مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

«به نفع مسؤولان است که پاسخگوی رسانه‌ها باشند»

[box] مخابرات ما -یک استاد ارتباطات درباره رابطه میان مسؤولان و رسانه‌ها اظهار کرد: باید نهادی از سوی مردم وجود داشته باشد که بر عملکرد قوه مجریه، قضاییه و مقننه نظارت داشته باشد و این نهاد همان رکن چهارم دموکراسی یعنی رسانه است. [/box]

مخابرات ما (محمد – ایسنا) – امید علی مسعودی ـ رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه سوره درباره نقش رسانه‌ها در ایجاب مسؤولان به پاسخگویی اظهار کرد: متاسفانه برخی از مسؤولان به قاعده گلوله جادویی اعتقاد دارند؛ (نظریه گلوله جادویی بیانگر این باور است که رسانه‌ها تاثیر بسیار قوی و زیادی روی سطح وسیعی از مخاطبان دارند که می‌توان با ارسال مستقیم پیام همانند شلیک کردن یک گلوله تاثیر زیادی بر جای بگذارد.) آنها به خاطر اینکه جلوی این قدرت جادویی رسانه‌ها را بگیرند با رسانه‌ها و اهالی رسانه و قلم برخورد می‌کنند. ممکن است در روایت و اطلاع‌رسانی برخی از وقایع اشکال‌هایی وجود داشته باشد، اما این گروه از مسؤولان بجای برطرف کردن این مشکل‌ها، صورت مساله را پاک می‌کنند. اما از طرفی دیگر هم برخی دیگر از مسؤولان رابطه خوبی با رسانه‌ها دارند و به نظریه قاعده گلوله جادویی معتقد نیستند.

او رسانه‌ها را رکن چهارم دموکراسی و آزادی برشمرد و ادامه داد: بالاخره باید نهادی از سوی مردم وجود داشته باشد که بر عملکرد قوه مجریه، قضاییه و مقننه نظارت داشته باشد و این نهاد همان رکن چهارم یعنی رسانه است. اگر هر کدام از این چهار رکن به هر دلیلی ضعیف شود، جامعه هم ضعیف خواهد شد. اگر در موضوع اختلاس‌های میلیاردی رسانه‌ها زودتر وارد عمل می‌شدند، شاید در آینده شاهد اینچنین شرایطی نبودیم. به طور کلی در همه بخش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و …  رسانه‌ها نقش نظارتی و آموزشی دارند.

این استاد ارتباطات با اشاره به مقاله مهدی محسنیان‌راد درباره رابطه میان مسؤولان و مطبوعات، خاطرنشان کرد: آقای محسنیان‌راد نیز در این مقاله معتقدند که مسؤولان بیشتر به رسانه‌ها باید و نباید می‌کنند تا رسانه‌ها مطابق نظر آنها کار بکنند، در حالی که باید برعکس باشد. اگر مسؤولان ما بجای عدم پاسخگویی خودشان را آماده کنند تا به رسانه‌ها پاسخگو باشند، شرایط بهتری به وجود خواهد آمد. به هر حال هر یک از سه قوه باید در کنار کارهایی که انجام می‌دهند، پاسخگو باشند.

مسعودی که معتقد است رسانه‌ها همچنان تاثیرگذار هستند، با اشاره به طرح لایحه سازمان نظام رسانه‌ای در هیات دولت بیان کرد: اظهارنظرهای اهالی رسانه، کارشناسان و استادان ارتباطات و روزنامه‌نگاری باعث شد که دولت در تصویب این طرح برای مدتی صرف‌نظر و مواردی از آن را اصلاح کند. رسانه‌ها خیر جامعه را می‌خواهند، اما متاسفانه گاهی شاهدیم که به خاطر کوچکترین اشتباهات، شدیدترین برخورد با آنها می‌شود. بهتر است که مسؤولان با رسانه‌ها رابطه دوستانه داشته باشند چون به نفع هر دو طرف است. البته خوشبختانه رابطه میان اهالی رسانه و مسؤولان نسبت به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بسیار بهتر شده است، ولی هنوز به شرایط ایده‌آل و آرمانی نرسیده‌ایم.

او در پایان روابط‌عمومی نهادهای دولتی را در شکل‌گیری و دوام رابطه میان رسانه‌ها و مسؤولان تاثیرگذار دانست و یادآور شد: روابط‌عمومی‌ها بعضا خودشان را بالاتر از رسانه‌ها می‌دانند و منتظر هستند تا رسانه‌ها با آنها ارتباط برقرار کنند و صرفا اخبار روزانه را روی سایت‌ها قرار می‌دهند. در کل هرچقدر رابطه میان رسانه‌ها و نهادهای دولتی و حکومتی بهتر و عمیق‌تر باشد مطمئناً جامعه اسلامی ما موفق‌تر خواهد بود.

***

842240cookie-check«به نفع مسؤولان است که پاسخگوی رسانه‌ها باشند»

نظرات بسته شده است.