مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

مخابرات فضایی لیزری با سرعت 10 تا 100 برابر روش‌های فعلی

[box] مخابرات ما – کاوشگری که ناسا قصد دارد در دهه آینده برای مطالعه یک سیارک استفاده کند، بستری برای آزمایش یک سخت‌افزار مخابراتی جدید نیز خواهد بود که به جای امواج رادیویی از لیزر بهره ‌می‌برد.[/box]

مخابرات ما (محمد – اسپاش) – کاوشگری که ناسا قصد دارد در دهه آینده برای مطالعه یک سیارک استفاده کند، بستری برای آزمایش یک سخت‌افزار مخابراتی جدید نیز خواهد بود که به جای امواج رادیویی از لیزر بهره ‌می‌برد.

محموله مخابراتی اپتیکال فضایی (DSOC) که در ماموریت مدارگرد سایکی (Psyche) ناسا استفاده خواهد شد، از فوتون‌های نوری برای انتقال حجم زیادی از داده در زمانی مشخص استفاده خواهد کرد. هدف DSOC این است که عملکرد مخابراتی کاوشگر سایکی را بدون افزایش وزن، حجم یا توان مصرفی، 10 تا 100 برابر ماهواره‌ها و کاوشگرهای فعلی بهبود بخشد.

بودجه مرحله توسعه فناوری در پروژه DSOC، به عنوان یک فناوری کلیدی از دفتر ماموریتهای فناوری فضایی ناسا(STMD) تامین می‌شود. همچنین هزینه آزمایش آن به طور مشترک توسط STMD، برنامه نمایش فناوری ناسا (TDM) و دفتر ناوبری و مخابرات فضایی ناسا (SCaN) پرداخته می‌شود. لازم به ذکر است که کار بر روی محموله لیزری در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (NASA’s Jet Propulsion Laboratory) انجام شده و همکاری بخش‌های مختلف این سازمان برای توسعه و راه‌اندازی محموله مخابراتی اپتیکال فضایی نشان‌دهنده اهمیت این سامانه برای ناسا می‌باشد.

آبیجیت بیسواس (Abhijit Biswas)، یکی از مسئولین این پروژه و متخصص در سامانه‌های مخابراتی می‌گوید: «روند توسعه به خوبی پیش می‌رود و در حال انجام آزمایش‌های بسیاری هستیم.» طبق گفته بیسواس آماده‌سازی و تحویلمحموله مخابراتی اپتیکال فضایی برای نصب بر روی کاوشگر سایکی احتمالا تا سال 2021 به طول خواهد انجامید و سرانجام پرتاب این کاوشگر در سال 2022 صورت خواهد گرفت.

بیسواس پیش‌بینی می‌کند که این سامانه حدودا 60 روز پس از پرتاب،فعالیت خود را آغاز کند و تجهیزات لیزری خود را در فواصل 0.1 تا 2.5 واحد نجومی آزمایش کند. (هر واحد نجومی برابر با فاصله زمین تا خورشید یعنی تقریبا 150 میلیون کیلومتر می‌باشد.)

ماموریت سایکی در سال 2017 در چهارچوب برنامه دیسکاوری ناسا (NASA’s Discovery Program) به عنوان یکی از ماموریت‌های کم‎هزینه رباتیک برای کاوش در منظومه شمسی انتخاب شد. هدف این ماموریت، مطالعه سیارک 16 Psyche می‌باشد که فاصله آن از زمین سه برابر فاصله زمین تا خورشید است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، کاوشگر سایکی احتمالا در سال 2026 به این سیارک خواهد رسید! نکته مهمی که بیسواس بر آن تاکید دارد این است که موفقیت در پروژه محموله مخابراتی اپتیکال فضایی، به معنای به وجود آمدن پتانسیل استفاده از این سامانه ارتباطی لیزری در ماموریت مریخ نیز می‌باشد.

در تصویر زیر نحوه ارتباط محموله مخابراتی اپتیکال فضایی با ایستگاه زمینی و ارسال اطلاعات با نرخ 64 مگابیت بر ثانیه قابل مشاهده است:

***

835510cookie-checkمخابرات فضایی لیزری با سرعت 10 تا 100 برابر روش‌های فعلی

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.