مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

مخابرات در شبکه های قدرت

[box] مخابرات ما -یقینا” مخابرات صنعتی که در صنایع بزرگ مانند برق، نفت و گاز استفاده می‌شوند از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار هستند، شاید اغراق نباشد اگر گفته شود بدون مخابرات پایش، کنترل و راهبری شبکه برق غیر ممکن خواهد شد. با توجه به اینکه شبکه‌های مخابراتی عمومی (public) جوابگوی کلیه نیازهای ارگانهای صنعتی نیست و به عنوان یک شبکه مطمئن همیشه در دسـترس نمی‌باشد لذا صنایع بزرگ در دنیا به ناچار در فکر احداث شبکه ارتباطی کاملا” مستقل بوده اند.[/box]

مخابرات ما (محمد – برق نیوز) – به جرات می‌توان گفت که اگر مخابرات نبود زندگی به شیوه امروزی غیرممکن می‌شد. تصــور کنید حرکت قطارها، هواپیــماها، کشتی ها، فعالیت‌های بانکی، امنیت راه‌ها وشهرها، اورژانس بیمارستان ها، رسانه ارتباطی صوتی و تصویری و هزاران مورد دیگر چه وضعی داشتند.

با نگاهی ساده می‌توان دریافت که مخابرات در زندگی روزمره نقش بسزائی دارد و قسمت اعظم فعالیت‌های زندگی توسط ارتباطات انجـام می‌گیرد. این‌ها تنها گوشه‌ای از نقش مخابرات عمومی می‌باشد.
یقینا” مخابرات صنعتی که در صنایع بزرگ مانند برق، نفت و گاز استفاده می‌شوند از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار هستند، شاید اغراق نباشد اگر گفته شود بدون مخابرات پایش، کنترل و راهبری شبکه برق غیر ممکن خواهد شد. با توجه به اینکه شبکه‌های مخابراتی عمومی (public) جوابگوی کلیه نیازهای ارگانهای صنعتی نیست و به عنوان یک شبکه مطمئن همیشه در دسـترس نمی‌باشد لذا صنایع بزرگ در دنیا به ناچار در فکر احداث شبکه ارتباطی کاملا” مستقل بوده اند.
صنعت برق ایران از ابتدای تاسیس، سیستم‌های مخابرات اختصاصی و مستقلی داشته است که عبارتند از:
▪ پی ال سی (Power Line Carrier)
سیستم فرستنده و گیرنده ائی که از خطوط فشار قـوی برای ارسال فرامین حفاظتی و اطلاعات پست و نیروگاه و همچنین برقراری ارتباط تلفنی استفاده می‌نماید و بخش اعظم اطلاع رسانی و (DTS ) پست‌ها با استفاده از این سیستم به مراکز دیسپاچینگ AOC منطقه‌ای انجام می‌شود. مهمترین نقش پی ال سی ارسال و دریافت فرمانهای حفاظتی برای جداسازی تجهیزات و یا خطوط معیوب و جلوگیری از گسترش عیب به بقیه بخش‌ها می‌باشد.

▪ بی سیم
یک وسیله ارتباطی سریع و مطمئن است که در ارسال یک پیام مشترک به تعداد زیادی از پست‌ها و نیروگاه‌ها بصورت همزمان (در مواقع ضروری) و برای ارتباط نقطه به نقطه استفاده می‌شود.

▪ مراکز تلفن
امکان راه یابی به خطوط شهر (PTT)، عملیات ارتباطات داخلی در ساختمانهای اداری، ستادی و همچنین ترانزیت شماره‌ها را به سایر پست‌ها و نیروگاه‌ها انجام می‌دهند.

▪ مایکروویو
به عنوان سیستم پر ظرفیت مابین دو مرکز مخابراتی مورد استفاده می‌باشد، این سیستم اطلاعات و DTS پست‌های شعاعی را که در یک نقطه (گره مخابراتی) جمع آوری شده اند به مرکز مخابرات اصلی و یا به مرکز دیسپاچینگ ارسال می‌نماید.

این تجهیزات، ارتباطات و نیازهای دیسپاچینگ‌های ششگانه فعال و ســه دیسپاچینگ در حال ساخت و همچنین دیسپاچینگ ملی را با پست‌ها و نیروگاه‌های سراسر کشور تامین می‌کنند. با توجه به افزایش روز افزون تعداد پست‌ها و نیروگاه‌ها و پیشرفت سریع در تجهیزات مخابراتی و تغییر سیستم‌ها از آنالوگ به دیجیتال و افزایش ظرفیت سیستم‌های مخابراتی صنعت برق اقدام به احداث شبکه فیبر نوری نموده است.
باید در نظر داشت که استفاده از دکلهای خطوط انتقال که اساسا” به منظور انتقال انرژی احداث می‌گردند مصون‌ترین شیوه برای نصب فیبر نوری می‌باشد بدین صورت که به جای سیم محافظ از (OPGW ) استفاده می‌شود که علاوه بر ایفاء نقش سیم زمین به عنوان محیط انتقال، استفاده می‌گردد. البته با توجه به ظرفیت بسیار بالای فیبر نوری امکان واگذاری آن به سایر ارگان‌ها مانند نفت، گاز، شرکت مخابرات، راه آهن، صدا و سیما، بانک‌ها و… مقدور می‌باشد که می‌تواند درآمد قابل توجهی هم برای صنعت برق داشته باشد.

● مزیت‌های فیبر نوری
▪ مصونیت در برابر نویز و امواج الکترومغناطیسی
▪ امکان ارسال داده‌های اطلاعاتی با سرعتهای بالا و مطمئن
▪ امکان ارسال تصاویر پست و نیرو گاه برای دیسپاچینگ برای تصمیم گیری به موقع

در صنعت برق از چند سال گذشته اقدام به احداث شبکه فیبر نوری شده است. امید آنکه با تکمیل این شبکه کلیه نیازهای صنعت برق و سایر ارگانهای مملکت و همچنین ارتباطات پر ظرفیت با سایر کشورهای همسایه تامین گردد. در حال حاضر از مجموع ۶۹۵۴ کیلومتر فیبرنوری مصوب تا کنون مقدار ۴۲۱۰ کیلومتر کابل فیبرنوری تامین گردیده است. که مقدار ۸۲۵ کیلومتر آن در حال بهره برداری است و مقدار ۳۳۸۵ کیلومتر آن کابل کشی شده که در صورت خرید ترمینال‌های نوری آن‌ها به بهره برداری خواهد رسید.

● ساخت داخل کابل OPGW و تجهیزات جنبی مربوطه

از سال ۱۳۷۳ ساخت کابل OPGW در داخل کشور وارد مرحله جدیدی شده و در این راستا شرکت تجهیزات برقی ایران با شرح وظایف تولید قطعات مورد نیاز صنعت برق خصوصا” انتقال تاسیس گردید. از طرف دیگر شرکت آلومتک با خرید تجهیزات فنی امکان تولید آلومینیوم آلیاژی و هادی‌های فیبر نوری را در کشور فراهم نمود به طوری که با تولید سالیانه ۷ هزار تن هادی آلیاژی توسط این شرکت نیاز شبکه جنوب و شمال کشور با توجه به شرایط جوی این مناطق مرتفع خواهد شد. ضمنا” در زمینه ساخت تجهیزات جنبی فیبر نوری اعم از تجهیزات آویزی و کششی شرکت‌های یراق آوران پویا، مصپا و آلدا فعال بوده و ۸۰ درصد از نیازهای داخل کشور را تامین می‌نمایند.
790190cookie-checkمخابرات در شبکه های قدرت

نظرات بسته شده است.