مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

آخرین وضعیت طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مجلس

مخابرات ما – رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر امام گفت: می‌توان امیدوار بود با تصویب طرح ساماندهی کارکنان، کارفرمایان به طور مستقیم نسبت به نیروهای خود پاسخگو باشند و این مسئولیت را به پیمانکاران محول نکنند.

مخابرات ما – (از رسانه های دیگر)–  محمد صالحی‌پور باورصاد رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر امام و ماهشهر در خصوص لزوم تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت گفت: اولین نکته تبعات اقتصادی است که این طرح برای مشمولین خود دارد. با توجه به اینکه حداقل حقوق کارگران با نرخ سبد معیشت و خط فقر فاصله‌ بسیاری زیادی دارد، می‌توان امیدوار بود که با تصویب طرح ساماندهی کارکنان، کارفرمایان به طور مستقیم نسبت به نیروهای خود پاسخگو باشند و این مسئولیت را به پیمانکاران محول نکنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های پیمانکاری هیچ هدف بلند مدتی برای مجموعه ندارند و صرفا به دنبال این هستند که از هر قراردادی سود خود را به دست آورند.

صالحی‌پور باورصاد همچنین به نبود امنیت شغلی در قراردادهای پیمانکاری اشاره کرد و گفت: بیش از نیمی از مواد حمایتی قانون کار برای کارگرانی که با پیمانکار کار می‌کنند اجرایی نمی‌شود. این موضوع مخصوصا در مورد کارگران مناطق ویژه اقتصادی بیشتر از مناطق دیگری صدق می‌کند. شرکت‌ها اغلب به دلیل معافیتهای مالیاتی به این مناطق می‌آیند و چون نظارتی بر آن‌ها نیست خود را متعهد به اجرای مواد پشتیبانی قانون نمی‌بینند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر امام ادامه داد: معمولا خدماتی که کارفرمای اصلی طبق قانون کار متعهد به انجام آن در قبال کارگران است، به کارگران پیمانکاری ارائه داده نمی‌شود.

وی گفت: کارگران می‌گویند در حالیکه شرکت‌ها مشمول یارانه‌ها و تسهیلات هستند اما هیچ خدمات بیش‌تر از قانون کار و حتی کمتر از قانون کار به کارگران خود ارائه نمی‌دهند.

صالحی‌پور باورصاد تاکید کرد: کارگری که زیرمجموعه‌ی مستقیم کارفرمای اصلی نباشد، قدرت مطالبه‌ی قانونمند از کارفرما را هم ندارد. این کارگران به دلیل نداشتن امنیت شغلی قدرت به چالش کشیدن کارفرما و مطالبه‌گری ندارند، آنها در واقع نمی‌خواهند موقعیت خود را به خطر بیندازند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر امام افزود: وضعیتِ دومینوواری به وجود آمده که از نداشتن امنیت شغلی به وجود می‌آید و به تدریج ضربه‌ی خود را به سایر حقوق کارگران وارد می‌کند.

این فعال کارگری در خصوص ادعای داشتنِ بار مالی این طرح برای دولت گفت: ما با قاطعیت این موضوع را رد می‌کنیم. اول اینکه در علم مدیریت ثابت شده که بالاترین عامل افزایش بهره‌وری، نیروی انسانی است. اگر در جایی برای نیروی انسانی تنها یک درصد هزینه کنند در پایان سال، بیش از ده درصد کاهش هزینه و افزایش درآمد ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق آخرین محاسبات، سهم کارگران در تولید کمتر از ۷درصد است. تصور کنید شرکتی با ۲۰۰نیروی کار محصولاتش را از کیلویی ۱۲۰هزار تومان به کیلویی ۱۲۱هزار تومان افزایش دهد در اینصورت برای هر کارگر در پایان سال ۱۰۰میلیون تومان امکان پرداخت فراهم می‌شود. در واقع می‌‎خواهم بگویم سهم کارگران از تولید بسیار ناچیز است در حالیکه می‌شود این سهم را افزایش داد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر امام بیان کرد: بسیاری از کارگرانی که با پیمانکاران کار می‌کنند، امروز بی‌انگیزه شده‌اند چراکه با آن‌ها به عنوان نیروی دست چندم رفتار می‌شود و این احساس، بهره‌وری آن‌ها را پایین می‌آورد. باید بدانیم که بی‌انگیزگیِ نیروی کار سبب خسارتهای بسیاری به تولید می‌شود.

صالحی‌پور باورصاد بیان کرد: وجود پیمانکاران در کارهای با ماهیت مستمر به هیچ وجه منطقی نیست و انگیزه‌ای جز سوءاستفاده و استثمار کارگران ندارد. آقای زنگنه، وزیر نفت سابق، قبلا گفته بودند در سال ۳هزار میلیارد تومان به پیمانکاران تامین نیرو اختصاص پیدا می‌کند. خب سوال اینجاست که چرا همین ۳هزار میلیارد تومان را به کارگران نمی‌دهند تا آن‌ها با انگیزه‌ی بیشتری کار کنند. چرا با حذف پیمانکاران احساس تعلق کارگران به شرکت را افزایش نمی‌دهند تا باعث شود بهره‌وری کارگران افزایش پیدا کند؟

وی تاکید کرد: حضور پیمانکاران در کارهای غیرمستمر که ماهیت پروژه‌ای دارد، قابل فهم است اما چرا باید در کارهای مستمر با به کارگیریِ پیمانکاران سهمیه‌ی کارگران را کم کرد؟ جالب اینجاست که در اغلب این شرکت‌ها صاحب اصلیِ شرکت کارگران هستند، مثل تمام زیرمجموعه‌های شستا که عملا کارگران صاحب آن هستند اما با به کارگیری پیمانکاران کارگران به استثمار کشیده می‌شوند.

 

1342080cookie-checkآخرین وضعیت طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مجلس

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.