مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

اعلام آمادگی اتحادیه مخابرات برای همکاری با وزارت ارتباطات به منظور مرتفع‌سازی مشکلات صادراتی فاوا

مخابرات ما -رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، طی هم اندیشی تشکل‌های مختلف حوزه ICT با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در راستای پیشبرد برنامه های وزارت ارتباطات، در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی و محصولات فناورانه، آمادگی این اتحادیه برای همکاری با دولت سیزدهم را اعلام کرد.

مخابرات ما (مالکی)-به گزارش سیتنا، جلسه دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با فعالان بخش خصوصی عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکشنبه 21 شهریور ماه 1400، با حضور مدیران سندیکای صنعت مخابرات ایران، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، کمیسیون اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، انجمن واردکنندگان موبایل و فدراسیون فن آوری اطلاعات و‌ ارتباطات ایران برگزار شد.

وزارت ارتباطات در کنار بخش خصوصی است

عیسی زارع پور

عیسی زارع پور، در این جلسه با بیان اینکه ابزار حل بیشتر مشکلات کشور و آنچه به‌عنوان چالش وجود دارد، فناوری اطلاعات است، گفت: به اعتقاد کارشناسان، همه مشکلات اقتصادی، فرهنگی و حتی حل معضل اشتغال را با راهکارهای فناوری پایه و عمدتا فناوری اطلاعات پایه می توان حل کرد.

وی افزود: بنابراین اگر ما به‌عنوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همه‌کسانی که در حوزه فناوری اطلاعات فعال هستند، دست‌به‌دست هم دهیم، می‌توانیم مشکلات کشور را با هزینه بسیار کم و سرعت بالا حل کنیم که در این رابطه نقش بخش خصوصی بسیار کلیدی است. بخش خصوصی می‌تواند پیشران این حوزه باشد و تمام ظرفیت‌های خود را پای‌کار بیاورد تا به اهدافمان در حل مشکلات کشور از طریق فناوری اطلاعات دست پیدا کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به دغدغه فعالان بخش خصوصی نسبت به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» گفت: هیچ‌کسی در کشور قائل به این نیست که فضای مجازی باید رها باشد چون همه زندگی مردم به این فضا گره خورده است و پیگیری حقوق مردم در این فضا در شرایط فعلی به صورت کامل امکان پذیر نیست. ولی نظام مند کردن این فضا نباید منجر به ایجاد مشکل برای کسب و کارها و مایه نگرانی عموم مردم شود.

زارع پور ادامه داد: بنابراین من نسبت به این طرح احساس نگرانی نمی‌کنم چراکه معتقدم با تعامل خوب میان مجلس، دولت و همه فعالان این حوزه،  می توان  ضمن نظام مند کردن فضای مجازی کشور ، دغدغه های فعالین این بخش را هم مرتفع نمود و در نهایت این طرح منجر به بالندگی بیشتر فضای مجازی کشور شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: بار دیگر تأکید می‌کنم که ما در کنار بخش خصوصی هستیم و سعی‌مان بر این است که تمام تصمیماتمان برای شما مزیت ایجاد کند. تمام تلاشمان را می‌کنیم که ریل‌گذاری‌ها به سمتی باشد که حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های فناوری برای کشور بکنیم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

ما در کنار بخش خصوصی هستیم و سعی‌مان بر این است که تمام تصمیماتمان برای شما مزیت ایجاد کند. تمام تلاشمان را می‌کنیم که ریل‌گذاری‌ها به سمتی باشد که حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های فناوری برای کشور بکنیم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، بازوی مشورتی وزارت ارتباطات شود

عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات

در ادامه این دیدار، دکتر داوود ادیب، رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: خوشبختانه، برنامه‌های جنابعالی در بر گیرنده موضوعات اساسی، کالبدی و راهبردی قابل توجهی در زمینه‌های اقتصادی و زیرساختی حوزه ICT  کشور است و همان طور که پیش‌تر نیز، گزارش تحلیلی این اتحادیه در خصوص برخی موارد مهم این برنامه، مشتمل بر 11 صفحه که قبل از رای اعتماد جنابعالی منتشر شد،  در خصوص حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات “که توضیحات تکمیلی تلویزیونی و مصاحبه 16 شهریور شما در راستای نگرانی‌های فعالان اقتصادی، این موضوع را شفاف‌سازی کرد که این طرح به منزله ایجاد محدودیت نخواهد بود”، ما نیز با جنابعالی هم عقیده‌ایم که موارد مرتبط با وابستگی‌های شدید کشور به محصولات سخت افزاری و نرم افزاری خارجی در لایه‌های اصلی و زیرساختی، آسیب‌پذیری زیرساخت‌های حساس و حیاتی کشور و برنامه‌ریزی مستمر بیگانگان، برای از کار انداختن این زیرساخت‌ها که در چند ماه اخیر نیز شاهد این موارد بوده ایم، ضعف در قوانین و مقررات به منظور التزام به ارتقاء امنیت زیرساخت‌های فاوا (علیرغم توصیه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور و افتا)، دلایل متعددی در دولت‌های پیشین داشته است که جا دارد در دولت سیزدهم، در خصوص تامین تجهیزات زیرساختی کشور و به کارگیری محصولات، خدمات، مشاوران و پیمانکاران داخلی به جد، توجه خاصی صورت گیرد.

وی، ادامه داد: البته گاها می‌بینیم که در خصوص تجهیزات فاقد نمونه مشابه داخلی هم، سخت‌گیری‌های غیر منطقی صورت پذیرفته و جلوی واردات آنها را گرفته و به این دلیل چرخه تکمیلی کسب و کارهای داخلی متوقف می‌شود و در جای دیگر با وجود ده‌ها تولیدکننده داخلی، با عمق دانش بالا، اجازه ورود به تجهیزات خارجی را داده و ممنوعیت واردات کالاهای خارجی دارای نمونه مشابه داخلی نادیده گرفته می‌شود که در این خصوص نیز می بایست راهکار اساسی اتخاذ گردد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، در ادامه سخنان خود خطاب به وزیر ارتباطات، اظهار کرد: جای خوشحالی است که در دولت جدید و بعد از شروع به کار جنابعالی، فراخوان‌های متعددی را از سوی اپراتورهای بزرگ و از جمله شرکت ارتباطات همراه اول می‌بینیم که بخش تحقیق و توسعه این اپراتورها، فراخوان‌های متعددی را داشته و اقدامات قابل توجهی را در ارتباط با همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برنامه‌ریزی و سعی کرده‌اند تا از پتانسیل ظرفیت‌های داخلی در راستای توسعه و بهینه سازی شبکه‌های خود استفاده کنند. امیدوار هستیم که در سایر مجموعه‌های مرتبط با وزارت ارتباطات و حتی در  تمامی سازمان‌ها نیز به همین منوال عمل شود.

عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات

ادیب، خاطرنشان کرد: در بخش چالش‌های مطروحه توسط جنابعالی، با عنوان “نبود سند اولویت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف و عدم حضور فعال در بازارهای منطقه و بین المللی و در نتیجه پایین بودن سهم صادرات محصولات دانش بنیان با وجود ظرفیت بالای موجود در کشور به خصوص در بخش تولید سامانه‌های نرم افزاری و خدمات فنی ومهندسی، فقدان بسته‌های قانونی حمایتی ویژه، برای کسب و کارهای حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، فقدان زیرساخت‌های فنی و حقوقی لازم برای حضور قدرتمند محصولات و خدمات فناوری اطلاعات ایرانی در عرصه بین الملل؛ باور اتحادیه بر این است که ما مشکلات فراوانی را پیش روی صادرات داشته و داریم که امیدواریم دولت جدید و علی الخصوص وزیر ارتباطات به عنوان متولی برنامه های حوزه ICT بخشی از آن ها را مرتفع سازند و ما نیز این آمادگی را داریم که به عنوان تخصصی‌ترین تشکل صادراتی کشور در حوزه ICT در ارتباط با این برنامه‌ها همراستا و همراهی نماییم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: اتحادیه آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری در راستای پیشبرد برنامه های وزیر ، در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی و محصولات فن آورانه اعلام می‌نماید و در  خصوص راهبرد اعلام شده در برنامه شما، در بخش اقتصاد دیجیتال مبنی بر  تسهیل فعالیت شرکت‌ها و هلدینگ‌های داخلی در کشورهای همسایه و همسو به منظور راه اندازی سرویس‌ها و سکوهای ایرانی متناسب با نیازمندی آن کشورها، مجددا تاکید می‌نماید که در این خصوص نیز اتحادیه دارای ظرفیت‌های مناسبی بوده که از جمله می توان به دفتر اتحادیه در برخی کشورها و از جمله کشور کنیا اشاره کرد.

باور اتحادیه بر این است که ما مشکلات فراوانی را پیش روی صادرات داشته و داریم که امیدواریم دولت جدید و علی الخصوص وزیر ارتباطات به عنوان متولی برنامه های حوزه ICT بخشی از آن ها را مرتفع سازند و ما نیز این آمادگی را داریم که به عنوان تخصصی‌ترین تشکل صادراتی کشور در حوزه ICT در ارتباط با این برنامه‌ها همراستا و همراهی نماییم.

ادیب، اظهار کرد: اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران با دارا بودن بیش از  160 عضو، متشکل از اپراتورهای بزرگ کشور و FCPها، شرکت‌های تولیدی، مشاورین و پیمانکاران حوزه ICT، شرکت‌های EPC و GC و همچنین کمیسیون‌های صادرات، کمیسیون ظرفیت‌سازی و نواوری، کمیسیون مالی- حقوقی، کمیسیون اپراتورهای پروانه ارتباطات ثابت و کمیسیون رتبه بندی، آمادگی دارد تا ظرفیت خود را در راستای اهداف و برنامه‌های وزیر محترم که طی هشت رویکرد ارایه گردیده است، قرار داده و به عنوان بازوی مشورتی وزارت خانه ، انجام وظیفه نماید.

معاونت دیجیتال در وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات تشکیل شود

اسماعیل ثنایی

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر اسماعیل ثنایی، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: به دلیل اهمیت تحول و اقتصاد دیجیتال که بخش بزرگی از برنامه‌های وزیر محترم ارتباطات را در بر گرفته است، اتحادیه، پیشنهاد ایجاد و تشکیل معاونت دیجیتال را در وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات، اعلام می کند. بدیهی است که با تشکیل این معاونت علاوه بر پیاده سازی شبکه‌های ملی اطلاعاتی و خدماتی داخلی و دولت الکترونیک، در کنار سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، به تعریف و پیاده سازی تحول دیجیتال در تمامی بدنه دولت، همکاری نموده و به سوی دولت همراه و سپس دولت هوشمند، گام برداشته خواهد شد.

وی، ادامه داد: این معاونت بخصوص در تفاهم نامه 25 ساله با چین می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند تا تجارب تلخ گذشته تکرار نشده و ضمن استقبال از فناوری‌ها و تجارب شرکت‌های چینی، شرکت‌های داخلی نه تنها نابود نشده، بلکه در آستانه این تفاهم نامه، هر یک و در عرصه‌های فعالیت خود رشد نمایند.

انتهای پیام

1318460cookie-checkاعلام آمادگی اتحادیه مخابرات برای همکاری با وزارت ارتباطات به منظور مرتفع‌سازی مشکلات صادراتی فاوا

نظرات بسته شده است.