مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

آخرین تغییر و تحولات پیرامون سهام ترجیحی کارکنان مخابرات

[box] مخابرات ما – معاون مالی و امور مجامع شرکت های تابعه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به سوالاتی در خصوص زمان آزادسازی سهام ترجیحی کارکنان شرکت مخابرات، حق تقدم ها، دلایل پرداخت سود سهام به صورت اقساطی، نحوه و میزان افزایش سرمایه ای که تعلق گرفت و مسائلی از این قبیل پاسخ داده است. [/box]

مخابرات ما (محمد – سیتا) – دکتر کمال بیگدلی، معاون مالی و امور مجامع شرکت های تابعه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به پرسش هایی پیرامون سهام ترجیحی کارکنان شرکت مخابرات ایران پاسخ داده است که در ادامه می خوانید:

– افزایش سرمایه که در مجمع به تصویب رسید چه تاثیری بر کاهش سود سهام داشت؟

سود سهام کاهش نداشته بلکه افزایش سرمایه صورت گرفت. افزون بر هزار و چهارصد میلیارد تومان افزایش سرمایه در قالب بخشی از مطالبات سود مالی ۱۳۹۳و نیز سهام جایزه از محل اندوخته ها مورد تصویب قرار گرفت و سرمایه شرکت از ۴۵ میلیارد و ۸۷۳میلیون و ۶۵۵ هزار و ۶۵۲ سهم به تعداد ۶۰ میلیارد سهم در قالب افزایش سرمایه رسید.این در حالی است که اگر افزایش سرمایه به تصویب نمی رسید ، امسال نیز شاهد اعلام سودی مشابه و به مقدار تقریبی سال گذشته بودیم.

– در مورد چگونگی استفاده از حق تقدم سهام و نظرسنجی که از کارکنان انجام شد تا تمایل و یا عدم تمایل خود را درخصوص افزایش سرمایه و یا دریافت سود اعلام دارند صحبت کنید.

با دریافت نظرات همکاران و جمع آوری آمار و اطلاعات واصل شده ، تعدادی قبول کردند که افزایش سرمایه داشته باشند و ما نیز از محل مطالبات سود، بخشی را نگه داشتیم و افزایش سرمایه دادیم. اما به آن گروه از افرادکه به افزایش سرمایه تمایلی نداشتند، مانده سودشان را پرداخت کردیم . زمانی که موضوع به شکل عملیاتی به اجرا درآمد ، طیفی از همکاران که قبلا اعلام کرده بودند تمایلی به افزایش سرمایه ندارند، تصمیم گرفتند با پرداخت نقدی به شرکت، از حق تقدم استفاده کنند، زیرا زمانی که عرضه شد متوجه شدند به نفع آنهاست که از حق تقدم سهام که در نظر گرفته شد بهره مند شوند.

– سهام مربوط به حق تقدم شامل چه کسانی می شود و نحوه دریافت آن چگونه است؟

موضوع روال مشخصی دارد، از طریق بورس اوراق بهادار. ابتدا برای یک مرحله دو ماهه اجازه داده می شود،حق تقدم ها را عرضه کنیم و سهام داران موجود می آیند و استفاده می کنند. و بر آن بخش باقی مانده که حق تقدم های استفاده نشده نام می گیرد ، دوباره با مجوز بورس یک ماه دیگر اجازه داریم به صورت عمومی عرضه کنیم، وقتی عرضه عام شد کلیه افراد علاقه مند در بازار سهام ، می آیند و شرکت می کنند و خرید خود را انجام می دهند، ما ارزشی که به ازای هر سهم به آنها می فروشیم تبدیل به دوبخش می کنیم، یک بخش به نام ارزش اسمی به حساب شرکت واریز می شود و مازاد آن با عنوان بهای حق تقدم باید به ذینفع پرداخت می شود، این فرآیند هزینه هایی را در بر می گیرد شامل تعیین کارگزار برای فروش، هزینه آگهی و سایر هزینه های مرتبط که از مبلغ حق تقدم کم می شود . آنچه باقی می ماند به ازای هر سهم رقمی حدود ۱۰۸ تومان بوده که آن را بایستی پرداخت کنیم.

نکته ای که در مورد سهامداران ترجیحی وجود دارد این است که براساس قراردادی که میان شرکت مخابرات ایران و سازمان خصوصی سازی مبادله شده، سازمان خصوصی سازی اختیار دارد به استناد بندهای قرارداد، این موضوع را مطرح کند و بگوید که بهای حق تقدم را به من پرداخت کنید، لذا ما در خلال افزایش سرمایه مکاتبه ای با سازمان خصوصی سازی انجام و خصوصی سازی جواب داد که باید وجوه حق تقدم را به ما پرداخت کنید تا صرف کاهش مانده بدهی بابت خرید سهام ترجیحی کارکنان شود.

لازم به ذکر است استهلاک مبلغ اقساط از محل سود های سهام ترجیحی صورت می گیرد که در حال تسویه است ولی هنوز تتمه بدهی وجود دارد. واریز به حساب خصوصی سازی کمک می کند عدد بدهی بابت سهام ترجیحی کارکنان کوچکتر شود و اقساط زودتر تمام شده و برگ سهام نیز به محض این که تسویه نهایی انجام شود و پس از مجوز سازمان خصوصی سازی از وثیقه آزاد و دراختیار همکاران قرار می گیرد.

– آیا بطور دقیق زمانی را می توان برای آزادسازی برگ سهام همکاران اعلام کنیم؟

دو قسط سالیانه تا تسویه قطعی بدهی مانده است .اگر اقساط بابت مجامع سال مالی ۹۶ و ۹۵ را پرداخت نماییم ، در اواخر سال ۱۳۹۷ می توان سهام را آزاد کرد.

– کاهش سود سهام نسبت به سال گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

همانطور که پیش تر گفتم، سود سهام کاهش پیدا نکرد ، زیرا ما شاهد افزایش سرمایه در قالب حق تقدم و سهام جایزه هستیم که باعث شد تعداد سهام از ۴۵ میلیارد به ۶۰ میلیارد سهم برسد .اگر افزایش سرمایه را حساب نکنیم تقریبا ۴۳ تومان و پنج ریال تقسیم شده است، ضمنا ًسود سال گذشته ۴۵ تومان بود.

– آیا برای کسانی که بابت سهام حق تقدم پول واریز کردند، برگ سهم وسند جداگانه ای صادر می شود؟

کسانی که ابراز تمایل به افزایش سرمایه کردند ما سود آنها را کمتر پرداخت کردیم و به ازای هر سهم هزار ریال از سود آنها برداشتیم و مابقی را به عنوان سود پرداخت کردیم. همکارانی بودند که عدم تمایل خود را به افزایش سرمایه اعلام کرده و کل سود را از ما گرفتند . چون نمی خواستند در افزایش سرمایه شرکت کنند، در عمل زمانی که عرضه می کردیم متوجه شدند این افزایش سهام به نفع شان است و آمدند پولش را نقدی واریز کردند . زیرا قبلا تمام سود خود را گرفته بودند و مجبور بودند برای شرکت در افزایش سرمایه ، هزارریال های هر سهم را پرداخت کنند. بابت سهام جایزه هم که پولی دریافت نشد. ضمنا ً گواهی از بابت آخرین تعداد سهام و عملیات مربوط به آن از طریق سایت شرکت مخابرات ایران متعاقبا ً در دسترس قرار گرفته و همکاران امکان مراجعه و اخذ آن را خواهند داشت.

– سهام جایزه از کدام محل تامین شد؟

سهام جایزه از محل اندوخته هایی که از گذشته داشتیم و طی سنوات قبل از خصوصی سازی ، دولت دراختیار شرکت قرار داده بود تا درصورتی که اقدامات مورد نظر دولت انجام گرفت، صرف افزایش سرمایه شود . بنابراین باید مصروف افزایش سرمایه می شد و چون به بخش افزایش سرمایه می بردیم مبلغ سرمایه بیشتر می شد مجبور بودیم این عدد را بین سهامداران موجود تقسیم کنیم که عنوان سهام جایزه به آن اطلاق شد و بابت آن پولی پرداخت نکردند، لذا آنچه که پرداخت کردند بابت استفاده از حق تقدم بود.

– آیا برای سهام حق تقدم که کارکنان برای خرید آنها پول واریز کردند برگ سهم جداگانه ای صادر می شود؟

خیر. برای سهامداران ترجیحی چون اصل سهام شان در وثیقه است، سهام حق تقدم نیز در نزد خصوصی سازی قرار می گیرد تا زمانی که تسویه شد یکجا به همکاران واگذار شود.

– سود امسال به سهام حق تقدم نیز تعلق می گیرد؟

بله هم سود سهام حق تقدم و هر سهام جایزه به افراد تعلق می گیرد.

– درباره خبری که در مورد دریافت سود حاصل از فروش سهام حق تقدم منتشر شد و در آن قید شده بود که افراد به بانک ملت مراجعه کنند بیشتر توضیح دهید؟

این مساله مربوط به آن بخش از سهامداران می شد که آمدند حق تقدم های استفاده نشده را خریدند. همانطور که عرض کردم دو دوره زمانی تعیین شد، یک دوره زمانی دو ماهه و یک دوره یک ماه، در دوره دوماهه اجازه می دهند که افرادی که دارای سهام هستند و تمایل دارند بیایند و از حق تقدم شان استفاده کنند و اینها سهامدارانی هستند که از قبل بودند، وقتی استفاده هایشان را انجام دادند یک بخشی از سهام حق تقدم می ماند، مثلا بنده دوست ندارم از حق تقدم خودم استفاده کنم و به ازای هر سهم هزار ریال پرداخت کنم، حق تقدم های استفاده نشده، در مهلت یک ماهه توسط افرادی که همواره در بازار سرمایه حضور دارند و دنبال این هستند تا ببینند حق تقدم های استفاده نشده مربوط به کدام سازمان و شرکت است ، خریداری شد. وجوهی که به دست آمد به دو بخش تقسیم می شود، بخشی هزار ریال اسمی است و سهم شرکت است و بخشی دیگر که ارزش حق تقدم سهم بوده به کسانی که از حق تقدم شان استفاده نکرده بودندتعلق می گیرد ما به این گروه ازسهامداران ( بجز سهامداران ترجیحی) اطلاع دادیم سهم بابت حق تقدم استفاده نشده شما پس از کسر هزینه های جاری بابت آگهی، کارگزاری و غیره این مبلغ می شود ، مراجعه کنید به بانک ملت و بگیرید.

– آیا به همکاران مخابرات هم تعلق می گیرد؟

کارمندان ما کلاً دارای سهام ترجیحی هستند، حق تقدم آنها به حساب سازمان خصوصی سازی باید بابت کسری از بدیهی واریز می شود.ولی سهامداران حقیقی و حقوقی دیگری داشتیم به غیر از کارکنان که آنها از حق تقدم هایشان استفاده نکرده بودند.

– چرا سود سهام در سه قسط پرداخت می شود؟

سود سهام ترجیحی کارکنان قریب به ۷۰ میلیارد تومان می شود، چون رقم قابل ملاحظه ای است ناچاریم در سه قسط پرداخت کنیم، ولی در مورد سهامداران خرد از ۱/۴/۹۶ پرداخت می کنیم زیرا بیش از ۱۵ میلیارد نیست، بنابراین راحت تر می توانیم انجام دهیم، اما سود سهام کارمندان هر قسط آن ۲۳ میلیارد تومان می شود، به همین دلیل ناچار می شویم در سه قسط پرداخت کنیم، البته قید شد حداکثر در سه قسط. اگر منابع مالی تامین شد زودتر پرداخت می شود.

– این تصور وجود دارد که هم اکنون ۷۰ میلیارد سود سهام ترجیحی کارکنان موجود است و این سئوال مطرح می شود چرا حق و طلب کارکنان باید بصورت اقساط پرداخت شود؟

مکانیزم پرداخت سود سهام مخابرات به این صورت است مبلغ سود از شرکت ارتباطات سیار منتقل می شود، ۹۰ درصد سهام همراه اول دراختیار شرکت مخابرات ایران است و ما باید از سیار سود بگیریم، سودی که مخابرات می دهد در حقیقت سودی است که از سیار منتقل می شود. سیار طبق زمانبندی که دارد ظرف هشت ماه باید وجوه سود را پرداخت کند تا ما هم بتوانیم آن را به سهامداران خودمان پرداخت کنیم، بنابراین این نقدینگی باید از سیار به ما منتقل شود، از طرفی طبق مقررات قانونی از زمان تشکیل مجمع هشت ماه فرصت تقسیم سود داریم. لذا ما هیچ موقع اجازه نمی دهیم زمان پرداخت سود سهام کارکنان به پایان هشت ماه برسد و در نیمه های این مدت سعی می کنیم تسویه را انجام دهیم.بنابر مقررات قانونی ، هشت ماه مکلف به تقسیم سود میان سهامداران هستیم.اگر مجمع را پایان اردیبهشت ماه قرار دهیم تا پایان دی ماه فرصت تسویه سود سهام را داریم، در صورتی که تلاش می کنیم از مرداد ماه در سه قسط پرداخت کنیم.

– چرا به همکاران قراردادی جدید استخدام سهام تعلق نگرفت؟

طبق مقررات همکاران باید حایز سه شرط می بودند تا سهام ترجیحی در هنگام خصوصی سازی به آنها نیز تعلق گیرد، اینکه از آن مقطع به مدت یک سال قبل شاغل می بودند، تقاضا می داشتند و حق بیمه پرداخت کرده بودند، لذاهمکارانی که بعد از آن تاریخ به جمع ما افزوده شدند مشمول این موضوع نمی شوند و تمام میزان سهام ترجیحی که باید به کارکنان واگذار می شد، در آن مقطع میان همکاران توزیع شد.

– صورت وضعیت سهام ترجیحی کارکنان چه زمانی در سایت شرکت بروزرسانی می شود؟

همانگونه که عرض شد این مهم درحال انجام بوده وسعی می شود تا پایان خرداد ماه امکان اطلاع رسانی فراهم شود.

***

781020cookie-checkآخرین تغییر و تحولات پیرامون سهام ترجیحی کارکنان مخابرات

Please rate this

0 1 2 3 4 5
10 نظرات
  1. رسمی می گوید

    سلام به همه . بلاخره ما نفهمیدیم دم خروس را باور کنیم یا نبود اون را.اگه نقدینگی نیست اون پاداشهای اهدایی را برا مدیران و از ما بهتران را نیز مطرح کنید.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام
      اون همونی که میگین کدومه؟
      خب خود اون همون رو هم اسم ببرین تا ببینیم چه پاداش های اهدایی بوده خب!

  2. داود می گوید

    ضمنا اعاده بکارمون هم آبان 1388 بوده

  3. داود می گوید

    سلام . مدیر محترم لطفا سوال بفرمایید بعضی از همکاران در زمان اختصاص سهام ترجیحی باز خرید شده بودند و چون جانباز بودند مجدد اعاده بکار شدن که 23 سال سابقه دارند ولی برای آنها اول گفتن سهامی در نظر گرفته شده و قرار بود به آنها هم این سهام رو بدهند حتی بر روی شبکه مخابرات هم تعداد سهام آنها نمایش داده می شد ولی متاسفانه اقدامی انجام نگرفت آیا اقدامی هم در این مورد شده و خواهد شد است ؟

  4. داود می گوید

    سلام . مدیر محترم لطفا سوال بفرمایید بعضی از همکاران در زمان اختصاص سهام ترجیحی باز خرید شده بودند و چون جانباز بودند مجدد اعاده بکار شدن که 23 سال سابق دارند ولی برای آنها اول گفتن سهامی در نظر گرفته شده و قرار بود به آنه هم این سهام رو بدهند حتی بر روی شبکه مخابرات هم تعداد سهام آنها نمایش داده می شد ولی متاسفانه اقدامی انجام نگرفت آیا اقدامی هم در این مورد شده و خواهد شد است ؟

  5. همکار می گوید

    در مورد یک سالی که پول کارمندان به اسم حق تقدم پیش شرکت بوده( مربوط به کسانی که تمایل به دریافت حق تقدم از سود داشته اند) سوالی نکردید که سود این پول یا سود سهمی که قرار بوده خریداری شود چه شده است؟

  6. رضا می گوید

    سلا م عجب خبرنگار ویا پرسشگر بی تجربه ای بوده این آقا که با جناب مسئول مصاحبه نموده است . اگر آنهایی که از حق تقدم سهام استفاده نکرده اند و مبلغ مورد اشاره به ازای هر سهم 108 تومان را با نظر سازمان خصوصی سازی به حساب انها واریز گردد که همین امسال کل بدهی مشمولین با سازمان خصوصی سازی تسویه میگردد . ونیازی به معطلی تا مجمع اینده نیست .چرا سهامداران را سر کار گذاشتین وعاجزین از دادن یک پاسخ ساده وشفاف

  7. کارمند می گوید

    واقعا عجیبه!!!!
    چرا باید آزاد سازی سهام ترجیحی به آخر سال 97 موکول بشه؟ آخرین قسط این سهام میبایست در سال 96 یعنی امسال از محل سود سهام ( که اخیرا اعلام شد) کسر شده و به حساب سازمان بورس پرداخت بشه تا سهام آزاد بشه یعنی حداکثر تا آخر سال 96.
    ای کاش مصاحبه کننده از آقای بیگدلی می پرسید چرا یک سال تاخیر در آزادسازی سود سهام باید باشه؟
    اصلا چرا شرکت مخابرات سود سهامهای دو سال پیش را که از کارمندان کسر کردند رو به حساب سازمان خصوصی سازی واریز نکرده تا بدهی کارمندان به بروز شود؟

  8. مهدوی می گوید

    بر اساس شنیده ها ظاهرا” معاونت محترم مالی دارای مجوز از سال 92 برای بازنشستگی تشویقی است! ایا این عدالت است! ؟وظاهرا” سال گذشته بخشنامه مصوب ابلاغی بازنشستگی که در مرداد ماه به طور جامع ابلاغ شده است!!!!!!!!!!با مشاوره های معاونت نیروی انسانی وقت ومعاونت مالی ابلاغ نشده وفقط برای سمت های خاص ومدارک زیر دیپلم در دی ماه ابلاغ شده است! ایا این نوعی تبعیض وصراحتا” بی عدالتی نیست!؟

  9. هاشمی سنجانی می گوید

    با سلام خدمت سردبیر محترم سوالی داشتم میشه بفرمائید اگر سود سهام ترجیحی کارکنان 70 میلیارد تومان میشود ، سود سهام اعتماد مبین چند میلیارد تومان می شود و اگر سود کارکنان رقم قابل ملاحظه ای است و ناچارند در سه قسط پرداخت نمایند سود اعتماد مبین رو چند قسطه میدهند

نظرات بسته شده است.