مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

بازنشستگان مخابرات ایران به چه معترض هستند؟

مخابرات ما- بازنشستگان مخابرات ایران به چه معترض هستند؟ این خبر حاوی دلایل اعتراض آنان است

هیئت مدیره جدید مخابرات در بهمن ۱۴۰۰ پرداختیِ خواروبار و رفاهیات را به صورت کامل حذف کرد. آن‌ها می‌گفتند توان مالی نداریم و نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

بازنشستگان مخابرات ایران به چه معترض هستند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، از اواخر سال گذشته بازنشستگان مخابرات ایران از شهرهای مختلف و به صورت دوره‌ای مقابل سازمان مخابرات جمع شدند تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. اما بازنشستگان مخابرات به چه چیزی معترض هستند؟

حسین شفاعتی (فعال بازنشسته مخابرات) در پاسخ به این سوال؛ به زمان خصوصی شدن مخابرات اشاره می‌کند. به گفته‌ی او؛ در سال ۸۵ هیئت وزیران مصوبه‌ای را تصویب کرد که مطابق با بند ۶ آن مقرر شد کلیه تعهدات شرکت مخابرات به کارکنان، اعم از حقوق، مزایا، بیمه، بازنشستگی و سایر تعهدات کماکان محفوظ و در تعهد شرکت باشد.

وی افزود: بر این اساس هیئت مدیره وقت شرکت مخابرات ایران در مرداد ۱۳۸۹ آیین نامه‌ای تصویب و به تایید اداره کار رساند. مطابق این آیین نامه تداوم پرداختِ تمامی مزایای رفاهی، استخدامی و همه‌ی موارد مربوط به شاغلین و بازنشستگان در آن مطرح و به صورت شفاف بیان شد.

این فعال بازنشسته ادامه داد: مدتی این آیین‌نامه به صورت ناقص اجرا شد و مخابرات در پرداختِ خواروبار ماهیانه، امکانات رفاهی، پرداخت‌های روز کارگر و اعیاد و… به بازنشستگان کوتاهی می‌کرد. تا اینکه در سال ۱۳۹۴ با بالا رفتن آگاهی نسبت به آیین نامه، شکایات بسیاری به ادارات کار شد و با محکومیت شرکت، تا اواخر سال ۱۳۹۵ و ۹۶ شرکت مخابرات ایران به لحاظ تعداد شکایات در رتبه اول شرکت‌ها و سازمان‌های تحت پوشش قانون کار قرار گرفت. اجرای ناقص آیین نامه و شکایت به محاکم ادارات کار همچنان ادامه داشت و کار به دیوان عدالت اداری نیز رسید.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ مدیرعامل جدید شرکت مخابرات، قول پیگیری موضوع را داد و در مهر ماه ۹۷ آیین‌نامه پذیرفته و خواروبار از آبان ماه متناسب با ۵۵ درصد حقوق اداره کار پرداخت شد. در خصوص بدهی سال‌های قبل نیز قرار شد پرداخت به صورت اقساط و با تأمین بودجه انجام شود که در طی این سال‌ها مبالغی به صورت پراکنده پرداخت شد.

این فعال بازنشسته گفت: در سال ۱۳۹۹ بار دیگر مدیریت مخابرات تغییر کرد. پرداخت مبلغ خواروبار بر اساس آیین نامه در سال ۹۸ و ۹۹ انجام و تا دی ماه ۱۴۰۰ هم ادامه پیدا کرد. اما در طی این سال‌ها کارت‌های ورزشی کلیه کارکنان و بازنشستگان به بهانه کرونا غیرفعال شد که هنوز هم غیرفعال است.

شفاعتی گفت: این رویه ادامه داشت تا اینکه هیئت مدیره جدید در بهمن ۱۴۰۰ پرداختیِ خواروبار و رفاهیات را به صورت کامل حذف کرد. آن‌ها می‌گفتند توان مالی نداریم و نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

این فعال بازنشسته ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بازنشستگان مربوط به بیمه تکمیلیِ آن‌هاست. از بازنشستگان بابت بیمه تکمیلی پول کسر می‌شود اما خدماتِ درمانی که باید به آن‌ها داده نمی‌شود. اگر بازنشسته به مراکز درمانیِ طرف قرارداد برود مشکلی ندارد اما در صورتِ مراجعه به مراکز غیر طرف قرارداد، هیچ هزینه‌ای از طرف بیمه به بیمه شده پرداخت نمی‌شود. بیمه در واقع به این بهانه که شرکت مخابرات بدهیِ خود را پرداخت نکرده است زیر بار پرداخت هزینه‌ی درمان کارکنان و بازنشستگان نمی‌رود و این مشکلات فراوانی برای ما ایجاد کرده است.

شفاعتی تصریح کرد: گاهی اوقات مراجعه به مراکز خصوصی اجتناب ناپذیر است و این حق ماست که بابتِ پولی که برای بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنیم، بخشی از هزینه‌ی خود را جبران کنیم اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

وی گفت: متاسفانه دست بازنشسته به جایی بند نیست. به هر حال شرکت مخابرات از طرق مختلف درآمد کسب می‌کند اما همواره به این بهانه که درآمدش پایین است از حقوق کارگران و بازنشستگان کسر می‌کند.

1417720cookie-checkبازنشستگان مخابرات ایران به چه معترض هستند؟

نظرات بسته شده است.