مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

در مسیر ره نگاشت(1)-دیدگاه مدیران- رئيس هيئت مديره مخابرات.

[box]مخابرات ما- در بحث بررسی ره نگاشت , ترجیح دادیم به جلسه رونمایی آن برویم.آنجا که مهندس قنبری در حال سخنرانی است.[/box]

 

مخابرات ما – در جلسه رونمايي از ره نگاشت مهندس قنبري فرصتی یافت تا از روزهای آغاز بکار مدیریت جدید و دیدگاههای هیئت مدیره صحبت کند.او ابتدا از تفاهم نامه صاحبان سهام مخابرات گفت (که هم در اینجا آورده ایم, هم در مطلبی جداگانه) , سپس به شرح ره نگاشت پرداخت.

مهندس قنبری رئیس هیئت مدیره مخابرات ایران گفت:

[box]

براي پياده سازي اقتصاد مقاومتي بخش اطلاعات و فناوري اطلاعات تعيين كننده است.بدون رشد و توسعه اين بخش موفقيت در بخش هاي ديگر زمانبر خواهد بود.

لذا ما براي بخش خودمان هم براي بخش هاي ديگر هم مهم هستيم.

يكي از مراحل تحول ما 15 سال پيش بود كه سال 82 نام وزارتخانه از پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و … تغيير يافت. فاز بعدي خصوصي سازي بود.الان هم در مرحله جديدي از تغيير و تحول هستيم.

16 سال پيش ما مجبور شديم شركتهاي استاني را تشكيل بدهيم كه من هم بعنوان مدير كل دفتر پست و مخابرات ،در آن سهم داشتم.براي اولين بار در بودجه سالانه رديف بودجه هاي استاني در برنامه و بودجه جدا كرديم. چرا كه بايد به جابجايي سيستم ها از آنالوگ به ديجيتال سرعت ميداديم.

110 روز از استقرار مديريت جديد در مخابرات مي گذرد.در اين 110 روز چه گذشت؟

من از ابتدا مخابرات را مجموعه توانمندي ميدانستم و ميدانم.كسي كه مجموعه مخابرات را ارزشگذاري 120 هزار ميليارد توماني كرد ، شايد خود من بودم.معني آن اين است كه اين مجموعه را چقدر توانمند و و پر ارزش ميدانستم.يعني هنوز هم ما مي توانيم جايگاه رفيع خودمان را بدست بياوريم.

 

بعد از تحولات گذشته لازم بود شركت مخابرات ايران فعاليتش را شروع كند.شركت مخابرات ايران حتي در زمان تصدي گري هم نقش حاكميتي دارد  نقش ما تعيين كننده است.خود من هم بعنوان معاون برنامه ريزي برنامه ريختم 65 تا 75 درصد از برنامه هاي من در بخش فناوري اطلاعات متكي به حركت شركت مخابرات ايران خواهد بود در برنامه ششم و هفتم هم همين است.

نقش ما نقش خاصي است.

اولين بحث اين بود كه ما بعنوان هيئت مديره با چه پشتوانه اي وارد مي شويم؟ لذا تفاهم سهامداران را بعنوان اولين كار انجام داديم.از سهامداران عمده خواستيم تفاهم نامه خود را اعلام كنند.

سهامداران عمده تفاهم كردند و تحت ده بند آن را بعنوان ميثاق سهامداران اعلام كردند.

  • 1- تفكيك امور حاكميت، مالكيت و مديريت ودر حل مسائل فيمابين مورد تاكيد است. وت عريف هر يك بعدا تفاهم و ابلاغ خواهد شد.ما مسئوليت مديريت حرفه اي را بعهده گرفتيم.
  • 2- تلاش مجدانه براي ارتقاي وضعيت كيفي و  فني و اقتصادي شركت بنحوي كه بتواند انواع خدمات نوين ارتباطي را در اختيار مشتريان قرار داده و منافع شركت نيز بهينه گردد.
  • 3- اصلا و بهينه سازي شرايط براي بهينه سازي شرايط در راستاي افزايش كارايي، بهره وري، و انگيزش منابع انساني.(دو سرمايه عمده داريم يكي نيروي انساني يكي مشتريان)
  • 4- تاكيد بر مديريت حرفه اي به اين نحو كه روش و چارچوب اخذ تصميم در هيئت مديره بنحوي باشد كه در تصميمات امور مربوط به مديريت شركت منافع ذينفعان حفظ و امكان اداره درست شركت فراهم شود.امور حاكميتي و مالكيتي كه خارج از اختيارات هيئت مديره است به سهامداران و مراجع ذي ربط ارجاع و تا حصول نتيجه پيگيري شود.
  • 5- ساختار سازماني شركت مخابرات در هر دو شركت ثابت و همراه با رويكرد كاهش تعداد شركتهاي زير مجموعه تا رسيدن به حداقل تعداد ممكن مورد تجديدنظر و اقدام قرار گيرد.
  • 6-  يك شركت براي اداره داكت و سيم مسي بمنظور توسعه خدمات آي.سي.تي در كشور تشكيل شود و مسائل حوزه حاكميت ، مالكيت و مديريت در آن رعايت گردد.اساسنامه شركت با اين رويكرد تهيه و براي تصويب به سهامداران ارائه شود.
  • 7- تغيير تعرفه تلفن ثابت با نظر مثبت دولت در دستور كار كميسيون تنظيم قرار گيرد و طرح توسعه شركت مخابرات ايران به سهامداران ارائه شود.براي رفع موانع و مشكلات و ارائه راهكارهاي توسعه شركت همراه اول گردش كار لازم تهيه گردد تا با حضور سهامداران عمده بررسي و در باره آنها تصميم گيري شود.
  • 8- اصل واگذاري سهام شركت مخابرات ايران و قرارداد خصوصي سازي معتبر و غير قابل خدشه است.
  • 9- براي توسعه فعاليت ها اصل سرمايه گذاري در جهت توسعه كمي و كيفي خدمات مورد تاكيد است.و تامين منابع سرمايه گذاري مي تواند از محل منابع داخلي شركت مخابرات ايران و همراه اول، استقراض از صندوق توسعه ملي و منابع مالي داخل كشور و منابع خارجي انجام شود.
  • 10- مفاد اين تفاهم نامه بعنوان سياست هاي مورد توافق سهامداران عمده ، در چارچوب و ذيل اساسنامه تلقي و با تصويب سهامداران در مجمع عمومي حاكم بر همه تصميمات شركت و لازم الاجرا خواهد بود.

در آخرين مجمعي كه داشتيم اين بندها به تصويب مجمع رسيد.

اين اولين مرحله از تحولات بود كه ابلاغ شد.

چشم انداز شرکت هم اینگونه تعیین شد:

شرکت پیشرو د رارائه خدمات یکپارچه دیجیتال بر اساس خواسته مشتری در کلاس جهانی

فرق مشترک با مشتری این است که مشترک می آید سراغ ما ولی برای مشتری ما میرویم سراغش ضمن اینکه  مخابرات مقوله ای منطقه ای نیست , جهانی است.

ساده سازی.نوآوری , مجازی سازی, شبکه های اجتماعی, همگرایی ثابت و سیار و … مورد تاکید ما بود.

این طرح باید در چند گام پیاده شود. ما دوست داشتیم گامها هر چه کوتاهتر باشد لذا من به سه گان تاکید دارم ولی دکتر سرائیان به 4 گام.

  • 1- یکپارچه سازی حوزه ارتباطات ثابت. سازماندهی و حاکمیت شرکتی را پیاده کنیم و شبکه را به سمت شبکه تمام آی.پی ببریم.شرکت هم به سمت شرکتی تمام آی.تی برود.لذا از مهندس پوررنجبر خواهش کردیم در طراحی جدید این را لحاظ کند.
  • 2- یکپارچگی شرکت مخابرات. ایجاد شبکه گسترده در کشور با یک هدف و با یک فرهنگ ,همگرایی ثابت و همراه بایک برند محبوب..

فرهنگ مخابراتی ها هم باید در کشور شکل بگیرد.بازنشستگان یادگاران این فرهنگ هستند.

  • در گام سوم مجموعه مخابرات ایران به سمت یک هیئت مدیره ,یک مدیر عامل, یک شورای معاونین ,یک شرکت چابک و چالاک , با حفظ لایه های مختلف تصمیم گیری , بر اساس فول آی تی بدون بروکراسی اداری  خواهیم رفت.لازمه آن همگرایی شبکه آی تی را تمام سطوح داشته باشیم تا به شرکتی تمام آی پی نزدیک شویم.

 

انتظار میرود مجموعه ما شرکتی باشد:

پیشرو, کاملا دیجیتال,با هدف افزایش چسبندگی مشتری ها ,کاهش ریزش مشتری شبکه یکپارچه همه وقت و همه جا حاضر با sla  مورد نیاز مشتری , با حفظ حریم خصوصی مشتریان و امنیت شبکه, با رهبری بازار.

رهبری بازار می خواهیم با ما باشد, در منطقه نه تنها در ایران.

در کنار راهبری بازار,   برترین تجربه مشتری, ساده سازی بنیانی , مدیریت داده های عظیم,  تحلیل مشتریان,دیجیتال شدن در خدمات, ورود به نسل های جدید 5g و  software define networks و  , NFP ,آموزش , توانمندی نیروهای متخصص در راستای تحول دیجیتال ,تربیت مدیران لازم برای این تحول

[/box]

آنچه خواندید گفته های مهندس قنبری رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران است در جلسه رونمایی از طرح تحول در مخابرات با عنوان ره نگاشت.

لطفا نظرات خود را در ذیل این مطلب بنویسید تا بعنوان تحلیل و آنالیز, بطور جداگانه منتشر شود.

 

664800cookie-checkدر مسیر ره نگاشت(1)-دیدگاه مدیران- رئيس هيئت مديره مخابرات.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
13 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام
    میثاق نامه، تعهد نامه و یا تفاهم نامه هیچ سندیت قانونی ندارد مگر اینکه آن را در ساختارهای قانونی خود به جریان انداخته باشند.
    دو نفر با همدیگر دعوایشان می شود و کار به جای باریکی می رسد و هر دو طرف متوجه می شوند که کار گره خورده است و لازم است که فعلا با یک تعهدی ، قسمی و یا انتخاب حکمی، مشکل فعلی شان را حل کنند تا مجددا در شرایط جدید و در زمانی دیگر بتوانند حساب طرف مقابل خود را برسند.
    به نظر می رسد میثاق نامه ای که در این متن مشاهده می کنید از همین جنس است و در این میثاق نامه انچه به چشم نمی آید همسویی و همگرایی است و هر کس حرف خودش را زده است ولی در شکلی این حرف زده شده است که فعلا از بن بست درایند.
    تفکیک حاکمیت با مدیریت و مالکیت از بدیهیات تجارت است و اصل شرکت داری در قانون تجارت بر تفکیک مالکیت از مدیریت است. ولی مگر می توان ذات سهامداران را عوض کرد. سهامداران شرکت مخابرات ایران از لحاظ ذاتی چنین تلفیقی را همراه دارند و چونکه منشا سیاسی متفاوتی دارند مطمئنا هر بار یکی از این موضوعات را فدای موضوع دیگری خواهند کرد. هر چند در اسناد و مدارک همه چیز را طبیعی جلوه می دهند.
    بندهای دیگر نیز بعضا یک سری موضوعات فرمالیته هستند و تنها بندهای مرتبط با داکت و کابل و بند اخر که صراحت در سالم بودن اصل فروش شرکت مخابرات ایران را تاکید دارد از جمله مسایل مهم این نامه هستند.

  2. ناشناس می گوید

    سلام
    میخواهم در خصوص این پاراگراف مطلبی بنویسم.
    “۱۶ سال پیش ما مجبور شدیم شرکتهای استانی را تشکیل بدهیم که من هم بعنوان مدیر کل دفتر پست و مخابرات ،در آن سهم داشتم.برای اولین بار در بودجه سالانه ردیف بودجه های استانی در برنامه و بودجه جدا کردیم. چرا که باید به جابجایی سیستم ها از آنالوگ به دیجیتال سرعت میدادیم.”

    چند کلمه کلیدی در این پاراگراف وجود دارد 1- “مجبور شدیم” 2- “من هم سهیم بودم” 3- “آنالوگ به دیجیتال”

    اینکه می گویند مجبور بودیم می تواند 3 وجه داشته باشد. اول اینکه به ما دستور داده بودند دوم اینکه سیاست و راهبردهای کلان کشور ایجاب می کرد که تغییر دهیم و سوم اینکه تغییر فناوری دیجیتال در دنیا فشار آورده بود که تغییر دهیم.
    اینکه می گویند من هم سهیم بوده ام یعنی اینکه اذعان می نمایند که عمل خوبی انجام شده است که به این عملشان افتخار می کنند.
    اینکه می گویند ” آنالوگ به دیجیتال” لازم است ذکر شود که بحث انالوگ به دیجیتال سالها بود که در دنیا مطرح بود و ایران به خاطر جنگ و مسایل خودش نتوانسته بود به این موضوع ورود کند و با تاخیر نیز وارد شدیم. اتفاقا چیزی که در دنیا در ان موقع مطرح بود بحث IN در سوئیچ دیجیتال بود و همچنین مدت کمی بعد بحث موبایل دیجیتال و GSM

    حالا سوال این است که اگر تفکیک شرکتهای مخابرات استانی در ان سالها کار خوبی بوده است و به آن افتخار می کنند پس چرا امروز برعکس این کار خوب شده است؟

  3. منصور می گوید

    من در حسابداری منطقه تهران کار میکنم مبلغ پرداختی به پرسنل مراکز بابت حق شیفت تعطیل کاری ماموریت او ام سی به مراکز تهران وکرج در حد حقوق همه پرسنل شرکتی تهران است، و آقای قنبری با دادن تشویقی مناسب به این همکاران میتواند آنها را بازنشسته کند واين هزینه را به ده درصد برساند

    1. شادان می گوید

      سلام
      ضمن عذر انتقاد
      لطفا نظراتی ندهید که صرفا نتایج مالی دارد.
      به نظر من یکی از مسایلی که در این مدت اخیر کمر مخابرات را شکسته است تحلیل های مالی صرف و دو دو تا کردن های عادی می باشد.
      یک مدیر باید از جمیع جوانب به موضوعات نگاه کند.
      مجددا معذرت می خواهم
      موفق باشید

  4. ناشناس می گوید

    جناب قنبری فراموش کردید درتفاهم نامه درج گردد هرجاکه ازسود سهامداران کم شود ازمحل دریافتی پرسنل جبران گرددواگر اینکار مقدورنبود سهامداران باید صبر کنند تازمان بازنشستگی پرسنل که بهترین موقع برای پایمال کردن حق وحقوق است .

    1. م می گوید

      افراد نباید منتظر باشند که حق را بدهند ، حق گرفتنی است ، باید از حقوقشان در محاکم صالحه دفاع کنند.

  5. ناشناس می گوید

    سوال من از مهندس قنبری این است:
    که با توجه به نقش مهم و حاکمیتی ذکر شده توسط ایشان آیا دولت نباید همانند کشور های دیگر (مثلا مالزی )در بخش فناوری های جدید و هزینه بالای آن(مثلا fttx)به مخابرات یارانه بدهد تا اندکی هزینه های آن تعدیل شود یا آنکه کماکان مثل چند سال اخیر فقط به فکر گرفتن از مخابرات باشد و از مخابرات بخواد تا تمام امکانات و منابع مالی و فنی خود را با مبالغ شاید خنده آور در اختیار بقیه قرار دهد.منابعی که خیلی از آن در زمان خصوصی ایجاد شده است.دولت فقط از مخابرات میگیرد چه برسد به دادن …..

  6. سایبان می گوید

    ممنون

  7. م می گوید

    بله، ما از لحاظ جهانی ، باید خود را ببینیم ، و در کار تجاری: مشتری اصل است .
    خب، ارتباط جهانی را چطور حفظ کنیم که از آخرین حلقه های جهانی کنده نشویم( منظورم شعار!!!! دادن نیست)؟
    مشتری احترام ، توجه و مراقبت و اعتماد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! می خواهد.
    صرفاً با داشتن نامِ اعتمادِ مبین، و شرکت مخابرات ایران ، کار پیش نمی رود.
    سرمایه گذاری خارجی با نظارت، بدونِ رانتِ داخلی، در قالب قرار دادهای ملیِ سالم،با کمک نیروی بالنده ی مخابرات راه خروج ازین بحران لاپوشانی شده است.

    1. یک نفر می گوید

      دقیقا این قرار دادهای ملی سالم رو خوب اومدین. آقایون رفتن با Tellabs که برای صاایران هست باز قرار دادن بستن قرارداد چند میلیاردی!!!!!!!!! تلبسی که دوستان آگاه میدونن بیش از ده پانزده سال هست که منسوخ شده حالا سودش به جیب کدام یک از آقایان هیئت مدیره می رود بماند. بعد حرف از بین الملل میزنن

    2. ناشناس می گوید

      احسنت

  8. صبوری می گوید

    سلام
    سخنان آقای قنبری انشای خوبی ازسران کنسرسیوم ومشاوران ایشان است ولی حیف همین سخنان را آن بنده خدا سیدهاشمی درحالت انواع فشارهای های خودتحریمی دولتی ها هم میزد ولی به جایی نرسید .
    حال شما باحمایت های همه جانبه وزیر و دولتی ها بایدهم اینقدر با آب تاب صحبت کنید یک خواهش مخابرات ایران وکارکنانش را سلاخی نکنید به آینده امیدواریم اما اگرپشت این سخنان شعارزدگی نباشد . و کلاه سرکارکنان نگذارند.

  9. کارمند هنوز امیدوار می گوید

    با سلام
    دو صد گفته چون نیم کردار نیست
    آقای مهندس افاضات شما کاملا متین و متقن و محکم
    اما هر کاری و هر گامی ابزار خاص خودش را می طلبد
    با کفش دمپایی کوهنوردی و صخره نوردی میسر نمی شود
    با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین
    اگر سیر مخابرات را در طول سالهایی که اشاره فرمودید
    بخوبی کنکاش کنیم ضعف مفرط مدیریت کلان را بخوبی مشاهده می کنیم و سوای توسعه های فنی که بناچار و برای عبور از آنالوگ و جایگزینی دیجیتال که آن هم مجبور به اجرایش بودیم که در غیر اینصورت اصلا ارتباطی نمی ماند و مخابرات به منزله یک تفنگ بی فشنگ به چوب دستی مبدل می شد که آن هم با سیستم های منسوخ و از رده خارج شده انجام شد را به منزله توسعه سیستماتیک و عبور از سنت به مدرنیته تلقی کنیم کارنامه درخشانی مشاهده نمی شود
    همین ایرانسل را در حیطه تلفن همراه مثال می زنم و بر همگان آشکار است که چه تفاوت های با همراه اول ما دارد چه بلحاظ شکلی و چه به لحاظ محتوا و به زبان خود مان فن آوری ها
    و در بخش تلفن ثابت که در قسمت voice. رقیبی نداریم و آنگونه که فکر میکنیم درست است یکه تازی می کنیم بدون مسیر و هدفی روشن
    اما در بخش دیتا و غیر ویس از جمله ای دی اس ال و دیگر خدمات غیر ویس درچه وضعیتی هستیم و رقبای ما با وجود عدم دسترسی آسان. در چه وضعیتی قرار دارند و برای همین است که یک شرکت اینترنتی فکسنی باد به غبغب می اندازد و اعلام می کند حاضر است مخابرات را بخرد آقای مهندس آیا اینها همه نتیجه اقدامات. ما نیست؟
    شعار ممکن است چند صباحی ساده لوحانی چون بنده را مجاب کند و به به به و چه چه وا دارد اما بازخورد تصمیمات و اقدامات تبعات خود را دارد و وضعیت بوجود آمده دقیقا آن را آشکار می کند
    شما بفرمایید آیا اقدامات. مدیران سابق و اسبق و قبل از اسبق کاملا در راستای تعالی مخابرات بوده است؟
    اگر جوابتان آری است مستندات آن را رونمایی کنید تا نا اگاهانی چون من روشن شوند و تمام حرفهای خود را پس بگیرند که هیچ حتی از همه مجموعه تصمیم گیران نیز عذر خواهی کنند
    و در مورد تفاهم نامه هم مراجعه کنید به نظرات همکاران در بخش مربوطه و اگر جوابی دارید بدهید و یک سویه از عملکرد ها جانبداری نکنید
    یک سویه نباید نزد قاضی رفت اگر شفافیت را قبول داریم
    والسلام

نظرات بسته شده است.