینترنت و سایتهای استانی به معنی محدود کردن کارکنان در دسترسی به اطلاعات است؟

با استناد ماده 2 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب 4/11/1388 هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد، مگر آن که قانون منع کرده باشد. استفاده از اطلاعات عمومی یا انتشار آنها تابع قوانین و مقررات مربوط خواهدبود و همچنین برابر ماده 3 هر شخصی حق دارد از انتشار یا پخش اطلاعاتی که به وسیله او تهیه شده ولی در جریان آماده سازی آن برای انتشار تغییریافته است جلوگیری کند، مشروط به آن که اطلاعات مزبور به سفارش دیگری تهیه نشده باشد که در این صورت تابع قرارداد بین آنها خواهد بود و برابر ماده 4 همان قانون، اجبار تهیه کنندگان و اشاعه دهندگان اطلاعات به افشاء منابع اطلاعات خود ممنوع است مگر به حکم مقام صالح قضائی و البته این امر نافی مسؤولیت تهیه کنندگان و اشاعه دهندگان اطلاعات نمی باشد.

اطلاعات مربوط به سیاست ها، خط مشی ها و آئین نامه های شرکت از موارد اطلاعات داخلی شرکت ها و موسسات می باشند و هیات مدیره شرکت مخابرات ایران این مدارک و مستندات را در زمره اطلاعات طبقه بندی شده شرکت قرارداد است و افشای این اطلاعات می تواند در صورت در اختیار گرفتن رقبا تجاری شرکت متضمن ضرر و زیان شرکت گردد. لذا در نامه این معاونت به اداره کل روابط عمومی و امور بین المللی اعلام گردید که کلیه مستندات مذکور از در دسترس عموم خارج و صرفا در سایت HRIS  و پورتال های داخلی شرکت برای بهره برداری کارکنان قرار گیرد و انتظار می رود کارکنان با حساسیت نسبت به حفظ اطلاعات و دارایی های شرکت اجازه خروج اینگونه اطلاعات از شرکت را ندهند.

معاونت توسعه سرمایه انسانی برابر وظیفه سازمانی خود با همکاری اداره کل روبط عمومی و امور بین الملل می بایست از هر طریق موثر و به صرفه اطلاع رسانی و آموزش متناسب و بهنگام در خصوص راهبرد، ارزش ها، اصول اخلاقی، آئین نامه ها، بخشنامه ها  با نیاز مدیران و کارکنان را برای اجرا و پیاده سازی آنها ارائه نماید. بزرگترین چالش سازمان در حال حاضر در شرکت مخابرات ایران عدم وجود کانالهای موثر، دو سویه و یک سویه و گسترده و امن برای اطلاع رسانی به هنگام به کارکنان است که اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل با همکاری معاونت فناوری اطلاعات و معاونت توسعه سرمایه انسانی در پی اجرای برنامه های جامعی برای رفع و بهبود این کاستی در شرکت هستند.

 

بنا بر گزارش شماره 14884 خرداد ماه 1395 معاونت پژوهشهاي اقتصادي مجلس شورای اسلامی، كار پيمانكاري موقت گونه اي از اشتغال غيراستاندارد برابر تعریف سازمان بین المللی کار در مقاوله نامه شماره 181 است كه در آن آژانسهاي پيمانكاري به عنوان ركن ثالث، وظيفه تأمين نيرو براي بنگاه كاربر را برعهده مي گيرند. براي اين منظور آژانس يك قرارداد تجاري با سازمان كاربر و يك قرارداد استخدامي با نيروي پيمانكاري منعقد ميكند و غالباً اين آژانس است كه كارفرماي نيروي كار محسوب ميشود. در دنيا اين سبك از اشتغال بهعنوان ابزاري براي ايجاد اشتغال و انعطاف پذيري در بازار كار شناخته شده است. در اين ميان يافتن تعادل ميان انعطافپذيري و امنيت و اشتغال پذیری از اهميت بسياري برخوردار است، زيرا فراهم نمودن امنيت شغل، امنيت اشتغال، امنيت درآمدي و امنيت حاصل از ايجاد تعادل ميان زندگي كاري و حرفه اي را براي كارگراني كه از جايگاه ضعيفي برخوردار هستند تسهيل نموده و اجازه حضور اثربخش نيروي كار را فراهم ميآورد و در عين حال با ايجاد انعطاف پذيري كاركردي و انعطاف پذيري در حقوق، به بازار كار اجازه ميدهد سازگاري به موقع و مناسبي را براي شرايط در حال تغيير به منظور حفظ رقابت پذيري و بهره وري داشته باشند.

 

  • هدف از به كارگيري این شيوه اشتغال

برابر مصوبات دولت استفاده از كار پيمانكاري موقت اساساً تا حد زيادي در راستاي اهداف كوچك سازي دولت و با هدف ارزانسازي نيروي كار و كاهش هزينه هاي ناشي از كار استاندارد و دائمي بوده است.

با عنایت به دستور مدیر عامل محترم شرکت مبنی بر یکسان سازی کلیه قراردادهای خدمات فنی و خدمات عمومی این معاونت قراردادهای جدید خدمات عمومی را تهیه که از طریق معاونت محترم پشتیبانی و زنجیره تأمین به کلیه مناطق ارسال گردیده و مناطق می بایست خدمات مذکور را از طریق مناقصه به پیمانکار واجد شرایط واگذار نمایند

-لازم به ذکر است در RFP مربوط به هر قرارداد، حجم کار، شرایط کار و سایر موارد، مشخص شده و پیمانکار نیز می¬بایست طرح طبقه بندی مشاغل مورد تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را داشته باشد و بر اساس طرح مربوطه حقوق پرسنل خود را پرداخت نمایند.

_ در قراردادهای خدمات عمومی، پیمانکار موظف به انجام شرح وظایف و خدمات مندرج در قرارداد از طریق نیروهای خود میباشد و حداقل مدرک تحصیلی مرتبط با فعالیت مربوطه را پرسنل مربوطه می¬بایست دارا  باشند.( مثال: خدمات نظافت حداقل خواندن و نوشتنمورد نیاز می باشد و تحصیلات بالاتر جهت خدمت مربوطه ارجحیت ندارد.)

_ از قراردادهای تهیه شده توسط این حوزه یک فقره، مربوط به تأمین نیروی موقت حرفه ای کارشناسی می¬باشد که این نفرات حتماً می-بایست در حال حاضر در شرکتهای پیمانکاری طرف قرارداد با مخابرات مشغول به کار بوده و حداقل 3 سال سابقه کار متوالی در شرکتهای مذکور را داشته باشند همچنین از ابتدای سال96  مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر مرتبط با فعالیتی که در آن مشغول هست را داشته باشد و قبل از شهریور ماه 96 در فعالیتهای کارشناسی اشتغال داشته باشند، کسانیکه این شرایط را دارند و در ارزیابی، حداقل امتیاز مربوطه را کسب کنند در قرارداد خدمات موقت حرفه ای کارشناسی و مابقی نیروها در سایر قراردادها حسب نیاز شرکت بکار گرفته خواهند شد.

-اطلاعات نیروهای بخش پیمانکاری از طریق نمایندگان مناطق مخابراتی و با هماهنگی شرکتهای پیمانکاری مربوطه در سیستم HRIS ثبت شده  و طبق مکاتبات و کارگاه های آموزشی مقرر گردید کلیه قراردادهای موجود در منطقه با پیمانکاران در سیستم ثبت و به تبع آن مشخصات کلیه نیروهای مربوطه نیز در قراردادهای مربوطه درج گردد.در صورت عدم ثبت اطلاعات، پاسخگویی در این خصوص بر عهده مناطق مربوطه می¬باشد.

– همانگونه که در ابتدا عنوان شد حقوق ومزایای نیروهای بخش پیمانکاری، براساس طرح طبقه بندی مشاغل شرکتهای پیمانکاری مربوطه پرداخت خواهد شد. بطور مثال شرکت پیمانکاری که با شرکت مخابرات قرارداد خدمات نگهبانی منعقد می نماید، می¬بایست براساس طرح طبقه بندی خود حقوق و مزایای نگهبان را پرداخت نماید و در سایر فعالیتهای برون سپاری نیز به همین روال بر اساس طرح طبقه بندی پیمانکار مربوطه حقوق و مزایا پرداخت خواهد شد. و هر فعالیت گروه شغلی مرتبط با خود را دارد و با گروه شغلی فعالیت دیگر تفاوت خواهد داشت.

– اجرای قانون کاهش ساعت کاری بانوان در بخش خصوصی وپیمانکاری با موافقت شرکت پیمانکاری مربوطه و طبق سیاستهای آن شرکت قابلیت اجرا دارد ونیروهای پیمانکاری بدلیل رابطه کارگری وکارفرمایی با شرکت پیمانکاری خود میبایست با شرکت های خود هماهنگ نمایند.

 

  •  برنامه شرکت مخابرات ایران برای حمایت از نیروی انسانی خود به خصوص آن دسته از افراد که به صورت پیمانکاری از طریق شرکتهای پیمانکاری خدمات عمومی  با این شرکت ارتباطات دارند، چیست؟

پاسخ: شرکت مخابرات ایران همواره کارکنان کوشا، مستعد و متعهد شاغل در بخش پیمانکاری را مدنظر قرارداده بطوریکه در سال 1391 با فراخوان و اطلاع‌رسانی گسترده تلاش کرد نیروهای انقلابی، کارآمد و متخصص را از بین کارکنان شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد، فرزندان همکاران، ایثارگران و متقاضیان عادی از طریق آزمون جذب و بکار گیرد. به کارکنان شاغل در شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد مخابرات، امتیاز ویژه‌ای (3 امتیاز به ازای هر سال سابقه تا سقف 15 امتیاز) تخصیص یافت. بر آن اساس، بالغ بر ۴۰ درصد پذیرفته‌شدگان آزمون مذکور (حدود 750 نفر) از بین پرسنل شرکت‌های پیمانکاری بوده‌اند که جذب و تبدیل وضع یافته‌اند. بدیهی است در صورتی که بر اساس برنامه‌ها و سیاست‌های شرکت، مجددا نیاز به جذب نیرو باشد، کماکان این افراد در اولویت جذب قرار خواهند گرفت.

 

  • اشاره‌ای به فرزندان ایثارگران داشتید؛ آیا طرح مشخصی برای استخدام این افراد در نظر گرفته‌اید؟

پاسخ: به منظور تکریم مقام شامخ شهدا و جانبازان گرانقدر، این شرکت به صورت داوطلبانه و خارج از الزامات قانونی، بر اساس مصوبات هیات محترم مدیره شرکت مخابرات ایران علاوه بر جذب حدود 600 نفر از فرزندان ایثارگران معزز در آزمون استخدامی سال 91، در سال‌های 93 و 94 نیز نسبت به انعقاد قرارداد مستقیم با 161 نفر از فرزندان معظم شاهد و فرزندان جانباز بالای 50 درصد شاغل در شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد شرکت مخابرات ایران و مناطق تابعه در کل کشور اقدام نموده که همچنان نیز ادامه دارد.

 

  • اقدامات شرکت مخابرات ایران، چه تاثیری بر بازار کار داشته است؟

پاسخ: با ورود جهان به انقلاب نسل چهارم صنعتی و چالش‌های آینده، مفهوم شغل، کار و کارآفرینی در فضای جدید کسب و کار و علیرغم رشد سریع وتغییر شگرف تکنولوژی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، و ورود رقبای نو در ارائه خدمات مخابراتی و خدمات جایگزین در جهان و ایران، شرکت مخابرات ایران تلاش وافر نموده با اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم، از بیکاری حجم عظیمی از کارکنان خود و کاهش حجم قراردادهای شرکت‌های پیمانکاری جلوگیری کند؛ به‌طوری که امروز شرکت مخابرات ایران در بسیاری از استان‌هایی که با نرخ بالای بیکاری روبرو هستند، یک از بزرگترین کارفرمایان است و حتی شرکت مخابرات ایران به‌عنوان بخش خصوصی، مهترین و بارزترین نقش ایجاد و تداوم اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در روستاها را دارا است.

 

  • آیا شرکت مخابرات ایران بر نحوه عملکرد شرکت‌های پیمانکاری در عقد قرادادها و سایر موضوعات مربوط به نیروی انسانی، نظارت دارد؟

پاسخ: بر اساس ماده 13 قانون کار، شرکت‌های پیمان‌دهنده و از جمله شرکت مخابرات ایران باید بر رعایت طرح طبقه‌بندی مشاغل شرکت‌های پیمانکاری از سوی پیمانکاران نظارت داشته و از کلیه حقوق قانونی کارکنان شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد دفاع کنند که این موضوع توسط شرکت مخابرات ایران و مناطق مخابراتی تابعه رعایت می‌شود.

 

  •  با توجه به تغییر وضعیت شرکت مخابرات ایران از دولتی به خصوصی، پس از اجرای قانون اصل ۴۴، آیا نیروی انسانی شرکت، تعدیل شده است؟

پاسخ: شرکت مخابرات ایران از زمان واگذاری به بخش خصوصی، نه تنها یک نفر از نیروی انسانی اعم از نیروهای دائمی و قراردادی خود را تعدیل اجباری نکرده، بلکه با حمایت از شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد و عدم تعدیل حجم قراردادهای پیمانکاری (علیرغم عدم نیاز)، پرسنل شاغل در شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد نیز از سوی پیمانکاران مربوطه تعدیل نشده‌اند.

 

  • وزارت کار دو دستورالعمل درباره «الزام پیمانکاران به رعایت تساوی دستمزدی بین کارگران با شرایط کار مشابه» صادر کرده بود. آیا شرکت مخابرات ایران این دستورالعمل‌ها را اجرایی کرده است؟

پاسخ: علیرغم اینکه دستورالعمل‌های 36 و 38 ابلاغی از سوی معاون محترم روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به انضمام بخشنامه شماره 3 صادره توسط همان معاونت به دلیل مغایرت با قوانین و مقررات، از تاریخ صدور توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شده، لیکن شرکت مخابرات ایران خود را موظف به دفاع از حقوق قانونی این کارکنان دانسته و اقدامات حمایتی و انگیزشی ذیل را انجام می‌دهد:

الف) حمایت‌های قانونی در راستای اجرای ماده 13 قانون کار و مصوبات شورای عالی کار و نظارت بر اجرای صحیح مفاد قراردادهای فیمابین

ب) نظارت بر پرداخت به موقع و همزمان حقوق پرسنل شرکت‌های پیمانکاری با کارکنان دائمی و قراردادی

ج) انعقاد قرارداد مستقیم با فرزندان شهدای گرانقدر که حداقل از سال 92 در شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با مخابرات شاغل هستند- مشروط به ارائه حداقل مدرک تحصیلی دیپلم.

د) انعقاد قرارداد مستقیم با فرزندان جانبازان دارای حداقل 50 درصد جانبازی که حداقل از 5 سال قبل در شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با مخابرات شاغل هستند- مشروط به ارائه مدرک کارشناسی یا ارائه تعهد مبنی بر اخذ مدرک کارشناسی حداکثر ظرف مدت 5 سال از زمان انعقاد قرارداد مستقیم.

ه) انعقاد قرارداد مستقیم با آن دسته از پرسنل شاغل در شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد که دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس در رشته‌های برق (گرایش‌های الکترونیک و مخابرات)، کامپیوتر (گرایش‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار و هوش مصنوعی) و مهندسی IT و دارای حداقل 3 سال سابقه کار در شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با مخابرات مشروط به داشتن حداقل یکی از شرایط ذیل:

۱- فرزندان شهدا معظم و جانبازان بالای 70 %

2- گواهی تایید نخبگی از بنیاد ملی نخبگان

 

و) اجرای طرح انتقال نیرو از قراردادهای پیمانکاری خدمات عمومی با عقد قرارداد پیمانکاری تامین نیروی انسانی متخصص از بین کارشناسان دارای مدرک تحصیلی و سوابق کار مرتبط شاغل به قرارداد شرکت‌های پیمانکاری در قالب فعالیت های فنی و تخصصی.

 

860640cookie-checkجلودار کاروان نیروی انسانی مخابرات (مهندس دیانی) به سوالات ما پاسخ می دهد!

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.