مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

خطبه‌اي درباره فيلترينگ

[box] مخابرات ما – «مي‌گوييد به وزير مخابرات اجازه فيلترينگ فضاي مجازي نمي‌دهيم، اين آقا مدير ارتباطات اين مردم است، همين‌طور مي‌خواهيد امنيت مردم را تأمين کنيد؟ امروز هيچ‌کس، نه مسئولان و نه نواميس مردم در فضاي مجازي امنيت ندارند». اين بخشي از خطبه دوم آيت‌الله علم‌الهدي، امام‌جمعه مشهد، در نماز جمعه روز گذشته است؛ سخناني که واکنشي مستقيم به گفته‌هاي رئيس‌جمهور در روز سه‌شنبه هفته قبل بود که در نخستين اجلاس ملي گزارش اجراي حقوق شهروندي اعلام کرده بود.[/box]

مخابرات ما (محمد – فرادید) – حسن روحاني در اين مراسم گفته بود: «خبر دارم افرادي براي شبکه‌هاي اجتماعي خواب مي‌بينند، شب مي‌خوابند و تا صبح خواب مي‌بينند، به اينها مي‌گويم به خواب‌هايتان دل نبنديد. فضاي ارتباط مردم با جهان حفظ خواهد شد، ما به دنبال فيلترکردن شبکه‌هاي اجتماعي نيستيم؛ وزير ما اينجاست و به مردم قول مي‌دهد دستش روي فيلترکردن شبکه‌هاي اجتماعي نخواهد رفت».

بحث‌وجدل‌ها درباره فيلترکردن شبکه‌هاي اجتماعي موضوع جديد و تازه‌اي نيست. از ابتداي دولت روحاني تا امروز بارها اين موضوع به رسانه‌ها کشانده شده و هربار با کش‌وقوسي ادامه پيدا کرده است. بيشترين بحث‌ها و اختلاف‌نظرها هم درباره فيلترکردن يا نکردن تلگرام است؛ محبوب‌ترين و پرکاربردترين پيام‌رسان موبايلي نزد ايرانيان که بر اساس آمارهاي رسمي و غيررسمي گفته مي‌شود بيشتر از ٤٠ ميليون کاربر فعال در ايران دارد.
پيش از تلگرام اما پيام‌رسان‌هاي ديگري مانند «وايبر»، «لاين»، «واتس‌اپ»، «وي‌چت»، «تانگو» و… در ايران محبوب بودند. تعدادي از اين پيام‌رسان‌ها که در سال‌هاي ٩٣ و ٩٢ محبوبيت زيادي هم در ايران داشتند فيلتر شدند. در نهايت پس از فيلترشدن اين پيام‌رسان‌ها، سروکله تلگرام در ايران پيدا شد و به‌سرعت پله‌هاي محبوبيت را درنورديد و بعد از اضافه‌کردن قابليت راه‌اندازي کانال نه‌تنها به يک پيام‌رسان که خود به شبکه اجتماعي و بستر رسانه‌اي بزرگي تبديل شد.
از همان‌موقع کش‌وقوس‌ها درباره لزوم فيلترينگ تلگرام هم آغاز شد، اما تا اين لحظه همچنان از افتادن به محاق توقيف جسته است. در اين سال‌ها بارها کارگروه فيلترينگ تصميم به تعيين‌تکليف و همچنين فيلترکردن تلگرام گرفت، اما آن‌گونه که منابع خبري اعلام مي‌کردند، شخص رئيس‌جمهور با ورود به موضوع، مانع از فيلترشدن اين شبکه‌هاي اجتماعي مي‌شد.
خود حسن روحاني هم چندين‌بار در سخنراني‌هاي خود به اين موضوع اشاره کرده است. به نظر حاشيه‌ها دراين‌باره قصد پايان ندارند. رئيس‌جمهور روز سه‌شنبه در سخنراني خود در نخستين اجلاس ملي گزارش اجراي حقوق شهروندي هم به سابقه‌داربودن اين موضوع اشاره کرد و با تأکيد بر اينکه دولت دوازدهم از فضاي مجازي، فضاي اينترنت و ارتباط مردم با دنيا حراست خواهد کرد، گفت: « در طول ٤,٥ سال گذشته، روزي نبوده که با دستگاه‌هاي مختلف در جلسات بحث نکنند. هر روز مي‌آمدند و مي‌گفتند آنجا را ببنديم و آن شبکه را فيلتر کنيم.
مي‌گفتيم چرا؟ و مي‌گفتند آيا اگر يک راننده تخلف کرد بايد بزرگراه را ببنديم؟ اين چه حرف و استدلالي است. اين چه حرف و استدلالي است. مگر مي‌شود در دنياي امروز از اينترنت خارج شد و بگوييم مي‌خواهيم اشتغال درست کنيم. مي‌دانيم که ٧٠ درصد از خدمات امروز از طريق فضاي مجازي صورت مي‌گيرد».
بااين‌حال آيت‌الله احمد علم‌الهدي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته خود همين بخش از حرف‌هاي روحاني را هدف قرار داد و اين‌طور به انتقاد از آن پرداخت: «اگر بنا شد در کشور، مسئولان ما از نظر خانواده و داخلي خود امنيت نداشتند، چطور مي‌خواهند مديريت داشته باشند، اين مديريت فضاي مجازي، تأمين امنيت در کشور براي مردم نيست؟ يکي از حقوق شهروندي، تأمين امنيت مردم است، الان هيچ‌کس؛ از بزرگ و کوچک در فضاي مجازي امنيت ندارد، نواميس مردم امنيت ندارند، با اين شبکه‌هاي اجتماعي دختران معصوم بي‌گناه را گول مي‌زنند، با آنان رابطه برقرار مي‌کنند، آنان را پاي چت مي‌کشانند، عکس‌برداري مي‌کنند و بعد ناموس يک خانواده را مورد تهديد و خطر قرار مي‌دهند.
آيا اين حق شهروندي نيست که يک خانواده براي دختر و ناموس خود امنيت داشته باشد؟ آن‌وقت شما بگوييد اجازه فيلترينگ به وزير مخابرات نمي‌دهيم، مي‌خواهيد فيلترينگ کنيد، مي‌خواهيد نکنيد، يک‌زماني مي‌گفتيم فيلترينگ، ديگر نمي‌گوييم، نمي‌گوييم چطور، اما اين مملکت شماست، اين آقاي وزير مخابرات اين مملکت است، مدير ارتباطات اين مردم است، همين‌طور مي‌خواهيد باشد، بعد هم بگوييد حقوق شهروندي، اين حقوق شهروندي نيست؟»
آيت‌الله علم‌الهدي در صحبت‌هاي خود البته تأکيد کرد که با مطرح‌کردن اين موضوعات در مقام تخريب دولت نيستيم، بلکه برحسب وظيفه، نقد مي‌کنيم. نقدهاي حوزه اجتماعي امام‌جمعه مشهد که به انتقادات و حملات تندش به دولت روحاني مشهور است، البته فقط به همين موضوع خلاصه نشد.
او در بخش ديگري از سخنان خود همچنين به موضوع آلودگي هواي تهران پرداخت و گفت: «مرکز کشور ما که دنيا را تکان داده، منطقه را کاملا در تيول خود در قدرت درآورده، مرکز اين کشور چهار روز است به دليل خرابي و آلودگي هوا که به حد مسموميت رسيده، از کار افتاده است، مشاغل و مدرسه‌ها تعطيل است. آقاي رئيس‌جمهور در سخنراني خود در حقوق شهروندي، سه، چهار مورد را مشخص کردند که براي حفظ هواي سالم و رفع آلودگي هوا اين کارها بايد انجام بگيرد، يعني چه بايد انجام بگيرد؟
پنج سال گذشته، حالا مي‌گوييد بايد انجام بگيرد؟ آلودگي هوا به حدي رسيد که انگار بمب شيميايي در يک نقطه پخش شود. آلودگي هوا اين شده، مردم در چه شرايطي زندگي مي‌کنند. آن‌وقت مي‌گوييد بايد سوخت خودروها تنظيم شود، کارخانه‌ها چطور شوند، بعد از پنج سال؟ اين تا کي مي‌خواهد عمل شود؟ تکليف مردم با اين وضع چيست؟».
***
852440cookie-checkخطبه‌اي درباره فيلترينگ

نظرات بسته شده است.