مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

چرا قرار داد فیبر نوری دولت با اپراتورها بویژه مخابرات منطقی نیست؟

مخابرات ما : آنچه در پی می آید طرح مشکلاتی است که از سوی کارشناسان  مخابراتی با هدف بررسی زوایای اجرای طرح فیبر نوری که از سوی دولت به اپراتورها پیشنهاد گردیده است می پردازد .اهم این مشکلات به اختصار و به شرح ذیل می باشد .

 

چرا قرار داد فیبر نوری پیشنهادی دولت به اپراتورها بویژه مخابرات منطقی نیست؟

مخابرات ما : آنچه در پی می آید طرح مشکلاتی است که از سوی کارشناسان  با هدف بررسی زوایای اجرای طرح فیبر نوری که از سوی دولت به اپراتورها پیشنهاد گردیده است در نشستی کارشناسی مطرح شده است.این نظرات نه تمامی مشکلات اجرائی طرح فیبر دولت است و نه با دلایل فنی و مستندات کافی بصورت قطعی پذیرفته شده است.صرفا نظرات کارشناسی در جمعی مخابرات است که به بررسی طرح پیشنهادی دولت پرداخته اند.

 

الف: تقسیم سهمیه ها منطقی نیست .

بدین ترتیب که در قرار داد مزیور تعداد ۷ میلیون پورت به مخابرات ، یک میلیون به اف سی پی ها ، ۵۰۰هزار به رایتل و…. اختصاص پیدا کرده است.از آنجا که در صورت عدم تحویل این تعداد پورت جرایم سنگینی در انتظار اپراتورهاست باید برنامه هر اپراتور بر اساس توان خودش تعیین گردد نه اینکه دستوری و غیر ممکن باشد.

 

ب : بر اساس این طرح ، تقسیم کاربران نیز در شهرهای بزرگ (کلانشهرها)  و کوچک منطقی نیست

مشتریان کلانشهرها یا شهرهای بزرگ بقول معروف آرپو-بالا هستند. آرپو درآمد ماهانه اپراتور از یک سرویس مثلا اینرنت است. اما مخابرات حق ندارد بیش از ۱۴ درصد از مشتریانش را در کلان شهرها ببیند.

 مخابرات ۱۴ درصد ، اف سی پی ها ۸۰ درصد ، رایتل ۳۰ درصد و ایرانسل ۲۰ درصداز کاربران را می تواند در کلان شهر ها سرویس بدهند.این آمار در درآمدهای آتی تاثیر بسیاری دارد.

 

ج : کم و کیف جرایم در نظر گرفته شده مشخص نیست

 کم و کیف جرایم در نظر گرفته شده مشخص نیست و اپراتور نمی داند بابت چه چیزی در اینده جریمه خواهد شد. میزان جریمه در این طرح ۲/۵درصد از صورت های مالی در نظر گرفته شده است. اما دولت یا وزارت ارتباطات در آینده جرائم را مشخص و میزان جریمه را نیز اعلام خواهد کرد!

همچنین ۱۰ درصد از صورت های مالی به عنوان ضمانت نامه اخذ می گردد تا جرایم از آن ضمانت نامه بدون نظر اپراتور کسر گردد.پیش از این از اپراتورها ضمانت نامه اخذ نمی شد لذا جا برای گفتگو و چانه زنی در مورد جریمه باز بود.

 

د-فرکانس ها و نامبرینگ باید به سازمان تنظیم مقررات برگردد 

 مواردی در  قرار داد وجود دارد که در آینده برای مخابرات مشکلات زیادی ایجاد می کند.بطور مثال گفته می شود  فرکانس ها و نامبرینگ باید به سازمان تنظیم مقررات برگردد . در حال حاضر نامبرینگ در اختیار مخابرات است که بابت ان هزینه ای نمی پردازد.

از سوی دیگر مقرر گردیده است تا اف سی پی ها شبیه ارتباطات سیار عمل نموده و به انها فرکانس اختصاص یابد که در این صورت مخابرات بایستی فرکانس ها را پس داده تا به آنان تحویل گردد.

 

ک- نحوه پرداخت کمک های وزارت ارتباطات مشخض نیست

وزارت ارتباطات برای پرداخت کمک ها، روش های خاصی در نظر گرفته است.مثلا در دو گام به اپراتورها پول پرداخت می شود که در هر دو گام باید منتظر تست فنی وزارتخانه بمانند.برای این تست هیچ محدودیت زمانی در نظر گرفته نشده است.

ضمن اینکه بین هزینه های اپراتور  با در آمدهای احتمالی آتی نیز تناسبی وجود ندارد.مخابرات برای انکه از عهده تعهد ۷ میلیون پورت برآید می بایست حدود ۵۸۰۰ میلیارد تومان هزینه کند.برای برگشت هزینه سرمایه گذاری شده در یک دوره منطقی باید از هر پورت حداقل ۳۰۰ هزار تومان دریافتی داشته باشد تا  از سود حاصل سرمایه اش برگردد این در حالیست که از مجموع ۵ میلیون مشترک فعلی اینترنت مخابرات ، ۱۰۰ هزار نفر هم شامل این حداقل در امد نمی شوند.این رفتار مشترک در فیبر هم تکرار خواهد شد لذا درآمدی هم متصور نیست تا بتواند هزینه هایش را پوشش دهد.

 

گ-یکی دو نکته از بدحسابی دولت و جرائم طرح

 پس از پوشش منطقه، پس از درخواست مشترک، اپراتور یک ماه فرصت دارد تا سرویس را تحویل دهد.در شرایط فعلی نیمی از این زمان برای گرفتن مجوز حفاری از شهرداری اختصاص می یابد .فرصت ناکافی برای رساندن فیبر به مشترک با  جرائمی همراه می شود که فعلا توضیح داده نشده است.

مورد بعدی اینکه در معاملات معموللا دولت یا وزارت ارتباطات بدحساب است.بطور مثال  بدهی کلان دولت از بابت طرح یو اس او به مخابرات بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است که پس از دو سال هنوز پرداخت نشده است.

*****

در هر حال با توجه به نظرات کارشناسان مخابراتی و مدیران اجرائی در سراسر کشور مشکلات اجرایی طرح فیبر دولت به مراتب بیشتر از ان است که ذکر شد  لذا در فرصتی دیگر به تفصیل به ان خواهیم پرداخت. اما کوتاه سخن انکه در این قرار داد نکات روشنی دیده نمی شود تا مخابرات را به اجرای ان ترغیب نماید در حالی که در کشورهای دیگر کل هزینه توسعه فیبر توسط دولت تامین می شود و مشکلات اپراتورها نیز -از جمله مجوزهای شهرداری و …- به کمک دولت حل می شود اما در اینجا به نظر می رسد دولت می خواهد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری را روی دوش نحیف اپراتورها قرار دهد.

 

1404602cookie-checkچرا قرار داد فیبر نوری دولت با اپراتورها بویژه مخابرات منطقی نیست؟
19 نظرات
  1. علی می گوید

    تا امثال ….. تو مخابرات باشن، وضع مخابرات همینه. مخابرات اگه میتونست چندتا مدیر متخصص استخدام می کرد خوب میشد.
    (سردبیر- نام یکی از اعضای هیئت مدیره و یک معاون مدیر عامل ذکر شده)

  2. میخاییل گورباتف می گوید

    این قرارداد را بهش میگن
    قرار داد ترکمون چای

  3. حیدری می گوید

    سلام من یک اشکال بزرگ در سایت مخابرات ما می بینم وان عدم توجه به خواسته و درخواست همکاران مخابراتی است وقتی دهها کامنت در مورد عدم واریز حق مسکن ومعوقات ان فروردین ۱۴۰۱ تا کنون که مهرما ه هیت دولت با افزایش ان موافقت کرد هیچ گونه توجهی نمی کنید وحتی یه پیگیری ساده هم انجام نمی دهید باعث بی اعتمادی همکاران به مخابرات ما میشودوازان دلسرد می شوند انتظاراست حداقل یه جوابی بدهید

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      آقای حیدری
      اگر برای کارگزاران سوال می کنید کسی پاسخ نمیده
      اگر برای خدمات اول سوال می کنید همون روزهای اول جواب دادیم

  4. Hasan می گوید

    سلام اقای سردبیر………………….
    (سردبیر: متن بصورت محرمانه برای سردبیر نوشته شده و خواسته شده پس از مطالعه سردبیر پاک شود به جهت آگاهی نویسنده این ققردش باقی موند)

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      بله همیشه هست
      اگر نباشه این همه تلاش معنی نداره

  5. کارشناس خسته می گوید

    سردبیر عزیز برای ما که ۱۰ برج و اتفاقا آخر هفته هم هستش و هنوز حقوق ماه قبل رو نگرفته ایم هیچ خبری به جز خبری درباره حقوق مون که به نا حق گروگان گرفته شده !!!! (برای نشون دادن نارضایتی پرسنل به شورای رقابت…) مشابه دشنام و فحش خوردن هستش ….
    با کمال احترام برای شما و تیم زحمت کشتون الان تو این وضعیت معیشتی و بی پولی و نگرفتن حقوق وقتی این خبر رو میخونیم میگوییم به ….. که وزارت ارتباطات و وزیرش طرح غیر منطقی به مخابرات داده ….
    خواهش میکنم یک خبر از حقوق مایی که مثل پرسنل رسمی تهران واریز نشده بزارید بزارید دوباره به فلان بهونه مدیران حقوقمون قرار نیست پرداخت بشه تا بریم یه خاکی تو سرمون بریزیم …‌
    خیلی تلخ ولی به خدا که وقتی اینهمه بی عدالتی و ….. رو به عینه میبینیم هر روز اگر جلوی چشممون هم کابل و تجهیز مخابرات رو ببرن بی تفاوت میگذریم و لعنت خدا بر باعث و بانی همیچین شرایطی ….

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      دوست خوبم
      من هم مثل شما هستم یعنی اگر شما حقوق نگرفتین من هم نگرفتم
      الان امروز جندمه؟ از ۲۵ ام ماه قبل همکاران دنبال خبر حقوقی هستن و تحمل هیچ حرف دیگری رو ندارن
      الان هم ۱۰ آبان و تا ۱۵ آبان همین درگیری هست
      یعنی ۲۰ روز از ماه ما تحمل هیچ حرف دیگری رو نداریم.من هم با شما موافقم که تحمل حرف دیگری رو نداریم
      اما من چه کنم؟
      ۲۰ روز سایت رو تعطیل کنم و فقط بگم حقوق نمیدن؟ ایا راه حل همینه؟
      به سایت نگاه کنید
      از ابتدای ماه اصلا تعطیل کردم به دو دلیل یکی اینکه کسی جز حقوق تحمل حرف دیگری نداره دوم اینکه شرایط کشور برای من حال کار نذاشته
      دستم به کار نمیره
      چکار کنم؟
      همه مثل من و شما فکر نمیکنن. یکی میگه ان سایت فقط شده خبر حقوقی
      راست میگه ۲۰ روز از ماه جز حقوق حرفی نیست
      ضمن اینکه همه مثل من و شما نیستن که حقوق نگرفته باشن
      شرکت یها گرفتن ۲۵ تا استان گرفتن اینا دنبال معوقاتن دنبال مطالباتن دنبال بازنشستگی هستن دنبال بیمه هستن دنبال …
      اینا خبر دیگری میخوان
      اونا رو چکار کنم؟
      شما هر ماه همین حرف رو میزنید ولی من چه کنم؟ مجبورم حد وسط رو رعایت کنم

  6. کارگر روزمزد می گوید

    در حالی که در کشورهای دیگر کل هزینه توسعه فیبر توسط دولت تامین می شود و مشکلات اپراتورها نیز -از جمله مجوزهای شهرداری و …- به کمک دولت حل می شود اما در اینجا به نظر می رسد دولت می خواهد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری را روی دوش نحیف اپراتورها قرار دهد.

    تا اینجاش درسته …
    ولی سود مخابرات مگه به جیب دولت می‌ره که حالا دولت بیاد به کمک مخابرات

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      اوه!اوه!
      مگر دولت خرج مخابرات رو میده که براش تکلیف معلوم میکنه؟ و میگه ۷ میلیون پورت فیبر بکش؟
      چرا باید مخابرات بره ۷ میلیون پورت بکشه فقط برای اینکه حرف دولت درست در بیاد؟
      مخابرات حدود نیم میلیون پورت در برنامه گذاشته بیش از اون هم نمیخواد بکشه
      حرف زوره

  7. ناشناس می گوید

    با توجه به اخبار منتشر شده در گروه‌ها و از مکالمات صورت گرفته با آقای پژمانفر، عنوان میشه که ایشون و مجلس (طبق انتظار) زیر تمام وعده و وعیدها زدند و اعلام کردند روی مطالبات و معوقات حساب نکنید!
    با یک بررسی منصفانه، اینجا مشکل کارکنان مخابرات مجلس یا حتی کارفرما و سهامداران نیستند! آنچه که بیش از همه به کارکنان ضربه میزنه، بخشی از بدنه خود کارکنان در قالب نمایندگان مطالبه‌گر، نمایندگان تشکل‌های شاغلین و بازنشستگان و حتی سایت‌های مخابراتی مثل مخابرات ما هستند! چون این‌ها بودند که مداوم اخبار بی‌اساس منتشر می‌کردند (هیچ مرجع رسمی اخبار منتشر شده در گروه‌ها یا سایت‌های مخابراتی رو تأیید نکرد که حالا مورد پرسش باشه و هرگز نه مخابرات و نه مجلس به شکل رسمی چیزی اعلام نکردند!) و امید بی‌پشتوانه تزریق می‌کردند و وقتی بنده و افرادی مثل بنده تشکیک می‌کردیم یا و با یادآوری سوابق کارفرما درخواست ضمانت بابت اخبار منتشر شده می‌کردیم، مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفته و با برچسب زنی‌های مختلف از قبیل منبع انرژی منفی یا عامل کارفرما محکوم به سکوت میشدیم!
    برای من که مدت‌هاست تشکلهای صنفی مردند و هیچ اعتباری ندارند. اما به دلیل اعتماد زیادی که به مخابرات ما دارم، مشاهده امیدهای پشت سر هم در اخبار و کامنت‌های سایت و رد نظرات مخالف، حتی سبب تغییر نگرش من شده بود که شاید من زیادی بدبینم و قراره اتفاق مثبتی بیوفته و من هم منتظر صدور احکام و پرداخت بودم!!!
    این از جوانمردی به دوره که حالا که همه چیز تمام شده و مشخص شده که خبری نبوده و بالغ بر دو ماه همه سر کار بودند، تمام افرادی روزگاری مدعی تأثیرگذاری در روند پرداخت مطالبات و پیگیر مجلس بودند و خبر واریز عن‌قریب مطالبات رو می‌دادند، خودشون رو کنار بکشند و سکوت کنند! البته از به اصطلاح نمایندگان صنفی با توجه به عملکرد گذشته میشد انتظار مشابه داشت. آقای x و y هم که مداوم مدعی حضور در مجلس و حل مشکلات بودن هم ازشون انتظار زیادی نمیره که حالا توضیحی بابت اخبار کذب و بی‌پایه بدن. در موقع اخبار خوش همه بر یکدیگر پیشی می‌گیرند که مبادا سهم کمتری از اعتبار وقایع آتی داشته باشند وهر گروهی سعی در مصادره وقایع به نفع خود می‌کنه، اما حالا طبق معمول همه کنار کشیدند و تقصیر متوجه دیگری می‌کنند!
    ولی از مخابرات ما و سردبیر اون انتظار داشتم که به شکل مشروح به ذکر دلایل انتشار چند باره اخباری که پایه و اساس درستی نداشتند و دفاع از اونها بپردازه و اینطور خودش کنار نکشه که انگار اصلاً در متن و حاشیه این ماجرا و اطلاع رسانی نبوده! انتظار داشتم از اعتبار حرفه‌ای و سابقه مخابرات ما که با انتشار این اخبار خدشه‌دار شده، دفاع بشه!
    نمی‌دونم شاید هم شناخت من از مخابرات ما اشتباه بوده و توقع زیادی داشته و دارم و باید سطح توقعاتم رو پایین بیارم!

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام
      قطعا به موقع خودش همه چیز رو بیرون میریزیم.
      هنوز زوده. و هنوز برای شما که هر لحظه با هر چه میشه مخالفت می کنید زوده که به نقطه پایان برسیم
      ما روزهای سخت زیادی داشتیم ولی برای اینکه بگیم نمیشه و نشه خیلی زوده.
      در مسیر اگر شما مبارزه می کنید و به نتیجه مبارزه تون اعتماد می کنید معنیش خوش بینی نیست
      ما هر لحظه از مسیری موفق نشیم از مسیر دیگری میریم.هنوز از این مسیر نا امید نشدیم.
      ضمن اینکه هرگز دیگران رو متوقف نکردیم.هر کسی هر راهی رو رفته تا به پایان ماجرا برسیم. من اسم هیچکدوم رو شکست نمیذارم
      چه روزگاری که تنها نقطه پیکان جلو رفتن بودیم از سال ۹۰ / و چه حالا که آنقدر بازیگران قدرتمندی به صحنه اومدن که ما در کنارشون حساب نمیشیم
      هرگز هیچ نقطه توقفی وجود نداره و ما هم هرگز نگفتیم دو روز دیگه پرداخت میشه. مخابراتی که وقتی حقوق میخواد بده همه رو دق مرگ میکنه برای پرداخت ۲ هزار میلیارد تومن با ما چه خواهد کرد؟ حداقل ۶ ماه کشش میده
      هنوز زمانش نرسیده وقتی که کاملا شکست خوردین و یا کاملا پیروز شدین میتونین توضیح بدین
      ضمن اینکه فعلا مدعیان زیادن.یکی در دل مجلس نشسته یکی در دفتر و دوست نمانیده مجلس در فلان استانه و ….
      همه انیها میتونه نقطه خوبی برای پیروزی باشه. به شرطی که متحد بشن
      تا وقتی مخابراتی ها یاد نگیرن با هم متحد بشن، از اشکالات جزئی همدیگه عبور نکنن و به سمت امتیازات فردی نحرکت نکنن هیچ اتفاق مثبتی نمیفته
      فقط دنبال ایراد گرفتن از همدیگه هستیم و در هم شکستن قهرمانانی که در ذهن خودمون ساختیم.
      در حالی که این اشتباه ما بوده که فکر میکردیم یک نفر یا یک شخص یا یک گروه میتونه قهرمان ما باشه حتی اگر کمیسیون اصل ۹۰ باشه
      حتی اگر دوست من باشه
      حتی اگر مخابرات ما باشه
      از همه اینها که بگذریم، نقش یک رسانه چیه؟ تشویق به ادامه یک راه تا رسیدن به نقطه پایان، یا امید زدائی و ….!
      باید به قدر مخابرات ما با دیگران در ارتباط باشید و مشکلات مردم رو لمس کنید تا درک کنید که (نه نمیشه) قابل گفتن نیست .بلکه باید مبارزه و تشویق کرد.تا وقتی مبارزه زنده است میتونی ببازی و دوباره شروع کنی.
      حرف آخر!
      این حق شماست! نمیشه ازش عبور کرد! به هر شکلی شده باید گرفت.حرف زیاده! داستان ۱۳ سال زندگی، شطرنج، باختن و بردن … چیزی نیست که بشه حرفشو زد.
      ما هرگز نمی تونیم حتی ۱۰ درصد از فعالیت های مخابرات ما رو تعریف کنیم.حتی ۱۰ درصدش رو
      کوه یخ مخابرات ما رو …
      این هم بارها و بارها توضیح دادیم که شما ظاهرا ندیدین:
      “””دوست خوبم
      باور کنید هیچ خبری از اجرا یا عدم اجرا در مخابرات نمی بینم
      حتی مجلس هم با مخابرات جلسه نداشته بلکه جلسه اش با وزیر بوده. وزیر هم …..
      من چه جوابی باید بدم؟ من هم از خدا میخوام جوابی داشته یباشم بدم
      ضمن اینکه هر کسی در هر جایی چیزی بگه حرف غیرموثق زده
      دهها بار گفتم باید خود مخابرات اعلام کنه که اجراش هم بکنه
      حتی نمیشه گفت که مخابرات اجرا نمیکنه! چون هیچی نمیگن!
      در این شرایط که همه ساکت شدن من چی بگم؟”””

  8. محمد می گوید

    سردبیر بیچاره چه گناهی داره مخابرات حقوق نمیده و…….
    کسی اطلاع داره کی بیمه تکمیلی خدمات اول فعال میکنن ؟ یا اینم شد مثل بیمه تامین اجتماعی که برا خودشون یه راه در رو برا فرار از پرداخت کامل حقوق

  9. اصفهانی می گوید

    چی شد اقای به اصطلاح سردبیر چرا ساکت شدی؟خودت و بچه هات که شرکتی هستن حقوقتون رو گرفتین لالمونی گرفتی؟ اصفهان هنوز حقوق نگرفته بابت اون پستی که گذاشتی و باعت این قضایا شدی هیچ وقت نمیبخشیمت

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      بله خب
      حقوق من و بچه هامو ریختن توی حسابم
      شما در توهم توطئه گیر کردی عزیزم
      ما هزار تا حرف دیگه هم زدیم همون یکی نبوده
      ضمن اینکه حداقل ۷ تا استان بزرگ نگرفتن ما هم جزو همونا هستیم تهران هم هست
      آدم بد نیست یه ذره خوددار باشه

      1. همکار می گوید

        همه استانها گرفتن بجز اصفهان و مخابرات ایران …گفتن یکشنبه دیگه پرداخت میشه

        1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

          سلام
          کسی جواب نمیده
          وقتی نمیتونن بدن جواب نمیدن
          استانهایی که از روز ۴شنبه حقوق گرفتن لطفا خبر بدن و همینجا بنویسن

  10. ح می گوید

    حقوق نیروهای رسمی تهران نمیدونید کی واریز میشه

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      نه متاسفانه

نظرات بسته شده است.