مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

روشنگری در مورد نامه معاونت نیروی انسانی در باب نمره کارکنان در ارزیابی عملکردی

مخابرات ما- می گویند معاون نیروی انسانی مخابرات در نامه ای خواهان کاهش امتیاز ارزیابی عملکردی کارکنان شده است.این مطلب در این مورد روشنگری می کند
مخابرات ما- دوستان، در کامنت های متفاوتی ذکر کرده اند که معاون نیروی انسانی خواهان کاهش نمره ارزیابی عملکردی کارکنان و در نتیجه حذف حق جذب شده است.در این بار توضیحاتی داریم که امیدواریم مفید واقع شود.

 

برداشت فوق از یک نامه اداری دقیق و درست نیست.معاون نیروی انسانی مخابرات در نامه ای به استانها از آنان سوال کرده است که چرا وقتی در ارزیابی معاونت راهبرد نمره ارزیابی استان شما ۷۰ شده است، نمره ارزیابی عملکردی کارکنانتان ۹۶ بوده است.

 

در حقیقت  به نظر ایشان باید نمره ارزیابی عملکردی کارکنان نزدیک به نمره ارزیابی استان باشد.در این نامه هرگز اشاره ای به کاستن نمرات نشده و صرفا توضیحی خواسته است امیدواریم مدیران استانی مانند معاونت مالی بلافاصله به کاهش نمره ارزیابی عملکردی اقدام نکنند بلکه پاسخ مناسبی به این معاونت بدهند تا مسیری غلط اصلاح شود.

پیرو این نامه باید چند نکته ذکر گردد:

  1. نمره ارزیابی استانها همانطور که از نامش پیداست ارزیابی یک استان در ابعاد مختلف است نه ارزیابی عملکردی کارکنان.این دو از یکدیگر متفاوت هستند.ممکن است ارزیابی کارکنان مثبت باشد در حالی که ارزیابی استان بسیار بد باشد.چرا که دلایل کاهش نمرات ارزیابی استانها بسیار زیاد است از جمله ناتوانی مخابرات ایران از تامین تجهیزات برای دایری ها. یا نامناسب بودن برنامه ابتدای سال که توسط راهبرد و به زور هیئت مدیره به شکلی بسیار ایده آل گرایانه تنظیم می شود. البته عکس آن ممکن نیست.یعنی نمی توان استانی را ایده آل ارزیابی کرد ولی ارزیابی عملکردی کارکنانش کم باشد.
  2. ارزیابی عملکردی در ابتدای هر دوره بر اساس چند مورد بین مدیر و کارمند تنظیم می شود.چنانچه کارمند این موارد را به درستی انجام دهد عملکرد خوبی داشته است.یعنی اصولا ارزیابی عملکردی کارکنان تا این لحظه به ارزیابی عملکردی استان مربوط نبوده است.اگر چنین چیزی مد نظر مخابرات ایران است باید شیوه های ارزیابی را در ارزیابی استان و کارمند بطور کلی تغییر دهد.
  3. شاخص های ارزیابی استان متفاوت از کارکنان است.اما میتوان بخشی از ارزیابی عملکردی را به ارزیابی استان نسبت داد.مثلا ۵ نمره.اما بیش از آن ظلم بر نیروی انسانی است که نه قادر است مدیرش را انتخاب کند و نه قادر است در زمان مناسب تجهیرات بخرد.
  4. نمره ارزیابی استان می تواند نمره مدیران استانی باشد که منسوب مخابرات ایران است.یعنی میانگین این نمرات دقیقا باید در پرونده مدیران ستادی به عنوان ارزیابی عملکردی ثبت گردد نه در پرونده کارکنان!
  5. بالاترین نمره استانها در ارزیابی فصلی ۷۴ بوده است.لذا اگر بخواهیم به کارکنان نیز همین نمرات داده شود عملا باید تمامی کارکنان به کمیته انضباطی فراخوانده شوند و قرارداد نیروهای قراردادی را نیز فسخ کرد!
  6. ……….

اصولا دو موضوع متفاوت در یک قاب قرار نمی گیرند.حتی اتصال ارزیابی عملکردی به حق جذب نامناسب است چه برسد به اینکه نمره ارزیابی استانی را ملاک پرداخت حق جذب قرار دهیم.حق جذب از نامش پیداست.به این دلیل به کارکنان داده می شود که در بازار کار به شرکتش تعلق خاطر داشته باشد.

شرکت می تواند بهره وری را به ارزیابی عملکردی نسبت بدهد و دیگر هیچ.

در این باره حرف زیاد است منتظر می مانم تا نظرات شما را بخوانم سپس این مطلب را ادامه دهم .

 

1418050cookie-checkروشنگری در مورد نامه معاونت نیروی انسانی در باب نمره کارکنان در ارزیابی عملکردی
25 نظرات
  1. م-ا می گوید

    سلام سردبیر محترم
    هر دم از این باغ میرسد…..
    در بیانیه ای که از طرف مدیران مخابرات منطقه قم صادر شده ،امده که هرکس دو پیشنهاد در سامانه پیشنهادت ثبت نکنه نمره عملکرد بالای ۹۳ نمیگیرد اگرچه نابغه دهر باشد. و اگرکسی دو پیشنهاد پذیرفته شده داشت دو نمره بهش اضافه میگردد . یعنی مخابرات هم داره طوایف الملوکی میشه هر کسی برای خودش قانون می نویسد .آخه عملکر یه تعریفی داره و نمره هم به اون وابسته هست چرا خودسر میایید پیشنهادات که جنبه تشویقی داشت را به عملکرد ربطش میدهید .ترسم اینطوری پیش بره در اینده نزدیک بگند هرکس کولر روشن نکنه یه نمر و بخاری هم یه نمره و با چراغ خاموش کار کنه نیم نمره میگیره و چای نخوره هم ۷۵صدم میگیره و…..

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      نظر شما درسته.
      پیشنهادات جزو موارد اختتیاری است که باید تشویقی جداگانه داشته باشه

    2. طاهری می گوید

      سلام ایشان جهت افزایش پیشنهادت استان هستش.

  2. ایزدی می گوید

    جناب سر دبیر
    با عرض سلام و ادب و احترام
    ای کاش در مدیریت مخابرات گوش شنوایی بود تا از نظرات کارشناسی شما و دیگر کارشناسان خبره مخابرات جهت رشد و پویایی مخابرات بهره مند می شد ای کاش …

نظرات بسته شده است.