مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گفتگوی اختصاصی مخابرات ما با مهندس دارایی مخابرات منطقه سمنان – بخش اول

[box]بخش اول از گفتگوی ما با مهندس دارایی مدیر منطقه سمنان را می خوانید.[/box]

 

مخابرات ما -(سردبیر)  

[box type=”info”]در استان سمنان هستیم جایی که جنگل و کوه و کویر به هم میرسند و طبیعت زیبای سمنان به شما آرامش می بخشد.سمنان در حقیقت محل تلاقی زمین و کوه و جنگل است هم آغوشی کویر با جنگل و پس از آن« پیوند جنگل با کوه.. در حقیقت مردم را از سویی به سخت گوشی کویر عادت می دهد و از سویی به سختی کوه و سبزی جنگل.

در این استان در دفتر مهندس دارایی هستیم.مردی که پس از مدیر عاملی نام آشنا بنام عرب هاشمی اینک سیاست گذار مخابرات در  این منطقه از کشور است.[/box]

 

مخابرات ما- ابتدا سلام می کنیم ….

مهندس دارایی- من هم  ابتدا سلام میکنم به شما و خوشامد می گویم از شما که دغدغه خواسته های عزیزان مخابراتی را دنبال می کنید.تشکر و تقدیر میکنم . سپس سلام میکنم به خانواده بزرگ مخابرات.

.

مخابرات ما – ما هم به شما خسته نباشید می گوییم.استان خوبی دارید با مردمی خونگرم و صبور.

اولین سوال را با درآمد استان سمنان در سال 95 شروع میکنم و از شما خواهش میکنم بفرمایید در آمد شما در سال گذشته چقدر بوده است لطفا آن را با سال 94 مقایسه کنید.

مهندس دارایی-در سال 95 در حوزه درآمد کارهای بسیار خوبی داشته ایم.در سه محور یا حوزه  -تلفن ثابت ، باند پهن و اپراتور ها – توانستیم درآمد خوبی کسب کنیم.

در سال 94 ما با سود صفر یا بهتر است بگویم تقریبا بدون ضرر -با  زیانی حدود 390 میلیون تومان – خارج شدیم اما در سال 95 ما به لطف خدا در سه محور ذکر شده توانستیم به سود عملیاتی 6 میلیارد و 700 میلیون تومان برسیم که سود بسیار خوبی بود.در حقیقت تقریبا توانستیم   درآمد تعهدی خودمان را محقق کنیم.نگاه ما این است که درآمد عملیاتی  محقق شود و هزینه های عملیاتی  را کاهش دهیم نه اینکه خام فروشی کنیم و از طریق فروش ملک به سود برسیم.

 در سال 95 با توجه به اینکه با حضور دکتر سرائیان تحول ارزشمندی در حوزه ارتباطات بوجود آمد . ما بر اساس ره نگاشت حرکت کنیم و بتوانیم در طی 5 سال به شرکتی تمام آی تی و تمام آی پی تبدیل شویم , این  یعنی سفارشی سازی بر اساس نیاز مشتری در کلاس جهانی .

بنابراین باید بتوانیم طرحی را تعریف کنیم که بتوانیم برنامه های مخابرات ایران را محقق کنیم و رضایت مشتری را بدست بیاوریم.مشتری که قلب ره نگاشت است.ما از واژه مشترک به مشتری سفر کرده ایم و در واقع بهبود سفر مشتری را در مسیر ره نگاشت باید بتوانیم ببینیم.

لذا فعالیت هایمان را بر اساس ره نگاشت سازمان دادیم.مهمترین کار ما تغییر فرهنگ سازمانی بود که ما به این باور برسیم که بنگاهی اقتصادی هستیم و این بنگاه بر اساس رضایت مشتری به کسب منفعت خواهد رسید.

.

مخابرات ما – چیزی که ما را نگران کرده که ره نگاشت از حد یک برنامه عملیاتی به یک شعار تنزل پیدا کند همین کلمه در کلاس جهانی است.ما هنوز خیلی راه داریم تا به آنجا برسیم.شما بدون تعارف بفرمایید که در ره نگاشت 5 ساله , با عنایت به امکانات موجود آیا ما به آن کلاس جهانی خواهیم رسید؟

مهندس دارایی – قطعا با استفاده از امکانات موجود و با استفاده از رویکرد مناسب به آن می رسیم.یک پارچه سازی یکی از مقدمات این سفر است, مدیریت یک پارچه , می شود همان مدیریت آی تی , هزینه ها را کاهش می دهد  که انجام شده است و  …

.

مخابرات ما – برنامه های آی تی شما بر تجهیزات آی تی استقرار دارد, تجهیزات آی تی شما به تجهیزات سوییچ مناسب استقرار دارد.الان بفرمایید سوییچ شما چیست؟

مهندس دارایی – تکنولوژی های جدید …

.

مخابرات ما – ببینید  شما با وجود سیستم TDM base باید بتوانید در طول مدت کوتاهی به سیستم های تمام دیجیتال برسید و سرویس های دیجیتال بدهید.آیا قادر هستید این کار را انجام بدهید؟

مهندس دارایی – با رویکردی که در ره نگاشت نوشته شده و با منابعی که از طرف مخابرات ایران بصورت برنامه ریزی ابلاغ میشود ما امیدواریم این مسیر را طی کنیم.مسیر دست یافتنی است.

.

مخابرات ما- بنابراین شما می گویید می توانید به آن نقطه برسید ولی متکی به برنامه های مخابرات ایران هستید. …

بگذارید من صریح صحبت کنم.

استانهایی که ngn/ims  دارند راحت تر به آن نقطه می رسند اما آنهایی  که TDM base  هستند بسختی و دشواری به این هدف می رسند.بحث من روی اصطلاح کلاس جهانی است.البته اگر زمان را طولانی می کردید من رسیدن به آن را محتمل می دانستم اما در 5 سال باید برنامه ای وجود داشته باشد تا باورش کنیم. این است که من میگویم ره نگاشت در جاهایی تا حد شعار جلو رفته است.

مهندس دارایی – البته این نکته هم مهم است.در خیلی از جاها بستر سازی می کنیم و بستر باند پهن را آماده می کنیم اما نکته ای که آقای دکتر سرائیان گفته اند این است که همه حوزه ها , حوزه شبکه و حوزه مالی باید در اختیار حوزه تجاری باشند.یعنی اگر بستر سازی بکنید ولی حوزه تجاری نتواند برای فروش اقدام کند ما به هدف خودمان نخواهیم رسید.

منظورم این است که بستر سازی فقط یکی از عوامل موفقیت در مسیر ره نگاشت است.

.

مخابرات ما – بفرمایید شما برای رسیدن به اهداف برنامه 5 ساله ره نگاشت در استان خودتان، سال به سال چه برنامه ای دارید؟ طوری اعلام بفرمایید که سال به سال بتوانیم  محاسبه کنیم که آیا به هدف رسیده اید یا نه. یعنی بتوان به مدیریت نمره داد.بر اساس 5 سال به من طرح بدهید.

مهندس دارایی – در بحث ره نگاشت چند نکته را دنبال می کینم با توجه به برنامه های مخابرات ایران, نگاه درآمدی خودمان را به سمت باند پهن B-to-B  یا   B-to-O ببریم خیلی به سمت B-to-C حرکت نمی کنیم یعنی وابستگی درآمدی ما بیشتر در سمت باند پهن شکل می گیرد.

.

مخابرات ما – لطفا مسیری 5 ساله بمن نشان بدهید.

مهندس دارایی- همان بودجه ریزی عملیاتی است که شرکت مخابرات ایران در قالب سند بودجه تنظیم و ابلاغ می کند.

مخابرات ما – خب … سال اول؟

مهندس دارایی- در سال اول د رحوزه ftth به تعهد دایری و تعهد درآمدی خودمان برسیم. در حوزه خدمات sip-phone ،  بتوانیم بخشی از خدمات را انتقال بدهیم. فاز بندی و مشخص کردن بخشی از بودجه ریزی عملیاتی از اهداف ماست.

سال دوم این درصدها افزایش پیدا می کند , در سال سوم هم بهمین شکل , آرام آرام حوزه را بسمت شبکه ALL-ip یا ALL-it سوق می دهیم. البته با لحاظ کردن خواسته ها, نیازها و رضایتمندی مشتری این اتفاق ها خواهد افتاد.

.

مخابرات ما – یعنی شما بدون تغییر در سوییچ این کار را انجام خواهید داد؟

مهندس دارایی – طبیعتا به تغییر تکنولوژی هم روی می آوریم.

.

مخابرات ما –  خب چه زمانی تغییر تکنولوژی رخ خواهید داد؟

مهندس دارایی – تغییر تکنولوژی از الان باید رخ بدهد چون حوزه ارتباطات حوزه ای نیست که بتوان برای آن زمان داد.نیازها در دنیای امروز بویژه در کلاس جهانی  لحظه به لحظه در حال تغییر است. هر تکنولوژی هم دوران صعود دارد هم دوران افول. ما باید بر اساس نیاز مشتری بتوانیم تکنولوژی را مدیریت کنیم.

.

مخابرات ما – می توانیم از شما یک برنامه مدون سالانه بگیریم؟

مهندس دارایی – امسال ما لایه انتقال یا ترنسمیشن را تقویت می کنیم.واگذاری ftth بر اساس میزان تعهد ارتباط بین سوییچ های TDM base  را یا سوییچ های IP-base  یا NGN برقرار کنیم توسط Media Gateway . و اینکه بتوانیم در حوزه تجاری سهم خودمان از بازار را افزایش دهیم.

در سال بعد به تغییر تکنولوژی سوییچ ها می پردازیم.از سوییچ های TDM به سمت سوییچ های NGN/Ims برویم. باید بتوانیم IPNI را جدی بگیریم و پیاده سازی کنیم.IPOSS را که در واقع یک NMS متمرکز است در سال بعد پیاده سازی کنیم.

در سال بعد با سیاستی درست باید ادغام ثابت و موبایل اتفاق بیفتد و گام به گام جلوتر برویم.

.

مخابرات ما – من معتقدم اگر ما برای کاری طرح و برنامه نداشته باشیم در حد شعار گیر می کنیم ولی اگر طرح و برنامه داشتیم کار بر اساس آن تا جایی پیش می رود.البته ممکن است در جایی هم برنامه اجرا نشود یا عقب بیفتیم ولی سال بعد باز بر اساس همان برنامه ادامه می دهیم.ولی اگر برنامه ای در کار نباشد  نمی توان از مدیر بدون طرح سوال کرد.او همیشه وضعیت جاری خود را بهترین حالت می داند.در حالیکه اگر برنامه داشته باشد با شاخص های برنامه اش به او نمره می دهند.لذا باید هر مدیری طرح و برنامه داشته باشد.

خب , حالا بفرمایید شما این طرح و برنامه را با چه چیزی می خواهید پیدا کنید؟ پول و نیروی انسانی و ….

.

*********************************************************************************************

***  از این لحظه به بعد , به بحث نیروی انسانی می پردازیم.این بخش را فردا بخوانید               ***

********************************************************************************************

768690cookie-checkگفتگوی اختصاصی مخابرات ما با مهندس دارایی مخابرات منطقه سمنان – بخش اول

نظرات بسته شده است.