مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

بخش دوم- گفتگوی مستقیم با مهندس صدوقی- رکورد شکنی در فاز 7 توسط استانها, ناک و همراه اول!

[box]مخابرات ما- این هم بخش دوم گفتگوی ما با مهندس صدوقی است.مردی که یازدهمین سال مدیریتش بر ارتباطات سیار و برند همراه اول را می گذراند….[/box]

بخش اول (قبلی) را اینجا بخوانید.

*****

بخش دوم از گفتگوی سردبیر سایت مخابرات ما با مهندس صدوقی

sadooghi-4

مخابرات ما- شما بدون تولید محتوا نمی توانید سرویس هایتان را ارائه کنید. برای اینکه تولید محتوا در این کشور جا بیفتد و جوانان به سمت این بازار کشیده شوند شما چه طرح و برنامه ای دارید؟

مهندس صدوقی– ما به مدت سه سال – سال 89 بود- در  حوزه سیاست ارزش افزوده از رقیب عقب بودیم.رقیب در فرصتی  شروع کرده بود ما   نه . ما حدود 40-50 شرکت فعال در حوزه را ارزیابی کردیم حدود سه چهار شرکت را بعنوان تجمیع کننده محتوا  (agreegator) در کنار خودمان ایجاد کردیم. چیزی در حدود 200 شرکت در حوزه تولید محتوا و توسعه با اینها کار میکنند یکی از این شرکتها پژوهشکده معنوی ثامن در مشهد است که می توانید با آنها مصاحبه کنید.این شرکت در حوزه تولید محتوا پیمانکار ماست.مجموعه ای برای تحقیق پایه است در حوزه مطالعات شهری. که شهرداری استانداری و خیلی از نهادها به آن اعتماد می کنند چرا که از محل درآمد همراه اول مستقل عمل میکند این شرکت از آن محل تامین میکند  در مشهد در قالب تحقیقاتی هزینه می کند بطور مثال  بررسی می کند که چگونه می توان بافت های فرسوده و قدیمی را بازسازی کرد. از این نوع شرکتها زیاد داریم.

سال 86 طی  اتصالی با دانشگاه شریف آزمایشگاه سرویس ارزش افزوده ایجاد کردیم.همین برای ما سرمایه ای شد که بعدا بر اساس آن با دانشگاه شریف شرکتی ایجاد کردیم که در حوزه تولید محتوا کار می کند. این مدل را توسعه دادیم با دانشگاه شهید بهشتی هم همین حرکت شکل گرفت.انشاء الله هفته آینده با دانشگاه صنعتی اصفهان و شیراز شکل می گیرد.که در همین قالب در این خدمات مشارکت می کنند.

در حقیقت دانشگاه نقطه اتصال ما قرار می گیرد.

خیلی از ایده ها و خلاقیت ها در دانشگاه شکل میگیرد.یک سرمایه گذار باید  این ایده را به سرویس تبدیل کند .

مثلا در دانشگاه شهید بهشتی تا چند ماه دیگر چیزی حدود 5000 متر زیربنا با مشارکت همراه اول و دانشگاه شهید بهشتی ایجاد می شود تا کسانی که ایده و خلاقیت دارند لازم نباشد از جایی سرمایه بگیرند بلکه در این فضا مستقر شوند از جا و مکان و امکانات حتی دیتا سنتر ما استفاده کنند. او فقط روی ایده اش کار میکند در نهایت همراه اول هم درصدی در درآمد آن شریک می شود همان محصولش را هم می آورد در همراه اول می فروشد. بنظر من اکو سیستمی که همراه اول برای توسعه و تولید محتوا  درکشور ایجاد کرده است بی نظیر است بطوری که 200 شرکت در کنار ما شکل می گیرند و در درآمد با ما شریک می شوند .

در درآمدهای 3g  ما 70 درصد  به محتوا پرداخت می کنیم فقظ 30 درصد سهم همراه اول است.

مخابرات ما – برخی معتقدند ناک در استانها مشکل درست میکند.چرا که بخشی از درآمد استانها به این شرکت تعلق میگیرد در حالیکه کارکنان استانها قادر به اجرای فعالیتهای آنها هستند.

مهندس صدوقی- ولی بنظر من اوج هنر همراه اول کنار هم قرار گرفتن نقش اول کیفیت با استانهاست. با توجه به اینکه همه کمک کردند تا این هماهنگی بخوبی شکل بگیرد در فاز 7 در واقع در کل منطقه همه رکوردها را زده است .بی سابقه است.

ما در آذر بیش از 4000 سایت راه اندازی کردیم.آمار داریم که هفته ای 140 سایت راه اندازی شده است که این نتیجه تعامل و همکاری ناک با استانهاست.

نمی شود کاری را بدون انتقاد اجرا کرد ولی باید کلان کار را در نظر گرفت. اینک مجموعه ای شکل گرفته است که  کار وندور را برای ما انجام می دهد اگر در کنار ما نبود معضل همراه اول این حجم از توسعه بود. الان ناک بخوبی از طرف همراه اول قبول نقش کرده است .امروز دغدغه فنی همراه اول  در حوزه فنی , بهینه سازی توسعه با کمک مخابرات استانها  و ناک کاملا منتقل شده است به  نفرات استانها.  یعنی همراه اول کم کم فقط در حوزه  سیاست گذاری , طراحی کلان انجام میدهد …

این کار با سیاست قبلی و برنامه ریزی بوده است.

نتایج نشان میدهد کار ما درست بوده است. دقت کنید امروز دغدغه ما حفظ بازار است. اوج اجرای پروژه MMP  پروژه ترابرد بود.در MMP گزارشی که وزارت ارتباطات  بطور رسمی اعلام کرد آمده است که همراه اول یک درصد  از سهم بازار را از دو رقیب خودش گرفته است. این نشان می دهد که وقتی در حوزه فنی ما تمام کار را به نقش اول کیفیت –یک شرکت تخصصی و جوان و پر انرژی – واگذار کرده ایم  کار ما درست بوده است. البته او هم  به کمک استانها این کار را انجام می دهد  .

ما معاونت مشتریان ایجاد کردیم تا یکی از کانالهای مختلف نظرات مشتری را بشنود ,دسته بندی کند , به بخش های فنی اطلاع بدهد تا بخش های فنی طوری عمل کنند که مشتری کمترین دغدغه را داشته باشد.

مخابرات ما – شما با نفرات مختلفی کار کرده اید.آدمهایی که با شیوه های مختلفی کار میکنند گاهی هم عقاید مختلفی داشته اند. برایم خیلی جالب بوده است براحتی با همه اینها کار کرده اید و دسته بندی ها اصلا برای شما مهم نبوده است . مگر چه سیستمی را در همراه اول پیاده کرده اید که با آدمهای مختلف , از طیف های گوناگون توان کار داریدو کار تخصصی انجام می دهید؟

مهندس صدوقی- ما در حوزه اجرا هستیم.کار ما سیاسی نیست.اصلا به حوزه سیاست ورود نمی کنیم.شاید باور نکنید بچه های من حتی نمیدانند من میخواهم به چه کسی رای بدهم.به مدیران هم میگویم حتی در ورزش هم شما رنگ انتخاب نکنید تا همه هم و غم ما کار باشد در فضای کار , فکر همه کار است.

مخابرات ما- برای انتخاب افراد به چه چیزی فکر می کنید؟ معیارتان چیست؟

مهندس صدوقی- توانمندی و تعامل. من همیشه برای همکارانم مثالی میزنم و میگویم  تک تک انگشتها را نگاه کنید! یکی کوچکتر است یکی بزرگتر.یکی ضعیف تر یکی قویتر.اما وقتی مشت شد قدرت پیدا میکند. آدم های مختلف وقتی کنار هم قرار می گیرند باید قدرتمند عمل کنند.اما باید توانمندی کافی داشته باشند.کسی که می خواهد با این مجموعه کار کند باید نقطه قوتی داشته باشد.

گذشته از آن, شاید مدیری توانمندی خوبی داشته باشد ولی تعامل خوبی نداشته باشد این هم برای کار مناسب نیست. مدیران علیرغم توانمندی باید تعامل خوبی هم با دیگران داشته باشند.

مخابرات ما – چیزی که الان می پرسم نسبت به قبل از اجرای فاز 7 پاسخ دهید.شما فکر میکنید نسبت به تغییرات زمان, سرعتتان مناسب بوده است یا خیر؟

مهندس صدوقی- ما در پنج سال گذشته 11 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده ایم.عدد کوچکی نیست.از این عدد فقط 1700 میلیاردش را وام دریافت کرده ایم.بقیه اش مربوط بوده است به سرمایه همراه اول.در طی تمام این سالها نه یک ریال از سهامدار عمده گرفته ایم نه از دولت کمکی جذب کرده ایم.هر سال هم 90- 95 درصد از سود را توزیع کرده ایم.سعی کرده ایم از دل همراه اول بجوشد و در خودش هزینه شود. البته یک سری محدودیت هایی هم داریم.

مخابرات ما- صراحتا بفرمایید از این سرعت پیشرفت راضی هستید یا نه؟

مهندس صدوقی- الان و در این لحظه که درست نگاه میکنم راضی هستم. می خواهم مثال مستندی بزنم که مستندش هم موجود است.gc مثال واضح آن است

سال 82 آقای دکتر معتمدی مجوز شورای اقتصاد را گرفت. بهمن 84 ثبت نام شد 5.6 میلیون نفر برای دریافت سیم کارت ثبت نام کردند.قراردادش اردیبهشت 84 امضا شد.قرار شد تا اردیبهشت 85   یعنی در طی یک سال , در حدود 4700 سایت راه اندازی شود.

اما راه اندازی نشد. سیستم دولتی ما اینجوری بود.

اما  حالا , در حدود 9 ماه این حجم وسیع از توسعه را انجام داده ایم.

آمار ثبت نام های بعدی و توسعه های بعدی هم  موجود است.

در سالهای بعد , توسعه بر اساس نیاز انجام شده است.البته ممکن است الان بگوییم در برخی بخش ها می توانستیم بهتر و بیشتر سرمایه گذاری کنیم -مثلا قبول دارم که در حوزه آی تی کم سرمایه گذاری کرده ایم- ولی در حوزه فنی توسعه خوبی انجام شده است.

الان واقعا اوج توسعه ماست که در فاز 7 بیش از 44000 سایت در حال نصب و راه اندازی است.

مخابرات ما- چه زمانی انتظار دارید که حداقل 4g در سراسر کشور در دسترس باشد؟

مهندس صدوقی– ما الان 5500 سایت  4g راه اندازی کرده ایم.سه ماه قبل فقط 400 سایت 4g داشته ایم. تا عید هم به 10 هزار سایت می رسد.

مخابرات ما- اجازه بدهید.میخواهم بدانم شما قول میدهید چه زمانی می توانم در همه جای کشور 4g داشته باشم.نمی خواهم در همه جای ایران در اختیار باشد ولی حداقل در شهرها و مسیرهای جاده ای باید داشته باشیم.

مهندس صدوقی – برنامه قعلی ما برای شهرهاست.رفتن 4g تا یک جاهایی برای ما اقتصادی است  بعد از آن زیانده است.از نظر هزینه  انتقال و تجهیزات جواب نمیدهد.

مخابرات ما – شهرهای بزرگ و کوچک زیادی داریم. بالاخره سرمایه گذاری در شهرها باید انجام شود. مثلا  در مشهد 4g داریم وقتی از اینجا تا تربت حیدریه می روم آنجا هم باید 4g داشته باشم.

مهندس صدوقی- برنامه امسال ما 1000 سایت 4g بوده است. دیدم هزار تا جواب نمی دهد با موافقت هیئت مدیره , تبدیلش کردیم به 2000 سایت.ولی بعدا دیدم اگر به همین مقدار بسنده کنیم در فضای رقابتی عقب می مانیم  بهمین دلیل برای امسال -سال جاری-  تقاضای توسعه  10 هزار سایت را کرده ایم.

البته مشخص است که  اینقدر منابع نداریم لذا با وندور فایننس شد تا بتوانیم امسال 10 هزار سایت راه اندازی کنیم.تا امروز 5500 سایت راه اندازی کرده ایم ,که تا آخر سال  به رقم 10 هزار سایت خواهیم رسید.

10 هزار سایت 3g  هم نصب کرده ایم. جمعا میشود 20 هزار سایت 4g/3g .در حقیقت ما برنامه 4 ساله همراه اول را امسال انجام میدهیم.

مخابرات ما- استانی هست که پروژه هایش را تمام کرده باشد؟

مهندس صدوقی – بله.واقعا جالب است که بگویم اولین استان ما پروژه هایش را تمام کرد.زنجان سه ماهه پروژه هایش را اجرا کرد.پروژه ای که 4 ساله بود , در یک سال آنهم در سه ماه اجرا کرد. البته با همکاری نقش اول کیفیت.از نقش این شرکت نباید ساده بگذریم.

sadooghi-5

 

مخابرات ما- مشکلتان با استانها چیست؟

مهندس صدوقی- هیچ مشکلی نداریم.

مخابرات ما – هیچ مشکلی؟

مهندس صدوقی- اینها که هست مشکل نیست.شاید توقعاتی هست که برآورده نمیشود.

مخابرات ما- سوالم را عوض می کنم .دقیقا چه انتظاری از استانها دارید؟

مهندس صدوقی- همکار راهبردی ما استان است.بین ما بحث های کارفرما – پیمانکاری نیست.همه در خانواده مخابرات هستیم.یک سری توقعات از همدیگر داریم.

در شبکه های پیمانکاری و نگهداری  الآن هر آلارمی در شبکه مشاهده شود بلافاصله ما هم می بینیم در حالی که قبلا این امکان وجود نداشت. زمان آلارم , زمان بررسی, زمان رفع آلارم همه اینها بدقت ثبت و دیده می شود .توقع این بوده  که این موارد در استان هم بدقت بررسی و رفع اشکال گردد.

تاکید میکنم که استانها شبکه را از خودشان میدانند و تاکنون واقعا , با جان و دل هم کار کرده اند. البته قبول دارم که استان دغدغه های دیگری هم دارد , فقط همراه اول نیست, دغدغه شبکه , تلفن ثابت و دیتا هم هست. استان مشکلات مختلفی دارد ولی در جمع و در کل از عملکرد استان راضی بوده ایم.

مخابرات ما- سهمی که از درآمد همراه اول به استانها تعلق می گیرد فکر میکنید بقدر زحمات شان هست؟ همراه اول , تمام تجهیزاتی که دارد در گذشته و در فازهای اول , با تلاش و درآمد استانها  تهیه شده است اما الان تمام درآمدش در مسیر دیگری قرار می گیرد و با تغییر این شرایط از نظر درآمدی استانها مشکل پیدا کرده اند.نمی شود راهی پیدا کرد تا به درآمد استانها کمک شود؟

مهندس صدوقی- در گذشته ما بازای هر یک مشترک مبلغی را به استان پرداخت میکردیم.بازای هر سیم کارت.

در مخابرات ایران حساب و کتابها جداست.  وقتی به جلسه مخابرات ایران می رویم  صورت مالی همراه اول  و هزینه نگهداری همراه اول را در کنار صورت مالی و هزینه نگهداری رقبا  قرار می دهند.

قطعا توقع دارند هزینه های ما در حد قابل قبولی باشد. در حقیقت استانها بازای خدمتی که انجام میدهند رقم پرداخت می کنیم. یک زمانی اینطوری نبود. ولی حالا تفاهم نامه داریم , 7-8 سال است که با استانها بر اساس قرارداد منعقده بازای اجاره, لینک , نگهداری و بازای هر TRX به استان هزینه پرداخت شود .

برای این موارد چند نفر از استانها, نماینده همراه اول , نماینده مخابرات ایران در یک جلسه دور هم جمع می شوند و روی این رقم ها توافق می کنند.بطور مثال الان یک ماهی است که مذاکرات برای سال آینده شروع شده است. بر اساس گفتگوها  توافق نهایی می شود , طبق همان هم پرداخت انجام می شود .

مخابرات ما- نسبت به رقیب چه شرایطی دارید؟ ایا وجود رقیب را قبول دارید؟

مهندس صدوقی- اگر هدف ارائه خدمت بهتر به مشتری است –که در حال حاضر اعتقاد ما این است – رقیب باعث سازندگی است. بهمین خاطر  کیفیت خود  و رقیب را در مسیرهای مختلف دائما پایش  و با هم مقایسه می کنیم. مثلا OMC خودمان را تست میکنیم. 4 هزار کیلومتر از خیابانهای تهران را بصورت ماهانه , یا طول عظیمی از خیابانهای مشهد را هر سه ماه یک بار تست می کنیم.با نرم افزارهایی مثل open signal   دائما وضعیت خودمان و رقیب را چک می کنیم .

ما شاخص هایی را برای خودمان تعریف کرده ایم که بسیار بالاتر از شاخص های پروانه است ولی از همه همکارانمان, مدیران و معاونان شرکت  و استان در واقع این را می خواهیم که بهترین باشند.صرفا خوب بودن کافی نیست باید بهترین باشیم. بهتر از رقیب.

مخابرات ما – در حوزه مکالمه حرفتان را قبول دارم اما در حوزه دیتا و اینترنت و سرویس های اینترنتی قدری تردید دارم.

مهندس صدوقی- شاید این حرف شما به این دلیل باشد که ما در مشهد به یک دلیل با تاخیر مواجه شدیم و آن  هم رفتار وندور ما بود.

یکی ازوندورهای اروپایی ما, بخاطر تحریم دو سال به ما سخت افزار و لایسنس نداد.یک مرتبه   اسفند 91 اعلام کرد که  10 تیر از ایران خواهد رفت.

ولی ما از خرداد ماه , یعنی سه ماه زودتر عذرش را خواستیم. آن وندور تامین کننده تجهیزات شهر مشهد بود. تامین تجهیزات بدون همکاری آن وندور مشکل بود.

لذا swap  کردیم. تا بتوانیم در مشهد سریعتر توسعه را انجام دهیم.البته در مقاطع آخر با وندور به توافق رسیدیم. ولی بهر حال در اینجا قدری تاخیر داشتیم .

البته مشترکین در حال حاضر , دیتا را فقط 4g  میدانند. ما هم در فرکانس 4g به این دلایل مشکل داشتیم.

در زمان پروانه همراه اول و رقیبش , در الحاقیه پروانه 5 مگ باند 1300 به رقیب  واگذار شد , به ما واگذار نکردند.

سال قبل دوباره 5 مگ در باند 1800  به صورت قرضی به رقیب واگذار کردند به ما ندادند .

ما الان از باند 15 مگ  1800 ,  5 مگ کم کرده ایم که بتوانیم یک شبکه LT روشن کنیم بنابراین نمیشود گفت این مشکلات فقط بخاطر توسعه بوده است بلکه عوامل دیگری هم دخیل بوده است.

نکته دوم اینکه در مقطعی که ما پروانه دریافت کردیم 2 درصد گوشی های    مشترکین ما  LT support  بود. به این نتیجه رسیدیم که سرمایه گذاری روی LT  منطقی نیست لذا روی 4g  سرمایه گذاری کردیم.

در تمام شهرها از نظر 3g  وضع ما از رقیب بسیار بهتر است. غیر قابل مقایسه هستیم. ولی در 4g از سه چهار ماه قبل شرایط عوض شده و وضع ما از رقیب بهتر شده است و تا پایان سال این برتری کاملا مشهود خواهد بود.

(مهندس صدوقی, پس از پایان گفتگو به کمک نرم افزارهای کاربردی ,  وضعیت 4g و  3g  را بسیاری از نقاط – در شهرهای مورد نظر من – به تصویر کشید و به من نشان داد.در نقاطی اندک وضع رقیب بهتر بود.ولی در بسیاری از نقاط برتری با اختلافی زیاد با همراه اول بود.)

مخابرات ما- شما اهل تعامل بوده اید. در داخل کشور هر جا مخابرات ایران در ارتباطاتش مشکل داشته  شما مشکلی نداشته اید. هر جا مخابرات ایران با دولت درگیری داشته شما مشکلی نداشتید. اما در حوزه خریدهای خارجی احساس میکنم مشکل داشته اید.میخواهم بدانم در این چند ساله, تحریم ها چقدر روی کار شما اثر منفی گذاشته است؟

مهم تر از آن می خواهم بدانم آن قدرت تعامل شما , قدرت تحلیل و شیوه خاص حل مسائل شما -که در ابتدا گفتم-  چگونه توانسته با  حل مشکلات خارجی به مجموعه همراه اول کمک کند؟

مهندس صدوقی- همان زمانی که وندور خارجی ایران را ترک کرد, 60 درصد از رادیو (Radio)و 60 درصد از کر (Core) شبکه ما به آن وندور وابسته بود. از 31 خرداد 92 که دسترسی آن وندور را قظع کردیم -در واقع عذرش را خواستیم-  هزینه پشتیبانی شبکه ام یک دهم شده است چرا که کار مرا شرکتهای داخلی انجام میدهند. در حال حاضر با اینکه آن وندور برگشته اما من قراردادم را با داخلی 5 ساله بسته ام و کارم را نیز ادامه میدهم.

در سال اول نقش اول کیفیت نفرات آن وندور را جذب کرد و خدمات مورد نیاز ما را ارائه کرد. قراردادی که قبلا  برای 16 میلیون یورو با من مذاکره میکردند ,  با 1.6 میلیون یورو نهایی کردم. در حال حاضر قرارداد 2g/3g/4g  را همین توان داخلی اجرا می کند.در حقیقت  با ایجاد یک تهدید , برای ما یک فرصت ایجاد شد.

در پشتیبانی این اتفاقی افتاد که تعریف کردم.

 در حوزه  دیگر هم وقتی بعد از 6 ماه وندور خواست برگردد بخاطر همین شش ماه تاخیر , ما بالغ بر 400 میلیون یورو خسارت تاخیر دریافت کردیم. جالب است بدانید از محل آن خسارت ما تمام شبکه خود را بازسازی کردیم.

برای بخش توسعه 4g شاید باور نکنید ولی کمترین قیمت را همان وندور خارجی به ما داد که  در زمان تحریم از ایران رفته بود.

از بین 4 وندور خارجی (دو تا اروپایی و دو تا چینی) کمترین قیمت را همین وندور اروپایی داده بود.چرا که شرط ورودش این بود که پایین ترین قیمت را ارائه کند و او می دانست که برای ورود دوباره به این بازار باید قیمتش را حداقل کند.

یعنی از آن تهدیدی که آن لحظه ما را تحت فشار قرارداد , تا این لحظه به فرصت تبدیل شده است بطوری که از نظر تامین هیچ مشکلی نداشته ایم.شاید وقفه و تاخیر بوده است اما در نهایت همه اینها به نفع ما بوده است.

اینکه ما 40 روز زودتر وندور خارجی را بیرون می کنیم بواسطه توانمندی است که در کنار من وجود دارد.

مخابرات ما- یعنی شما واقعا در آن لحظه فکر می کردید که می توانید با تکیه بر توان داخلی چنین کاری بکنید؟ راه دشواری را انتخاب کرده بودید.

مهندس صدوقی-  (لبخند می زند و می گوید) توکل بخدا , و بعد اعتماد به همکاران د و عاملی بود که باعث شد این تصمیم را بگیریم.

 

sadooghi-pakzad-slide

 

**********

پی نوشت- آن حرفهای ابتدایی گفتگو را دوباره بخوانید.مقدمه را می گویم. یک سری از حرفهایم مانده است ولی این بخش از گفتگو طولانی شده است.باقی حرفهایم را در یک مطلب دیگر جمع می کنم.انشاءالله.

[box type=”info”]

بخش سوم- شامل گفتگوی خصوصی تر, خانوادگی تر

مخابرات, ادغام همراه اول در شرکت مخابرات و خانواده شخصی مهندس صدوقی

در بخش بعدی بخوانید.

[/box]

 

729300cookie-checkبخش دوم- گفتگوی مستقیم با مهندس صدوقی- رکورد شکنی در فاز 7 توسط استانها, ناک و همراه اول!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
2 نظرات
  1. بخش فنی می گوید

    خلاصه وضعیت یک شرکت چه از نظر پیشرفت چه از نظر توسعه و پیشگام بودن و همه فاکتورهای رضایت کارکنان هستش جناب صدوقی شما و دوستانتان با زیرکی درآمد سرشار بخش سود ده شرکت رو جدا کردید و استانها رو با انزوا و ضرر تنها گذاشتید حداقل کمی بفکر ما کارمندان فنی باشید که مستقیم و غیر مستقیم به همراه اول خدمت میکنیم بخدا تعداد کارکنان شرکت مخابرات در برابر درآمدش زیاد نیستن و به مرور هم کم میشن البته آگه با آبرو و احترام بازنشسته شون کنید

  2. ناشناس می گوید

    توجیه هایی تکراری
    اما غیر واقعی

نظرات بسته شده است.