مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

ایستادگی قوه‌قضائیه در برابر باج‌دهی وزارت ارتباطات به یک پلتفرم غربی

مخابرات ما -از ۲۹ فروردین ماه، اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات به دلیل ایجاد اختلال و انسداد در دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب هاوس توسط وزارت ارتباطات جریمه شدند اما روز گذشته دیوان عدالت در اطلاعیه ای مصوبه جریمه این اپراتورها را موقتا لغو کرد.

مخابرات ما (مالکی) -به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «کلاب هاوس» یکی از جدیدترین شبکه اجتماعی محسوب می شود که کاربران مختلفی در جهان به عضویت آن در آمده اند و در کشورمان هم شاهد عضویت برخی کاربران در این شبکه اجتماعی بوده ایم اما در شرایطی که مدیریتی اساسی بر شبکه های اجتماعی صورت نمی گیرد و شاهد استعمار فضای مجازی در کشورمان هستیم.

مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به جای تلاش برای رفع این مشکل و ایجاد شبکه ملی اطلاعات، بر حضور شبکه های خارجی همچون تلگرام، وات ساپ و اینستاگرام تاکید دارند، وجود شبکه خارجی کلاب هاوس می تواند بی سروسامانی مدیریت فضای مجازی در کشورمان را دو چندان کند.

به همین دلیل شاهد اقدام به اختلال در این شبکه اجتماعی خارجی توسط برخی اپراتورهای تلفن همره بودیم؛ به دنبال این اقدام،  وزارت ارتباطات هم به جای تلاش برای ایجاد شبکه اطلاعات ملی، کاسه داغ تر از آش می شود و در ابتدا اعلام می کند که این شبکه با هیچ فیلترینگی مواجه نیست و اختلال ایجاد شده غیرطبیعی است اما سپس اعلام می کند که این مشکل نیاز به بررسی بیشتری دارد و در نهایت مشخص می شود که سه اپراتور با اختلال عمدی روی کلاب هاوس مانع دسترسی کاربرانشان به این شبکه اجتماعی شده‌اند.

در نهایت وزیر ارتباطات به دو اپراتور همراه کشور و مخابرات ایران، ۲۴ ساعت فرصت می دهد تا اختلال ایجاد شده روی شبکه اجتماعی کلاب هاوس را که مشهود است برطرف کنند اما بعد از این زمان نیز آنچه اختلال روی این شبکه خوانده می‌شد برطرف نمی شود و در گام بعدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شکایتی علیه مدیران عامل این سه اپراتور در دادستانی تهران ثبت می کند.

۲۹ فرودین 1400 علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در توییتی اعلام می کند که به پیشنهاد وزیر ارتباطات در هیئت وزیران جرائم سنگینی به خاطر این تخلف اپراتور‌ها در نظر گرفته شده است.
محمدجواد آذری جهرمی در این مورد اعلام می کند: “در گام اول سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی موظف است با جمع‌آوری مستندات فنی، ظرف ۲۴ ساعت محدودیت، اختلال یا انسداد را به اپراتور‌ها اعلام کند و همچنین جزئیات این اختلال نیز باید روی سایت این سازمان اطلاع‌رسانی شود.”
او با اشاره به گام دوم تاکید می کند: “در صورتی که ظرف ۲۴ ساعت زمان اعلام شده نسبت به رفع این محدودیت‌ها از سمت اپراتورها، آن‌ها اقدامی برای رفع آن نکنند، رگولاتوری موظف خواهد بود تا زمان رفع تخلفات روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان اپراتور‌های متخلف را جریمه کند.» براساس توضیحات وزیر ارتباطات در صورتی که پس از دو هفته از نامه سازمان به اپراتورها، اختلال بازهم مرتفع نشود برای اپراتور متخلف ۲ سال تعلیق از فروش و کاهش مدت پروانه در نظر گرفته خواهد شد.”
در نهایت به دنبال بروز اختلال در دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب هاوس طی چند هفته اخیر، هیأت وزیران در جلسه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و اطلاعات و نیز سازمان برنامه و بودجه کشور، اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات را به دلیل ایجاد اختلال و انسداد در دسترسی به این شبکه اجتماعی جریمه می کند.
امروز خبری در خروجی خبرگزاریها قرار گرفت که نشان از عزم قوه قضائیه برای مقابله با این اقدام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است. به دنبال شکایت برخی اپراتورها از مصوبه هیأت وزیران مبنی بر جریمه اپراتورهایی که نسبت به اختلال یا انسداد در شبکه اجتماعی کلاب هاوس اقدام کرده اند، دیوان عدالت اداری قرار توقف عملیات اجرایی این مصوبه را تا تعیین تکلیف نهایی صادر کرد.
بر مبنای این مصوبه، اپراتورها ملزم شدند که ظرف ۲۴ ساعت از زمان اعلام رگولاتوری، نسبت به رفع محدودیت، رفع اختلال یا رفع انسداد اقدام کنند و تا زمان رفع تخلف نیز روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان جریمه برای آنها درنظر گرفته
1293460cookie-checkایستادگی قوه‌قضائیه در برابر باج‌دهی وزارت ارتباطات به یک پلتفرم غربی

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.