مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

نگاهی به تراز مالی ارتباطات سیار (همراه اول) در سال ۱۴۰۱

مخابرات ما- با اجازه شما نگاهی به بیلان کاری شرکت ارتباطات سیار یا همراه اول می اندازیم.
نویسنده تحلیلی- علی آرشیان
مخابرات ما- شرکت ارتباطات سیار مجمع سالیانه صاحبان سهامش را روز گذشته برگزار کرد.این شرکت به ازای هر سهم ۵۹۰ ریال توزیع می کند.یعنی تقریبا معادل ۵۰ درصد از سود سالانه اش.واقعاً باید چنین امری را به فال نیک گرفت.
اینک به شرح و توضیح چند اسلاید از گزارش سالیانه هیئت مدیره به مجمع عمومی می پردازیم. قبل از آن باید از هیئت مدیره همراه اول بابت همکاری صمیمانه در ارسال این گزارش و پاسخ به سوالات سردبیر مخابرات ما تشکر کنیم.
*****
ابتدا نگاهی بیندازیم به مجمع سهامداران ارتباطات سیار.بخش عمده این سهام در اختیار شرکت مخابرات ایران است.
اما بعد به پیش بینی های هیئت مدیره در سالهای گذشته از میزان سود نگاهی می اندازیم.در طی ده سال گذشته همراه اول به تمام پیش بینی های اولیه هیئت مدیره رسیده  و عدد پیش بینی را رد کرده است.این امر برای هیئت مدیره امتیاز مثبتی است.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ارتباطات سیار در شرکت اصلی به ازای هر سهم ۱۰۴۰ ریال سود خالص داشته و با شرکتهای دیگر گروه، سودی معادل ۱۲۰۰ ریال به ازای هر سهم داشته است.
سود شرکت اصلی حدود ۴۹ هزار میلیارد ریال و سود تلفیقی گروه ۵۶ هزار میلیارد ریال بوده است.
از آنجا که در تصویر بالایی، هیئت مدیره سود هر سهم را ۱۰۴۰ ریال اعلام کرده است ما نیز به همین استناد می کنیم.
به اسلاید بعدی توجه کنید. سود خالص شرکت نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد  و سود تلفیقی گروه ۱۴ درصد افزایش داشته است.
حالا اجازه می خواهم بحث های مالی را ببندیم و به مسائل دیگر بپردازیم که باعث شده این شرکت سود قابل ملاحظه ای کسب کند.این تجربه قطعا به کار مخابرات ایران هم خواهد آمد.
ابتدا به محل درآمد شرکت ارتباطات سیار می پردازیم. ببینید چه سهمی از این درآمد برای مشتریان دائمی است و چه سهمی به مشتریان اعتباری نسبت داده شده.
معادل ۱۰۷ هزار میلیارد ریال از درآمد ناخالص توسط مشتریان دائمی تولید شده.اما ۱۵۹ هزار میلیارد ریال از مشتریان اعتباری گرفته شده است.معنی و مفهوم این جمله این است که مشتریان اعتباری بسیار بیش از مشتریان دائمی هزینه کرده اند.
حالا به پاسخ یک سوال ما فکر کنید: مشتریان اعتباری تلفن ثابت کجایند و اینک چگونه سرویس می گیرند؟
من به شما می گویم، در حال حاضر هیچ مشتری اعتباری ندیده ام! چرا؟ وقتی مشاهده می شود که مشترکین اعتباری درآمدی بیش از مشترکین دائمی به ما می دهند چرا این سرویس را فعال نمی کنیم؟

 

اما این اسلاید نیز بسیار آموزنده است.ما آن را به حساب هوشیاری سهامداران مخابرات و همراه اول می گذاریم.

شاخص سرانه درآمد در همراه اول، ۱۶۵  میلیارد ریال است.یعنی این شرکت به ازای هر کارمندش ۱۶  میلیارد تومان درآمد وارد شرکتش کرده است.شاخص درآمد عملیاتی ۲۲  میلیارد ریال است.یا ۲  میلیارد تومان.هر کارمند همراه اول ۲  میلیارد تومان درآمد عملیاتی و ۱۶ میلیارد تومان درآمد کلی داشته است.

تاکید می کنم همراه اول با فرستادن تمامی کارکنانش به شرکت مخابرات-بخش ثابت باعث شد سرانه درآمدش بسیار زیاد شودچندی بعد مجمع سالیانه مخابرات ایران برگزار خواهدشد و ما می توانیم این اعداد و ارقام را مقایسه کنیم.

نکته آخر! دوره وصول مطالبات برای یک شرکت بسیار حیاتی است.این دوره برای همراه اول در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۸ روز بوده است.یعنی وقتی مشترکی بدهکار می شود ظرف ۳۸ روز بطور میانگین پولش به حساب همراه اول وارد می شود.در شرکت مخابرات ایران این رقم چیزی حدود ۲ ماه است.اخیرا روی این شاخص کار کرده اند تا کاهش پیدا کند.

حسابش را در نظر داشته باشید.پول همراه اول حدود ۳۸ روز دست مشترکین باقی می ماند سپس به حساب همراه اول واریز می شود.این عدد برای شرکتی که ماهانه قبض صادر می کند بسیار خوب است.

**************

باز هم به گزارش هیئت مدیره همراه اول خواهیم پرداخت تا بتوانیم موارد مناسب و نامناسب آن را مشخص کنیم تا بتوانیم در شرکت مخابرات نیز از این تجربه استفاده کنیم.

 

 

1374180cookie-checkنگاهی به تراز مالی ارتباطات سیار (همراه اول) در سال ۱۴۰۱
16 نظرات
  1. شایان مهر می گوید

    با سلام
    اول کلام تشکر و سپاس ویزه از جناب سردبیر محترم و همکارانشون که این فضا رو بوجود آوردند که هم بخونیم و هم صدامون شنیده بشه خداوند عمر با عزت به شما و عزیزان تان عطا کند.
    و اما یک موضوع ، لطفا اگر اطلاعات بنده اشتباهه بفرمایید یاد بگیرم صورت مالی یک شرکت و اعلام میزان سود مگر بعد از در نظر گرفتن تمام هزینه ها از جمله هزینه ها برای توسعه نیست پس سود اعلامی باید خالص سود باشه و ۸۹ درصد سهام تلفن ثابت باید به جیب مخابرات ایران بیاد نه همراه اول
    و اما نکته مهمتر برادران و خواهران همکار ، فراموش نکنید دو سهامدار عمده که چشمشون به این مبالغه و علاوه بر اونا دولت که شبیه اقای بامبل فیلم اولیور تویست از اب هم کره میگیره و فقط موقع مناسبت هاست که این سه گروه دم از حق و عدالت میزنن و کار گر و کارمند میشن چشم و چراغ جامعه .
    پس دیگه پولی نمیمونه که به ما بدن

  2. ناشناس می گوید

    کارشناسی تا کجا رفت اقای سردبیر

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      کارشناسی چی؟
      متوجه نمیشم؟

  3. حامد 400 می گوید

    ممنون از زحمات سردبیر محترم. قدردان زحمات شما هستیم
    این خبر چه حسی به من می دهد؟ به منه مخابراتی؟ من کجای این گزارش پر زرق و برق هستم؟ نیروی انسانی که عین بچه سر راهی باهاش برخورد میشه
    سهم من از این گزارش و سود چیست؟ حق ما شاغلین که داره خورده میشه . به بازنشستگان مظلوم ( هم از طرف دولت و هم از طرف مخابرات ) جفا شده.این در حالیه که با ۲۵۰۰ میلیارد تومان میشه این موضوعات حل بشه

    مبلغی که بعنوان حقوق دریافت می کنیم شامل (حقوق مبنا + حق جذب + رفاهیات) هست . اضافه کار و پاداش و ماموریت که واسه ما حرامه
    همین الان قبل از صدور حکم می دانیم که ۲۵ درصد از حق جذب کم شده و رفاهیات ثابت مونده
    هر افزایشی در حقوق مبنا با توجه به کاهش حق جذب چیزی نخواهد بود . شاید با فرمولی به ظاهر پیچییده همون ۱۰ درصد به سادگی هر چه تمام تر به حقوق ما اضافه میشه
    آقایان مدیر که هنگام محاسبه شاخص ها بسیار زیبا با اعداد و درصد کار می کنند، آیا نمی دانند سه ماه یعنی ۲۵ درصد سال و یا یک چهارم سال؟ چرا افزایش حقوق اعمال نشد؟ برای دریافت حقوق با تاخیر باید التماس کنیم. پس چندرغاز معوقه حقوق امسال را باید فراموش کنیم.

    مخابرات حتی برای یک بار هم شده نتایج نظرسنجی رضایت شغلی و انگیزه کاری که گاهاً انجام میده را منتشر کند.

  4. کرمانشاه احمد می گوید

    خب معلومه دیگه گوشت لخم بدون چربی واستخوان قیمتش فرق داره با چربی واستخوان.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      آخ ….
      خدا بگم چکار کنه اون قصاب رو!

  5. جواد می گوید

    با سود۵۹که امسال تصویب کردند مخابرات ۲هزار و پانصد میلیارد تقریبا سود میکنه و میاد به حسابش،حالا غیر از سودش مخابرات ماهیانه از درامد قبضش هم ماهیانه نزدیک دو هزار میلیارد پول در میاره.با یک ماه دریافتی کل حقوق شش ماهه پرسنلشو میتونه بده

  6. شرکتی همراه می گوید

    بااین تفاسیردیگه برای حقوق نباید مشکلی باشه.

  7. عبدا.. می گوید

    بادرود وسلام
    باتوجه به اینکه مخابرات ایران ازسود تقسیم شده همراه اول به عنوان درآمد برای پوشش ضررهایش وپرداخت حقوق استفاده میکند .فکر نمیکنیدکاهش سود تقسیمی به ضرر ما باشد ؟ واینکه شاید این هم برنامه ای برای ضررده نشان دادن مخابرات وادامه فشار برپرسنل بوده وازقبل برنامه ریزی شده باشد؟

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      به هر حال بیش از این میزان ضرر اعلامی چیزی به مخابرات نمیرسه
      مهم همین پذیرش این زیانه
      اما از اون عدد ۵۰ درصد که میمونه باید به زیرساختها برسه نمی تونه برای حقوق و چیزهای دیگه هزینه کنه
      اون مبلغ هم برای مخابرات هزینه میشه هم برای همراه اول
      این برداشته منه ها. ممکنه درست نباشه.۱۰۰ درصدی نیست

      1. عبدا.. می گوید

        بادرود وسلام
        فکرنمی کنم سود تقسیم نشده درهمراه اول را بتوانند ویا بخواهند درمخابرات سرمایه گذاری کنند .چون اینها دوشرکت مجزا هستند.لذا شاید حدس مادرست باشد.امیدواریم که نباشد.

  8. ناشناس می گوید

    سلام
    ۳۸ روز برای دائمی که قبض میاد پولش دست مشتری بوده
    به گفته این امار درامدش از اعتباری بیشتر بوده
    خط اعتباری اول پول میدی شارژ میخری بعد استفاده میکنی
    این به اون در

  9. پرنده آبی می گوید

    سلام خدا قوت
    این اعداد و ارقام ارتباطی به مدیران همراه اول ندارد بلکه به ساختار همراه اول و صد البته به نوع تکنولوژی موبایل و وابستگی مردم به موبایل ارتباط دارد و همین آمار رو در ایرانسل نیز می توان مشاهده کرد.
    اگر تفاوت در آمار ثابت و موبایل وجود دارد بخاطر تفاوت در تکنولوژی این دو است نه هنر مدیران همراه اول.
    اگر آنچه شما ادعا می کنید درست باشد و این آمار دستاورد مدیران همراه اول باشد چه خوب میشد تا آنها قدم رنجه کنند و مدیریت تلفن ثابت را بدست بگیرند تا تلفن ثابت نیز به پر باری همراه اول شود

  10. خدمات اول بندرعباس می گوید

    بااین همه درآمدچرامدیران گرسنه همش مینالن وحق وحقوق کارکنان وباهزارمنت پرداخت میکنن دنیا براتون همیشگی نیست لطفآخداترس باشیدوحق کارگرمظلوم ونخورید اگردست به راه کارکنان ونیروهای شرکتی که تمام کارهای مخابرات الان به گردنشونه باشیدوالا خدانظرش به شماوخانواده هاتون بیشترمیشه اگرسنگ جلو پای شرکتیها بریزین واونا رواذیت کنیدبخداقسم حق این کارگران به گردن شماوخانوادتون میوفته حالا ترجیح دادنش باخودتون پول یا خداوحق الناس یکی راانتخاب کنیدازماگفتن به فکرآخرتتون هم باشید

  11. همکار می گوید

    مطالبی که در این نوشته آمده کاملا بدیهی بوده و هر کسی که مختصر آشنایی با صورت های مالی داشته باشد میتواند براحتی آنها را احصا نماید . ولی بر خلاف نظر نویسنده توزیع ۵۹ تومانی سود در مجمع همراه اول به هیچ عنوان برای مخابرات ایران امری مبارک و میمون نمی باشد . علت کاملا مشخص است . مخابرات ایران در سالهای اخیر با مشکل نقدینگی شدیدی مواجه است .میزان زیان عملکرد سال گذشته مخابرات حدود ۳۸ تومان به ازای هر سهم است . عدم توزیع حداکثری سود همراه قطعا در جریان وجوه نقد در اختیار مخابرات ایران در سال جاری تاثیر منفی داشته و مشکلات نقدینگی را افزایش خواهد داد .
    حال سوالی که باید در چنین شرایطی پرسیده شود این است که چرا مخابرات ایران به عنوان سهامدار عمده مانع توزیع حداکثری سود همراه شده است ؟
    پاسخ به این سوال مهم است . میزان زیان مخابرات در سال گذشته ۳۸ تومان به ازای هر سهم بوده است . توزیع ۵۹ تومانی سود همراه با توجه به مالکیت ۸۲ درصدی مخابرات ایران و تعداد سهام دو شرکت تقریبا باعث صفر شدن زیان سال گذشته مخابرات و بالتبع عدم توزیع سود در مجمع سالیانه است . با توجه به اینکه توزیع سود در شرایط فعلی که بسیاری از همکاران شاغل و بازنشسته منتظر دریافت مطالبات حقه خود از شرکت هستند باعث ایجاد جو منفی بر علیه سهامدار عمده و هیات مدیره خواهد شد و این امر باعث تنش در مجمع و رویدادهای غیر قابل پیش بینی خواهد بود که به همین دلیل ترجیح سهامدار در توزیع ۵۹ تومانی سود در مجمع همراه اول بوده است و این هم از سیاست و دسیسه سهامداران عمده است .
    والله اعلم .

    1. عبدا.. می گوید

      درود برشما
      بنده هم همین را درکامنت قبل ذکرکردم.اینها برای ضررده نشان دادن مخابرات وفشار برپرسنل وکاهش مزایای قانونی آنها وفشار بردولت برای افزایش تعرفه ،۵۰درصد سود راتوزیع نکردند .ولی این پول درهمراه اول میماند ومخابرات به آن دسترسی نخواهد داشت .متاسفانه اینها پرسنل را ….فرض میکنند .

نظرات بسته شده است.