مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

۱۳ مرداد، از صدور «فرمان اول مشروطیت» تا دستیابی ایران به دانش انتقال کابل‌های برق و مخابرات از زیر بستر دریا

مخابرات ما -۱۳ مرداد، سالروز صدور نخستین فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار و وقایع مختلف سیاسی و اقتصادی دیگر است.

مخابرات ما (مالکی)-محققان ایرانی به دانش انتقال کابل‌های برق و مخابرات از زیر بستر دریا دست یافتند.

 

۱۳ مرداد ۱۳۸۲

خانواده های سعید ابوطالب و سهیل کریمی، دو مستندساز ایرانی که ۳۴ روز پیش توسط نظامیان آمریکایی درعراق ربوده شده اند، با تجمع در مقابل ساختمان سفارت سوئیس – حافظ منافع آمریکا – اعتراض شدید خود را به ادامه بازداشت این دو خبرنگار اعلام کردند.

 

۱۳ مرداد ۱۳۸۰

در پی انتخاب نشدن دو نفر از حقوقدانان شورای نگهبان، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در نامه ای به رئیس مجلس تأکید کردند به علت ایجاد شبهه قانون اساسی، مقتضی است مراسم تحلیف رئیس جمهور به تأخیر افتد.

 

۱۳ مرداد ۱۳۷۸

روزنامه سلام به مدیریت حجت الاسلام موسوی خوئینی ها به حکم دادگاه ویژه روحانیت تعطیل شد.

 

۱۳ مرداد ۱۳۷۴

آیت الله جنتی امام جمعه موقت تهران اقدام متولیان و دست اندرکاران ورزش کشور در خصوص اعزام تیم ملی کشتی جمهوری اسلامی ایران به آمریکا را مورد حمله شدید قرار داد.

 

۱۳ مرداد ۱۳۷۴

حاج ملاعبدالله سوری نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان بانه بر اثر سکته مغزی در سن ۷۴ سالگی دارفانی را وداع گفت.

 

۱۳ مرداد ۱۳۷۱

رئیس بخش «سیا» در سفارت سابق آمریکا در تهران طی مصاحبه ای با تلویزیون «بی بی سی» به دخالت ۴۰ ساله سازمان جاسوسی آمریکا در اوضاع داخلی ایران اعتراف کرد. وی گفت سرنگونی شاه نه تنها برای سازمان «سیا» غیرمنتظره بود بلکه این رویداد را هیچکس دیگر نمی توانست پیش بینی کند.

 

۱۳ مرداد ۱۳۶۹

منابع کشتیرانی در خلیج فارس گفتند در جریان تهاجم ارتش عراق به کویت کلیه کشتیهای پهلو گرفته در بنادر کویت از جمله دو کشتی ایرانی از سوی نیروهای عراق توقیف شدند.

 

۱۳ مرداد ۱۳۶۳

ربایندگان هواپیمای ایرفرانس که لبنانی هستند و هواپیمای خطوط فرانسه را در یازدهم مرداد در فرودگاه مهرآباد تهران منفجر کردند، از جمهوری اسلامی ایران تقاضای پناهندگی سیاسی کردند. امروز همچنین یک هیأت فنی ایرفرانس برای بررسی میزان خسارات وارده به هواپیما وارد تهران شد.

 

۱۳ مرداد ۱۳۵۷

بر اساس گزارش خبرگزاری رویتر، شاه گفت: «میل دارد مجلسی که تاکنون نقش نوعی پارلمان عاری از اقلیت را ایفا کرده و کاری جز تصویب بی چون و چرای لوایح دولت را ندارد، طیف های دیگری را نیز در بر بگیرد و در برابر نیازهای مردم خود را جوابگو بداند.»

 

۱۳ مرداد ۱۳۵۶

اسدالله علم وزیر دربار در خاطرات روز ۱۳ مرداد خود نوشت: «امروز شاهنشاه تلفنی از من خواست استعفا بدهم.»

 

۱۳ مرداد ۱۳۵۲

ایران، جمهوری دمکراتیک ویتنام شمالی را به رسمیت شناخت و قرار شد بین دو کشور سفیر مبادله شود.

 

۱۳ مرداد ۱۳۴۶

۲۷ نفر از کاندیداهای حزب ایران نوین پس از برگزاری انتخابات مجلسین شورای ملی و سنا توسط مأموران ساواک بازداشت و به تهران منتقل شدند و درعوض کاندیداهای حزب مردم وارد کار شدند.

 

۱۳ مرداد ۱۳۴۲

محاکمه نخستین دسته از افرادی که در جریان قیام ۱۵ خرداد دستگیر شده بودند، در دادگاه نظامی آغاز شد.

 

۱۳ مرداد ۱۳۳۷

دولت ایران به رژیم عراق به دلیل تغییر نام خلیج فارس به خلیج عرب شدیداً اعتراض کرد.

 

۱۳ مرداد ۱۳۳۵

دکتر محمد مصدق که در پی کودتای ۲۸ مرداد به سه سال زندان محکوم شده بود، پس از تحمل مدت مذکور آزاد و به زادگاهش احمدآباد تبعید شد.

 

۱۳ مرداد ۱۳۲۴

در کنفرانس پوتسدام تصمیم گرفته شد هرچه زودتر قوای متفقین خاک ایران را ترک کنند.

 

۱۳ مرداد ۱۳۲۴

تعدادی از زندانیان تبریز هنگام فرار از زندان توسط مأموران زندان کشته و عده ای نیز مجروح و دستگیر شدند.

 

۱۳ مرداد ۱۳۲۲

قانون تبعید و شلاق زدن دزدها، جیب برها، چاقوکش ها و اشخاص بدسابقه به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

 

۱۳ مرداد ۱۳۲۰

«سر جان اندرسن» رئیس کابینه جنگ انگلستان در گرماگرم تهدیدات کشورش علیه ایران اظهار داشت اخراج همه کارشناسان آلمانی از ایران باعث بروز مشکلاتی در مراکز صنعتی و فنی ایران خواهد شد از این رو باید در ازاء آن اخراجها، کمکهای مالی و فنی به ایران داده شود.

 

۱۳ مرداد ۱۳۱۴

نوری سعید ـ وزیر خارجه عراق ـ به همراه وزیر دادگستری‌ و همچنین رییس انگلیسی بندر بصره به توصیه جامعه ملل برای مذاکره درباره اختلافات مرزی وارد تهران شدند.

 

۱۳ مرداد ۱۳۰۹

نبرد سخت و پر تلفات میان عشایر بویراحمدی و نظامیان اعزامی رضاشاه، ۱۲۰۰ افسر و سرباز را به کام مرگ فرستاد و ۸۰۰ نفر از آنان را مجروح کرد.

 

۱۳ مرداد ۱۳۰۷

دولت انگلیس طی یادداشت شدیداللحنی به دولت ایران هشدار داد که جزایر تنب متعلق به شیخ رأس الخیمه است و مشارالیه جزو خانواده شیخ شارجه است.

 

۱۳ مرداد ۱۳۰۶

میلسپو مستشار مالی امریکا تحت فشار انگلیس و روسیه ایران را ترک کرد. وی روز ۲۷ آبان ۱۳۰۱ وارد ایران شده بود.

 

۱۳ مرداد ۱۳۰۵

وزارت امور خارجه بریتانیا با ارسال دستورالعملهائی به نمایندگان خود در مسکو و آنکارا از آنان خواست نسبت به اهداف ماموریت تیمور تاش هشیار بوده و نتایج را به اطلاع وزارت خارجه برسانند .

 

۱۳ مرداد ۱۳۰۲

در پی درگذشت «هاردینگ» رئیس جمهور آمریکا، از سوی احمدشاه قاجار پیام تسلیتی برای همسر وی فرستاده شد که از طریق وزارت امور خارجه مخابره شد.

 

۱۳ مرداد ۱۳۰۱

رضاخان وزیـر جنگ به معتمـدالدوله پسر ظل السلطان – برادر مظفرالدینشاه – اخطار کرد اگر نیمی از ارثیه پدرش را که در بانک سوئیس نگاهداری می شود تحویل دولت ندهد، تمام خانواده اش را در تهران دستگیر و زندانی خواهد کرد.

 

۱۳ مرداد ۱۳۰۰

از سوی میرزا کوچک خان جنگلی درگیلان جمهوری شورائی سوسیالیستی اعلام شد.

 

۱۳ مرداد ۱۲۹۷

انگلیسی ها با بیرون راندن میرزاکوچک خان جنگلی، نیروهای خود را در رشت تقویت کردند.

 

۱۳ مرداد ۱۲۸۵

مظفرالدین شاه اولین دستخط خود را در مورد قبول نظام مشروطیت ایران خطاب به مشیرالدوله صادر کرد. این دستخط به «فرمان اول مشروطیت» معروف شد.

1311940cookie-check۱۳ مرداد، از صدور «فرمان اول مشروطیت» تا دستیابی ایران به دانش انتقال کابل‌های برق و مخابرات از زیر بستر دریا

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.