مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

مهمات نشست مدیر عامل با رسانه ها – تعدیل کنیم یا رسمی کنیم؟(1)

مخابرات ما -مسائل بسیار مهمی در نشست مدیر عامل با رسانه ها مطرح شد که در مطالب مختف به آن اشاره خواهیم کرد

مخابرات ما- روز سه شنبه مسائل متفاوت و متناقضی در نشست مهندس سلطانی با رسانه ها مطرح شد که نشان می دهد سیستم دولتی هنوز تکلیفش با مخابرات روشن نیست.برای بررسی این موضوع باید به دو سوال خبرنگاران بپردازیم.

ابتدا یکی از خبرنگاران پرسید: چرا نیروهای شرکتی در مخابرات با سابقه های طولانی تبدیل وضعیت نمی شوند؟

مهندس سلطانی گفت وقتی ما به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم باید میزان سود مورد انتظار او را در نظر داشته باشیم.این میزان انگیزه سرمایه گذاران را بالاتر می برد ما باید حداقل انتظار را پاسخگو باشیم وگرنه سرمایه از بازار مخابرات خارج می شود.

(منظور مدیر عامل این بود که باید هزینه ها را کنترل کنند تا به حداقل سود موردانتظار سرمایه گذار برسند.)

سپس مهندس سلطانی گفت نیروهای مخابراتی در قالب خدمات مختلف انجام وظیفه می کنند.(بخش های ستاد و مدیریتی و همچنین بخش های اجرائی) . بخش اصلی مخابرات که لایه ستادی و مدیریتی است مشکلی نداریم اما در لایه های اجرائی، شرکتهای متعددی هستند که بصورت پیمانکاری با مخابرات کار می کنند.اینها بصورت حجمی یا پروژه های کار می کنند.بنابراین مدل، برای کارهای اجرائی از بخش های مختلف پیمانکاری استفاده می کنیم. (نویسنده: یعنی نیروی شرکت های دیگر  هستند)

 

خبرنگار دیگری پرسید: سال گذشته اعتراض به این بود که بخش زیادی از درآمد شما صرف حقوق پرسنل می شود.(80 درصد) .این موضوع مورد اعتراض سهامداران بود.آیا شما برای این مورد کاری کرده اید؟

مهندس سلطانی در لبه تیغ گیر افتاده بود اما  تا این لحظه  با شجاعت نظرات واقعی خودش را گفته و چیزی را پنهان نکرده بود.

(این متن نقل به مضمون است.هر قدر دنبال سوال و جواب در فایل صوتی ضبطی خودم گشتم پیدا نکردم لذا شما این بخش را برداشت شخصی من از گفته های مدیر عامل مخابرات در نظر بگیرید.)

او گفت: شما به قوانین زمان واگذاری توجه کنید.این قوانین برای هر نوع تعدیل دست شما را می بندد.بخش بزرگی از نیروها از زمان خصوصی سازی در مخابرات بوده اند که طبق قانون نباید دست به آنها زد.از سوی دیگر شرایط فعلی جامعه را ببینید! با این تورم و گرانی ، کمبود شغل اگر ما دست به تعدیل بزنیم  اولا منصفانه نیست دوم  اینکه همین ارگانهای نظارتی و دولتی به ما اجازه چنین کاری را نمی دهند. ما تعدیل را منصفانه نمی دانیم واجرایش هم نمی کنیم اما قوانین جاری هم هیچ حمایتی از کارفرما در جهت تعدیل نمی کند.

دو موضوع فوق، در بخش های مختلف نشست رسانه ای مطزح شداما ما به یکدیگر مرتبظش کردیم.

اینک به ما بگویید اگر شما بجای مدیر عامل مخابرات بودید چه جوابی به خبرنگاران می دادید؟

به شما اطمینان می دهم که این خبرنگاران بخش مهمی از سرمایه گذاران را نمایندگی می کنند لذا نمی توان به سادگی از این سوالات گذشت. باید بدانید تا این لحظه در هر یک از مجامع سالیانه صاحبان سهام مخابرات، بدون تردید این موضوع مطرح شده و سهامداران خواهان تعدیل نیروهای مخابرات بوده اند.

 

به این موضوع اضافه کنید سخنان اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که به مصرف شدن 80 درصد از درآمد به حقوق کارکنان اعتراض کرده است.ایشان گفته نباید مردم پول ناکارآمدی شما را بدهند. (نقل به مضمون)

البته من به عنوان سردبیر این سایت خبری، در لایو اینستاگرامی پاسخ کامل و کافی به این سخنان داده ام اما شما اطمینان داشته باشید که وقتی وزیری از کاهش هزینه های حقوقی کارکنان سوال می کند یعنی با تعدیل هیچ مشکلی ندارد! این  دیدگاه های بسیار خطرناکی است که بایدبا دو شیوه سریعا حل شود:

الف- ادغام ثابت و سیار تا با افزودن درآمد سیار به ثابت، سهم حقوق کارکنان کاهش یابد

ب- تغییر تعرفه با اعمال فشارهای رسانه ای و حتی تجمعات صنفی.

 

توصیه من به همکاران این است که جهت فشارها را به سمت سهامداران کل بیشتر کنند.دولت و اعتماد مبین! هر دو! تا آنچه حق طبیعی مخابرات به عنوان یک شرکت خصوصی است حاصل شود وگرنه فشارهای جانبی دولت و مجلس، مخابرات را از نفس خواهد انداخت.

اینکه هر طرح دولتی و مجلسی بخواهد در مخابرات اجرا شود بدون اینکه دولت هزینه هایش را بپردازد عین ورشکستگی و قفل زدن بر در مخابرات است.

1330590cookie-checkمهمات نشست مدیر عامل با رسانه ها – تعدیل کنیم یا رسمی کنیم؟(1)
19 نظرات
  1. یلدا می گوید

    اینقدر میبرید و می دوزید که سی ساله ها را کارشناس کنید و بندازید بیرون …..

    اولا با رفتن ما شمارا جایگزین نخواهند کرد که این رشته سر دراز دارد ..
    دوما بنده دی ماه میشم سی ویکسال با سمت کارشناس مسئولی
    ودر حالیکه دریک هزینه مهم میلیاردها تومان بنفع اداره خودم و واحدم کار کردیم و انتظار ارتقاداشتیم رسیدیم به سی سالی که قبلش باندها و دستجات مدیران ، حقمون خورد و حالا هم که مرده حساب میشیم درشرایطی که میتونیم 5سال دیگر بمونیم شما بفرماییدکجا بریم ؟ در شرایطی که هیچیم از دار دنیا نداریم …….. ….و در زمان زنده حساب شدن هم هرکدوم ازما رسمی ها یک شمای خصوصی رو به اداره معرفی کرد
    ما حق از دست رفته مون از کی بگیریم که خداوند آگاه برهمه این ماجرا بوده است ؟
    افزایش حقوق برای همه سازمانها بوده حالا این چه مصبیتی که که چون 80درصدهزینه مربوط به حقوق کارمندان ست گردنشون بزنیم .
    اینهم سیاست دیگری در تفرقه بینداز و حکومت کن .

  2. رضا می گوید

    وقتی که اقایان مدیران مخابرات تمام اقوام و فامیلهای خودشان را به مخابرات اوردند درصورتی که همان کار را رسمیها انجام میدادند فقط باعث شدند که نیروها چند برابر شود و شرکت نتواند حقوق انها را پرداخت کند که در یکی از استانها یک اقا 100 نفر از اقوام خودش را اورده بود ولی افرادی هم بودند که یک نفر از فرزندانشان را هم نتوانستند بیاورند باید وضعیت بدتر از این بشود.

  3. بازنشسته96 می گوید

    سلام بحث ادغام که تبعات سختی داره هم برای سهامدارهاوهم برای شرکت سیار .سود سهامی که از سیار در اختیار سهامدار عمده قرار میگیره که مخابرات ایران باشه چشم پوشیدنی نیست حدود 85درصد از سه تا چهار هزار میلیارد تومان سالانه.که البته تقسیطی از سیار به ایران ویا نیابتا به سازمان تنظیم یا زیر ساخت یا بابت مالیات ویا سهم ایرانسل و…پرداخت میشه ..اما بحث دوم .هر چقدر که بتوانند تعرفه را افزایش دهند قطعا مفید وگره گشا خواهد بود اما قطعا مسکنی مقطعی است. زیرا شرکت مخابرات ایران لحافی است که تمامی نهاد ها گروه ها وطیف هایی که میتوانند از ان بهره ببرند ان را با نهایت بی رحمی به سوی خود میکشند..به عقبه شرکت از زمان خصوصی سازی نگاه کنید .اساسنامه مخابرات مثل عهد نامه استعماری است منتها مخابرات ایران ایفا گر نقش ایران است وساز مان تنطبم وزیر ساخت ودارایی وایرانسل ورایتل و…اعتماد مبین همه نقش روسها را ایفا میکنند ..پس از ان قطع نامه .مولفه هایی که دولت از ان شانه خالی کرد نیز متاثر کننده بود. مثل مخابرات روستایی .مثل ایثار گران .مثل نیروی کاری که تیولی به شرکت تحمیل گردید ..مجلس ودولت تصویب می نمایند که تعدیل ممنوع امتیازات ایثارگری وجانبازی و…تمامی معافیت ها اعمال و.پرداخت شود .منتها بدون افزایش تعرفه.. اینها به جای خود ادمی که دهان دارد بخور هم هست با هر ادعایی که بیاید برای خورذن امده..از سال 89تا حالا ایا امتیازات مدبران ارشد وحتی میانی وتا روسای ادارات. ذره ای گوشه دریافتیشان ساییده شده پاداشهای کناری .وغیره کم شده خیر ..حتی با پاداش تشویقی هم اگر از تامین مالی واشتغال مضاعف برخوردار هستید ویا شرکت دارید ویا مشاور میشوید ویا از پنجره مجددا وارد میشوید قایل توجیه است در غیر این صورت مستمری باز نشستگی تامین اجتماعی وکشوری در حد صدقه است حتی با متناسب سازی .هم اکنون دریافتی مستمری باز نشسته تامین اجتماعیسال96 با مدرک ارشد وگروه 18و32سال سابقه. حدود 14تومان است . حال خودتان قیاس بفرمایید.نیروهای شرکتی قطع حق دارند زیرا این تبعیض همان زمان هم اسفبار بود اما گوشی بدهکار نیست متناسب سازی یا تبدیل وضعیت حقشان است اما رانت شرکت های پیمانکار که بعضا سهامدار یا مدبران انها از مدیران ارشد مخابرات یا مشاوزان انها هستند چه میشود .الا ایحال اگر درب مخابرات برای لابی ها وفامیل واشنایان ومعرفی سده ها وپارتی دارها و همچنان کما فی سابق رابطه ای باز باشد با اعمال هر تعرفه ای همچنان شرکت مسیر ورشکستگی را لنگ لنگان طی خواهد نمود ..چه منتشر بشود ویا حذف شود از اصل ماجرا وارزشهای ما وظلمهای موجود چیزی نمیکاهد حق یارتان

  4. همکار می گوید

    اقای سردبیر منظورتون از طرح مجلس دولت اگه در مورد ایثارگرانه باید بگم دولت هزینه رو میده نگران نباشید در ضمن بجای اینکه پول نیرو ها رو بده به شرکت پیمانکار میتونه پیمانکار رو حذف کنه پول رو بده به خود نیرو مخابرات لازم نیس هیچ هزینه زیادی رو بده چرا پولی که حق نیرو هستش رو یه شرکت پیمانکار بخوره گردن کلفت تر بشه

  5. هنگه چین می گوید

    رسمیانمیرن چون پول بازنشتگیشون کمه براشون کارگرارارو حقشو ب وقت ندادن خوردن خوردن تا اینکه اونام چش باز کردن و زرنگ شدن دست بالادس زیاده

  6. ستاری می گوید

    باسلام آقای د.خوب گفتنداگرطرح تشویقی گذاشته شودوتمامی کارکنان ۳۰سال به بالا راکارشناس کنندمخابرات یک جهش تولیدی خواهدکرداصلا درمخابرات نیازی به مدیرورئیس اداره نیست مثلا رئیس اداره رفاه رئبس اداره صندوق پس انداز مدیرنیرویی انسانی رئیس اداره کارگزینی رئیس اداره بازنشستگی معاونت تجاری باتمامی کارکنانش موازی امورمشترکین زمانی که تمام کارهابصورت نرم افزاری توسط مخابرات ایران حتی حضوروغیاب انجام میشودچه الزامی دارداین همه تشکیلات اضافی آیادرصندوق قرض الحسنه وام چیزی مانده شما یک مدیررئیس اداره کارمنداینهاچرابالای ۳۰سال دراداره هسنتدزمانی که کارکنان دربیمه معلم سرگردان والاف هستندمدیررفاه ورئیس اداره رفاه چیکارمیکنندوچه نیازی به این ادارات عریض وطویل هست چه نیازی به مدیرشبکه یاارتباطات سیارهست چون تمامی کارهاازطریق مخابرات ایران وسیارانجام میشود این همه تشکیلات دراکثراستانهاوجودداردکه کلی هزینه برای مخابرات داردیعنی ۳۰×۲۰درهراستان میتوان ۲۰ نفرمدیرمعاون ورئیس اداره رابه سازمان تامین اجتماعی روانه کرددرمجموع میشود۶۰۰نفردرکل مخابرات.واین کاهش هزینه خوبی برای مخابرات میباشد.

  7. ناشناس می گوید

    سلام وقتتون بخیر اگه درامد ندار ند چرا این همه هزینه برای حقوق کارمند رسمی میکنند اونا هم‌حقشون هست کارمندان شرکتی هم حقشون هست واقعا هشتاد درصد درامد مخابرات صرف حقوق میشه چرا یه شرکتی که داره ورشکست میشه این همه هزینه حقوق می کنند در ثانی اگه شرکتها رو‌بردارند همون‌حداقل سه میلیونی که به ازای هر کارمند مفت تو‌جیب شرکت میره هم به خود کارمند میرسه بعد هم خیلی از کارمندان مخابرات از خداشون هست که یه طرح بازنشستگی بیاد که خودشونو بازنشسته کنند همه این مواردباعث کاهش هزینه های حقوقی مخابرات میشه که متاسقانه از بی مدیریتی اقایون متاسفانه مخابرات رو به ورشستگی میره

  8. کارگر ۲۶ سال سابقه می گوید

    جناب سر دبیر خسته نباشید
    بنطر پاسخ آقای مدیر عامل به خبرنگاران در خصوص نیروهای شرکتی ( تبدیل وضعیت ) کاملا بی ربط و غیره منطقی است.
    کار حجمی و پروژه ای تعریف دارد در یک مقطعی ایجاب می کند پروژه ای در زمان مقرر انجام و پایان گردد به این میگند حجمی!!!!!
    در مخابرات افرادی هستند با مدرک تحصیلی کارشناسی و سابقه ۲۵ ساله در کنار همکار بزرگوار رسمی در یک اتاق و کار هم سان انجام می‌دهند پس این کار حجمی و پروژه ای نمی باشه آقای مدیر عامل !!!!!
    اگه قصد تبدیل وضعیت ندارید حداقل کنایه نزنید جوانان تحصیل کرده شاغل در مخابرات (شرکتی ) در این خراب شده پیر شدن و هر مدیری آمد ۲ الی ۳ سال زمان را خرید و تحویل مدیر بعدی داد
    مدیر قبلی حداقل ۲۵ حقوق می داد شما آنرو هم از این بچه ها گرفتید
    ما زیاران چشم یاری داشتیم .‌‌……

  9. یه معترض می گوید

    اگر نیرو اضافه هست این چند سال بعد از خصوصی سازی اینهمه نیرو برای چی گرفتین؟ همشون هم سفارشی های نمایندگان و ..
    شما باید اول تکلیف ما هایی که قبل خصوصی شدن مخابرات قرارداد مستقیم با مخاب ات بودیم رو مشخص میکردید.
    الان این نیروها با پنج شش سال سابقه کار با طرح ایثارگری رسمی بشن و ما با نزدیک ۲۰ سال سابقه با مدرک فوق و قراردا مستقیم زملت دولتی مخابرات هنوز پیمانکار بمونیم؟
    ایا انصاف هست ؟
    اگر هم بنا به تعدیل باشه باید هر کی بعد ۸۸ اومده اداره تشریف ببره حتی قراردادی های ۹۲؟
    اقای سلطانی شما که میفرمایید نیرو زیاده چرا ۹۲ از بیرون نیرو آوردین؟
    الان که مجلس بهتون فشار میاره این حرفها در اومد!!

  10. شسکامی می گوید

    دیباگر 8 سگمنت مادربرد کامپیوتر

  11. ناشناس می گوید

    سهامداران عمده دولت و اعتماد مبین! مگه الان با هم فرقی هم دارند! معاون اول رئیس جمهور، رئیس ستاد اجرایی هم هست دیگه! مجلس هم که با دولت و ستاد یک هست! این اختلافات برای گذشته بود، الان فقط یک سهامدار داریم.

  12. ناشناس می گوید

    خدافقط‌خودت‌کمکمون‌کن‌ازظلم‌رهابشیم‌
    دیگه‌خسته‌شدیم

  13. ناشناس می گوید

    بالای ۳۰ سال رو بازنشست کنن معادل اینکه بیست هزار نیروی شرکتی رو تعدیل کنند که میشه به اندازه همه نیروهای تی سی تی
    اینها نمیخان مخابرات درست شه و شرکتی ها راضی بشن همیشه در مقابل شرکتی ها موضع گرفتند یکبار هم از منظر اینها نگاه نکردند
    مخابرات با یک بخش نامه همه مشکلاتش حل میشه

    1. زنبور می گوید

      کلی نیروی شرکتی بالای بیست سال هم هست موندن یا رفتنشون روی حقوقشون تاثیری نداره. بهتره بازنشست شن وقت و عمرشون را در این سیستم هدر ندن

    2. م.م از همدان. می گوید

      با این حرف شما کاملاً موافقم.
      بالای سی سالی که – مدیرهست – ایثارگره – و داره در پست کارشناسی حقوق مدیریت میگیره و کار کارشناسی رو هم راه نمی اندازه حول و حوش بیست یا سی میلیون حقوقشه….! ماهی سه تا ماموریت مصوب هم داره! حدود دو میلیون!
      جــــــــــــــمع اینها میشه سی میلیون و اگر حقوق یک شرکتی رو در نظر بگیریم 5 میلیون چنین عنصری برابر 6 شرکتی هست و کار هم نمیکنه! مالیات و بیمه هم نداره!
      ولی مخابرات اگر حقوق اون رو به تامین اجتماعی منتقل کنه(بازنشستش کنه) اون پول به بدنه کارکنان برنمیگرده میره تو جیب سهامدار عمده!
      باید قانون اصلاح بشه.

  14. د می گوید

    با سلام
    همانطور که می دانید بیشتر کارمندان رسمی مخابرات بالای بیست سال سابقه خدمتی دارند. به نظر من شرکت مخابرات می تواند یک طرح بازنشستگی پیش از موعد اختیاری و نه اجباری( م
    را با هماهنگی تامین اجتماعی به این کارکنان ارایه کند. مطمین باشید تعداد قابل توجهی از این همکاران با توجه به شرایط نامساعد کاری حال حاضرمخابرات از طرح استقبال خواهند کرد. با این کار هم مخابرات در سنوات بعد در هزینه پرداختی کارکنان صرفه جویی خواهد کرد و هم همکاران رسمی ناراضی با میل شخصی از مخابرات جدا خواهند شد.

    1. بردیا می گوید

      طرح ۲۵ سال که تصویب شده کافی کارفرما توان اجراشو داشته باشه

    2. رساگو می گوید

      متاسفانه نظرتان غیر کارشناسی میباشد.بدانید به ارای هرسال بازنشستگی پیش از موعد ،صندوقهای بازنشستگی کلی پول میخواهند درسال ۸۶ حدود۵۰ میلیون بود

      1. د می گوید

        سلام جناب رساگو
        مخابرات اگر بخواهد در هزینه هایش صرفه جویی کند مجبور است از لابی های حاکمیتی استفاده کند که با توجه به هماهنگی حال حاضر بین دولت و ستاد اجرایی و سپاه پاسداران به عنوان سهامدار های اصلی مخابرات اکنون بهترین زمان لازم برای چنین لابی هایی است. مثلا مانند چند سال پیش که در بعضی استان ها با هماهنگی های ایجاد شده بیشتر مشاعل شرکت مخابرات مشمول مشاعل سخت و زیان اور شدند وهمکاران بدون پرداخت هزینه چندانی توسط شرکت و با بیست سال سابقه بازنشست شدند مانند استان های ایلام، مازندران و …

نظرات بسته شده است.