مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

سردبیر سلام می کند-اجرای طرح فیبر نوری در سیستان و بلوچستان چیزی جز مسئولیت اجتماعی است؟

مخابرات ما- مطلب سردبیر پاسخی است به معاونین استانداری سیستان و بلوچستان

مخابرات ما (سردبیر) – سلام می کنم خدمت همه دوستان گرامی! امروز دو تن معاونین استانداری سیستان و بلوچستان تمامی انتظارات خود را از مخابرات مطرح کردند.ایشان معتقد بودند مخابرات باید در حاشیه وظایف محوله و یا حداقل مسئولیت های اجتماعیش به استان محروم سیستان و بلوچستان خدمت کند.

 

البته مسئولیت های اجتماعی وظیفه تمامی ارگانها، ادارت و حتی شرکت های خصوصی است اما به نظر می رسد معاونین استانداری یک جا، تمام مسئولیت های دولت را نیز به مخابرات محول کرده اند.

 

طرح ftth فقط در بخش نهایی یعنی از مرکز تلفن تا منزل مشترکین حدود ۶میلیون و پانصد هزار تومان هزینه دارد. از هزینه های پیشین بطور کلی صرف نظر می کنیم. در جایی مانند سیستان و بلوچستان (شبیه استانهای بزرگ)  گمان نمی کنم آرپوی یک خط (درآمد ماهانه) ftth  بیش از ۵۰ هزار تومان باشد.با این وصف فقط هزینه نهایی شرکت در طی ۱۲ سال از مشترک این استان اخذ می گردد.

شما به ما بگویید کدام سرمایه گذار حاضر است در چنین فضایی سرمایه گذاری کند مگر اینکه :

  • ارگانی دولتی باشد و برای وظایف دولتی هر نوع هزینه ای توجیه داشته باشد
  •   به عنوان مسئولیت اجتماعی چنین هزینه ای را بپذیرد و از سود خویش بگذرد

مخابرات ارگانی دولتی نیست بنابراین بردن طرحی مانند فیبر نوری به استان سیستان و بلوچستان به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و فقط  در حیطه مسئولیت های اجتماعی قابل توجیه است.

 

درک چنین موضوعی از سوی معاون اقتصادی استانداری نباید چندان دشوار باشد.نه تنها بردن طرح هایی مانند ftth  به مناطق محروم و روستایی توجیه اقتصادی ندارد بلکه حتی کشیدن تلفن ثابت یا vdsl نیز توجیه اقتصادی ندارد.اما در تمام این سالها مخابرات زیانده، سعی کرده بین مسئولیت های اجتماعی و مجبوریت های اقتصادی طوری حرکت کند که مردم نیز سرویس های خود را بگیرند.

 

گذشته از آن، بیشتر خواسته های معاونین استانداری در محدوده همراه اول بوده است.همراه اول به ازای هر دکل چیزی حدود ۲ میلیارد تومان صرفا هزینه نصب و ملزومات دکل را می دهد.تجهیزات بی تی اس حداقل شامل ۶ تجهیز برای ۲G/3G/4G است که حداقل برای هر یک ۶۰۰ میلیون تومان هزینه می کند.به بیان ساده هر دکل مخابراتی حدود ۶ میلیارد تومان هزینه دارد.

یک معاون اقتصادی با حسابی سرانگشتی برای ما حساب کند که زمان برگشت سرمایه برای یک شرکت خصوصی باید چقدر باشد؟ در جایی مثل سیستان و بلوچستان برگشت سرمایه با آرپو یا درآمد ماهانه بسیار محدود چند سال طول می کشد؟ ۵۰ سال! شاید هم صد سال!

 

مخابرات یا همراه اول یک موسسه عام المنفعه نیست.این شرکت در پایان سال باید علاوه بر حقوق کارکنانش،  سودی متعادل به سرمایه گذارانش تقدیم کند وگرنه سرمایه گذاری هرگز توجیهی نخواهد داشت.

 

از یک معاون اقتصادی در مرکزی به اهمیت یک استانداری انتظار داریم تمامی محاسبات فوق را انجام داده و شرایطی فراهم کند تا سرمایه گذاران به این استان بیایند. حداقل باید سوبسید یا یارانه ای به این خدمات اختصاص یابد تا برای سرمایه گذاران توجیه داشته باشد.

یعنی همان کاری را برای مخابرات و همراه اول انجام دهند که برای های وب یا شاتل انجام می دهند.

 

1376480cookie-checkسردبیر سلام می کند-اجرای طرح فیبر نوری در سیستان و بلوچستان چیزی جز مسئولیت اجتماعی است؟
8 نظرات
  1. همکار فیبر می گوید

    امروز‌ از بخش خبری بیست و‌ سی گزارش کوتاهی از طرح نجما توسط مدیرعامل مخابرات مطرح شد . ۱۶۰۰ کیلومتر فیبر نوری با اعتبار سیصد میلیارد تومان !هر متر کمتر از دویست هزار تومان . با فرض اینکه این مبلغ تکافوی هزینه های فیبر نوری و تجهیزات مربوطه را میکند علاوه بر اینکه محل تامین این اعتبارات همچنان مبهم میباشد دو موضوع خیلی مهم در این طرح دیده نشده است. اول هزینه های شهرداری که در حال حاضر هزینه تخریب آسفالت از هزینه اجرای فیبر بیشتر است. دوم تورم تا سه سال آینده منظور نشده است. طرحی با این همه ابهامات مالی و اعداد کارشناسی نشده بعید است به نتیجه برسد . امیدوارم گزارش هزینه و‌ درآمد این پروژه صادقانه اطلاع رسانی شود .

  2. ورودی ۹۲ می گوید

    دوست عزیز از این جهت رشته تحصیلیم رو گفتم چون این سامانه های تحت وب رو یه تیم برنامه نویسی نوشته که تخصص it دارند و بنده هم رشته تحصیلیم it هستش و برنامه نویسی هم میکنم ….

  3. اندیشه و تفکر می گوید

    حالا مگه بنده خدا خودش رو معرفی کرده ؟
    مدرکش رو گفته که صحت مطلب به واقعیت نزدیک تر باشه

    به جای اینکه به مخابرات گله کنی که چرا احکام رو نزده!
    به همکار نوشتی چه ربطی به مدرک داره؟!

    همین هست که مخابرات سرانجامی ندارد

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      ها
      چی؟

  4. هدف می گوید

    این جلسات رو دکتر عیدی گذاشته
    واسه اینکه چند سال دیگه هم نشون بده میتونه مدیریت کنه و از جو بوجود آمده در سیستان کمی بکاهه!!!!!
    اینجور مواقع دکتر کاهش هزینه ها(آقای عیدی زاده) اونم تو بعد نیروی انسانی بحث ضرر یا منفعت مخابرات رو نمی سنجه

  5. رسمی می گوید

    از احکام چه خبر ؟

    1. ورودی ۹۲ می گوید

      واسه صدور احکام نه تنها مارو بلکه سردبیر عزیزمونم سرکار گزاشتند !!!
      من خودم فوق لیسانس IT هستم و باید خدمتتون عرض کنم وقتی ارگانی مثل مخابرات یک سامانه تحت وب مثل hr رو خریداری میکنه برای به روز رسانی اطلاعات سامانه مانند همین صدور احکام نیاز به شرکت ارائه کننده ندارد و پنل مدیریتی دست خود سازمان هست و فقط نگهداری و پشتیبانی دز هنگام بزوز خرابی سامانه با شرکت ارائه دهنده هستش !!!! نه اینکه برای وارد کردن هر اطلاعاتی وابسته با شرکتش باشیم و شرکت بخواد بخاطر مسائل مالی گرو کشی کند….

      1. ناشناس می گوید

        حالا این چه ربطی به فوق لیسانس بودن داره

نظرات بسته شده است.