مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

این سهم از درآمد تلفن ثابت در سبد درآمد استانها واقعی نیست

مخابرات ما – گفته می شود سهم درآمد تفن ثابت در سبد درآمد استانها 28 درصد است. این عدد به دلایلی واقعی نیست.

 

 

 

 

 

مخابرات ما- در جلسه ای  حضور داشتم.که بحث از میزان درآمد استانها و تاثیر هر یک از آیتم های درآمدزا در سبد درآمدی مخابرات مناطق (استانها) بود.آنجا گفته شد  سهم تلفن ثابت در درآمد استانها پیش از این 33 درصد بوده اما اینک کاهش یافته و حدود 28 درصد است.

استانها از فعالیت های پیمانکاری برای همراه اول، 33 درصد از درآمد خود را کسب می کنند. بقیه درآمد استانها از فروش اینترنت و پهنای باند است.

سهم آیتم های درآمدی در درآمد سالانه مناطق مخابراتی

ردبف محل کسب درآمد سهم آن در سبد درآمد استانها-اخیرا سهم آن در سبد درآمد استانها- در حال حاضر
1 تلفن ثابت

 

33 28
2 پیمانکاری برای همراه اول 33 33
3 فروش اینترنت و پهنای باند 34 39
مجموع 100 100

 

این اعداد تقریبی است اما برای بحث ما کافی است.

هر چه جلوتر می رویم  در کشور ما، سهم تلفن ثابت در سبد درآمد استانها کاهش پیدا می کند.گروهی بر این عقیده هستند که عمر تلفن ثابت پایان یافته و روز به روز درآمدش کاهش پیدا می کند.به موازات آن ، فروش اینترنت توسعه می یابد و جای تلفن ثابت را در درآمدها می گیرد.

البته این حرف بی راه نیست.دیگر تلفن ثابت به عنوان تنها وسیله ارتباط کاربردش را از دست داده است اما  می دانیم که تلفن ثابت فقط از راه مکالمه تولید درآمد نمی کند بلکه هر قدر از بار درآمد مکالمه کم می شود به درآمد اینترنت افزوده می شود.اینترنت ثابت نیز جزو امکانات تلفن ثابت است لذا نمی توان آن را از بخش ثابت جدا کرد.

البته این را می پذیرم که بخش ftth  و اینترنتش بطور کلی می تواند از ثابت تفکیک گردد اما واقعیت این است که ftth  هم همراه سیپفون یا تلفن اینترنتی فروخته می شود.در حقیقت جزو امکانات تلفن ثابت منظور می شود.

اما مهمترین مسئله که باعث شد به نگارش این مطلب بپردازیم تاکید بر اهمیت بخش ثابت است.در کشور ما اگر سهم درآمدی استانها از تلفن ثابت کاهش پیدا کرذه صرفا به دلیل تعرفه های نامناسب است.کافی است تعرفه تغییر کوچکی بکند آنگاه خواهید دید که سهم درآمد ثابت افزایش خواهد یافت.

از آنجا که هنوز تغییر تعرفه قطعی نشده است نمی خواهیم تاثیر این تغییر احتمالی را محاسبه کنیم اما صرفا در یک اطلاع کوتاه می توان گفت با تغییر اندکی در تعرفه،  درآمد تلفن ثابت 23 درصد اثرش را در درآمد استانها بهبود خواهد بخشید.طبیعی است که به همین نسبت تاثیر دو آیتم دیگر کاهش خواهد یافت.

 

خلاصه- از آنجا که  تعرفه تلفن ثابت در کشور ما منطقی نیست، تاثیر درآمد تلفن ثابت بر درآمد کل استانها منطقی به نظر نمی رسد.تلفن ثابت جایگاه خود را در درآمد زایی مخابرات حفظ خواهد کرد اگر تعرفه منطقی شود.

 

1340010cookie-checkاین سهم از درآمد تلفن ثابت در سبد درآمد استانها واقعی نیست

Please rate this

0 1 2 3 4 5
4 نظرات
  1. حسین می گوید

    سلام سردبیر عزیز،
    کاش مدیران مخابراتی با سایر نیروها هم یک طرحی شبیه طرح ایثارگران میگذاشتند، چون سایر نیروها کلا امید خود را از دست داده اند نیروهای با سابقه 20 سال، 10 سال دیگر حتی نمیتوانند کار کنند، حتی این را شما به سادگی میتوانید با یک نظرسنجی بفهمید، نیرویی که یکساله وارد سیستم شده و به وفور دیده میشوند و نیروهای 20 ساله که دیگر کم کم در حال بازنشست شدن هستند، سردبیر حداقل شما صدای رسای این گروه باشید واقعا دیگر کار کردن با این شرایط برای هیچ یک از ماها امکان ندارد، چطور نیرویی که تازه به انها اموزش دادیم پست سازمانی بگیرد و برای ماها تعیین تکلیف بکند واقعا حال ماها در این روزها. دیدنی است

  2. رسمی می گوید

    سلام آقای سردبیرخسته نباشیداین تلفن ثابت چطورشدموقع واگذاری ازهمراه اول جداشدآخه مگراین تلفن ثابت وهمراه ازودیعه مردم هراستان تشکیل نشده است حالا بایستی سودهردو بایدنصیب همان استانهابشود نه اینکه درآمدهمراه اول که هم پول سیستم راخودشان داده اندهم نگهداری این سیستم راانجام میدهنددرآمد آن باید نصیب آن استان شودآیا به نظرشمااین ظلم وزورگویی به استانهانیست این سهامداریادولت چیکاره بوده که خودسرانه اموال ودارایی مردم رابین خودشان تقسیم کرده اندآن زمانی که من یک خط موبایل ۵۰۰ هزرارتومان خریده بودم یک زمین هم خریده بودم الان قیمت زمین ۲میلیاردهسش .الان این واگذاری مخابرات درواقع فروش مال به غیراست تاریخ وآیندگان دراین مورد قضاوت خواهندکرد.

  3. مهدی می گوید

    بلاخره اینترنت هم سیمی میخواد که سمت مشترک بره خب ی بوق هم روش
    شما چرا این حرفو میزنید

  4. سینا می گوید

    سردبیر جان سلام .. مختصر به نکات درامد وعلت کم بودن درامد اشاره کردید .. حال ما برفرض مثال افزایش تعرفه رادرجدول شما درسال اینده دیدیم … بازهم تغییرات چشمگیری درافزایش درامدثابت به وجود می اید خیر .. تازمانی که همراه اول افزایش تعرفه اینترنت خود را اعمال نکند این کم درامدی شامل ثابت خواهد شد .. نکته بعدی رو که خیلی ازمدیران حتی بهش فکرنکردن رو نمیگم .. البته بعد گفتن من همه میگن ما میدونستیم …شاید باورتون نشه یا بگید ربطش چی .. رجیستری کمک خیلی بزرگی به تلفن ثابت کرد ولی مدیران بازم ازاین فرصت استفاده نکردن …

نظرات بسته شده است.