مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

سیر تهیه و تغییرات سند تحول شرکت مخابرات ایران در معاونت راهبرد

مخابرات ما- طرح تحول معاونت راهبرد مخابرات ایران که با مجموعه نظرات مدیریت ارشد شرکت تنظیم شده بود در نسخه جدید تغییر کرده است.مخابرات ما نگاهی تحلیلی به هر دو نسخه (نسخه پیش نویس – نسخه نهایی) داریم تا تفاوت ها را به شما نشان دهیم.هدف نهایی ما تزریق ارامش به مخابراتی است دچار بحران شده است.

مخابرات ما- معاونت راهبرد شرکت مخابرات ایران با جمع آوری نظرات اولیه مدیریت و  داده های متناظر، سندی با عنوان “برنامه تحول شرکت مخابرات ایران” را تهیه کرده بود تا در جلسات مدیران تحلیل شود.

این نظرات به دلیل هم زمانی با دو مورد آشوب بزرگی به پا کرد.

  1. شرکت مخابرات ایران کمک هزینه نقدی خواربار بازنشستگان را بموقع پرداخت نکرد .بهتر است بگوییم با تاخیری یک ماهه پرداخت کرد.
  2. شرکت مخابرات ایران خود شایع کرد که قصد دارد در آینده خواربار بازنشستگان را قطع کند.

رگه هایی از این دو موضوع در برنامه تحول شرکت مخابرات ایران نیز دیده می شود.یعنی این آشوب با محتوای این تحلیل و شایعات جاری تطبیق داشت.عده زیادی از بازنشستگان از حذف احتمالی خواربار به شدت ناراحت شده بودند.این افراد طی دو روز در مخابرات ایران تجمع کرده و حرفهای خود را به مدیران ارشد از جمله هیئت مدیره رساندند.مخابرات ما نیز این خبرها را پوشش داده است.

 

تصمیم گرفتم سند تحول را ببینم

وقتی چنین آشوب بزرگی در سراسر کشور ایجاد شده لابد ارزش دارد که ایجاد کننده موجش را بطور کامل مطالعه کنید.یعنی همان سند تحول شرکت مخابرات ایران را.

به هر شکلی بود نسخه  نسخه نهایی را پیدا کردیم.جالب ترین نکته برای من  این بود  که در این طرح تحول هیچ اثری از موارد اختلاف (حداقل در مورد کاهش خواربار بازنشستگان ) وجود نداشت! یعنی همه ما بی جهت ناراحت شده بودیم؟

بالاخره متوجه شدیم  نسخه نهایی که برای مدیریت ارسال شده است همین است اما نسخه قبلی آن نیز موجود است.در حقیقت ورژن ادیت شده آن (نسخه دوم)، سند قابل بررسی مدیریت خواهد بود. با بررسی نسخه پیش نویس دریافتم که مورد اختلاف بسیار شدید بوده است.در حقیقت  بدون تردید باید انتظار داشت که بازنشستگان با دیدن آن   واکنش نشان دهند.

 

مقایسه دو سند، سند پیش نویس و سند دوم -اصلاح شده

به همین جهت تصمیم گرفتم دو سند را مقایسه کنم.شاید بتوانم حداقل آرامشی به مخابرات بحران زده امروز تزریق کنیم.اما کار ساده ای نبود. امید دارم کسوراتش را بر ما ببخشید.

 

مقایسه هزینه ها و روند رشد آن در دو سند

ابتدا به سند پیش نویس می پردازیم.در این سند هزینه حقوق و دستمزد را با سایر هزینه های شرکت مقایسه کرده است.هر ماهه از این نظرات می خوانیم. در بخشی از این برگه هم هزینه مستمری بازنشستگان ذکر شده است.

حالا به سند نهایی برمیگردیم.در این سند اصولا بازنشستگان به عنوان هزینه حذف شده و دیده نشده است.بازنشستگان از لیست هزینه خارج شده چرا که کاهش یا افزایش آن مد نظر نبوده. یا بهتر است بگوییم ممکن نبوده.

فقط هزینه حقوق و دستمزد شاغلین در این سند نهایی دیده می شود.در اینجا اصلا قصد تحلیل موضوع را ندارم ولی باید یک نکته را ذکر کنم که  قطعا اگر تعرفه بهبود یابد و واقعی شود، با افزایش درآمد، این هزینه ها درصد بسیار کمتری از درآمد خواهند بود.یعنی به نظر من اشکال از میزان حقوق نیست بلکه از کمبوددرآمد به دلیل غیرمنطقی بودن تعرفه است.

گفته می شود اخیرا سازمان تنظیم مقررات بهبود تعرفه را پذیرفته است تا دو سه هفته آینده بصورت رسمی اعلام خواهد شد.

باید بدانیم که  در بخش بازنشستگان و شاغلین صرفا اعلام عدد به عنوان هزینه شک کارکنان را برمی انگیزد که چرا چنین اعدادی بدون تحلیل صادر شده است.از این نظر به بازنشستگان حق می دهم.

 

آسیب شناسی کلان در هر دو سند

در سند پیش نویس برگه ای با عنوان آسیب شناسی کلان دیده می شود که تمامی آسیب های شرکت با دیدی تحلیلی نوشته شده است.سنداولیه را ببینید.

در ردیف درآمد به تعرفه نامناسب  اشاره شده است.در ردیف توسعه، به عدم شفافیت سیاست ها اشاره شده ، در ردیف وسط وقتی به هزینه ها و بهره وری می رسد دوباره اشکال قبلی بروز می کند.با  پرداختی های پرسنلی صرفا به عنوان هزینه برخورد می کند.این اشکال در همه سندها وجود دارد.توضیح آن را در بخش قبلی نوشتیم.

اما ظاهرا نویسنده خود متوجه این اشکال در سندش شده چرا که در سند نهایی یا بهینه شده به حذف این بند پرداخته است.سند اصلی را که برای بررسی  مدیران ارسال شده است ببینید.

آسیب شناسی کلان- بخش دوم

در عنوان آسیب شناسی کلان صفحه دیگری هم در هر دو سند دیده می شود.به مقایسه این دو بپردازید.در موردش زیاد صحبت نمی کنیم.

در سند پیش نویس ، بهره وری پایین نیروی انسانی  ذکر شده.اما باید بگوییم پایین بودن بهره وری  به دلیل اشکال در پرسنل نیست حداقل باید به مدیریت ها نگاهی عمیق تر انداخت.

حالا به سند نهایی می پردازیم. توجه کنید .

 

به هر حال اینها نظرات کارشناسی است که در جای خودش باید در موردش بحث کرد اما همانطور که در بالا ذکر کردیم کارکنان خود عامل کاهش بهره وری نیستند.اختلاف ما با مدیران همین است.

 

جابجایی دو صفحه در هر دو سند

در سند پیش نویس یک برگه با عنوان “پیشنهاداتی برای کاهش هزینه” ذکر شده است.ببینید.

اما در نسخه اصلی یا ورژن2 کلا این صفحه با هوشیاری نویسنده حذف شده و بجای آن پیشنهاداتی برای افزایش درآمد ذکر شده است.به نظر می رسد این جابجایی به پیشنهاد کارکنان انجام شده باشد چرا که پیش از این در میان پیشنهادات کارکنان در بخش پیام ها و نظرات خوانندگان مخابرات ما آن را  دیده بودم.

صفحه جدید که جایگزین صفحه قبلی شده این است.

نتایج نهایی

  1. طرح پیش نویس اولیه کاملا تغییر کرده و بخش هایی از آن که مورد اختلاف است حذف شده
  2. نویسنده در نسخه بهبود یافته بجای نگاه هزینه ای به حقوق و رفاهیات، به افزایش درآمد پرداخته است
  3. کارشناسان نویسنده،  باید بدانند آنچه به مدیران می دهند به پای آنان نوشته می شود بنابراین نباید صرفا با مکتوب کردن ایده ها و نظرات مدیران بالاتر، آن را به اسم خود ثبت کنند.
  4. متاسفانه کارشناسان در زمان خاص خودش، کاملا تنها می مانند.

توصیه نویسنده به همکاران

معاونت راهبرد اصولا به عنوان ایده پرداز جامعه مخابراتی باید :

باید به یکدیگر اجازه بیان نظرات خود را بدهیم سپس در موردش بحث کنیم.واکنش های منفی و شدید به کلیت مخابرات آسیب می زند..

 

توصیه نویسنده به معاونت راهبرد

معاونت راهبرد اصولا به عنوان ایده پرداز جامعه مخابراتی باید :

کاملا دقت کند که هر چه می نویسد بنام خودش ثبت می شود.چشم بسته ابزار دست دیگران نشود.

در انتظار نظرات شما هستم.

 

1336600cookie-checkسیر تهیه و تغییرات سند تحول شرکت مخابرات ایران در معاونت راهبرد

Please rate this

0 1 2 3 4 5
26 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    طبق سند اولیه که به طور گسترده ای نیز منتشر شد؛  آقای نبی زاده به عنوان معاون راهبرد و توسعه کسب و کار شرکت مخابرات ایران با این پیشنهاد راهبردی!!! که حتما برای توسعه کسب و کار شرکت یا خودشان! ارائه فرمودن! واقعا ذهن خلاقشان را به رخ کشیده اند!!!. و شرکت باید به داشتن چنین معاون راهبردی نابغه ای به خود ببالد که برای توسعه کسب و کار شرکت نظریه پردازی می کند!!!!
    البته بند 1 و 2 پیشنهاد ایشان را باید به فال نیک گرفته و از راس شرکت شروع نمود:
     ” رها سازی نیروهای ناکارآمدی چون خود ایشان(صاحب پیشنهادات صدمن یک غاز)،  پیمان فیضی، احدی، فرقانی(با سابقه نزدیک به 40 سال!) و … و همچنین رها سازی هیئت مدیره های ناکارآمدی که شرکت به این عظمت را به این فلاکت راهبری کرده و می کنند و وجود همه شان در شرکت جز هزینه و خسران آن عاید دیگری ندارد.”

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      ببینید مخالفت با برخی جملات خود آدم رو زیر سوال می بره
      نیروی ناکارآمد باید بماند یا برود؟ یه لحظه فکر کنین لطفا!
      ضمنا این پینهادات مال ایشون نبوده. اون به عنوان کارشناس طرح هایی رو نوشته که تمام مدیران و اعضای هیئت مدیره بهش گتن.اون باید مصاحبه میکرد و جمع میکرد و می برد جلسه با مدیر عامل

  2. ناشناس می گوید

    سلام
    يه بي اعصابي نوشته بود كه معاون راهبرد چونين و چنان …
    فارغ از اينكه اقاي نبي زاده از بيرون امده اند و كمتر عرق دارند و صرفا چشمشان به حقوق مخابرات است شكي نيست وليكن در بين اكثر معاونين فعلي ايشان كم ندارند.
    مشكل فعلي مخابرات اين است كه صاحبان سهام عمده نمي توانند خودشان را جمع و جور كنند و اختلاف دارند و البته پول لازم.
    وقتي قرار است پولهاي مخابرات سرمايه گذاري نشود و در اولين فرصت به جيب دولت و سهام دار عمده برود، چه اميدي ميتوان به آينده داشت.

نظرات بسته شده است.