مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

علمی – کوتوله ها و مدیریت های کوتوله ای (1)

[box]مخابرات ما- این مطلب حاصل تحقیقی علمی است که با نام نویسنده و استاد این کلاس منتشر می کنیم.[/box]

 

 

> چرا این موضوع.

*همانگونه که شما می دانید تمام مشکلات کشورها مربوط به سبک مدیریت آن کشورها می باشد اهمیت موضوع آنچنان است که عصر حاضر را عصر مدیریت نامگذاری کرده اند .و جالب است بدانید سه رییس جمهور قبلی کشورمان (هاشمی – خاتمی – احمدی نژاد ) اذعان کردند که مشکل اصلی کشور ما ، مشکل مدیریتی است .

*مدیران در سه سطح سازمانی جزء با اهمیت ترین دارایی های سازمان ها هستند بنابراین رشد و معرکه گیری آنها و به تبع آن اثراتی را که در طولانی مدت بر عملکرد سازمان ها می گذارند بسیار و بسیار مهم می باشد . حال اگر این افراد بدون شایستگی لازم و یا به استعاره با حالت کوتولگی به مقام و موقعیت در سازمان ها برسند بلایی آسمانی برسر سازمان نازل خواهد شد که جبران آن دهه ها طول خواهد کشید !

 

> کوتوله ها کیانند.

چنانچه اغلب مدیران بدون در نظر گرفتن توان علمی و تخصصی‌شان در پست‌های مدیریتی گمارده شوند آن‌ها نیز به‌تبع این انتصاب(ناشایست) همین رویه را پیش می‌گیرند زیرا مدیران ارشد توان لازم را ندارند مایل نیستند از کسانی که متخصص‌ترند در سمت‌های مدیریتی استفاده کنند تا مبادا موی دماغشان شوند و آن‌ها را به چالش بکشند. در چنین وضعیتی اصطلاحاً” می‌گویند مدیران کوتوله شدند. به‌عبارتی‌دیگر،کوتوله پروری عملی است ضد شایسته‌سالاری.

کوتوله” بودن به قد و قیافه و ادعا و گزافه‌گویی نیست.

به وسعت دید و اندیشه و رفتار و کردار برخاسته از آن برمی‌گردد. به‌طورکلی از نظر سیاسی و مدیریتی، کوتوله کسی است که ابعاد و وسعت و بزرگی کار یا مسئولیت واگذار شده به او، به‌هیچ وجه با ظرفیت و توانایی او تناسب و هم‌خوانی ندارد. کار و مسئولیت بس مهم است و سنگین و متصدی یا مدعی تصدی آن مبتدی است و از نظر علمی و عملی کوچک مقدار یعنی همان کوتوله ،کوتوله، ذهنی بسته یا محدود دارد. ارتباطش با دیگران بر محور باند یا جناح تنظیم می‌گردد. بر کار و مسئولیت محوله احاطه و اشراف ندارد و غیرخلاق است و مبتدی.

 

 

 

>مدیریت فامیلی 

 

مديريت‌هاي فاميلي بر خلاف مدیریت کوتوله ها در دوران سازندگي و آرامش و با تغيير يك رئيس‌جمهوري،  يك وزير، يك وكيل و حتي يك مديريت مياني هم زاييده و پيدا مي‌شوند.

uزايش مديريت فاميلي و رفاقتي به دليل عدم اطمينان به كارگزاران قبلي و نبودن تخصص و ايمان به خود در مديريت ارشد است .

مديريت‌هاي فاميلي در رده مياني، هميشه به يك بزرگ تري وصل هستند كه هرگاه احساس خطر كنند، پشت سرفاميل بزرگ تر پنهان مي‌شوند، معمولا آنها فاقد هر گونه تخصص و دانش هستند، آنها به توصيه مادربزرگ و عمه و خاله رشد مي‌كنند .

 

پایان بخش اول

بخش دوم را اینجا بخوانید.

ادامه دارد …

840410cookie-checkعلمی – کوتوله ها و مدیریت های کوتوله ای (1)

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.