مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

علاقمندان و تازه کاران بورس بخوانند.

[box]مخابرات ما – در یکی از گروههای تلگرامی مجموعه سوال و جوابی را دیدم که بسیار مفید است برای افراد تازه وارد در بورس.[/box]

 

منبع : گروه کتابخانه بورس

پرسش و پاسخهای متداولی برای یک تازه کار علاقه مند به بورس
سوال ۱: با چه مقدار پول می توانم سهام بخرم؟

پاسخ: با هر مقدار می‌توانید وارد بورس شوید. سود و زیان شما در بورس به صورت درصدی محاسبه می‌شود. اگر شما ۱ میلیون تومان سرمایه در بورس سرمایه گذاری کنید، ۱۰% سود یا ۱۰% زیان شما می‌شود ۱۰۰هزار تومان. و اگر ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کنید، سود یا زیان با فرض ۱۰درصد ۱۰ میلیون تومان خواهد بود. بنابراین، این موضوع به میزان دارایی شما و ریسک پذیری خودتان بستگی دارد.

سوال ۲: من نگرانم پولم یکروزه نابود شود! چه کنم؟

پاسخ: طبق قوانین بورس به طور کلی دامنه نوسانات قیمت یک سهم در روز نمی‌تواند بیشتر از ۴%+ و یا کمتر از ۴%- باشد. بنابراین دارایی شما در یک یا چند روز از بین نخواهد رفت.

سوال ۳: چه روزهایی می‌توان سهام خرید و فروش کرد؟

پاسخ: به غیر از پنجشنبه و روزهای تعطیل، هرروز از ساعت ۹ صبح الی ۱۲:۳۰ ظهر معاملات سهام انجام می‌شود.

سوال ۴: برای خرید سهام باید کجا بروم؟

پاسخ: به یکی از کارگزاری های بورس اوراق بهادار مراجعه می‌کنید، می‌توانید به رایگان یک کد آنلاین بگیرید و از آن به بعد همه معاملات خود را فقط از پشت کامپیوتر انجام بدهید.

سوال ۵: وقتی من سهام خود را فروختم، چه کسی پول آن را به من می‌دهد؟

پاسخ: سه روز کاری پس از فروش هر سهم و به درخواست شما، کارگزاری مبلغ وجه فروش سهام را به حساب شما واریز می‌نماید.

سوال ۶: اگر من یک سهم را امروز بخرم، آیا می‌توانم آنرا همین امروز بفروشم؟

پاسخ: بله

سوال ۷: آیا می‌توان با خرید و فروش یک سهم در یک روز سود کرد؟

پاسخ: همانطور که گفته شد، دامنه نوسان قیمت یک سهم عموما +۵% و -۵% است، بنابراین اگر یک سهم را با قیمت پایین بخرید و بعد آنرا با قیمت بالاتر بفروشید سود خواهید کرد، البته سود شما باید بیشتر از کارمزد معاملات شما باشد.

سوال ۸: هزینه کارمزد هر معامله چقدر است؟

پاسخ: مبلغ کارمزد برای هر خرید و فروش حدودا ۱.۵% است. یعنی اگر یک سهم را به قیمت هر سهم ۱۰۰ تومان بخرید و آنرا به قیمت ۱,۰۱۵ ریال بفروشید بفروشید، انگار که پول شما هیچ تغییری نکرده است. بنابراین برای خرید سهام باید انتظار بالاتری برای قیمت فروش داشته باشید تا بتوانید سود شناسایی کنید.

سوال ۹: در روزنامه ها و تلویزیون بارها شنیده ام شاخص بورس رشد کرده یا کاهش یافته. شاخص بورس چیست؟

پاسخ: هر بازار بورسی در جهان دارای حداقل یک نوع شاخص است. مثلا در ایران شاخص کل بورس، نماد رشد یا کاهش اکثریت سهامهای بورس ایران است. مثلا شما اگر از سهم کلیه شرکتهای بازار بورس ۱۰۰۰تومان داشته باشید، اگر شاخص بورس ۲% رشد کند، یعنی پول شما مجموعا ۲% رشد کرده است. اصطلاحا به شاخص بورس، دماسنج بازار هم می‌گویند.

سوال ۱۰: آیا ممکن است بخواهم سهامی را بفروشم و کسی آنرا نخرد؟

پاسخ: بله ممکن است، برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان سهم هایی را انتخاب کرد که میانگین حجم معاملات آنها در گذشته بالا باشد، اما با توجه به گسترش بازار تقریبا اکثر سهامهای بازار هرروز قابل معامله می‌باشند. ضمنا برای پایین آوردن ریسک خرید و فروش سهام می‌توان سبد سهام تشکیل داد.

سوال ۱۱: سبد سهام چیست؟

پاسخ: سبد سهام یعنی سرمایه خود را به چند قسمت تقسیم کنید و سهام شرکت‌های مختلف را خریداری کنید و به اینصورت، هیچگاه فقط سهم یک شرکت را نخواهید داشت، به این طریق ریسک سرمایه گذاری شما بسیار پایین خواهد آمد. یعنی اگر یک شرکت پس از مدتی زیانده شناسایی شد، فقط بخشی از دارایی شما با کاهش قیمت مواجه خواهد شد.

سوال ۱۲: قیمت سهام را چه کسی تعیین می‌کند؟

پاسخ: خریداران و فروشندگان. یعنی قیمت عرضه و تقاضا. هر چقدر اخبار و اطلاعات بهتری راجع به یک شرکت وجود داشته باشد که نشان دهد آن شرکت سود بیشتری خواهد داشت، تقاضا برای خرید آن سهم بیشتر می‌شود و فروشندگان حاضر نیستند با قیمت پایین آنرا بفروشند، بنابراین قیمت سهم بالاتر خواهد رفت.

سوال ۱۳: قیمت سهم را کجا می‌توان دید؟ آیا باید به تالارهای بورس مراجعه کنم؟

پاسخ: قیمت روزانه هر سهم با جزئیات و همچنین عرضه و تقاضاهای یک سهم را به صورت زنده و با تغییرات لحظه ای می‌توان از سایت سازمان بورس به آدرس www.TSETMC.com مشاهده کرد.

سوال ۱۴: چگونه می‌توانم در بورس سود کنم؟

پاسخ: به دو روش کلی: اول اینکه یک سهم را با قیمت پایین بخرید و آنرا با قیمت بالاتر بفروشید. دوم اینکه یک سهم را بخرید و به صورت سالیانه سود آن شرکت را نقدا دریافت کنید.

سوال ۱۵: شرکت‌های سودده را چگونه شناسایی کنم؟

پاسخ: با تحلیلگری سهام هر شرکت. یا با روش تحلیل بنیادی سهام و یا با روش تحلیل تکنیکی.

784450cookie-checkعلاقمندان و تازه کاران بورس بخوانند.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
1 نظر
  1. امیدوار می گوید

    آیا مکانی هست که بتوان برای ورود به بازار بورس ,آموزش دید؟

نظرات بسته شده است.